Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty ja syntymäpaino ylitetty :) Täällä on silti niin tiuhaan noita käyntejä, että jo viikon kuluttua otetaan uudet mitat ja jutellaan mukavia. Tuntuu omituiselta, kun Espoossa varmaan olisi ensikäynnin jälkeen jo varailtu uudelleensynnyttäjälle vain rokotuskäynti sekä 6 viikon lääkäri...

Samalla terkka huomasi, että meillä on sammas. On siitä edellisestä kerrasta se 4 vuotta, niin en olisi tätä(kään) muistanut. Nyt sitten pitäisi penslata topsia vissyyn ja sitruunaan ja babyn kieleen sekä hoitaa rinnat samalla aineella. Ja keitellä tutteja ja vaihtaa ne uusiin kun tauti on pois.

Mielenkiintoista seurata tätä viestiketjua :)

Meillä on ollut rauhallinen kotiutuminen vauvan kanssa ja nyt siis viikonpäivät ollaan oltu kotona. Tosin nyt on alkanut esiintyä selittämättömiä itkukohtauksia. Tänään itkettiin enemmän tai vähemmän 14:30-17:00. Nyt pohdin tässä että voiko syömäni sipuli olla syyllinen? Meillä itkeskeltiin myös pari päivää sitten mutta silloin myös minulla oli ruuasta aiheutuvia ilmavaivoja ja nyt ainoa yhteinen tekijä on sipuli...

Uutena äitinä koen aika kovaa turhautuneisuutta ja avuttomuutta, kun pieni itkee pitkään keuhkojaan ulos enkä osaa auttaa.

Mie oon joutunu jättämään ruisleivän ja kaalit pois kun kävivät vauvan mahaan :/ Tosin nyt jotunu korviketta antamaan kun maitoo ei vaan tuu niin paljoo kun jätkä haluis juoda...

Mä huomasin esikoisella, että itkuja aiheutti syömäni paprika ja sipuli! Kaali myös paha.

Kuinka sitä tietää, että vauva saa tarpeeksi ruokaa? Kun eihän sitä rinnasta tullutta maidon määrää voi tietää :D

Me päästiin tänään kotiin. Jotenkin koko vauva-arjen aloittaminen tuntuu niin ihanalta melkein viikko sairaalassa olon jälkeen. Kotona on kuitenkin kaikki vauvatarvikkeet tutuilla paikoilla, oma sänky ja rento ympäristö :)

Keräilettekö muuten rintamaitoa? Mulla tuntuu tihkuvan maitoa aina imettäessä toisesta rinnasta aika runsaasti ja nyt ajateltiinkin keräillä sitä talteen. Niin ja taisinpa heti onnistua saamaan tukoksen vasempaan rintaan. Tai ei se tukos ole edes rinnassa, vaan kainalossa. Sellainen iso kova pallo... :confused:

Jos vauva nukahtaa tyytyväisenä rinnalle syömisen jälkeen niin pitäis olla massu täysi. Kuulostaa hyvältä jos toisestakin rinnasta maitoa tihkuu!
Mulla kans alkuun oli kainalon alla kovettumia. Hieroin niitä kädellä samalla kun vauva söi rintaa niin lähtivät helpommin pois. Mulla myös sähköpumppu millä saa aika hyvin kovettumat sulamaan :)
Mekin oltiin viikon verran sairaalassa ja ihana olla kotona vaikka on täälläkin toki omat haasteensa kun ruuat ja pyykit yms. Hoidettava itse.

Vauva saa tarpeeksi maitoa, kuten Angii sanoi, ollessaan tyytyväinen syömisen jälkeen + pissavaippoja tulee vähintään neljä päivässä ja paino nousee hyvin (neuvolaseurannalla).

Mulla tulee sen verran paljon maitoa, että maidonkerääjä on toisella rinnalla syöttäessä, mutta ne menee hukkaan. Tissit huutaa hoosiannaa jo parin tuntia syötön jälkeen, joten toistaiseksi ei ainakaan mitään extroja tartte :)
Tuntuuko semmonen tukos aina kovettumana? Inha tunne muutenkin tisseissä monesti, niin kiva tietää kuuluuko vaan asiaan kun maitoa riittää niin pirusti.

Meillä oli tänään neuvola. Vähän myöhässä kylläkin kun jätkä on jo hurjat 11 päivää vanha! Saikulta lähtiessä herran paino oli vain 3065g mutta neuvolan vaaka näytti hurjaa 3560g lukemaa :P Ollaan vissiinkin oltu ruoka-aikaan kotona ;) Omakin paino oli huventunu 8 kilon verran :) raskausaikana tuli n. 12kiloo...

Meilläkin kotikäynti oli tänään 8vrk ikäisenä. Puklut ei ole onneksi painon kehitykseen vaikuttanu, syntymäpaino ylitetty 100g:lla ja sairaalasta lähtöpaino 280g:lla :) nyt voi vähän huokasta helpotuksesta. Tänään tuntunu muutenki että olis puklaillu enemmän heti syöttöjen jälkeen mut vähemmän sit tuntien päästä,mikä kuulostais mun mielestä jo paremmalta. Vielä hetken seurailen ennen kun rupean niitä sakeuttajia kokeilemaan. Ihme ääni ("lupsautus") alkanu kuulua imetyksessä,terkka katsoi kyllä että imuote on ihanteellinen ja meinasi että tällä on joku oma tehokas tekniikka imeä kun ei viihdy tissillä ku sen max 15min kerrallaan. Ja oli sitä mieltä ettei kuulosta siltä että ilmaa pääsis kuitenkaan menemään.

Muokattu viimeksi:
Meilläkään ei mene kun korkeintaan 20min tissittelyssä ja tyhjäks kyllä vetäsee!

Isle, kuuluuko ääni vain ajoittain? Voisko olla että vauva sillon nielee maitoa enemmän? Meillä ainakin kuuluu välillä kunnon kulautus äänet kun maitoa heruu enemmän.
En usko et ne kaibalon alla olevat kovettumat on mulla sinakaan ollu varsinaisia tukoksia. Ennemminkin ehkä maito pakkautuu sinne herkemmin sillon kun rinnat on täydet. Imetyksen jälkeen kun katoavat kuitenkin aika hyvin.

Kainalon alta syöttäessä oon saanut itse nuo kainalokovettumat pois. Kannattaa kokeilla alkuun ainakin useampia imuotteita, niin saa tissit paremmin tyhjentymään.

Jos jää hapuileva ja itkevä vauva syötön päätteeksi syliin, niin voi kokeilla antaa lisää. Mä täs tyhjentelen rintoja syöttöjen välillä kun omat on aina liian täydet ja siksi menee ihan hotkimalla syötöt ja ilmaa mukana. Tässä mielessä tuo sähköpumppu on hyvä, kun voi samalla keskittyä myös muuhun :D Saa nähdä huoliiko baby enää pulloa kun ei ole sitä saanut pariin viikkoon. Mä ajattelin itse aloittaa jumpalla ens viikolla (kun on ilmainen tutustumisviikko lähisalilla) ja sitä varten hyvä ottaa varuiksi pari desiä aina päivän aikana jemmaan pulloihin valmiiksi.

Onkohan ihan normaalia että vauva viihtyisi rinnalla vaikka 24/7? painoa on kertynyt hyvin viikonlopun aikana, kun käytiin perjantaisen kotikäynnin jälkeen eilen pyytämälläni kontrollikäynnillä. Ja hatunnosto kaikille niille joilla on enemmän kuin yksi lapsi. En käsitä, miten ehditte neuvoloihin ajoissa, kun meillä tekee tiukkaa ehtiä paikalle yhden lapsen kanssa :grin

On kyllä ihan mahdottomia nämä iltatankkaukset. Saa illan istua syöttämässä.. Ja tälleen loppuillasta alkaa jo tuntua, ettei sieltä tissistä enää mitään tulekaan. Ja sitten kun vauva koisii 3-4h tämmöisen syönnin päälle unia, ehtii molemmat tissit pakkautua ihan täyteen :/ Olisi vähän tasaisempaa tuo syöminen, niin miellyttävämpää olisi tissilöille :D

Täällä ei toivookaan että nukuttas yöllä 3-4h pätkiä, mutta päivällä kylläkin! Yöllä saa olla 1-2h välein survomassa tissiä suuhun ja eihän siinä kerkee ite sitten hirveesti välissä nukkumaan. Alussa meni muutama yö silleen että mentiin kahella syötöllä mut ei enää. Pullon jälkeen nukkuu pitemmät unet mutta ei nukaha yhtä vaivattomasti kun tissille...

Anye90: on kyllä rankkaa, jos joutuu heräilemään noin tiuhaan yöllä :/

Miulta loppui illalla maito ja vauva vaan kitisi lisää, lisää. Koitin antaa korviketta pullosta, mut ei tuo suostu ollenkaan syömään pullosta.. Lopulta sain huijattua huvitutin suuhun ja sitte se rauhoittui nukkumaan. Nyt nukkui 4,5h ja juuri kävi syömään. Mahdoton tyyppi syömään. Nyt 9pv iässä olikin jo ohittanut syntymäpainon 300 grammalla! :D

Meillä kävi eilen neuvola täti kotona. Poika ylittänyt sytymäpainonsa :) 3408kg oli suyntymä paino ja eilen 3680kg :) eli saa ruokaa riittävästi eikä tarvitse enään herätellä syömään vaan imettää lapsen tahtisesti :) käytän imettäessä rinta kumia kun muuten saa raivarit jos sitä ei ole :D syö kyllä hyvin tissistä :) onneksi myös tuttipullo kelpaa :) lypsän pumpulla illalla pulloon ja ennen sänkyyn laittamista syötän pullosta yö maidot :) ainakin viime yönä toimi ja heräs syömään aamulla vasta tissille :) tänään ollaan oltu viikko kotona :) syöttääkö joku muukin imetyksen ohella pullosta? Itse olen huomannut että pullon jälkeen enemmän ilmaa mahassa ja tulee pieniä pukluja onko muilla samanlailla?

Mie syötän välillä pullosta, tosin siks että äkisti oma maito ei enää pelkästään riittäny. Juu ilmaa menee aina enemmän pullosta :/ Tosin täällä ne puklut ei oo pieniä. Et siitäkin on tullu jo ongelma tuon nukkumattomuuden ohella...

Mihin saatte vauvan nukkumaan? Meillä poitsu olisi tyytyväinen vain äitin tai isän rinnalla. Tänään sain vauvan nukkumaan pariksi tunniksi vaunuihin. Mielelläni pitäisin lasta vaikka 24/7 sylissä, mutta pitäähän minunkin käydä vessassa, syödä jne. Miehenkin syliin nukahtamisesta ei ole aina takeita. Yöllä pikkumies nukkuu vieressä, kun ei omaan sänkyynsä asetu.

Takaisin