Vauva-arkea

Samalla asialla ko vastavirrassa. Täällä ollut viikon 20-23 pakkasta ja typy 2kk ikäinen nukkunut ulkona päiksyt. Ollaan 2-3 h jälkeen otettu sisälle ja jatkanut loppuun sisällä. Päällä sisävaatteet villapuku villasukat villatumput kypärälakki toppalakki toppapuku villapeitto ja vielä äippäpakkauksen pussi. Suojaisat emmaljungat ja kuomusuoja. Nyt mietin että kai on ok ko neuvolasta ei ole pakkasrajaa annettu. ..

Oon kuullu puhuttavan 10 asteesta, mut ehkä hiukan kylmemmässäki vois mun mielest pitää ulkona. Riippuu vauvan iästä, koska siin ei oo pelkästään se kylmettyminen vaarana vaan myös vauvan kehittymättömät keuhkot, joille ei kova pakkanen tee hyvää.

Muoks. kehittymättömät keuhkot on ehkä väärin ilmastu, mut sanotaan, etteivät vielä ihan täysin kovia pakkasia kestäviksi kehittyneet :)

Olin just kysymässä pakkasrajasta olettekin jo miettineet asiaa.. täällä 14 en tiedä uskaltasko ulos viedä,vähän pakko että voi koiraa käyttää kun mies töissä.

Ennen vanhaan, eli 20-30 v sitten on sanottu että 15 astetta olis rajana, ja silloin ei siis ollut ihan tämän päivän vaunuja ja suojia. Luulisi vauvan yskivän tai jotain jos henkeen pakkanen ottaisi. Vaunussahan on lämpimämpi kuin ihan ulkona. Mielellään lisää mielipiteitä ja neuvolaankin laitoin kyselyä. Uskalsin kuitenkin juuri laittaa vauvan ulos, pakkasta 19 astetta :)

Täällä 12 pakkasta ja laitoin ulos päiväunille. Nukkui samoissa asteissa aiemminkin tällä viikolla ja hyvin nukkuikin. Vaunuissa on vaunuverho j ajattelin, että kovemmilla pakkasilla voi laittaa vilttiä kuomun päälle suojaksi..

Minä taas olin vuoden äiti, kun laitoin vauvan ulos nollasäässä. Nyt on vähän miinusta ja suunnitelmani nukuttaa vauva ulos torpedoitiin heti alkuunsa. Italialaiset hukkaavat hyvät vauvan nukutuskelit. Hyvin kulttuurisidonnaista tämä. :)

Kyllä mäkin oon nukuttanu lähes 20 asteen pakkasessa. Pitääkin kysyä neuvolassa asiasta.

Mutta jos vaunut on kunnolla suojattu, siellä sisällä on tosi lämmin! Ja meillä ainakin tuntuu nukkuvan paremmin jos on vähän viileää.

Mies lähti pojan kanssa kävelemään kauppaan, minä jäin kotiin tekemään pizzaa. Poika on jutellut ja hymyillyt pitkin päivää, nukkunut hyvin ja syönyt hyvin. Maksoimme yhdessä laskuja ja tilasimme uuden woombien (sellaisen, josta saa unipussin). Itketty on vain nälässä, väsymyksessä, seuran kaipuussa tai jos vaippa on ollut vaihtoa vailla. En osaa selittää kuinka hyvältä tuntuu kun lapsen itku hellittää syliin otettaessa, syöttäessä tms.

Syökö teidän vauvat sormea/nyrkkiä? Meillä tuntuu nyrkki tai peukku olevan koko ajan suussa. Aikamoinen kuolaaja poika on myös. Tunnustelin ikeniä ja ihan kuin ylös olisi hammas tulossa jo... toivottavasti ei ihan vielä!

No, mutta nyt sitä pizzaa tekemään, että ehdin ennen kuin pitää lähteä hakemaan ukkoja kaupasta. Meiltä on siis n. 6km kauppaan, joten mies ei molempiin suuntiin viitsi pojan kanssa kävellä.

Meillä on nyrkki ollut suussa jo kuukauden iästä (sormet tuli vähän perässä) ja siksi ihmettelenkin, et koska se käsi löytyy, kun siihen on jo näin pitkään tehty tuttavuutta. Nyttemmin ajoittain vaikuttais siltä, et käpälä ois löytynyt, mut sit taas vispaus ja levottomat kädet iskee. Ja toi kuolaus, alan jo vähän ihmettelee kuolan määrää... lisäksi Karpo tekee semmosia sylkikuplia (: hampaita en tällä kertaa epäile, kun ei oo ollut mitenkään kiukkunen, ja useimmitenhan ne alkaa puhkeilee puolen vuoden tienoilla.

Siivosin tänään Karpon vaatekaappia - kaksi kassia pieneksi jääneitä vaatteita ja toinen kassi vaatteita, joita ei ehtinyt ees pitää. Noh tiedänpähän mahdollisen seuraavan kohdalla, ettei niitä vaatteita tartte hamstrata ihan näin paljoa. Nyt oon siirtynyt jo kokoon 74, 68 riippuen maalista on jotenkin ahdas, ja lisäksi jos toi hönttinen jatkaa kasvuaan niin turhaan ostelen 68 ja pää on niin iso, ettei mahu kaikista 68 bodeista ilman kauheeta vääntöä, vaik ois napit auki.

Niin.. annoin muuten velliä (maissi) sekoitettuna maitoon ja ei näytä ainakaan vielä mitään masuvaivoja olevan. Kun tuolla marraskuisissa joku sanoi, että jos menee paljon korviketta (yli litraa, 1,5l) niin ois haittaa munuaisille. Nyt siis varovasti kokeilin velliä, ja annan sitä maidon kera ennen soseita (soseet heti siinä 3 kk kun tulee täyteen). Karpo tykkäs, hotki maidon hetkessä :D

Noita sylkikuplia täälläkin! Ja just meinasin kysyä että onko kukaan antanut jo velliä. Mä en nyt sit uskalls vielä kokeilla mitään vellejäkään kun kaikki on maitopohjaisia ja tolla nyt näyttäis olevan maitoallergia. Onneks on lääkäri pian!

Huomenna vien pojan osteopaatille. Nukkumisasennot on edelleen aika hurjia täällä. Jospa osteopatia vois auttaa. Nyt poju torkkuu sohvalla sukkahousut väärinpäin (mies puki),
mies kattoo Hobittia ja mä näköjään vaan dataan :)

Meinasin just ihmetellä et Karpolla jo 74cm menossa, mut kyllähän pikku-O:llekin alkaa jotkut 62 koon vaatteet olla pieniä. Mäkin oon joutunut laittaa pois joitain vaatteita, joita ei oo ehditty käyttää ollenkaan. Varsinkin yöpukuja meillä on hirveesti! Ihmiset tykkää tuoda niitä lahjaksi. Joululahjaksikin saatiin kolme :)

Meilläkin on sylkikuplia ja käpälä menee koko ajan suuhun (myös tutin ohi)! :) kuolaamaan on alkanut myös meiän vauva. Oon nukuttanut -13 asteessa ja uskon et vauva on pärjännyt ihan hyvin, oli vaunujen suojana viltti ettei naama saa kylmää. Lämmin pikku toukka oli kun pakettia avasin päikkyjen jälkeen :)
Mä aion tänään kokeilla velliä, voi kuulemma helpottaa noita reflulsioireita kun on vähän paksumpaa, ja muutenkin ehkä parantaa unta. Meillä vauva on nyt muutaman vkon nukahtanut huonosti, monta tuntia saa nukuttaa. Sitten kun nukahtaa niin nukkuu kyllä sikeästi ja hyvin :)

Triinan kirjoitus kuolasta, nyrkistä suussa yms..ihan kuin olisin omaa tekstiäni lukenut!

Libra miten selviät siellä, kun noin "avustavat" lapsenkasvatuksessa..?

Mulla meinaa mennä palkokasvi nenuun, kun ihmisten on pakko ei edes antaa vinkkejä vaan ihan suoraan kertoa mitä tehdä ja mitä ei..esim. koska mun lapsella on nälkä tai koska sen vaatteet pitää vaihtaa, jos bodyllä on vähän kuolaa.

Huomenna 3kk neuvola ja rokotukset. Vähän pistää mammaa jännittämään, että kuinka oikein selvitään ja onko paino noussut ihan normaalisti. Viimeksihän 2kk neuvolan jälkeen jouduttiin painokontrolliin, kun ei ollut paino noussut tarpeeksi. :/

Meilläkin syödään nyrkkiä ja sormia jatkuvasti.. Niiin ja kuola lentää :D Dee tunkee nyrkkiä välillä niin kovasti suuhunsa että yökkää :D voi miksi mun lapsi ei kasva! Kateeksi käy kun saatte pukea lapsillenne jo noin isoja vaatteita! Meillä käytetään vielä suurimmaksi osaksi 56cm vaatteita ja 62 on joissakin vaatteissa sopiva.. Oon kans miettinyt niiden vellien antoa, mut neuvolassa suositteli aloittamaa maidon ja soseet ettei velliä ollenkaan.. Sanoi myös että soseet sais aloittaa vasta +4 kuukautta mut en taida noudattaa tota ohjetta..jos aloittaisi kun poju on +3kk :)

Sama täällä vastavirrassa, oon aikas ärhäkkä, jos joku päättää jollain lailla arvostella tai määräillä mua kasvatus- ja lapsenhoitoasioissa.. Ja mulla sattuu olemaan sellasia ihmisiä ympärillä, jotka on taipuvaisii semmosee määräilyyn..

Toi meidän neukkutäti sanoi, et suositukset nykyään on, ettei velliä - soseet alkais sitten 6 kk:n iässä (mahd 5) ja sitä ennen tietty täysimetys, noi on ne suositukset tänä päivänä. Ennen vanhaan aloitettiin soseet 3 kk iässä (vanha suositus)... mut pitäähän sitä ajatella, et kaikki lapset on yksilöitä ja koen, et toi meidän ahmatti nyt kaipais jotain tuhdimpaa tohon maidon kylkeen ja kun täällä nyt ei olla täysimetyksellä (vielä pumppailen, mut joo, pitäis varmaan jo luovuttaa. Ja varmasti nämä tiedot poikkeavat muiden neuvoloiden ohjeistuksista, eli maalaisjärki lienee kaiken a ja o.

Tosta vellistä muuten... tai lähinnä eilisestä kokeilusta. Huh huh, mitkä tortut :D siis ei mitään ongelmaan sen tuottamisen suhteen, yksi pieru ja se oli siinä. Lisäksi koostumus oli oikein hyvä, kun usein Karpon maha on hieman "kovemmalla" niin nyt tuli semmosta täydellistä vauvan kakkaa. Kai tuo velli sit vähän auttoikin suolen toimitaa. En nyt hirmusti kuitenkaan tuota velliä ajatellut antaa, pariin annokseen lisänä (varsinkin ennen yöunia)

Ja mitä nuihin vaatteisiin, onhan pojalla nytkin 68 haalari päällä, mut on varmaan viimestä kertaa :D meillä on niin omituisen mallinen tuo poitsu - ei oo mitenkään pullea, mut kauhean pitkä selkä ja sit ku on tuo 4 koko vaipassa niin on se vaan nahkeeta ahtaa kaverii tiukkaan bodyyn - 74 istuu hyvin ja on hieman reilu. Samoin hihoissa on hiukka ylimääräistä, estää sitä raapimista hieman. Ja hihoihin on myös hyvä pyyhkii suu :P

Ccix: Maissivellihän on ravintosisällöltään lähes sama kuin korvike. Muistan tämän todenneeni esikoisen kanssa. Silloin vertailin Onni-maissivelliä ja Nan1-korviketta. Ei sillä toki on fiksua aloittaa muihin makuihin totuttelu vähitellen ja siirtyä soseisiin ja puuroihin pikku hiljaa, kun korviketta menee nuin reippaasti. ;) Lueskelin myös, että korvikeesta saatava lehmänmaidon proteiini saattaa rasittaa vauvan munuaisia jos saa jatkuvasti yli 1,5 l korviketta/vrk. Sitten puhuttiin myös että moinen määrä venyttää liikaa vatsalaukkua.. Mutta eihän vauvan syömistä pitänyt rajoittaakaan? Ihme ristiriitaisia ohjeita taas. :( Tsempit ccix. Kolmekuinen vauvakin sulla kohta, niin voit varmaankin kokeilla vaikka keittämällä perunan ja muussaamalla sen korvikkeen/äidinmaidon kanssa soseeksi ja syöttämällä sitä pojallesi. :)

Me muistaaksein aloitettiin perunasta. Poika taisi olla nelikuinen silloin. Sitten aina 1 viikko / uusi maku tyylillä eteenpäin, jotta mahd. allergisoitumiset huomataan helpommin. :)

Meillä täysimetys jatkunee vielä toistaiseksi. Soseet kuvioihin sitten 4-6 kuisena varmaan. Katsotaan miten tuo poitsu on 3 kk neuvolassa kasvanut. Se vaikuttanee soseiden aloittamiseen. Esikoisella ei yhtään allergiaa ilmennyt niin uusien makujen kokeilu oli aina hauskaa. Voin kuvitella, että moniallergisille uusien makujen kokeilu voi olla painajaista.. Tsemppiä kaikille! :)

Kun noita hampaita oon miettiny käsien ja sormien kuolaamisen ja kuplien suhteen niin näimpä sitte unta että pojalla oli tullu kaikki hampaat kellertävät ja vinot ,sitä miehelle ihmettelun :grin hyvää huomenta -20 pakkasta.

Emmy: Jep, ihan innolla odotan, et päästään maistelee (: ja perunalla lienee paras aloittaa. Onneksi tosiaan ei mene yli 1,5 litraa/vrkssa, mutta sekin jo, et pitkään on mennyt se yli litra. Enkä ollut tajunnutkaan niin tarkkaan lukea ravintosisältöä, pikaisesti vaan lukasin (just tuo onni nyt kokeilussa) et on niin paljon korvikkeen kaltaista. Mut täyttöökö velli sit kuitenki mahaa enempi? Muutenhan tuo velli nyt on ihan turha... :/

Ja lisää tyhmiä kyssäreitä; kuinka nuo ruoka-aine allergiat ilmenee pienillä? Ihottumaa, mahavaivoja? Voisin tietty googlettaa, mut sit löydän jotain todella äärimmäisyyksiin vedettyä, enkä uskalla kokeilla mitään :P

Takaisin