Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään kokemusta vauvan kanssa bussilla matkustamisesta kaukoliikenteessä?? Turvakaukalossako? Silloin pitää ilmeisesti olla oma lippu vauvalle??? Vai voiko baby esim matkustaa kantoliinassa? Kaukalo ois kyllä paljon turvallisempi...

Meillä nukutaan vaihtelevasti. Välillä syödään tunnin välein ja nyt on ruvennut yöllä olemaan ainakin kerran 3h nukkumisjaksokin, yhden kerran nukkunut 4h syömättä :) Mutta aika rikkonaisia öitä olleet nämä kaksi viikkoa (ja ties kuinka kauan oli rikkonaisia öitä jo ennen tytön syntymääkin) äitiä meinaa vähän väsyttää. Onneksi meidän isillä alkaa huomenna joululoma ja on 3 viikkoa meidän kanssa :)

Kaukoliikenteessä tosiaan kaukalo mukaan. Kannattaa tarkistaa etukäteen, että linja-autossa on sellainen paikka,johon kaukalon saa kiinnitettyä. Yleensä kolmipistevyö on vissiin esim. vain etummaisissa penkeissä...

Meillä vauva nukkuu 2 tunnin pätkiä ja sitten valvoo 20min-tunnin. Yöllä on yksi 3 tunnin pätkä jonka nukkuu. Kaksi yötä on nukkunut yhdellä syötöllä, mutta parin tunnin välein öisin syö. Saan kyllä ihan hyvin nukuttua, kun vauva on vieressä. Tissi suuhun ja silmät kiinni
Virittelin mein sänkyyn reunan, jolloin vauva nukkuu reunassa, minä keskellä ja mies toisessa reunassa. Saan olla miehen vieressä ja vauva saa olla mun vieressä, eikä mun tarvi nousta syöttämään tai kuulostelemaan hengitystä tai miettimään onko vauvalla turvaton olo. Meillä on hyvä lähekkäin ❤️ja päivisin ei väsytä

Paitsi että juuri valvoi mein 2,5 vkoinen yli 2 tuntia. Toivotaan että nyt nukkuisi pidemmän pätkän. Saisi puettua lapset ulos, ruislimput laitettua uuniin ja jouluverhot ikkunaan. Saas nähdä kuin käy..

Kuulostaa Rosita hyvälle! :) Meillä ei mene ihan noin sujuvasti, mutta jotenkuten räpiköiden kyllä. Me nukutaan samassa pedissä myöskin koko perhe, pikkumies mun vieressä. Nukahtaa tissille ja minä nukahdan myös. Rintakumien kanssa säätäminen vähän vaikeuttaa spontaania syöttämistä, joudun usein räppäämään valon päälle että saan tissin, vauvan, kumin ja itseni aseteltua hyvään asentoon. Tässä säätämisessä pikkumies usein ehtii hermostua, mutta rauhoittuu kyllä nopeasti. Mies ei herää yösyöttöihin ollenkaan. Viimeyönä syötiin muistaakseni neljä kertaa. Onneksi illan maratonimetys loppui ennen nukkumaanmenoa, tissit olikin jo ihan tyhjät sen seurauksena.

Miten ootte vaunuillu pikkusten kanssa?

Meidän neiti on nyt 16 päivää "vanha" ja ekan kerran käytiin n.15min lenkillä puolentoista viikon iässä. Sen jälkeen päivittäin tehty lenkki, nyt jo reilun tunnin. Nukkuu hyvin vaunuissa ja kelikin ollut nollassa tai plussan puolella, niin en nähny mitään syytä jäädä sisälle! Vaikka neuvolasta varoteltiinkin että pitäis rauhassa odotella ainakin kaks viikkoseks ennenkun lähtee ulos...

Me käytiin tänään ekaa kertaa ulkona ja likka on nytte päivän vajaa 2 viikkonen. :) 10min kauppaan ja 10min takas. Kerkes kuitenki se hengitysilma lämmetä hyvin siinä kun kaupassa oltiin. Sitä oon itte miettiny että miten nopeesti saa ruveta lisäämään tota ulkona vietettyä aikaa. 5min/kerta vai joka kolmas vaiiii viikko vai millai. :D

Kannattaa kokeilla eri valmistajan D tippoja! Niissä on öljy ym ainesosa eroja! Meille ei sovi yks mut toinen taas käy! Sama juttu maitohappojen kanssa, toisille ne ei sovi, meidän vauva esim menee täysin ilman kun muuten oireilee enemmän kun ilman niitä!

Me ollaan vaunuteltu jo ihan kunnon lenkkejä puol tuntia ja ylikin. Ikää herralla 2,5 vkoa. D-vitamiinit aloitettiin myös, ei ihmeempiä vatsavaivoja ainakaan vielä.. Nyt muutama yö mennyt että on herätty syömään vaan kolmen tunnin välein, äiti kiittää saamistaan yöunista.

Hei leidiis! Mitenkähän tuo tikkien sulaminen? Osaako joku sanoa et kauan se suunilleen vie aikaa et sulavat pois ja repeemät parantuvat?

Kannattaa apteekissa kysellä niistä eri tipoista ja niiden eroista. Joitain myydään myös tuplapakkauksissa, jotka saattaa tulla vähä halvemmiksi. Sitte taas pakkauskoot vaihtelee, et vertailu ei oo ihan helppoa aina;)

Hurrikaani: mulle ainaki sairaalasta annettiin ne haavan hoito-ohjeet ja siinä muistaakseeni luki että muutamassa viikossa ne sulaa. Mulla itellä on ainaski suusta sulanu hampaanpoiston jälkeen viikossa, nyt on 11pv synnytyksestä enkä enää löytäny tikkejä. Sehän on ihan yksilöllistä miten ne sulaa ja kuinka haavat paranee. :)

Mutta mitä kipulääkettä ootte syöny noihin alapään kipuihin synnytyksen jälkeen? Mulle annettiin sairaalassa 600mg buranaa ja nyt kotona en oo uskaltanu syyä ko panadolia ko imetys on lähteny kunnolla käyntiin. Panadol ei kuitenkaan noihin kipuihin auta ja luin buranan pakkausselosteesta että sitä saa syyä ko imettää. Miten te muut? :)

Mulle sanottiin sairaalasta että Buranaa voi syödä. Kotona söin ekan viikon ajan Buranaa 400mg ja Panadolia. Tokalla viikolla jätin Panadolin pois ja söin pelkkää Buranaa.

Mulla paloi maha hajalle buranasta 4 päivässä :/ joten pelkällä panadolilla mennään. Mulla ei missää oo mainintaa noista tikkien sulamisesta joten kiitos enmastina :)

Tänään käytiin neuvolassa painokontrollissa kun ukon paino oli laskenut syntymäpainosta 9.8%. Perjantaina siis päästii iltapäivästä sairaalasta kotiin. Ja kyllä helpotti, paino noussut vlopun aika 185g joka oli neuvolantädin mielestä huippu suoritus :) huuuuh, kyllä helpotti!
Huomenna aamusta sit vaavin eka kunnon neuvolakäynti. Sairaalasta kotiuduttiin 3275g painosena ja nyt 3460g!

Takaisin