Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on myös tutti käytössä. Ostan sillä itselleni lisää aikaa pitkin päivää. Toimii kyllä imemishalun tyydyttämiseen.

Miten sais vauvan syömään tuttia? Tää ei huoli sitä kun joskus autossa. Ei oikeastaan koskaan kotona..

Meillä käytetään tuttia lähinnä iltaisin vauvan rauhoittamiseen jos/kun tissillä ei voi enää olla sekä automatkoilla yms samassa tarkoituksessa. Eli tarpeen vaatiessa.

Meillä tutti kans nukahtamisen apuna, autossa, liinassa yms. Huomaa kyllä että alkaa pojalla heti lupsua silmät kun saa tutin suuhun ja imun päälle :D illalla sitä saakin sit olla jatkuvasti laittamassa takaisin suuhun ennen kuin nukahtaa kunnolla tai muuten tulee itku. Annoin tutin kans heti sairaalassa.

Meidän tyttö nyt 2,5vkoa ja pari kertaa suostunut ottamaan tutin. Olen tarjonnut vain silloin, kun haluaa jatkuvasti lupsuttaa tissiä, vaikka olis molemmat jo useaan kertaan imaissut tyhjiksi. Jotenkin hällä on jäänyt imu päälle ja sitten kiukuttaa, kun haluaa imeä, mutta ei halua imeä ja mahaan jo sattuu, kun on ihan ylitäynnä maitoa. Tutti auttaa katkaisemaan tuon tilanteen ja rauhoittaa vauvaa.

Täällä on tullu nyt nukahtamisongelmia. Varsinkin illalla kun itekkin kun pitäis päästä nukkumaan. Ei kelpaa tissi, ei pullo, ei tutti, ei syli. Pientä kitinää on mutta kun ei ota selvää onko se nälkää, yliväsymystä vai mitä. Ilmaakin on hieman mahassa mutta ei se sitä itkeskele... Hirvee ärinä ja murina vaan käypi hereillä ja nukkuessa. Sitterissä nukutettu muutamaan otteeseen mutta sitten kun siirtää sänkyyn nukkumaan niin se sitten herää hetken päästä.

Meillä poika joutui takaisin lastenosastolle kotiutumisen jälkeen 2.päivänä kuumeen takia. Oli viikon verran. Viimeistään sillä reissulla oppi syömään tuttia ja juomaan pullosta. Olen onnellinen molemmista, sillä koen, että helpottavat arkea.

Meilläkin otettiin eilen tutti käyttöön, kiitos siitä kuuluu teille! En edes tiedä miksi, mutta koin vielä illalla jotenkin hirveän huonoa omaatuntoa siitä, että annoin vauvalle tutin. Ehkäpä pelkään sitä vierottamista myöhemmässä vaiheessa. Pakko silti sanoa, että nyt olen saanut paljon enemmän omaa aikaa ja kerkeän jopa syödä rauhassa, kun vauva imee rinnan sijaan tuttia!

Anye90, meillä nyt kolme iltaa/yötä ollu samaa. Semmosta kitinää ja jalkojen/käsien vispausta ja välillä aina itkuparahdus - tätä kestää n. 3-4 tuntia ja sitten uni voittaa. Meillä tosin taitaa johtua ilmavaivoista nämä ns itkut.

Meillä eilen illalla ihan sama juttu, ja todella toivon että ei jatku tämmöisenä. Monta tuntia yritin saada vauvan nukkumaan, mutta mikään ei kelpaa eikä saa tyytyväiseksi. Just samanlaista siis kuin nnannalla ja anyella, ei mitään kunnon kurkku suorana- huutamista, vaan semmosta kitinää ja ähinää ja käsien heilumista, eikä yhtään ota selvää mitä haluaa. Luulen kyllä, että jotain ilmavaivaa se oli meilläkin.

Mä en ole tuttia käyttänyt kuin just ulkona tai kauppareissulla, että saa rauhalliseksi. Jotenkin huolettaa että vaikuttaa imetykseen sen käyttö. Varmasti helpottais arkea jos ottas enempi tuttia käyttöön.

En muista onko tässä ketjussa ollut puhetta, mutta minkä ikäisen vauvan kanssa olette käyneet kyläilemässä? Meillä olis ens viikonloppuna mun isän synttärit, jonne tulee muutamia sukulaisia. Vauva on sillon n. 3,5 viikkoinen. Liekkö riittävä varotoimi jos ei anna mahdollisten flunssaisten vieraiden sylitellä? En kyllä millään haluaisi jättää isän viiskymppisiä väliin, mut mietityttää toki ku vauva vielä niin pieni. Ja onko teille neuvolasta annettu jotain ohjetta? Vasta kävin neuvolassa mut ei käyny sillon mielessä kysyä .

Juu nnanna kuulostaa samalta! Mie oon käyttäni cuplatonia niin on ilma tullu paremmin ulos. Ja pystyasennossa nukkuu rauhallisemmin mutta tuota pinnasänkyä ei saa niin pystyyn kun herra haluais :/

Me kyläiltiin jo heti kun sairaalasta päästiin. Talvella on se ns. Varoaika kaksviikkoa mikä pitää kotona olla. Mut tähän aikaan riittää kun välttelee väenpaljouksia, kuten isoja kauppoja jne. Ja tosiaan ei anna kaikkien nuhanenien räplätä vauvaa :)

Nii, ehkä mä oon vaan vähän turhan pöpökammoinen. Ja antaahan se rintamaitokin jonkinnäköisen suojan pöpöjä vastaan. Ei sinne juhliin onneks ole kuitenkaan tulossa ku sukulaisia muutamia, ja jos ovat flunssassa niin kiellän ottamasta syliin, ja jos joku siitä kehtaa sitten loukkaantua niin siitä vaan.

Nojoo, me oltiin tänään perhekerhossa, 3,5vkoa täälläkin. Kukaan ei kyllä sylitellyt, mut siellä kai ne flunssat juuri leviää.

Oletteko muuten kokeilleet vauvahierontaa? Sain ohjeet sairaalasta, mut en ole vielä kokeillut.

Ei oo tullu kokeiltua. Täytys ehdottomasti kokeilla vauvahierontaa.

Minun vauva on myös iltaisin oikein tuulimylly. Kädet ja jalat vispaa ja räyhää tissillä. Oon rauhotellut kävellen imettäen ja välillä kapaloon laittamut ja ihan viereen sit ite makoilee.

Tosiaan tänään olen pitänyt tuttikoulua :D kyllä tuo sitä lupsuttaa ja jopa nukkunut sen avulla ! Imemisen tarvetta näkyy olevan. Vaavi nyt kuukauden. Meillä antoivat jo sairaalassa ekan kerran tuttia tälle

Nojoo, ehkä mää sitten uskallan lähteä. Ei sitä jaksa kyllä kotiinkaa linnottautua. Ja ollaan mekin kaupoissa käyty, yli-innokkaat sylittelijät vaan huolettaa eniten.:D

Mä voisin kokeilla vauvahierontaa kyllä. Eikö se ainakin niihin mahavaivoihin auta? Kyllä mä yksi päivä hieroin vauvan masua, ja kyllä tuntu tykkäävän. :) neuvolasta tai sairaalasta en ole ohjetta saanut, pitäs netistä katsoa miten sitä tehdään kunnolla.

Mä oon tehny vauvalle hierontaa ilmavaivoja helpottamaan täältä löytyvien ohjeiden mukaan: www.kaksplus.fi/tv/

Tähän mennessäoon tehny tuolta vai tuota masuhierontaa ja on selkeästi helpottanut vauvan oloa. Seuraavaksiotan rutiineihin jalkahieronnan. Sitä oon tehny keskimmäisellekin aikoinaan ja auttoi. Noita muita en oo aiemmin testannu mutta vaikuttavat ihanilta nekin. :)

Meil on kiukuttu kovaa kakkaa tää ilta.. koliikkikeinu ainoo paikka missä rauhoittui,ei ees syli kelvannu.. sain jumpattuu vähä masujumppaa ni rupes kakka tulee

Jopa alkaa ristiäisasiatkin helpottaa, kun tilat on varattu, tarjoilut mietitty, apulaiset buukattu ja kutsut tehty valmiiksi. Eilen isäni soitti ja kysyi lapsen ristiäislahjatoiveita. Isäni ei kuulemma ajatellut ostaa mitään suurempaa lapselle, sillä haluaisi mieluummin tallettaa lapselle rahaa tulevaisuutta varten. Nyt kysyisinkin teiltä, kuinka teillä on ajateltu hoitaa lapsen pankkitiliasiat? Yksi hyvä säästämisen muoto olisi rahasto, mutta se vaatisi tasaisin väliajoin rahan tallettamista. Itse kun olimme ajatelleet laittaa lapselle aina jouluisin ja syntymäpäivisin pienen rahan säästöön, samoin myös isovanhemmat, joten tähän rahastosäästäminen ei näy taittuvan... Olisiko sitten pankkitilin avaus se perinteisin säästömuoto? Ainahan lapselle voi myöhemmin avata rahaston.

Mulla on esikoiselle ihan säästötili johon laitan joka kuukausi 20e.. ja sinne voi sukulaiset ym laittaa rahaa mm. synttärilahjaks.. tarvii tytölle avata kans tili jossai vaiheessa..

Takaisin