Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ja noista hulinoista! Luulen että meillä oli ne siinä 3kk kohdilla kun heräiltiin öisin se 8 kertaa. Sitä kesti suurinpiirtein 3-4viikkoa. Ne alkoi samoihin aikoihin kun opittiin kunnolla kääntymään selältä masulle. Samalla tajusi kätensä jne. eli veikkaan liittyvän siihen kun aivot joutuu käymään niin paljon läpi ja kehittyvät. Alkuus luulin että oli tiheän imun kausi mutta aikamoista tilausta likka siin tapaukses teki kun kuukauden verran jakso tilata. :D Nytte tuntuu että on lähteny maito hiipumaan. En ota silti siitä stressiä, jos loppuu niin loppuu. Parhaani yritin ja oon oikeen ylpeä siitä että 4kk asti mentiin ihan täysimetyksellä. :) (karkas vähän tuo punanen lanka tässä kirjotellessa)

Mulla tää on ensimmäinen lapsi ja tyttö on nyt tasan 4kk. En oo koskaan ennen kuullukaan mistään 4kk hulinoista ennen kuin täällä luin. Nyt kysyisinkin teiltä kun meillä on kolmas ilta peräkkäin joka menee tähän malliin.. Tyttö saa normaalin iltavellinsä ja nukahtaa/menee nukkumaan omaan sänkyynsä jossa nukkuu 20-30min kunnes herää hirveeseen huutoon. Ei rauhotu ennen kun ottaa syliin ja on ihan kylmän hikinen. Itkiessään jäykistää itsensä välillä ihan kokonaan, vähän kuin kouristellen. Sitten kun saa rauhoitettua itkusta saattaa 10min henkittää tosi "hätäisesti" kunnes nukahtaa syliin. Tää toistuu illan aikana ainakin kolme kertaa ennenkun nukahtaa sitten kunnolla.

Meillä on samaan aikaan alotettu bataattisose kun tää alko mutta minkäänlaisia oireita ei oo päivällä ja saa soseensa ennen klo 12. Onko jollakin samanlaista? Liittyyköhän nää jotenkin niihin 4kk hulinoihin vai mistä johtuvaa.. :sad001

Voisihan tuossa varmuuden välttämiseksi vaikka soittaa neuvolaan ja poissulkea esim.kivusta johtuvat jäykistelyt ja kylmän nihkeydet. Sitten voisi levollisin mielin lohduttaa hulinoitsijaa, jos kaikki ok...

Meillä myös hulinaa... Nukahtaa aika ok, mut 5-20 min päästä herää. Auta armias jos ei saa tissiä takas suuhun niin on kiukkua täynnä. Sit kun nukahtaa uudelleen niin saattaa nukkua 3-5 h. Sen jälkeen herääkin sit noin tunnin välein aamuun asti. Laitan nykyään heti vaan tissin suuhun niin ei ehdi liikaa virkistyä herätessään yöaikaan.

Siis miä en ymmärrä noita hulinoita. Miten sitä voi joka kuukaus olla joku hulina, milloin 2kk, 3kk ja nyt 4kk. Ei meillä oo mitää ollunna, joskus kiukuttelee ja joskus ei. Ihan kuten tavallinen lapsi. En puhuis mistää hulinoista. Onkos se sitten vuosi hulinat jne??

Musta tuntuu, että meillä on ollut hulinat päällä koko tän neljä kuukautta! :grin

Nukkumaan mennään 20, herää ekan kerran noin klo 23, sitten 01, 03, 05 ja kuuden jälkeen, kun taas herää, otan viereen torkkumaan vähintään seiskaan asti. Nyt muutaman illan oon syöttänyt nukkuvan pojan puoli yhdentoista aikaan, kun meen itse nukkumaan ja toi 23 herätys on jäänyt pois. Viime yönä syötöt 01 ja 05 ja kolmelta puolen tunnin taistelu takas nukkumaan...

Taidan nyt yrittää vaihtaa kello yhden ja kolmen herätykset toistepäin, eli yhdeltä takasin uneen heijaus ja vasta kolmelta syöttö. Häiritsisi vähemmän miehenkin unta ja ehkä poika jaksaisi nukkua jopa tuon kello viidenkin ohi.

Päivärytmi on saatu hyvään kuosiin. Kolmet tai joskus harvoin neljätkin 1-2 tunnin päiväunet ja sapuskointi noin 3-4 tunnin välein.

4kk hulinat on käsite siksi, että suurin osa vauvoista käy läpi jonkin sortin hulinavaiheen kun unen laatu muuttuu muistuttamaan enemmän aikuisen unta. Toki se on jollain selkeämpi ajanjakso kuin toisilla.
Mua ainakin lohduttaa se, että tämä on asiaan kuuluva juttu, joka menee ohi itsestään, eikä tarvi murehtia. On mun mielestä lohduttomampaa kun ei tiedä mikä on, eikä ole varmaa onko negatiivinen muutos pysyvä.

En minäkään tiennyt 4kk hulinoista ennen kuin sain oman vauvan.

Mä soitin neuvolaan. Harmi ettei ollu oma neuvolatäti paikalla mutta sieltä neuvottiin antamaan jokaisen syönnin päälle vettä ja mä en tätä oikein käsitä?

Koitan vaihtaa bataattisoseen maissisoseeseen (saanu maissivelliä jo kuukauden) niin näkee onko tuosta bataatista vai nyt vaan noita hulinoita sitten. En vaan jotenkin usko että soseesta johtuvat oireet alkais vasta sillon illalla nukkumaan meneessä kun päivällä ei oo mitään.

Rauhottuu vain mun syliin, ei isän.

..Lisäisin vielä että kun eilenkin vihdoin sitten puol 12 sai kunnolla nukkumaan niin nukkui 4 asti ja sitten taas 8 asti jolloin noustiin ylös. Ja tuona aikana ei minkäänlaista itkua tai muuta, kerran heräsi vain syömään.

Muokattu viimeksi:
...röyhtäiseekö vellin jälkeen kunnolla..? Siskon lapsella oli hyvin lievä refluksi, tai refluksitaudin oireita, ja jos ei pidetty hetkeä syönnin jälkeen pystyssä ja/tai ei röyhtäissyt ennen nukahtamista, niin huuto, jäykistely ja kaarelle veto oli taattua..
Enkä tarkoita nyt, että jotain vikaa pitää olla!! Mutta jos sinua mietityttää neuvolan tätin vastaus, niin aina voi kysyä seuraavan mielipidettä. Mutta nyt aletaan tosiaan olla siinä iässä, että harmeja voi olla monenlaisia -hamassärkyjä, unenlaadun muutoksia, opittuja taitoja, vatsanväänteitä jne.. samoin rutiinit saattaa kaivata edellämainituista syistä tarkastelua. Tarviiko rauhoituusta kireämmästä peittelystä, aikaisemmin/myöhemmi unille, rauhaa vai lauluja. Vanhemmuus on niiiiiin helppoa :rolleyes:
Mutta siksi ainakin itse koetan luoda jotain rutiineja, joista voi sitten aina tarvittaessa poiketa milloin minkäkin kehitysvaiheen tuoman yllärin myötä...saatoin näköjään eksyä viestin alun aiheesta..upss..

Kiitos tästä yhdestä "tyhmä" täkäyksestä, mä en tiedä tarkotit mua tyhmäks vai mun juttuja vai mitä mutta voin kertoo että ekan lapsen kanssa kyllä välillä tunnenkin itseni tyhmäks kun pään sisällä pyörii niin paljon asioita jotka on mulle ja mun miehelle täysin uusia. Pohdin paljon teenkö oikein ja mistä mikäkin asia voisi johtua jos jotain outoa ilmenee. Onneks oon kuullu monen muun äidin suusta tän olevan ihan normaalia :wink

Röyhtäisee kyllä vellin jälkeen, välillä vähän työn takana mutta pidän niin kauan aina pystyssä että röyhtäys tulee. Ja nukkumaankin menee aina väsyneenä, eli nukahtaa ihan syliin.

Mutta niinkuin Kyfi kirjoitit niin onneksi vanhemmuus on aina niin helppoa :happy: Kaikesta huolimatta oma "pieni" vauva on mitä ihanin maailmassa ja nyt tää ihanin on muuten vetäny jo pari tuntia unta kuuppaan vaunuissa mitä ei oo viimiseen pariin kuukauteen tapahtunu! :happy:

Se voi Anjuska86 olla hyvin mahdollista ja huumorilla mä ton kirjotin nimittäin nauroin täällä ihan itsekseni kun pohdin mitähän tarkotanu :happy:

Joo hei apua! Anteeksi. Mulla käynyt tosiaan vahinko. Tabletilla selatessa toi tyhmä-arvio on ihan reunimmaisena ja sormet helposti osuu siihen ihan huomaamattakin. :oops:. En siis tosiaan pidä viestiäsi tyhmänä sss saati että sinua itseään!

Tyhmäksi tässä tuntee lähinnä itsensä nyt. :confused:

Niinku mä aiemminkin jo mainitsin niin Hanskimus kirjoitin ton ihan huumorilla :happy: Et älä tunne ittes tyhmäksi turhaan!

Tää on muuten ensimmäinen asiallinen palsta jossa voi kirjotellu ilman että joku vastailee "ootko tyhmä kun tollasia kysyt" ym mitä ainakin kaksplussan sivuilla näyttää olevan paljon :hello2

Meidän 4kk hulinat taisi kestää vain viikon. Nyt on nukahtanut normaalisti jo tissille tai itsekseen pinnasänkyyn. Jei! Nukuttaminen oli tosi vaikeaa hulinoiden aikaan, toivottavasti eivät tule enää takaisin. :p

Kyllä nää alkaa meillä vaikuttaa enemmän joltain kivulta kuin hulinoilta. Ollaan kokeiltu nyt eri sosettakin mutta taas illalla tunnin verran koitti sylissä käydä nukkumaan mutta heräs aina kun veti ittensä ihan jäykäks ja alko huutaa :sad001

Meilläkin tuntuu helpottavan, niin yöheräily kuin imemislakkoilu. Kaksi viikkoa oli levottomampaa. Kaksi parempaa yötä takana ja tänään syönyt paremmin.
Toivottavasti en huomenna ole taas eri mieltä...

Mulla alkoi vuosi sitten huomenna (eli 2.5.) "vappukrapula". Oli vähän noloa soittaa töihin heti vapun jälkeen, etten pääse tulemaan kun on niin huono olo ja oksensin autolla ajaessa päälleni. Pääsin sitten vasta Juhannuksen jälkeen seuraavaksi työmaalle. :p

Takaisin