Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläki sama homma.. ja tää ei kakkaa mitenkään hiljasesti, kauhea rutina kuuluu iha viereiseen huoneeseenki asti :D jatkoin koulunkäyntiä Leilan kans, tunnilla päästi kunnon rusahukset, vähän oli noloa.. :D :D

Joo täällä myöskin asuu kakkakone. Useat kakkavaipat on päivässä ja useimmiten ihan kunnon setti eli vaippa ääriään myöten täysi. Kakkaaminen on myös hyvin äänekäs tapahtuma. Ähinää ja ärinää seuraa kunnon turahdus sekä lopuksi hyvin äänekäs helpotuksenhuokaus. Ei jää kelleen epäselväksi kuka teki ja mitä :grin

Meillä on syntymästä asti ollu ehkä kaks tai kolme kakatonta vaippaa. Ja joudun vaihtamaan vaippaa tosi usein. Vähintään kerran päivässä on nyt reilun kuukauden ajan tullut kakka yli selkäpuolelta. Oon menettänyt uskon, että kyse olis vaan vaipan mittasuhteista. Mietityttää myös mistä sitä oikeen riittää. Toisaalta vauva syö hyvin ja usein.

Vaikka kakkaa onkin usein ja paljon, niin oon tosi tyytyväinen joka pörähdyksen / täynnä olevan vaipan vaihtaessani - ainakin suolisto toimii! ;)
Edellisyönä ehkä hieman harmitti, kun vaihdoin kakkavaippaa ja vauva ähisteli. Odottelin, et tuleeko vielä lisää, mutta ei kakkaa kuulunut. Sitten tää legendaarinen: vaippa pois, vauva syliin ja... PRÖÖÖÖT !! Herätin sitten miehen vaihtamaan lakanoita ja pesemään lattian, kun itse puikkelehdin vauvan kanssa peppupesulle. Viime viikonloppuna sama juttu aamuyöllä isäni makuuhuoneessa. Siinä sattui onneksi osuman saamaan vaan makkarin lattia ja sängynjalka.

Meillä oli tuohon rota-rokotukseen asti ihan samanlaista mutta nyt rytmitys on muuttunut. Kunnon kakat tulee 1-2 pv välein. Mut on niissäkin se huono puoli, että sitten on koko poitsu kakassa. :D

Onkohan tuo mahdoton kakkaaminen yhteydessä rintamaitoon? Eli te joiden muksut kakkaa jatkuvasti, niin ovatko ihan täydessä imetyksessä?

Neuvolalääkäriltä kun kysyin, niin hän sanoi että kymmenenkin kertaa päivässä kakkaaminen on vielä ihan normaalia.. Rupesin silloin laskemaan että ehkä juuri ja juuri mennään niissä rajoissa :D

Meidän neiti kakkaa 2-7 päivän välein ja mä taas ihmettelen kovin, että miten määrä VOI olla niin pieni. Kun kyllähän määrä on täysi vaipallinen, mutta ei niskaan asti. Hemmetin hyvin siis imeytyy tai tulee pissana kuona ulos.
Täysimetyksellä mennään.

Vastikkeella mennään ja tyttö kakkaa kerran päivässä. Silloin kun vielä sai tissimaitoa tuli usein selkäkakat ja useamman kertaa päivässä, nyt tuote on kiinteämpää eikä oo selkäkakkoja tullut aikoihin.

Meillä täysimetyksellä ja niistä lukuisista kakkavaipoista suurin osa tulee kakat yli selkäpuolelta tai sitten etupuolelta (en tiedä miten se edes on mahdollista! :grin). Kaikki vaippamerkit on kokeiltu ja koot vaihdettu isompiin ja aina vaan toistuu sama. Ja ne kakat tulee yli vaikkei vaippa olisi edes täynnä, vain pieni määräkin kakkaa onnistuu kiipeen yli :eek: Kestovaipoista kakat ei tuu yli yleensä, mutta en oo vielä löytänyt täydellisesti istuvaa vaippaa meille, joten niistä tulee sitten välillä pissat tai kakat puntista o_O Äiti kauhisteli aikoinaan mun kestoiluhaaveita pyykkimäärän takia ja nyt sitä pyykkiä vasta onkin, kun kokoajan saa olla jynssäämässä vaatteistakin kakkaa :p

Hienoa, Lurua, kun jaksat vielä kestoillakin! Meillä pyykkiä on muutenkin niin paljon, että esikoisen kestoilu-kakka-pursuilu-kokeilun jälkeen enää edes viitsinyt yrittää..

Täälläkin kakan keskellä täysimetetään. Selkäkakkoja ei kylläkään onneksi tule kuin harvoin, vaikka kakan määrä onkin infernaalinen. Ollaan menossa viikonlopuksi mökille jossa ei ole juoksevaa vettä. Saas nähä millainen kakkarumba siellä saadaan aikaan:wink

Täysimetys ja kakka kulkee! Öisin ei kakkaa joten vaipanvaihtoja ei tuu enää öisin nii saahaan nukkua rauhassa. Yleensä aamulla ko vauva herää niin singuttelujen ja voimistelujen jälkeen töräyttää kunnon niskakakat (eräs aamu kakkaa oli niskatukassa asti), päivän mittaan pikku kakkoja ja iltapäivällä/illala vielä yhet niskakakat :D
Kakka on niin löysää ja tulee niin paineella, että ihmekös tuo että kipuaa niskaan asti. Oon tullu siihen tulokseen (hoitoalalla työskentelevänä) että paska se on mikä ihmistä määrää, joten hyvä että vauvalla (ja äitillä) kakka kulkee! ;) :P

Ja satrun naapurin tilanteeseen vielä sen verran, että ehottomasti jotenki itekki yrittäisin puuttua tuommoseen. Kaikilla on omat kasvatusmetodit, mutta minun mielestä mihinkään metodiin ei kyllä lapselle huutaminen kuulu. Voithan toki lastensuojeluun olla yhteydessä, sehän on (tai pitäis olla) juurikin lastenSUOJELUA.

Täysimetyksellä mennään ja Ilona kakkaa nykyään 2-3 päivän välein, kiitos rota-rokotteen! :) Tai ainakin sen jälkeen tahti muuttui, sitä ennen paskottiin päivittäin.

Enmastiina: Joo, mä yritän vähän jututtaa tätä äitiä kun mahdollisuuden saan. Sen verran tuttuja ollaan, että tiedän tämän vauvan olleen kovin itkuinen jo ihan vauvasta asti ja silloin jo tarjouduin auttamaan, jos haluaa lähteä kahville yms, niin voin kaitsea sen aikaa tai sitten lähtis mun kanssa, mutta ikinä ei sitten tullut lähdettyä. Mä ymmärrän, että pinna saattaa joskus olla kireä, mutta ei tommonen raivoaminen 1 vuotiaalle ole kyllä ihan tervettä.

Täälläkin kakat vaipassa ja selässä vähän väliä, ja lähes täysimetyksellä mennään. Kakan väri myös vaihtelee: usein on ihan vihreää ja välillä sinapinväristä. Vihreys johtunee antibioottikuurista, joka jatkuu toistaiseksi munuaisvaivan takia.

Meillä aikalailla kerran päivässä "niskapaskat". Suurimmaksi osaksi kuitenkin pelkkiä pissavaippoja, joissaki kuitenkin "märkiä pieruja". Täysimetyksellä mennään. Tossa oli jossain kohtaa todella löysää tuotantoa mutta nytte tuntuu tulevan taas hieman kiinteämpää. Kaipa se jotenkin liittyy siihen mitä oon syöny. Mielestäni en oo kuitenkaa hirveesti muuttanu mitää mun ruokavaliossa. Tai no suklaata en oo syöny ikuisuuksii mut se taitaaki olla ainoa ero. :D

Menin sit eilen syömään mustapapuja ja raakaa sipulia. Vauva parka ähisi, pörisi ja vääntelehti koko yön - yhdessä vaiheessa pyöri poikittain pinniksessä. Ja tänään kakka lentää. Pitäis ehkä vähän kattoa mitä syö...

Meillä on alkanut joku ihme kitinäkausi. Kitisee lähes kokoajan hereillä ollessaan. Mikään ei ole hyvin. Nukkuu myös tosi lyhyitä päikkäreitä (n. 30min). Eilenkin piti ystäviä kestitä kun mies ei ollut kotona, no eihän siitä mitään tullut kun poika aloitti kitinähuudot välittömästi ja olin aivan kädet sidottu vauvaan koko vierailun ajan.. Tätä on jatkunut nyt pari viikkoa. Yöt nukkuu suht hyvin toki syömään heräillään usein. Iltaisin kitisee enemmän, mutta tälläviikolla on kitissyt myös aamupäivällä. Tissi kelpasi ennen aina kitinään, mutta nyt ei huoli sitäkään. Raivostuu aivan silmittömästi jos tarjoan tissiä ja sitten pitää rauhoitella hyssyttämällä kuljeskellen ympäri asuntoa. Nyrkkejä työntää vimmatusti suuhun, välillä työntää sormia väliin kun on tissilläkin. Onkohan tämäkin nyt joku Vaihe? :rolleyes: Vertaistukea? Ikää pojalla 3kk ja rapiat. Just ehdin tämänkin kirjoittaa kun jo alkoi huuto. Huoh.

Takaisin