Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
I-P, meillä on ihan sama juttu! Alkoi vähän ennen rotan saamista (vai olikohan sen jo silloin saanut..?) ja jatkuu kolmatta viikkoa. Ennen oli hereillä tyytyväinen ja hyväntuulinen, nyt kitinää lähes jatkuvasti. Vatsavaivoista mielestäni ei ole kyse. Tissi kelpas aiemmin melkeen mihin vaivaan vaan. Nyt syöttökin on kunnon rumba, vaikka vauvalla olis nälkä. Ensin rauhoitellaan, kun rauhoittuu niin äkkiä tissi paljaaks. Sit vauva yleensä alkaa itkeä tai raivota,kun tissin saa suuhun. Sit tissi piiloon, vauva olalle ja rauhoittelua. Tota tehdään yleensä kolme kertaa, kunnes saan huijattua syömään. Ja yleensähän se tissin piilotus ei onnistu tytön raivon keskellä, joten hypin ja hytkytän vauvaa tissi paljaana maitoa roiskuen.. :D Kyllä välillä on huumori kaukana.
Latasin muuten sovelluksen Wonder weeks, jossa käydään läpi näitä vauvan kokemia vaiheita. En oo vielä ehtinyt lukea kokonaan sitä viimeistä, olisko ollu 11,5-13 viikkojen vaihetta. Muistaakseni siihen kuului enenevä itkuisuus ja vauvan tarve olla entistä enemmän sylissä.

Niin tutulta kuulostaa siitzu ja Hulina! Tuo Hulinan kuvaus syötöistä varsinkin, ihan niikuin meillä! Tissit pitkällä täälläkin kuljetaan.. Lisäksi nukuttamiset on yksi show nykyään. Ennen tyyppi nukahteli itse pitkin päivää sitteriin ja milloin minnekin. Nykyään pitää erikseen nukuttaa tissin ja tutin avulla hirveän tappelun kanssa. Joskus onnistuu, joskus ei. Eilenkin nukutin poikaa päikkäreille 30min kunnes nukahti ja nukkui 30min, tosi palkitsevaa hei! :rolleyes: Herääminen tapahtuu myös nykyään huudon säestämänä, huutaa jo ennenkun on varsinaisesti hereillä edes. Ihan kunnon huutoraivojakin on esiintynyt nykyään päivittäin, ennen niitä oli vain harvoin ja yleensä syystä. Nyt en keksi syytä sille että tyyppi karjuu pää punaisena 15min. Tää sai kaks viikkoo sitte ekan rota annoksen ja viimeviikolla ekat piikit. Voiskohan ne olla syypäitä? En tiiä, mutta rasittavaa on! Sympatiaa muille samaa vaihetta eläville! Nyt tää nukahti tissille syliin, en uskalla liikkua koska herää kuitenkin, ja haluan että nukkuis ees vähän pidempää, jotta ilta sujuis edes kohtuullisesti.:hungover: Sen oon huomannut kyllä että tyyppi havannoi ympäristöään tosi tarkasti ja kaipaa kokoajan enemmän viihdykkeitä. Lisäksi säikkyy enemmän kun ennen ja on alkanut vierastaakkin vähän. Voisko pientä vaan ahistaa maailman avautuminen niin että tulee rauhattomaksi..?

Meilläkin tota samaa tosin ehkä vähän lievempänä. Jos huomaan että likalla rupeaa olemaan nälkä niin tarttee heti lopettaa omat tekemiset ja ottaa likka tissille. Jos kerkeää huutaa niin raivoaa vielä tissilläkin jonkun aikaa kunnes hotkii 2-5min ja sitten haluaakin jo ylös. Täälläkin tuntuisi nyrkki maistuvan jatkuvasti ja kuolaakin valuu silleen että body on jatkuvasti märkä. Meillä ei ole vielä saatu rokotteita muuta kun kuukausi sitten rota joten ei siitäkään johdu. Epäilen että hampaat on nousemassa ja siksi kitisee. Nyrkkiäänki enemmänki pureskelee kuin imee.

Meillä kans iltaisin välillä itketään ja ei oikein huoli tissiä. Välillä taas sitten aivan ahmii ja sitten alkaa yhtäkkiä huutamaan ja sylkäsee tissin pois. Googletteli ja päädyin siihen, että kuuluu tähän ikään. Vauva alkaa yhden kirjoituksen mukaan sisäistämään itsensä ja ympäröivän maailman. Tiedä sitten mutta itse en ole huolissaan. Eilenkin poitsu huusi täysiä illalla ja sitten yhtäkkiä hiljeni ja alkoi hymyilemään. :D

Voi ei, leila on nyt 2,5 kk ja viikko sitte alotin koulun, käydään yhdessä aina tunneilla. Karseaa, jos iskee tommonen huutovaihe päälle,pitää taas keskeyttää koulu tai sitte hommata joku hoitaa lasta siks aikaa.. koulua siis 2-5 päivänä 2-4h..

Meillä tyttö 2,5kk ja täällä nyt kitisty myös pitkin päivää ja unet jää nukkumatta. Tissille nukahtaa joka kerta mutta nukkuu max vartin verran. Sylissä täytyisi olla kokoajan, välillä saan just ja just oleen leikkimatolla tyytyväisenä sen ajan, että ehdin vessassa käydä. Vaunuissa kyllä nukkuu, mutta vain, kun ne liikkuu. Meidän hyvät yöunetkin on nyt historiaa, kun yöllä herätään kahden tunnin välein. Yöunille nukahtaa kymmenen maissa ja viiden jälkeen sitten herää.
Toivottavasti tää menis pian ohi. Vaunuja työnnellessä on ite vaikee nukkua ja edes ihan pikkiriikkiset päikkärit tekis niin hyvää!

Muistaakseni esikoisella oli samankaltaisia raivoamista iltaisin. Silloin selvittelin myös mistä voisi johtua.. Muistaakseni aivot ottavat tämän ikäisenä jonkinlaisen kehitysharppauksen ja kitinä ja raivoamiset johtuvat siitä. Myöskin tuo ympäristön havainnointi viittaa kyllä kehitysvaiheeseen. Näitä vaiheitahan riittää. Kohta tulee taas seuraava vaihe ennen sitä seuraavaa jne... :)

Meillä taas on ihana vaihe menossa! Minea reilu 2,5kk viihtyy leikkimatolla pitkiä aikoja, jopa tunninkin kerrallaan! :hello2
Ja ihan hyviä päikkäreitäkin nukkuu omassa sängyssä, just nukkui 3 tuntia :joyful:
Yöunille vien joka ilta yhdeksältä ja sinne hän jää nätisti yksin kun ollaan pusittu ja paijailtu :love7
Nautin nyt tästä niin kauan kuin sitä kestää. Mun ihana pupunen :bunny

Meillä Meena raivoaa yleensä vain väsyneenä ja sekin taittuu melko nopeesti. Enimmäkseen on siis hyväntuulinen ja nykyään jokeltelee kovasti. Tissillä välillä hyvinkin levoton. Imee, irrottaa, imee, irrottaa... Mut sit yleensä pidän tauon ja koitan hetken päästä uudestaan.
Välillä tissillä lopettaa syönnin ihan vaan siks että pitää hymyillä, naureskella ja jokellella äidille!
Meillä siis oli tammikuussa ja helmikuun alussa paljon enemmän kitinää.

Liikkumisesta neiti ei oo kiinnostunut. Ei siis yritä kääntyä itse. Kun haluaa eri asentoon, niin rupee ilmotteleen meille. Viihtyy kyl mahalteenkin. Leikkimatolla toki enempi selällään, kun on tajunnu että osaa itse heiluttaa leluja. Ei vielä tartu mihinkään tietoisesti. Ja sormet/nyrkki on suussa vähän väliä.

No onpas aikaisin Noora!
Voi, mä niin toivon ettei tytölle vielä tulis, voi olla imetyshetket äidille mielenkiintoisia. :P

Meillä nyt ikää 2,5kk ja tyttö kuolaa aivan älyttömästi ja syö sormia kokoajan toisella puolen suuta. Oon miettiny kans oisko hammas, mutta en oo nähnyt mitään kurkkiessani suuhun.

Meillä on kanssa alettu kuolaamaan ja nyrkit maistuu :happy: eilen oli bodyn hihat syöty ihan läpimäriksi :joyful: juttua on alkanut tulemaan pitkät tarinat ja nauraminen ääneen on suloisinta ikinä! :Heartpink
Toivottavasti ei vielä hampaita, kun jos ne kovin aikaisin tulee niin ne aikanaan lähtevät myös aikaisin ja rautahampaat joutuu kovemmalle kulutukselle. Mun kaikille lapsille on tosiaan tullut hampaat aikaisin ja ekat hampit lähtenyt 5 vuotiaana kuin joillakin ne lähtee vasta kouluiässä.

Asioilla on tapana muuttua! Meillä on nyt kaksi hyvää päivää takana. Olen huomannut että hyvät ja huonot päivät ovat täysin verrannollisia siihen, kuinka paljon saadaan unta. Mitä enemmän unta ja mitä pidemmissä pätkissä, sen paremmalla tuulella ollaan muutoin.

Opittiin myös parvekenukuttaminen kertalaakista kun mies otti ohjat käsiin. Hän puki pää punaisena raivoavalle vauvalle rauhallisesti ulkovaatteet päälle, samalla kun itse pyörittelin silmiä sohvalla manaten "ei tule onnistumaan, ihan turhaa, nukkuu ehkä 5min, sillä saattaa olla nälkäkin". Mies lykkäsi raivoavan vauvan vaunuun, tutin suuhun ja hytkytti n. 3min niin Voilá! Poika unessa ja nukkui peräti 2,5h! Oli pakko perua omat manaukset samantien. Tämän jälkeen olen itse onnistuneesti nukuttanut pojan samalla taktiikalla kahdesti. Jes! Äiti saa nyt omaa aikaa kun poika osaa nukkua vaunuissa ulkona:hello2

Elma nukkuu tosi huonosti sisällä. Nukahtaa rinnalle, ja kun siirrän pois niin herää välittömästi lohduttomaan itkuun. No, nyt on sitten koitettava päästä samoihin unirytmeihin siskon kanssa aamupäivällä, että Ellin nukkuessa voin mennä nukuttamaan Elman vaunuihin ulos. Ja iltapäivällä sitten ulkoillaan muutenkin Ellin kanssa niin Elma nukkuu siinä samalla. Tai sitten autoillessa nukkuu kyllä myös jos ei ole kiljuva nälkä tai muuta mahaongelmaa - silloin ei pysty nukahtamaan vaikka tekisi mitä.

Illalla onneksi rinnalle nukahdettuaan pysty siirtämään omaan sänkyyn, jos vaan on saanut mahansa riittävän täyteen. Muuten jatkaa sängyssä pientä kitinää siihen saakka että syötän uudestaan. Yöllä ensimmäisen heräämisen jälkeen heräily on kyllä aika tiuhaa, mutta nyt kun nukkuu loppuyön sitten vieressä niin saan itse kuitenkin ainakin kohtuullisesti unta.

Takaisin