Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli tuon pikku tytön fyssarikontrolli käynti sairaalassa. Saatiin hyviä uutisia! Jumpat auttaneet jalan asentoon (olen mä sen itsekin huomannut, mutta en uskaltanut hehkuttaa ennen kuin ammattilainen katsoo tilanteen), eikä tarvitse enää uutta kontrollikäyntiä, mii sou häpi! :) Jalkavenytyksiä kuitenkin jatketaan vielä kuukauden päivät, mutta siis kaikki hyvin siltä osin :happy093

Mä meinaan nytte koittaa ensimmäistä kertaa miten tuo likka nukkuu omassa laatikossaan. Tähän asti nukkunu vieressä koska tuo liikkuminen on ollut sen verran rajattua ton alapään takia. Nytte oma olo on sen verran parempi että pystyy jo nousee sängystä ilman että tarttee pelätä tikkien repeemistä tai muuten vaan järkyttäviä kipuja. Sormet ristiin että nukkuisi tyytyväisenä omassa "sängyssä" ja pääsisin taas miehen kainaloon yöksi. :)

Kuinka pitkiä pätkiä teillä valvotaan? Meijän 2vkoa vanha neiti on nyt näin äidin iloks valvonut vähä yli neljästä tähän hetkeen eli puoli 8 ja vieläki yrittää tissi suussa sinnitellä hereillä... Äitiähän ei tietenkään yhtään väsyttäis...

Hei mulla tuli sellainen kysymys mieleen, kun neuvolassa viimeksi jo puhuivat että 2 viikon ikäiselle vauvalle syötetään d-vitamiini tippoja ja sitten mulla jatkuu toi mammavitamiini. Niin että oletteko antaneet vauvalle noita tippoja? Kun eikö se riitä, että se saa äidinmaidon kautta noita vitamiinejä mitä minä syön? oon myös kuullu et monella vauvalla ei masu kestä tommosii tippoi

Räsynalle: Meillä on vähän yli 2vko neiti ja valvotaan semmoisia 1½h-4 tunnin pätkiä. Äitiä yleensä väsyttää paljon enemmän kuin lasta :) Toivottavasti saat nukuttua päikkäreitä, että saat tuota väsymystä pois ja vauveli suostuu nukkumaan. Täällä viime yönä valvottiin onneksi vaan 11:00-01:00 sitten 02:00-03:30 ja 06:45-08:15. Jos yörytmi jatkuisi tuollaisena niin tämä äiti olisi enemmän kuin tyytyväinen :D

Noora92: Mie oon antanu D-vitamiineja, enkä ole huomannut pienen masun mitenkään reagoivan niihin. Ainoastaan jos antaa tippoja ilman maitoa suoraan lusikalla, tulee neidille ilme mitä pahaa tungit miun suuhun ja hirvee mutristaminen.

Minkä merkkisiä D-vitamiinitippoja annatte ja onko teillä käytössä myös maitohappobakteerit? Neuvolasta kun suosittelivat myös niitä...

Kyllä tuota lisä d-vitamiinia kovasti suositellaan, vaikka äiti itsensä vitaminisoisikin (<-- ei ehkä ihan suomea, heh). Tosin toisille vauvoille kyllä harmitusta(vatsanväänteet) tuntuvat aiheuttavan ja siksi moni lähipiirissä aloittanut liioitellun hitaalla annostuksen nostolla, vähän niinkuin varmuuden välttämiseksi. Esim. vain puolet suositellusta määrästä vieläpä välipäivällä ja siitä sitten pikkuhiljaa perusannokseen. Toisille ei tosiaan aiheuta mitään rektiota...

Itse aion olla varmanpäälle pelaaja ja asteittain ottaa tipat käyttöön. Pitäisi vaan hoitaa sellainen "pikku juttu" kuin synnytys ensin alta pois.. :eek:

D-vitamiini on ainut, mitä vauva ei saa riittävästi äidinmaidosta. Niitä tippojaki on monenlaista. Jos joku aiheuttaa vatsavaivoja kannattaa kokeilla toista. Niitä on kai veteen liuotettuja, öljyyn liuotettuja ja sit sellasia missä on maitohappobakteerit samassa... Ne vatsavaivat alkaa yleensä just pariviikkoisella vauvalla, eikä välttämättä liity mitenkään d-vitamiinin antamiseen. Sitähän se on varmaan koko eka vuosi lapsen kans;) ihan mahoton tietää varmasti mikä sitä vaivaa;D "oisko ne nyt ne hampaat", "olikohan se ku söin tuota suklaata", "söinklhän liikaa valkosipulia"...

Meillä on sen verran kovat nuo vatsavaivat, etten meinaa aloittaa vielä tippoja. Rotan ottoakin pitkitän kuukaudella. Toinen on niin vatsavaivainen, etten viitsi enää tuskaa pahentaa
Olen koko raskausajan syönyt vahvaa
D-vitamiinia, joten en jaksa uskoa että 3 kk ilman tekee mitään hallaa. D-vitamiini käsittääkseni varastoituu, joten eiköhän vauva niillä varastoilla hetken pärjää.

Muistaakseni mun vauvat sai vatsavaivoja jekovit nimisistä tipoista mutta devitol tipat ei aiheuttanut mitään vaivaa. Jekovit vesipohjainen ja devitol öljypohjainen,muistaakseni.

Täällä on ollut koko illan kestävä imetysmaraton. Poika huutaa tissiä puolen tunnin välein. Äitiä vähän väsyttäis jo...

Muokattu viimeksi:
Täällä taas nukutaan äidin mielestä huolestuttavan paljon! Vauva on nukkunu kuudesta yhdeksään, oli tissillä vartin ja nukkuu taas. Eihän noitten tarvi muuta tehäkään ku nukkua ja syyä mutta äitilä ei hermot kestä :(

Siitzu, jostain vielä vasta luin että vastasyntyneen kuuluuki nukkua vuorokaudesta sellaset 20h, mutta nytte oon vauvan kans kahestaan ku isä lähti töihin toiselle paikkakunnalle niin tuntuu koko ajan itestä että nukkuuko vauva liikaa, syökö se tarpeeksi ja onko sillä kaikki hyvin. Tähän asti ei oo ollu huolenhäivää ku isäki ollu paikalla mutta nyt ei jotenki luota itteensä :/

Takaisin