Vauva-arkea

Ne allergiat ilmenee usein just iho-oireina tai vatsaongelmina. Siis allergisoitunut kakka (mikä ilmaisu! :D ) on ihan vihreää limaa. Meillä maitoallergia ilmenee syömisen jälkeisenä huutona ja refluksioireina.

Nyt on niin pirun kylmä (-21) etten voi viedä poikaa ulos nukkumaan ja kyl maar on vaikeaa täällä sisällä päikkäreiden nukkuminen.... Poika kyllä vaikuttaa myös flunssaiselta. Itelläki on kurkku kipeä.

Mä en nukuta vauvaa joka päivä ulos ollenkaan, joten en siis nyt kovilla pakkasillakaan. Mutta onhan hyvin suojatussa vaunukopassa jonkin verran lämpimämpää kuin ulkoilmassa, varsinkin jos laittaa ohuen peiton kuomuauko eteen. Ehkä itse testaisin lämpömittarilla vaunun sisältä, jos epäilyttää... Sen -10 astetta mäkin oon kuullut susituksena, mut voisin itse nukuttaa vähän kylmemmässäkin, jos vaunut on kuitenkin suojattu.

Meillä kantoliina on ihan korvaamaton! Käytän pitkää trikooliinaa, ja ihan vastasyntyneestä on meidän tyttö siinä viihtynyt. Välillä tuntuu, etten oikein muuten edes saa rauhoitettua tyttöä muualle kuin liinaan, varsinkin jos on yliväsynyt. On käteväksi todettu myös kauppakeskuksessa ja ravintolassa. :)

Mä oon yrittänyt alusta saakka opettaa poikaa manducaan tai kantoliinaan, mutta ei tyyppi viihdy niissä ollenkaan! Max. 30min onnistuu ja sitten alkaa tuskastunut ja turhautunut huuto. Nyt puhuttiin miehen kanssa, että manducaa vois kokeilla ulkoillessa.

Nyt poika on nukkunut sisällä jo reilun tunnin, joten en ole enää vihainen pakkaselle :) Olen tosiaan kyllä -17 asteessakin ulos nukuttanut. Mulla on kopassa pohjalla villaviltti makuupussin alla ja tommonen pakkas-Dookie aukon suojana. Lisäksi suojaamassa on sadesuoja. Ja poika tumpattu kunnon vaatetukseen :D Ja aina on ollut lämmin pieni ihminen kun sisälle tullut.

Joo ei kaikki vauvat tykkää tietenkään samoista jutuista. Mun siskollakin yksi kolmesta pojasta ei ole viihtynyt liinassa, kaksi muuta on. Mulla oli kyllä pieni tauko tuossa liinassa pitämisessä, kun vauvan kasvaessa en oikein osannut enää sitoa hyvin, ja tuntui että vauvaa painaa tai se valuu koko ajan. Nyt sain taas siskon neuvoja sammakkoasentoon sitomisesta, niin johan alkoi tuntua mukavalta mustakin. Vauva ei siis ole valittanut olostaan missään vaiheessa. Mun ongelma oli, että en hoksannut laittaa vauvan jalkoja tarpeeksi leveään sammakkoon ja levittää liinaa kunnolla taipeesta taipeeseen. Enkä sitonut liinaa tarpeeksi tiukalle. Mutta nyt, ihanaa kun tää onkin nyt helppoa ja mukavaa, pystyn oikein tietokoneellakin istua ja molemmat kädet on käytössä. Meillä kun tyttö kaipaa kovin paljon läheisyyttä, niin näin saan kädet vapaaksi! :)

Täällä aateltiin alkaa kanssa kokeileen noita vellihommia..
Nyrkki on suussa kanssa melkii kokoajan ja kuolakuplia ja kualaa tulee.. :)

Meikäläinen kanssa täällä lapsineen neljän seinän sisällä, kun mittari näyttää -18 C :(
Esikoinen hyppii seinille ja kuopus nukkuu 30min pätkissä.. :/ Saisi vähän lauhtua kyllä, kun ihan pepusta tämä sisällä kökkiminen. Kaksikuiselle taitaa olla tuo lähemmäs -20C liikaa. Jos olisi puolivuotias, niin en epäröisi käydä ulkona vähän, mutta kaksi kuinen on kyllä liian pieni vielä keuhkot ei kestä.
:(

Meillä oli tänään myös 3kk neuvola ja rokotteet saatiin. Ei vielä näy oireita mutta J onkin päikkäreillä ulkona jo kolmatta tuntia!Pakkasta täällä onneksi vaan -8 astetta mutta oon nukuttanut -15 asteen pakkasessakin. Meillä on tuollainen lasitettu kuisti jossa poika nukkuu joten siihen ei käy vinkka. Kysyin neuvolasta pakkasrajasta niin meinas että yli kymmenenkin asteen voi nukuttaa kunhan vaatetta on vaan tarpeeksi ja katsoo ettei tuuli pääse kopan sisään.

Neuvolassa sanottiin että jos tuntuu niin voin alkaa jo vähän maistattaan kiinteämpää jos haluan..meilläkö on edelleen se 2 tunnin symisväli :/ kyselin sitten että jos en kiinteitä vielä aloittais vaan kokeilisin iltaisin velliä jos se auttais yöuniin niin täti meinas että velliä ei siksi suositella kun voi tehdä hallaa sille että vauva alkaa hylkimään rintaa. Sanoi sen jälkeen että ei muuta syytä ole että toki voi antaa. Ihmettelen että vaikuttaako se siis siksi kun se annetaan pullosta?En muutakaan kyllä keksi että miten se vois muuten rinnan imuun vaikuttaa.

Minkälaisia kokemuksia velleistä? Ccix vaikuttiko siltä että pieni ois ollut kylläisempi pidempään? Onko vellejä vaan yhdenlaisia ja millä kannattais aloittaa ja paljonko sitä antais illalla maidon päälle? Hirveen vaikeeta :D

Meilläkin jätkällä koko ajan nyrkki suussa ja kaikki minkä käteensä saa niin menee suorinta tietä suuhun. Kuolaa tulee aivan mielettömästi ja komeita kuolakuplia tehdään täälläkin :D

Papuliina, en nyt ole havainnut mitään ihmeellistä, tosin eilen annoin ekan kerran. Tykkää tosi paljon, tai siis kun sekoitan vellin korvikkeen sekaan (toi maissivelli tuoksuu ihan popparilta) ja siis simahtaa kyllä syötyään. Viime yönä herättiin kuitenkin kerran syömään ja sit aamulla kuuden jälkeen uusi tankkaus, mä tosin herään silloin.

Eli siis vaikuttaa kylläisemmältä, mutta kyllä se nälkä sit kuiteski hiipii...ja siis annoin vähemmän "tavaraa" illalla, kun oli velli seassa, eli kai se jonkun verran pidempään sit pitää kylläisenä.

Pohjaton vatsa tolla meidän pojalla. Mä niin toivon, että tää syöminen ei oo enne sille, et kaverista tulee ylipainoinen lapsi. Mähän siis olin ihan sika lihava vauva/lapsi/teini.

Muoks! Onhan noita vellejä vaikka minkämakuisia, mut mennään ekaksi yhdellä maualla, ihan niin ku soseissakin sitten..

Neuvola vastasi että alle vuoden ikäisen pakkasraja ulkona nukuttamiseen on -10 C. Ei sitten aiemmin viittinyt mainita.... "hyvä äiti"-fiilis ...

Papuliina: Kuten ccix jo mainitsikin vellejä on monen makuisia. Vissiin riisivellistä tai maissivellistä suositellaan aloitettavan ja ainakin Valiolla valmiita Onni-merkkisiä vellejä ko mauissa (maissi&riisi) löytyy. Varmaan kantsuu justiin aluksi laittaa vähän maidon sekaan, jottei heti monta desiä just anna jos tuleekin sitä allergista reaktiota. (Olipa selvästi selitetty!) Ensimmäisiä kertoja ei niitä ensimmäisiä soseitakaan kovin paljoa alas mene - voin kertoa. :D

Ccix: Sitä miekin sillon mietin, että jos kalorimäärä ja muutoinkin koostumus suht sama vellissä ja korvikkeessa, niin onko se velli sitten kuitenkin tuhdimpaa? Kertokaa viisaammat! :D Toisaalta tuohan kuulostaa hyvältä, että poitsusi oli tyytyväinen sen jälkeen - jatka samaan malliin! :)

Sitten voinkin aloittaa sen soseista vauhkoamisen täällä. ;) :D Ko pitääkö tehdä itse vai käykö Piltti tai Bona tai luomu Semper.. ;) Vinkkinä: Jos teette soseita itse, niin kantsuu tehdä sellaisia valmiita soseannoksia pakkaseen esim. Ikean jääpalakuutiomuotteihin. Tämän huomasin käteväksi esikoisen kanssa. Niin ja tosiaan minä tässä(kin) asiassa kultaisen keskitien kulkija: Sekä kaupan, että itse tehtyä sosetta olen syöttänyt esikoiselle ja aion tällekin vaaville syöttää.

Peppilotta: Olet lapsellesi varmasti paras äiti! :) Luulenpa, niinkö moni täällä mainittikin, että on pukeutumis/vaunun toppaus kysymys tämä. :) Sitäpaitti eihän ne mammat pääsisi jossain Napapiirin tuolla puolen kauppaan eikä mihkään jos ne ei vauvaansa ottas mukaan. Näin olen aina ajatellut, että ei se pakkanen voi niin paha lopulta olla. Pöpöt ei siellä ainakaan elä!

Nyt vasta pääsin lukemaan viestejä. :) Noooh, olen jo pienestä pitäen ollut taitava suodattamaan kuulemaani - diagnoosina valikoiva kuulo. ;) Sekin auttaa, että kieli on eri, joten voin teeskellä, etten ymmärrä. :D Oikeasti olen aika easy going -tyyppi enkä vähästä hätkähdä, ja tiedän, että kaikkien neuvojen ja tekojen takana on hyvä tarkoitus. Omille vanhemmilleni pyörittelen kyllä välillä silmiäni, kun neuvot ovat sitä luokkaa.

Meillä tuo kantoliina on vihonviimeinen kidutuskeino, jos vauvalta kysyy. Kauhea huuto ja rimpuilu! Että ei sitten. :) Neiti haluaa huitoa vapaasti ja tunkea suuhun kaikkea mahdollista. Ja kuolakuplia tulee todellakin! :)

Meillä onnistui vellikokeilu eilen hyvin, annoin 30ml velliä ja 50ml omaa maitoa, hyvin uppos, ei tullu masuvaivaa ja nukahti paremmin kuin aiemmin (heräs kuitenkin tavalliseen tapaansa huutamaan yöllä, mut vähemmän kuin aiemmin :) ) maissivellistä kannattaa aloittaa kun se on vähän makeampaa kuin riisi ja menee varmaan helpommin alas. Valion onni täälläkin kokeilussa. Tänään meni 50ml/50ml ja tuossa tuo tuhisee tyytyväisenä. (Ajattelin siis antaa vain iltaisin nyt alkuun, jos parantaisi sitä unta, ja vähän antaa aina omaa maitoa seassa)

Me käytiin tänään ulkoilemassakin, -17 oli täällä. Vaunuissa oli Lampaantalja, makuupussi, dookyn talviverho, vauvalla tumput/sukat ja villatumput/villasukat, toppatumput ja tossut, ruskovilla kypärämyssy ja fleecevuorellinen pipo, sekä sisävaatteet, villahaalari, vanuhaalari, toppahaalari, niin ja vaunujen päällä iso villahuopa. Tästä varustuksesta huolimatta ei ollut hikinen vaan lämmin ja vain posket oli vähän kylmät. Mut ehkä vähän liian kylmä itelle lenkkeilyyn... :)

Me ei olla nukutettu vaunuihin parvekkeelle.. Tai mihkään muuallekkaan.. Nostan sylistä sohvalle. Mutta pitäiskö laittaa ulos nukkuu? Silloin pitäisi varmaan hankkia itkuhälyttimet. Mut musta tuntuu, ettei vauva kauaa pysyisi liikkumattomissa vaunuissa hiljaa.

Ei kai se ulos nukuttaminen mikään pakko ole. Jos kerran muutoin ulkoilee vauvan kanssa :) Hyvähän se on jos vauva osaa nukkua päikkärit sisällä. Meillä onnistui eilen yhdet päikkärit sisällä ja sen jälkeen vain 15min pätkissä unta. Voi jösses, että oli kiukkuinen kaveri illalla!

Me käytiin eilen osteopaatilla ja jotakin taikaa siinä hommassa oli. Vauva rentoutui ihan silmissä. Ja yöllä pojan tyypllinen ongenkoukku-nukkumisasento ei ollut yhtään niin voimakas. Nyt juuri syötän poikaa, katsotaan pysyykö suorempi asento myös aamu-unilla.

Libra, mäkin olen melko easy going-tyyppi, mutta jos mua neuvotaan ilman että apua kysyn....... meinaa välittömästi palaa pinna. Tosin itkuisuuteen ja refluksiin liittyen olen ottanut kaikki vinkit vastaan ja kokeiluun.

Takaisin