Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alussa nukahti aina syötön jälkeen siihen mihin vauvan laski. Nyt yleensä nukahtaa miun rinnan päälle tai tissille. Joskus yliväsyyneenä pitää kääriä peitteeseen ja hytkytellä sylissä. Tosin muutenkin usein käärin peitteeseen imetyksenkin aikaan, ei hätkähdä niin helposti kun siirtää omaan sänkyyn nukkumaan :) Kannattaa muuten kokeilla kapalointia! Ensimmäinen lapsi kun synty, se oli oikee rauhaton sielu. Siihen asti kun mulle neuvottiin käärimään se kapaloon, sitten ei enää ollut rauhaton sielu ja nukahti kun unelma :)

Kannattaa myös kokeilla kantoliinaa tai -reppua! Saa omat kädet vapaiksi mutta samalla vauva saa kaipaamaansa läheisyyttä. Mä käytin esikoiselka Manducaa, nyt kolmannelle kantoliinaa. Koska tää on todennäköisesti meidän viimeinen vauva, haluan itsekin nauttia mahd paljon vauvan kantamisesta ja läheisyydestä. Esikoisen pikkuvauva-aikana koin jatkuvan sylittelyn jopa hieman ahdistavana, sitovana. Normisti kun kaipaan omas tilaa ja reviiriä, oli rankkaa kun joku (vaikka kuinka rakas tahansa) oli 24/7 iholla. Kantoreppu auttoi siihenkin, kun pystyi silti touhuamaan jotain.

Meillä on sit nuo maitorauhaset (ja vanhat puklut) päällä tuoksuna, niin jos on kovin rauhaton, ja haluisi vaan sylissä olla ja syödä, vaikka on varmasti saanut jo tarpeeksi, niin kannattaa kokeilla miestä ja tuttia.

Meillä nukahtaa yöunilla viereen tai syliin. Vanhemmat lapset on vasta 3 ja 4 ikävuoden välillä oppineet omaan sänkyyn nukahtamaan, että muuta mä en tältäkään babyltä odota. Mieskin tuumasi, et on tää meidän lapsi, ekalla kertaa kun neiti äkisi kehdossaan ja rauhoittui heti kun mies otti viereen pötköttämään :D

Täällä eilen kotiuduttu vauvan kanssa ja nyt aamulla iski jo itku ja epätoivo ton imetyksen kanssa.. Mä en siis esikkoa imettäny ku 2 viikkoa,maito ei koskaan noussu kunnolla ja poika oli tosi nälkäinen.. No nyt sit alkaa maito nousta,tissit on tosi kipeet ja rinnanpäät lähes rikki koska tolla neitillä on superimu.. ja koska on iso vauva,niin vaatii myös paljon ruokaa,mut sairaalas en pystyny antaa olla kovin kauaa rinnalla ku sattu niin paljon.. sai lisämaitoa n. 3-4 tunnin välein ihan sokereidenkin takia..
aamulla jo aattelin,et ennenku maito ees kunnol nousee,ni lopetan koko imettämisyrityksen,hyvin se esikkokin pärjäs korvikkeella.. mut sit kuitenkin haluais yrittää.. millä ton pinkeyden saa helpottaa? vauvan vaikee aloittaa syömist ja itteeki vähä häiritsee.. tää itkuisuus muistaakseni liittyy tähän synnytyksen jälkeiseen aikaan? :D

Koita vaikka käsin lypsää vähän maitoa ulos ennen imetystä, mulla se ainakin autto sairaalassakin jo.
Mä tein niin että menin lämpimään suihkuun ja lämmittelin rinnat sielä ja lypsin sielä ylimäärästä vähän pois.
Myös lämpökääre rinnoilla auttoi mua tosi paljon, pidin sitä aina muutaman kerran päivässä n 10-15 min rintojen päällä. Myös ne kaalinlehdet oikeesti auttaa! + mä olin ilman rintaliivejä ekat päivät ja tein sairaalassa niistä verkkopikkareista bandeaun että sain kaalinlehdet pysyyn rinnoilla.

Tarvii kokeilla.. jyväpussi taitaa olla viel autossa,ku se oli mukana ku lähettii maanantaina sairaalaan.. ja haettava sitä kaalia.. jos nyt sais ees osittain onnistuu tän imetyksen,tytöl ei kuitenkaa imuotteessa oo vikaa,se tarkastettiin.. mul on vaan todella herkät rinnanpäät..

Rintakumi käyttöön ainakin siks aikaa että rinnanpäät paranee? :) Ja muista aina hieroa maitoa imetyksen lopuksi nänneihin, se suojaa niitä!

Iso osa tuosta pinkeydestä johtuu puhtaasti turvotuksesta. Mulla olo helpottui kummasti, kun pidin kummankin rinnan päällä kylmäkäärettä. Toimii hyvin samalla periaatteella kuin esim kaalinlehti. Jos on vaikka pakkashernepusseja, niin sellainen vaan harsoliinan sisään ja rinnan päälle. Turvotus laski noin vuorokaudessa ja olo on ollut sen jälkeen uskomaton. Herumisen taas saa käyntiin lämmin, joten ennen imetystä voisin yrittää pitää lämpökäärettä rinnoilla tai käydä vaikka kuumassa suihkussa. Sillein mulla alkaa ainakin tiputtaa maitoa kivasti!

Ne kaalit on jotain ihanaa <3 suosittelen myös rasvaamaan nännit nännivoiteella! Mulla helpotti siinä 2viikon jälkeen nännikivut :)

Juu jääkaappiviileät kaalinlehdet rinnoilla liivien alle. Niitä lehtiä pitää esim kaulimella vähän rikkoa ennen kuin laittaa rinnalle. Joillekin ne on tuonut ihan tosi ison avun :D

Juu mies lupas töistä tuoda huomen kaalia :) kävin suihkussa ni ei painelemal helpottanu yhtää pinkeys eikä kyl tullu maitoakaa joten kokeilin kylmää ja vähä helpotti.. mut pikkuhiljaa alkaa maitoo tulla ku tyttö nukku yli 2h pätkän oltuaa n. Tunnin rinnalla eikä tarvinu lisämaitoa :) ehkä tää täst alkaa sujua..

Oletteko antaneet vauvalle tuttia? Meillä nyt reilu kaksi viikkoinen vauva viihtyy rinnalla ison osan päivästä. Syönnin jälkeen tulee kunnon pulautukset ja sitä puklua saattaa tulla vielä tunti-kaksi syömisen jälkeen. Mietin, että käyttääköhän vauva minua nyt myös tuttina. Pohdin myös, että onkohan tuo myöhäispulauttelu merkki mahdollisesta refluxista?

Me miehemme kanssa olemme sopineet, että otamme tutin käyttöön vasta kun sille todella olisi tarvetta (mitä ikinä se tarkoittaakaan) ettei tutti sotke imetystä. Olisi kiva kuulla, miten teillä muilla on sovittu tutin käytöstä.

Meillä on tutti käytössä,annoin jo sairaalas sen ku tyttö käytti mua tuttina ja mul rinnanpäät meni tosi rikki.. ja ne sano siel osastol et noil isoil vauvoil usein imutarve on suuri..

Mä annoin tutin ku pikkuinen oli 2vk kun oli jatkuvasti rinnalla. Otti sen tyytyväisenä vastaan. Meilläkin on samanlaista pulauttelua kuin Imme teillä. Nostin sängyn ja vaunun päätyä ja näin pahin on hallinnassa. Neuvolassa sanoivat että normaalia.

Meillä myös tutti otettiin jo sairaalassa käyttöön. Ja toisin kuin luulin, niitä oli siel ihan tarjolla :)

Yritän pitää imetysvälit noin 3 tunnissa (minimi), että kerta-ateria olisi riittävän iso ja babylla sen verran nälkä, että söisi edes hieman myös toisesta rinnasta. Tutti menee suuhun uniajalle, eli on eräänlainen lupa babylle et nyt saa nukahtaa.

Meillä myös heti kotia päästyä tutti ollut käytössä. Kannattaa totuttaa pienenä, koska myöhemmin ei välttämättä enää halua. Välillä syö, välillä sylkee pois kun huomaa että ei tuu maitoa siitä :grin
Meillä syöttövälit 1-4 h. Rintakumia joudun käyttämään oikeassa rinnassa, kun imettäminen sattuu ihan pirusti siihen.

Takaisin