vauva-arkea ?

MIPSU: rohkee tyttö..:D kun uskalsit ensisynnyttäjänä noin nopee jo seksipuuhiin..joo, saa harrastaa seksiä ihan heti vaikka mut niin kauan kun tulee jälkivuotoo olisi infektioiden ehkäisemiseksi hyvä käyttää kondomia.
 
Mä en oikeen uskalla lähtä vielä sille tielle vaikka en saanut tikin tikkiä..en tiedä miksi. Luulen et alan oleen valmis kyllä sitten kun nämä vuodot on ohitte..Halut olisi kyllä jo kovat.
 
Rintakumeista: Meillekin lykättiin sairaalassa rintakumi käteen, koska tyttö ei saanut pinkeästä rinnasta kiinni. Sitä käytin hyvällä omallatunnolla kotonakin. Terkkarin kanssa juteltuani, sanoi, että kannattaa vierottaa siitä mahdollisimman pian ettei totu liikaa siihen. Joku sanoi (vai luinko jostain?!?), että rintakumi vähentää imutehoa ja sen takia on huono koko ajan käyttää. Vieroittamisen tein siten, että ensin laitoin kumin ja jossain vaiheessa syöttöä (ennenku tyttö ehti nukahtaa) otin kumin pois välistä ja hyvin jatkoi syömistä ilman kumia. Siitä vähitellen päästiin siihen ettei kumia enää tarvittu! Mutta kumit oli kyllä ehdoton apu sairaalassa, koska pikku tirppamme ei saanut pinkeästä rinnasta kiinni, mutta kumin avulla sai maitoa. Ja jos rinnanpäät menevät jossain vaiheessa rikki, meinaan kyllä ottaa kumit takaisin siksi aikaa että paranevat ja vierotan sitten uudestaan.
Meillä ensimmäiset vaunulenkit on myös tällä viikolla aloitettu. Nyt kuitenkin mietin sitä, että missä vaiheessa uskaltaa vauvan kanssa mennä "ihmisten ilmoille" esim. johonkin yleisötilaisuuteen tai kauppaan tai kahvilaan yms.?! Onko kellään mitään hajua, onko tästä mitään kirjoitettua sääntöä? Joskus oon aatellu, ettei ennen nimenantoa kannata lähteä paljon mihinkään, mutta kun siihen on kuitenkin aikaa pari kk ja  tällä hetkellä tekis mieli vaan lähteä vauvan kanssa vaikka vaan kauppaan et pääsis neljän seinän sisältä jonnekin ihmisten pariin
 
Marika82 meille tuosta ulkoilusta annettiin ohjeistusta sen verran että kaikkialle saa mennä jos ilmat sallii (täällä on kyllä jo paljon lämpimämpää kuin Suomessa...)ja julkisista paikoista että saa mennä kunhan ei anna vieraiden vauvan ihailijoiden tulla vaavia lääpimään.Ja sen verran lääkäri sanoi että imetys välin mittainen reissu maksimissaan (jos siis ei pääse mihinkään imettämään välillä).Me ollaan meijän pikku jätkän kanssa ulkoiltu siitä lähtien kun sairaalasta päästiin ja hyvin on mennyt kauppa reissut ym IKEAssakin ollaan jo käyty shoppailemassa[:D]
 
Kiitos Jeccu infosta! Tollai jotenkin mäki sen aattelin et vois hyvin mennä jos ei anna ihmisten ruveta kauheesti lääppimään ja pusuttelemaan vauvaa. Nämä neitoset lähteekin siis syötön jälkeen kaupungille shoppailemaan [:)]
 
Heips! Täällä on nukkuttu ihanan sikeästi viime yö, ei tarvinut kuin pari kertaa syöttää[;)]. Poitsu oli eilen melkeinpä koko päivän hereillä. Illalla tuntui, että sillä on pohjaton vatsa[:D]. Syötin poikaa illalla n.pari tuntia, se tais olla taas puoliunessa ja imutteli aika laiskasti. Tuon tissuttelutuokion jälkeen yritin itse mennä syömään niin, poika oli huusi vaan lisää ruokaa..[:-] Niinpä sitten annettiin sille vielä korviketta...jonka jäkeen se söi vielä tissiäkin[8|]. Nukkuipahan ainakin hyvin, kun oli kunnolla tankannut ja päivän valvonut[:)]En kyllä tiedä mikä siinä on että poitsulla on kokoajan nälkä..Voikohan olla ettei maitoa tule tarpeeksi..?

Oon miettinyt kans samaa kuin Marika, että milloin sitä uskaltaa mennä vauvan kanssa "ihmisten ilmoille"..? Haluttais jo itselläkin lähteä kaupungille. Mekin käytiin jo maanantaina pienellä vaunulenkillä... Sitä mietin myös, että miten syöttäminen sitten onnistuu kaupoissa...Missä sitä kehtaa tissit kaivaa esille?![:D][8|] (Kai sitä pitää jonnekin kahvilaan mennä nurkkaan syöttämään tai sitten vessaan...Tämän kans kyllä on haastetta, kun pitäis varmaan viiden minuutin välein syöttää!.
 
Heippa!
Me aloitettiin ulkoilu kun tytsy oli viikon ikäinen (nyt siis 2vko). Ja Oon joka päivä käynyt lenkillä ja kahtena päivänä kaupungillakin. Kaupunki reissulla oon ollut n.3h.Olen kävellyt ensin n.2km matkan kaupunkiin, käynyt parissa kaupassa ja työpaikalla moikkaamassa ja sitten bussilla kotiin. Tampereella on ainakin kiva kun pääsee vaunujen kanssa ilmaiseksi bussilla. Eilen pidin syöttö ja vaipanvaihto tauon työpaikallani kun tyttö meinas hermostua vaunuissa. Yritän taas tähdätä niin että vauveli olisi ollut n.3h hereillä ennen lähtöö niin nukkuisi sitten vaunuissa hyvin. Ulkosalla ja kun vaunut on liikkeessä niin tyttö on hyvin tyytyväinen, mutta heti kun ollaan pysähdyksissä jossain sisällä, niin alkaa kuulua pientä kitinää.. sitten vaan äkkiä matkaa jatkaan :). Mä olen pukenut bodyn ja collegehousut, ohuehko nallehaalari, myssy ja äitiyspakkauksen pussukkaan. Kun menen johki sisälle availen hieman pussukkaa ja vauvukopan päällistä. Onhan se vähän jänskää, ja tuntuu et menee tuolla kaupungilla vähän tuli perseen alla koko ajan, mut pitää vaan rentoutua ja ajatella et ei se niin kamalaa ole jos vauva hermostuu, sitten vaan syötölle johonkin :).

Onneksi on ollut niin ihania ilmoja ulkoiluun!
 
Hei kirjotelkaahan mammat tänne, kun ehditte![;)] Tylsää kun täällä on niin hiljaista nykyään...mukava kuulla muidenkin kuulumisia.

Täällä vaavi tankkaa jo toistamiseen, vaikka tunti jo syötiin. Ei näköjään tuu millään kylläiseksi. Aamulla väsytti hirveästi, mut oli sitten pakko nousta, kun poitsulla tuntui olevan niin hankala olla... Jee nyt tuli maidonkerääjäänkin 50ml maitoa..Tuota kun sais kerättyä niin vois mies syöttää sitä vaaville kun oon jossain asioilla, eikä tarttis korviketta antaa.[8|]
Miten te muut ootte maitoa keränneet? Joko ootte pakastaneet, onko niitä jotain systeemejä mihin sais pienissä erissä pakastettua?
 
Mipsu vielä en mamma oo, mutta oon kuullut, että jääpalapussit on hyvi tai sit ne ihan pienet minigrip pussit. Kiva kuulla teistäkin[:)]Mä oon monesti miettinyt, että vauvat ja uusi elämäntilanne taitaa viedä niin paljon kuitenkin aikaa, että ei täällä varmaan kerkiä sit enää niin paljoa pyörimään.
Nyt onkin kovat säpinät tuolla odotuspuolella, kun monella merkkejä ilmassa[:)]Ja oota vaan mipsu kun me loputkin poksahdetaann, niin alkaa täällä vauva-arki puolellakin taas tapahtuun[:D]
 
Moro....
 
Täälläkin on tänää ulkoiltu ekaa kertaa neidin kanssa, ihan tunnin oltiin kun oli niin hieno ilma. Nukkui koko ajan kiltisti....:) nyt oon ihan poikki kun en olekaan noin reippaasti aikoihin käyny kävelemässä....
 
Mä suunnittelen jo ihan kovasti täällä ristiäisiä.....ei jaksa odottaa niihinkään.
 
Yöt menee meillä tissutellessa edelleen ja päivät nukkuu.....pikkasen hällä on alkanut oleen mahavaivoja ja mä tässä jännitänkin et saako hän koliikin.....
 
Pääsempä minäkin pitkästä aikaa kirjoittamaan tänne, kun neiti nukkuu vaunuissa ulkoilun jäljiltä.
Viime yö oli ensimmäinen, jolloin meillä ei oikein nukuttu. Tyttö känisi kokoajan kahteen asti omassa sängyssään, milloin annoin periksi, ja otin viereen. Täytyy ottaa päiväunet kohta itsekin.
Maito riittää päivisin, mutta illalla täytyy antaa korviketta lisäksi, että saan tytön nukkumaan. Nyt aion yrittää lypsää imetyksien välissä, että josko maitoa alkaisi erittyä lisää illaksi. Aamulla rinnat on kuin pallot, ihan kovat.
Ristiäiset on suunniteltu pidettäväksi 29.5. Kävin ostamassa kutsukorttiainekset eilen, pitäis alkaa askartelemaan niitä tässä joku päivä, että ehtivät ajoissa postiin, että saadaan tieto, kuinka moni on tulossa paikalle.
 
Mipsu ainahan sä voit tuonne toisellekin palstalle kirjotella jos ehdit/viitsit[:)][:)]
 
Moi taas!
 Mä sain hyvin maitoa pakkaseen kun maidon noustua oli tosiaan pakko pumppailla jotteivat tissit olis räjähtänyt. Laitoin ihan vaan minigrip pusseihin ja pakkaseen. Tänään lähdin aamusta yksikseni hulluille päiville ja isi katto vaavia kun hänellä alkoi työt vasta klo.12 tänään. Syötin tytön ihan ähkyyn ennen lähtöä ja pumppasin vielä pienen annoksen tuttipulloon jääkaappiin jos tyttö olis poissaollessani tarvinnut. Olin pari runria poissa ja hyvin oli mennyt, eikä tuttipulloakaan ollut tarvinnut. Oli kyllä hieman outoa olla ihan yksin liikenteessä.. Tai jotenkin kun ei ollut mahaa, eikä myöskään vauvaa, niin tuntui jotenkin hassulta.
Me pidetään nimiäiset jo 2.5. kun vaavi on kuukauden ikäinen. Olemme jo nimen päättänyt ja kutsutaan vauvaa jo itse sillä hänen oikealla nimellään, niin on vaikeaa pitää sitä salassa vanhemmilta ja ystäviltä. Joten haluttiin pitää ne nimiäiset mahd.pian.
Eilen oli eka neuvola ja neuvolantäti oli ihmeissään kun tyttö oli niin rauhallinen ja ikäistään (2vko) vanhemman oloinen.. Painoakin oli kertynyt viikossa 340g! Eli nyt jo 4040g.
Olen alkanut jo nyt harmitteleen kun vauvat kasvaa niin nopsaan.. Olis ihanaa kun se pysyis tälläsenä pikkusena kauemmin. Toisaalta odottaa jo innoissaan vauvan kehitystä ja vuorovaikutusta.

Oletteko huomanneet jo että mitkä raskausajan ostokset olivat turhia ja mitä on pitänyt hankkia lisää?
Harsojen eli puklulinojen tarve on ollut yllättävä, Name Itin harsopakkaus oli tosi hyvä hankinta. Meillä ainakin Niitä kuluu pari päivässä puklauksiin, maitoon ym. ja sama 50-56cm kietaisubodien kanssa, samaa ei pysty pitään melki kun päivän ku on myöskin joko puklussa, pissassa tai maidossa.. Niitä on pitänyt hankkia lisää. Ikean ostoksista pikkupyyhkeet on ollu tosi hyviä pyllypyyhkeitä(pakkauksessa tais olla 10kpl) ja halvat fleecehuovat myös tosi hyviä. Oon leikannut sellaisen puoliksi ja pidän vauvaa käärittynä siihen aina imettäessä ja öisin, vahan niinkuin kapaloon käärittynä.

Mukavaa torstain jatkoa kaikille!
 
Mipsu ja muut jotka mietitte maidon pakastamista: Sairaalasta sain vinkin, että ostaa Ainun kertakäyttöpullopusseja ja pullon johon ne laittaa kiinni ja pakastaa noihin pusseihin kerätyt maidot. Siinä voi sitten sulattaa ja antaa suoraan vauvalle sen pullon avulla, johon pussit saa kätevästi kiinni. Mulla ainaki on kaikki kerääntyneet maidot noissa pusseissa. Solmu vaan pussiin ja pussi pakkaseen. Muistaa merkitä päivän siihen pussin päälle ni tietää kuinka kauan säilyy. Vielä ei oo tarvittu pakastemaitoa ku on riittäny hyvin ihan tisseistäkin [:)]

Mut siis varmasti ihan minigripitki ja muut pussit käy hyvin. Noi pussit vaan on siitä käteviä, ettei tarvii erikseen liata tuttipulloa, ku maito tulee suoraan pussista.

Hei tosta kaupungille menosta vielä: Ku täällä meillä päin ainaki on kaupat aika ahtaita ni on vaikeeta vaunujen kanssa sompailla sisällä, ni miten käytännössä onnistuis vaunujen jättö kaupan eteen? Vauva tietenki pitäis ottaa mukaan johonki kantoliinaan tms... Onko jo kokemuksia tällasesta? Mua siis pelottaa jättää niitä vaunuja tyhjänäkään minnekään ku voihan joku ne siitä pölliä, et pitäiskö olla joku lukko renkaaseen tai jotain?! [&:] En kyl tiiä kuinka moni tekis mitään vaunuilla, mut eihän sitä koskaan tiiä...
 
Voikohan olla ettei maitoa tule tarpeeksi..?


Mipsu, mietin tuota samaa jatkuvasti. Välillä ukkeli on hermostunut totaalisesti imiessään ja rauhoittunut vasta kun oon antanut maidonkerääjäällä keräämäni maidon pullosta. Pakkaseen en ole saanut kuin 80ml - jääpalamuotteihin 20ml:n annoksina.

Vaunuilua ollaan harjoitettu - eilen ulkoilutettiin ukkelia sekä aamupäivällä, että iltapäivällä. Herra on vaunuillessa rauhallinen. On ilmeisen kuumaverinen kaveri ja vaatetusta/peittoja olen hieman jo vähentänyt. Päällä kypärämyssy, body, potkarit, nallepuku ja fleecepeitto.

Yks retki tehtiin lääkärille. Äipällä korvasärkyä. Herra aloitti lääkärissä mekkaloinnin eikä meinannut millään rauhoittua. Katsoivat mulle tyhjän huoneen, jossa sain heppua hetken imettää. Mahtavaa palvelua! Vaunujen kanssa en ole vielä bussiin uskaltautunut. Lähikaupassa käytiin ja tosi helppo oli kaupassa kerätä ostokset vaunujen päälle laittamaani koriin. Ukkeli oli kaupassa tosi nätisti.

Nimen mietintä on meillä vielä pahasti vaiheessa.
 
Moi! Juu tuota tulee pohdittua et tuleeko maitoa tarpeeksi...Oli vähän hankalaa eilenkin kuin poitsu söi joka välissä vähän aikaa..niin ei pystynyt oikein itse tekemään mitään kun raukka huusi aina ruokaa. Käytiin sitten vaunu-hermo-kävelyllä, kun molemmilla oli pinna kireällä[;)] Minulla lähinnä miehen kiukuttelujen ansiosta. Niin ja vielä kun luulin että on helpottavaa kun on viikonloppu ja mieskin on kotona..niin taitaa olla sittenkin helpompi vauvan kanssa kahdestaan[:D]. Mies ei edes tajua laittaa vauvalle kuivia vaatteita vaipan vaihdon yhteydessä, jos ne on vähän päässeet kastumaan[&:]. Noh välillä sitä on ehkä turhankin tarkka kaikesta...

Ilta meni kuitenkin mukavasti ja vauvakin rauhottui ulkona. Käytiin myös eka kertaa saunassa vaavin kanssa ihan vaan hetki alalauteilla istuskeltiin, se ilmeisesti tykkäsi kovasti.[:)]...Nyt alkoi kätinä, pitää lähteä tarjoamaan maito-automaatistista evästä[;)].
 
Meillä perjantaina oli neuvolantäti käymässä ja neidille painoa kertynyt jo uskomattomat 2780g!!! Viikon aikana paino noussut 280g ja siitä laskettuna päivässä lihonnut 40G  Neuvolantäti ihmetteli ja päivitteli että syöpäs hyvin pikkuneiti ku sellanen keskiverto painonnousu päivässä ois 20g eli meiän neiti syö kaks kertaa niin paljon ku pitäis!! Hyvä vaan ni saa kirittyä muita kiinni. Ja on kyllä neidin posket ja sormetki pyöristyny [:)]

Mäki mietin tota maidon riittävyyttä. Välillä neiti vaikuttaa just syönnin jälkeenki vielä nälkäseltä ja sit ku antaa vielä tissiä (vaikka ne molemmat on jo syöny just) ni silti sitä maitoa sieltä jostain tulee se pari tippaa ja sitte nukahdetaan tyytyväisinä. Eli kai se on välillä niin pienestä kiinni...[;)]
 
Onkos muuten tietoa paljonko tuota maitoa saisi antaa tuttipullosta kerralla? Ja millaisina annoksina kannattaisi pakastaa...? Oon yleensä antanut n.40-50ml lisämaitoa ja vaavi on monesti syönytkin sen määrän ihan huoletta vielä imetyksen päälle...[8|]
 
Ei mitään käsitystä paljonko tuota lisämaitoa pitäisi antaa. Mies meillä on pullotellut 30 ml:sta 50/60 ml:aan.

Tänään aamulla mekin alettiin antaa korviketta. Viime yö kun oli tuskaa. Poika heräsi klo 1, söi 1-2, nukkui kolmeen, söi 3-3:30, nukkui viiteen, söi, kekkuloi ja känisi 5-7:30. Onneks mies antoi mun nukkua siitä lähtien aina 12:30 asti. Yhdeltä tuli vieraita. Vähän on ollut pönttö tänään sekaisin.

Vähän näyttää poikasen iho hilseilevän. Vähän on neuvoton olo, kun neukkulan täti sanoi, ettei kannata rasvata, jos ei ihan kamalaksi mene, ettei ihon oma rasvoittuminen mene sekaisin. Muistankohan mä edes tätä oikein?! Sen ainakin, että sanoi ettei kylpyveteen tarvi öljyä laittaa. Ehkä mun pitää yrittää soittaa sille huomenna. [8|]

Niin ja jihuu: jälkivuoto vaikuttais loppuneen. Jee! Aamulla sitten testattiin halon heittelyä autotallissa. Musta tuntui, että paikat oli naika hellinä. Mies sanoi, ettei tunnu erilaiselta. Oli aika nopea [;)]
 
Hei vaan tännekin puolelle, ihanaa lukea teidän vauvajuttuja [:)] Nyt kun meillä vihdoin on se omakin nyytti täällä kotona.

Kaikki on sujunut hyvin, poika syö hyvin ja nukkuu. Nyt on vaan parina viime päivänä masuvaivat menneet aika pahaksi, hirveästi itkeskelee mahaansa eikä mikään tunnu auttavan.. [&o] Cuplatoniakin kokeiltu mutta ei siitä mitään mainittavaa hyötyä ole ollut ainakaan vielä.

Perjantaina käytiin ekaa kertaa neuvolassa, ja painoa oli tullut ma-pe välisenä aikana 275g! Eli ei enää ongelmaa sen suhteen ettei pojalle ruoka maistuisi [:)] Syntymäpaino 2932g on hienosti jo ylitetty, vaaka näytti neuvolassa 3350g [:)]

Mulla tosiaan tän alkuhässäkän vuoksi ei maitoa edelleenkään tule tarpeeksi, niin korviketta lisäksi joudutaan antamaan. Suunnilleen puolet saa rintamaitoa ja puolet korviketta. Harmittaa kun ei tuo rintamaito riitä, mutta minkäs teet [&o] Hirmuisia annoksia poju syö, välillä menee 140-160ml kerralla että hujahtaa! Hyvä vaan, kun se alku sairaalassa meni nenämahaletkun voimin kun ei pieni itse jaksanut syödä.

Turkoosi: Hienoa että halon heittely sujui.. [;)] Mekin testattiin sitä viime viikolla, mut tosin leikattiin niin vähän eri tilanne tuolla alakerrassa [:D] Vissiin alkanut muurautua umpeen kun oli niin pitkään käyttämättä, mieskin sanoi että tuntuu paljon tiukemmalta kuin ennen.. [;)][:D][:D]
 
Aika jännä Turkoosi, että tollasen neuvon saitte. Meille terkka sano just päinvastaista!!! Meillä kans iho hilseilee, on kuulemma sitä ihoa joka on ollu kohdussa ja nyt uusiutuu, ni sitä kannattaa öljytä ni lähtee hyvin pois. Ja kylpyveteen ollaan kans laitettu öljyä ihan reilusti. Siitä en tiiä kannattaako perusrasvalla rasvailla hirveesti, mut meillä on auttanu ihan apteekista saatava Agualan öljy. Kannattaa kokeilla, meillä ainaki toiminu ihan hyvin enkä oo huomannu et mitenkää ois ihon omaa rasvatasapainoa järkyttäny...
 
Takaisin
Top