Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten sä Menna ehdit käydä 2 krt päivässä? Mulla on kotihommia ja joskus en pysty niihin keskittymään ennen kuin mies tulee kotiin, tai viikonloppuisin; herää ja viettää aikaa vauvan kanssa. Meillä nukutaan öisin pitkät unet, ja päivisin otetaan sit vain minipäikkäreitä.

Ja jos päivälle on jotain menoa, niin se on sit ainoa asia mitä tehdään sinä päivänä ☺

Madmaselin vaunuttelu kuulosta samalta kuin meillä esikoisen aikana. Ihan kamalaa. Mä vaihdoin rattaita ekan 6 kk:n aikana 4 kertaa, koska luulin et kiesit on vaan huonot Ja silti eniten käytössä oli liina. Näin syksyllä/talvella kun on viileemmät kelit en vaan oikein osaa käyttää sitä.

Me vaunutellaan miten sattuu. Ei ole mitään säännönmukaista lenkkiä, mut hyvä puoli on et baby viihtyy yleensä vaunuissa myös hereillä, jos kiesit vaan on liikkeellä.

Madmasel: lähdetään vauvan ja esikoisen kanssa ulos silloin klo.9, ollaan vähintään tunti ulkona yleensä 1,5h. Vauva nukkuu sen pari tuntia sitten tuossa kuistilla. Ja sitten esikoisen päiväunien ja välipalan jne. jälkeen lähdetään iltapäivällä klo.16 kieppeillä toisen kerran ulos. Vauva nukkuu taas sen pari tuntia ulkona ja itse olen esikoisen kanssa sen 1,5h suurinpiirtein.

Alussa tuntui jotenkin haastavalta onnistua noissa ulkoiluissa tuon uhmaisen 2-vuotiaan, vauvan ja koiran kanssa, mutta nyt sujuu jo ihan kivasti. Me asutaan aivan maalla, naapurit kilometrin päässä, joten vauvan pystyy hyvin jättämään ulos vaunuihin nukkumaan. Samoin koiran pissatukset hoituu päästämällä se ovesta ulos yksinään, jos ei meinaa muuten ehtiä.
Minun mies tekee inhottavan pitkiä päiviä, eikä hänestä ole arkisin muuta apua kuin illalla esikoisen iltatoimissa. Hän on poissa kotoa klo.06-19. Jotenkin vaan onnistun hoitaa lapset, koiran ja ruuat valmistamaan. Viikonloppuisin minä en kokkaa ollenkaan (mies hoitaa) ja siivotaan kerran viikkoon sunnuntaiaamuisin. Ehkä kerran viikolla pikaimuroin, jos on kauheasti koirankarvaa. Astianpesukone ja pyykinpesukone pyörii päivittäin. Ja uunia lämmitän näin kylmään aikaan noin joka toinen päivä. Silloin tällöin saan nukuttua itsekin pienet päiväunet, jos molemmat lapset nukkuu samaan aikaan :)

Ja jossain välissä vielä imetän vauvankin, on täysimetyksellä. Kumman paljon sitä ehtiikin, kun näin kirjoittaa ylös tekemisiä :D

Menna, ihanat rutiinit teillä ja niiden ansiosta varmasti kaikki onnistuukin noin upeasti. :) haluu itsekin kunnon rytmin! :D

Myö käydään vähän millon sattuu. Ei nimittäin vieläkään viihdy rattaissa/vaunuissa. Ja lähes joka toinen kerta menee kantamiseksi. Viime yönä mentiin 00-8.30 välinen aika vaan kahella syönnillä ja siitä vielä toiset kaks syöttö ja poika heräs 12.15! Täällä ei mitään selkeetä rytmiä ole. On aika kärsimätön lapsi ja koko ajan pitäs sylissä vatkautua ja tuntuu jatkuvaan väsyneeltä mutta nukahtaminen vaikeeta. Kaiken lisäks on aivan mahoton äitin poika. Isille nauretaan mutta kaikkeen muuhun toimintaan pitääkin olla äiti. Ei rauhotu isin syliin, eikä sängyssä isin viereen. Päivällä jos meinas saaha lapsen tunnin tai pitempään nukkumaan niin pitää ite siinä ihan kylki kyljen töröttää.

Anya90, Voikun kuullostaa tutulta tuo kaikki! Meillä kyllä nukahtaa vaunuihin heti kun ne lähtee liikkeelle mutta herää kun vaunut pysähtyy. Muuten aivan sama meininki kaiken suhteen.

Meillä ei mitään rytmiä/rutiineja vielä. Vaunuilemassa 1-2 krt/päivä. Ite käyn yleensä aamupäivällä esim. 10-12, asutaan lähellä palveluita, joten käyn monesti kaupoilla/kirjastossa/kirppiksellä tms. Iltapäivällä käydään eskarilaisen ja vaunujen kanssa välillä puistoilemassa. Mies käy usein työpäivän jälkeen vaunuilemassa. Meidän pikkumuru tottunut ääniin eikä herää niihin, koviinkaan. Kotona äänekäs eskarilainen ja koira haukkumassa.. Vauva nukkuu usein sohvalla ja koko perhe riehuu samassa tilassa :rolleyes:

Pakko oli käydä kurkkaamassa vähän tätä muiden vauva-arkea, kun juuri tänään mietin että "hitsi, kun ei tästä mitään arkea ole vielä ehtinyt viettämään..." ;)
Siis ihmettelen miten se mielikuva arkipäivästä ei tod ole vielä totta. No, eipä varmaan ole koskaan, kun tuntuu että noita erinäisiä juttuja tulee ihan koko ajan, mitä pitää hoitaa.

Me ei olla käyty vaunulenkillä yhtään kertaa! Olin alkuun monta viikkoa kipeänä ja muutenkin on jäänyt hankkimatta semmoinen seisomalauta, että esikoinen vois olla siinä. Meillä kun ei ole kevyenliikenteen väyliä niin ei pysty lähtemään kahen lapsen kanssa tuonne ajotielle... eli vaunut on käyneet just postilaatikolla n. 200 m päässä tänään eka kerran kun tähän mennessä olen vain pykännyt lapsen kuistille vaunuissa tai korkeintaan takapihalle kärrännyt :woot: samalla kun esikoisen kanssa mennään ulos.
Meni vähän aikaa et huomasin et kärryssä on yks rengaskin tyhjänä... en tiedä työnsinkö niitä kauppakeskuksessa siis tyhjällä renkaalla, ihan pihalla kun välillä ajatus tästä maailmasta... Sainpa syyn huollattaa rungon ja nyt kyllä rullaa hyvin.

Ja päivärytmi on melko lailla iltaan/yöhön kallellaan, ei siitä mihinkään pääse.
Tämä oma aika on sitten just näin kello kolmelta yöllä, ei vaan pysty menemään heti nukkumaan kun saa vauvan yöunille! Onneksi molemmat lapset on äitinsä tavoin iltaihmisiä, eli saan aamupäivästä nukkua. Vauva normaalisti nukkuu n. 6-8 h jo putkeen (peukut pystyssä tästä yöstä) ja aamumaitojen jälkeen vielä 1-2 h. Joskus 11 maissa noustaan ja esikoinenkin nukkuu pitkään kun ei suostu illalla nukkumaan ajoissa. On siirtynyt nimittäin meidän sänkyyn eikä halua yksin sinne jäädä :P Mies ei oikein ota tuosta esikoisen nukkumaan "saamisesta" suurta vastuuta, eli esikoinen menee nukkumaan kun mies lopulta "suostuu" sänkyyn menemään. Minä ja vauva jäädään kukkumaan telkkarin äärelle tissitellen vielä.

Nyt kun mies on viikon poissa niin onhan tää kahen kanssa puljaaminen melkosta... joka hommasta muistuu mieleen joku toinen juttu, mikä pitäis tehdä ja hyvä että ehtis ite sitten siinä syömään... olisi pitänyt jättää tänäänkin yrittämättä kaikki tää: siivoaminen, pyykit, pihan haravointi, esikoisen kanssa nukketeatterin rakentaminen (!!!). Äitiysvaatteiden pakkaaminen laatikkoon jäi alkuunsa, kun totesin, että tää ei oo nyt tän päivän juttu, kun vauva taas itki sitterissä, että mihin se äiti taas hävisi.
Ruokaa ei sentään tänään tarvinnut tehdä, kun syötiin eilisiä.

Jotenkin tuntuu, että se ajatus ns. normiarjesta on vielä vähän hakusessa ja varsinkin ruuan laittaminen esikoiselle ja itselle on ihan kertakaikkisen vaivalloista, kun ei keksi mitä tänään (taas) vois tehdä. Olen yrittänyt tehdä jotain ruokalistaa, mutta pitäis siellä kaupassakin sitten muistaa, mitä aikoo tehdä. Olen todennut, että ei nuo aivot ihan täysillä kyllä pyöri ei :dance018

Meillä esikoisen eskari rytmittää kyllä arkea hyvin.. Aamulla on pakko nousta (äidin ja esikon) ajoissa ja jos mies on töissä,niin tarvii tyttökin herättää,syöttää ja laittaa vaunuihin. Harvemmin tyttö nukkuu vaunuissa aamupäivällä,mutta sisällä saattaa nukkua unet niin,että saan esim tehtyä kotihommia..maanantaisin ja tiistaisin meil on perhekerhot eli ollaan niissä se aika kun esikoinen on eskarissa,sitten tullaa kotiin ja yritän antaa aikaa sille eskarillekin,jos vauva nukkuu..ilta meneekin sit kotona ulkoillen ym ja esikko käy nukkuu 19-19.30 ja tyttö sitten siinä 20-21, eli jää äiskälle ja iskällekin omaa aikaa.. :) mutta tää on niitä hyviä iltoja,tyttö ei aina oo ihan samaa mieltä,eli iltahulinat on välillä aivan hirveet,eikä missään oo hyvä..

ja meillä tosiaan tyttö nukkuu vaunuissa välillä tosi hyvin,saattaa vetää 4h putkeen unta,mutta yleensä herää samantien ku vaunut pysähtyy.. oon nyt tullu siihen tulokseen että sillä on usein liian kuuma siel vaunuissa ja siks ei malta nukkua+ että tykkää nukkua mahallaan,ni vaunuis ei sitä pysty tekee..

Imeekö teijän vauvat kuinka ahkeraan sormia/nyrkkejä? Mä oon huomannu että niinä päivinä ku imetysväli on 2-3h ei tuo juuri nyrkkejään syö ja on paljo virkeempi ja nukahtaaki itekseen helpodti pikkupäikkäreitä. Sitte ku "erehyn" syöttämään tiheämmin niin tuntuu että neiti on tosi kiukkunen koko päivän ja illan,luttuuttaa nyrkkejä melkeen koko ajan,on väsyny muttei pääse uneen ja puklaa entistä enemmän. Eli onko tuo nyrkin imeminen vaikka väsymyksen merkki (jos on koko ajan kylläinen) vai jääkö sille imu päälle?? Vähän hankala tosta on tietää millon tarjota tissiä ku jos ei oo oikeen nälkänen niin imuoteki on entistä huonompi->mahassa valtavasti ilmaa ja sekös kiukkuja lisää... toisaalta ei haluttais toista huuattaakaan jos sitte onki oikeesti nälkänen...

Meillä syödään kans käsiä. Se on ihan kaikilla edessä jossain kohtaa, baby kun ensimmäisenä löytää kädet ja kaikki uusi kokeillaan ekana suussa makustelemalla. Mä aina välillä purren hammasta annan niitä sormia lutuuttaa, kun en pidä siitä vanhan maidon/oksennuksen hajusta mikä käsiin syömisen myötä tarttuu...

Täällä alkoi joku viikko sitten nyrkin imeskely. Joskus työntää lähes koko nyrkin suuhunsa ja pitää vähän kakoakin sitten. :) Mieluummin antaisin syödä tuttia kuin omia sormia. Ainakin esikoinen oli helppo aikoinaan vieroittaa tutista. Jos on kovin tottunut imeskelemään sormia, niin voi olla ymmärtääkseni hankalampaa jatkossakin estää moinen.

Meillä on kans nyrkit suussa ja syvällä välillä. Koitan vaihtaa ne tuttiin usein ettei tottuis sormia imemään kun imuttaa vaikkei nälkä ole.

Joo, nyrkit on ekat mitä vauvat tutkii suullaan. Noin 2 viikkoa olleet ahkerasti suussa ja kuolaaminen tullut lisätuotteena mukaan. Hauskinta kun jokeltelee samalla hyvän tuulisena. No kohta on varpaat suussa ja sit kaikki mitä löytyy.

Voi että tuota kuolaamista en niin odota.. Esikoinen reilu 2-v ja vasta nyt alkaa olla lopullisesti ohi. Toki vuoden jälkeen oli pidempiäkin kuolattomia jaksoja, mutta vähän vaille 2-v taas takahampaiden tulon myötä tuli kiitettävästi kuolaa :P

Ei meilläkään mitään hirmu arkea ole kun välillä mennään miten sattuu. Ja kotitöitähän on mahoton tehä päivällä kun vauva ei yksinään päikkyjä nuku kun max. 30min ja ei viihdy hereilläkään yksinään, ei sitten pätkän vertaa Hyvä että saan isommille pojille ruuan laitettuu... Tänään sain ihme kyllä pesukoneen pyörimään ;) Nukkuis kai tuo vauva pitkän lenkin jälkeen mutta mitenpäs mie lenkille pääsisin kun on nuo kaks muutakin lasta jotka ei mitenkään pitkiä lenkkejä kävele. Pakko sanoo tosta nyrkistä suussa... Mulla vanhemmat pojat ei ikinään imeskelly nyrkkiä! Ehkä sillon vaan kun hampaita oli tulossa mutta tämä vauva eläs pelkällä nyrkillä :D

Meil on kans tota sormien imemistä ja kuolaamista. Mietin jo, että onko hampaita tulossa näin aikasin, mutta taitaa kuulua ikää, että työnnetää sormet suuhun ja vähän ajan päästä meneeki sitte lelut perässä. Meillä tartutaa jo aika hyvin leluihin, mutta käsi-silmä koordinaatio ei oikeen pelaa vielä. Eli on semmosta haromista, että osuu leluun. Seuraavaks jännitän, millon alkaa treenaamaa kääntymistä, ku on alkanu pikkasen heijaamaa itteää sivusuunnassa ku makaa selällää. Eipä kyllä mitää mielenkiintoa oo vielä ollu kääntymiseen tai edes mahallaan makaamiseen.
Meijän tyttönen on viihtyny ihan mahottoman hyvin vauvakerhossa, ku käydää tiistaisin siellä kattomassa muita vauvoja ja äitejä. Ens perjantaista eteepäin aletaa käymää myös muskarissa, jos tykkää siellä olla yhtä paljon. Ainaki kaikista körötysleikeistä tykkää kovasti ja radio nostalgian tahtii jammailusta mutsin kanssa :hilarious:
Puhuinkohan tässä ketjussa vai tuolla esikoisissa miehen veljen vaimosta, mikä on ihan kaheli. Tänää se lähti ovet paukkuen anopilta, ku suuttu mulle. Oltii saatu ristiäiskuvat ja vietii tietysti anoppilaa myös. Tää mamma alko innoissaa kertomaa kelle sukulaisillee amerikkaa meinaa lähettää sen kuvan. Ei siis oo ees nähty niitä ihmisiä. Mä kielsin lähettämästä kenellekään ja kysyin, että miksi edes haluaa jakaa meijän perhekuvia kenellekään. Nyt ei varmaa tarvikaan sen kanssa hetkeen jutella.... Ihan helpotus kyllä!

Takaisin