Vauva-arkea

Joku kyseli, että jaksaa vauva pitää päätään ylhäällä, jos vetää käsistä istumaan. Meidän typy ei vielä jaksanut, kun viimes kokeiltiin - ikää kohta 3 kk. Sylissä pidettäessä jaksaa kyllä kannatella eikä päätä tarvi enää tukea. En ole huolissani, typy oppi hymyilemään aikaisin, joten toiset taidot tulevat varmaan vähän myöhässä, tai ainakin mummoni niin tuumasi. Luulisi seitsemän lapsen äidin tietävän, mistä puhuu. ;)

Aivan valtava imu tällä meidän pikkuisella. Hörppää posket lommolla rinnan tyhjäksi ennätysaikaan ja nukahtaa sitten tähän vatsan päälle. :)

Etanainen, todellakin! Ekat 10 vkoa meni ihan hyvin, mutta nyt jälkeenpäin ne olivat rankat 10 vkoa nykyiseen verrattuna. Vauvalla oli mahakipuja enkä itse osannut vielä lukea vauvaa hyvin. Nyt tiedon jo ilmeestä tai inahduksesta mikä on eikä itkua enää tarvita.

Nyt typy on "oppinut" pelästymään. Tiputin äsken puhelin lattialle, pikkuinen hätkähti ja alkoi itkeä. Aiemmin en ole huomannut samaa. Tuo itku kyllä raastaa sydäntä. Raukka, sillä on kömpelö mamma. <3

Edit: Kokeiltiin tänään uudelleen ja välillä onnistuu, välillä ei tuo pään kannattelu. :) Jatketaan harjoittelua.

Muokattu viimeksi:
Täällä pää tulee hyvin mukana käsistä kohotettaessa. Pojan saa helposti istuma-asentoon saakka sillä tavoin kun tyyppi on niin intona aina nousemassa :D Muutenkin yrittää usein sylissä puolmakuulla ollessaan pungeta ylös :D On 8 viikkoinen pikkusen liian pieni istumaan vielä ni saa tyytyä muihin asentoihin :D
Siitäpä tulikin mieleeni, et mulla on semmonen kaveri, jonka laps on 3kk nuorempi meidän isompaa poikaa ja kun puol vuotiaana meillä harjoteltiin syöttötuolissa istumista ni eipä aikaakaan ku piti sit heidänki muksu laittaa siihen retkottamaan... Se oli joku 4kk sillon ja roikku siinä tuolissa ku löysä spagetti, kauheet toppaukset ympärillään yrittämässä pitää sitä lapsraukkaa pystyssä. Kauheeta katseltavaa! Ku pitää näyttää et "kyl meijänki lapsi" :( Toivotaan, ettei tytön selkä oireile siitä hyvästä vanhempana..

Tipitii, meillä päänkierto ongelma on hävinnyt tai nyt suosii kyllä enempi vasemmalle katsomista, kun aiemmin oli se oikea. Siirrettiin virikkeet ja äiti vasemalle. Ei siis enää vaikuta miltään "ongelmalta" ja ihan hyvin katselee joka puolelle. Tosin aina kun pää on oikealle niin jää edelleen se korva ryttyyn ja sitä pitää nyt korjailla, tai näin ohjeistettiin. Hirveä ero oikealla ja vasemmalla korvalla - siinä meni nyt mallin ura :D

Meillä viimeksi neuvolassa pää tuli ihan hyvin mukana, ei uskalla täällä yksin roiketella ja kokeilla. Muutenkin tosi jäntevä kaveri ja kannattelee päätää muutenkin hyvin
Mut nää vauvat tulee kaikki omaa tahtiaan, kasvavat ja kehittyvät.

Mua alkaa vähän pelottaa, et tekeekö tää poika hampaita. Kaikki asiat mihin pääsee käsiksi, menee suuhun. Eilinen uusi lelu meni samantien kun sen annoin viereen. Sit eilen tuli useita lohduttomia itkuja ilman mitään näkyvää syytä. Hirveesti kuolaa... En oo kokeillu ikeniä, mut saa nähdä, jos tänäänkin itkeskelee niin täytyy kurkkaa suuhun. Kaveri ois mun puolesta saanut syntyy hampaat suussa :D

Ja mitä painoon tulee, niin en ois huolissaan jos painoa kerran tulee... vaikka hyvä mun on sanoa, kun ite panikoin et tuleeko painoa liikaa, Meillä kun on tullut kahen viikon välein se 500g. Täälläkin syöminen on tasaantunut, ja määrällisesti noin 1200ml korviketta ja mun maito lirut päälle. Välillä pärjätään vuorokausi litralla, just kun yösyömiset on vähentynyt. Viime yön tosin kaksi tankkausta 200ml ja 150 ml :).

Ccix, mä oon tehnyt ekan hampaan noin 3 kk:n iässä......

Triina, saas nähdä tuleeko sinnekin hampaita sitten kohta puoleen :D ja voihan tuo eilinen itkeskely olla myös masuvaivoja meillä, kun on ollut maha vähän kovalla (joka toinen pvä saanut kakat), tosin piereskelee kovasti...

...harmi, kun mulla ei oo mitään tietoa omasta vauva-ajasta esim. koska hampaita on alkanut tulemaan... :/

Ccix: Ystäväni vauva syntyi yksi hammas suussa! :D Ja tämä
EI OLE mikään höpöhöpö-juttu vaan ihan täyttä totta. Oli siinä kätilöt olleet ihmeissään. ;)

Omaa: Rota-rokotus on aiheuttanut vatsakipuja tällä viikolla. :( Joulu tulee ja tullut stressattua lahjojen sun muiden järjestelyiden kanssa. No onneksi kohta helpottaa. Onpa hieno ilma ulkona: lunta sataa ja aurinkokin vielä pilkahtelee pilvien takaa ennen kuin juuri kohta laskee..

Ccix: kuulostaa ihan samalta kun tämä poika täällä, näyttää ihan että kutittas hampaita kun työntää nyrkkiä ja kaikke suuhun,peittoakin..

Eilen poika käännähti vanhempiensa nähden lattialla vatsaltaan selälle. Se kyllä näytti ihan vahingolta kun kävi niin yhtäkkiä humps vaan. :p ??

Itse olen saanut pari kertaa olla "yksin", parit kerrat kodin lähistöllä kävelylenkkejä, kännykän varassa jos mieheltä tulee viestiä, että nyt vauva heräilee.. Nyt en ole pariin kolmeen viikkoon saanut omaa aikaa kuin hetken pidempää rentouttavaa suihkutteluani varten olen pumpannut maitoa miehelle juotettavaksi..
En ole kaivannut tosin mitään ihmeempää. Olisi kiva vaan välillä ehtiä siivota kunnolla. Mutta ehtiihän sitäkin "harrastaa" elämänsä vielä :p

Välillä mietin että ei mies voi tietääkään, millaista on olla näin kiinni vauvassa. Hän voi tehdä kaiken rennosti ja lähteä ulos tuosta noin vaan yksin ja olla siellä koko päivän. Koetan ajatella, että tämä on tärkeää aikaa vauvalle, että äiti on hänen kanssaan kiinni paljon ja eihän tätä kestä kauaa, nämä ovatkin toisaalta kullanarvosia hetkiä kummallekkin, niin minulle kuin pojallekin.
Välillä on meinaan sellaisia hetkiä, kun tuntuu niin vaikealta käsittää tätä todellisuutta, että tässä sitä nyt ollaan ja istutaan vaan sohvalla vauva tississä kiinni, kuten myös huomenna ja ylihuomenna..ja jne..

Mietin myös että jos olisi tullut kesävauva, ois niin helppo ollut imettää vaan ulkona missä vaan. Nyt kun vauva täytyy olla vaunuissa kylmällä (ja kun ei ole kantovälinettä vielä) ja pitää etsiytyä siaätiloihin ja sieltäkin vielä hankkia sopiva paikka imettää. Aijon ensi kesänä imettää poikaa esimerkiksi jossain puiston nurmikolla ja metsässä kannon nokan päällä, koska luultavasti se tulee olemaan ainoa mahdollisuus kokea se.

Maiden: Vauvavuosi menee niin nopeasti ohi, että sitten sitä ihmettelee, että mihin se meni! Nyt tuntuu välillä tylsältä ja ärsyttää oman ajan vähäisyys, mutta se on aivan kohta ohi ja sitten sitä tulee ikävä.. ;)

Maiden: kun kävin kantorepun kanssa ekaa kertaa läheisen videovuokraamon nettihuoneessa niin olipas jännä huomata että vauvalle sai tissin suuhun suoraan siinä kantorepussa ja pystyi jatkaa kirjoittelua ns. handsfree. Tietty oli kiva kun huoneessa ei ollut ketään muuta. Mietin tässä pitäisikö alkaa kokeilemaan sitä repunkäyttöä myös kotona niin saisi asioita aikaiseksi paremmin.
En nyt ole toiste vielä kantoreppua käyttänyt kun minusta on vauvalle mukava nukkua ulkoillessa vaunuissa karvavuoren lämmössä. Mutta siksikin reppu on kiva kun ulos mennessä pitää raahata vaunut 2. kerroksesta alas itse. Ensin vien vaunuosan ja sitten tuon vauvan perässä. Täällä Berliinissä vain harvoissa taloissa on hissejä.

Hahaa! Vauva selvisi lennosta tyynen viileästi nukkumalla koko lennon ajan. Pipon laitto ahdisti paljon enemmän... Vanhemmat sen sijaan olivat hermoraunioita, mamma jo kolme päivää etukäteen ja isukki lentokoneessa. Automatkakin meni nukkuessa, vaikkakin kaikki matkan pysäkit tuli katsastettua: ensimmäisellä vaipanvaihto parkkipaikalla, seuraavalla sitten imetys infoparkissa ja lopulta vedenhakureissu. :D Nyt ollaan Alpeilla ja ei täälläkään ole lunta, kylmää kylläkin.

Hyvää joulula kaikille! Buon natale! Fijn kerst! God jul! Merry Christmas! Meikäläinen lähtee etsimään joulukinkun korviketta... ;)

Alpeilla! Ooh, kateeksi käy :)

Mä olenkin Mikkelissä. Huonosti nukuttu jo pari yötä, mutta nyt olen kampaajalla nauttimassa omasta ajasta ja hakemassa joulufiilistä!

Ihanaa, että eteläänkin saatiin lunta. Ja oon nyt ulkoillutkin kun hissi toimii ja vaunut mahtuu just ja just hissiin :D eilen oltiin just kun alkoi lunta tulla solkenaan vaunuilemassa, mutta Karpo vaan veti unta palloon ja missasi tän ihanan myräkän. Mä siis rakastan lunta, oon näitä harvinaisia talvi-ihmisiä (myös syksy-ihmisiä). Ootan jo innolla, et poika kasvaa... päästään rakentelee lumilinnoja ja pulkkailee (kuhan vaan tulevinakin vuosina tulisi lunta).

Ei täällä nyt olla kitisty, et tuskin hampaat siis vielä puskee - masuvaivoja ilmeisimmin. Tosin kyllä tuo ryökäle kaikkea yrittää suuhunsa laittaa, eli ilmeisesti sit hieroo tuttavuutta milloin harsoon ja milloin leluihin. Täytyy nyt vaan kattoo, ettei oo pyörimässä mitään pientä tilpehööriä, ettei käy huonosti. Onneksi ei sentää vielä itsenäisesti pysty liikkumaan.

Hyvää joulua Librallekin sinne Alpeille :)

Hyvää joulua kaikille! Me ollaan mietitty viimeiseen asti lähdetäänkö Belgiaan jouluksi mutta nyt suunnitelmat selkeyty niin että vietetään joulu täällä Berliinissä mutta uudeksi vuodeksi voisi reissata sitten sinne Belgiaan. Tätä suunnitelmaa puoltaa se että Berliinissä on uutena vuotena aika kovaääniset bileet jokapuolella ja vauvan kanssa on varmasti mukavampaa oleskella Belgian maaseudulla. Tarkoitus on matkustaa junalla. Saa nähdä miten helppoa se on vauvan kanssa. Ajateltiin ottaa kärryt ja kantoreppu. Belgiaan on kyllä sinällään hinku kun siellä on lastenvahtiapua paljon ja mukavia metsäpolkuja ja maisemia maaseudulla ja etäisyydet lyhyet niin että pääsee kaupunkeihinkin jos haluaa. Tosiaan mieheni on kotoisin maaseudulta ja vertaisin sitä paikkaa vähän Hobittien Kontuun. Hänen koko sukunsa molemmin puolin tulee samalta alueelta läheisistä kylistä. Meillä on myös mielessä että seuraavana vuonna koitetaan muuttaa takaisin Belgiaan niin tämä olisi kiva reissu senkin puolesta käydä katsastamassa paikkoja lapsen kanssa alustavasti.

Mul on kans vähän toi etten ihan kaikkien edes kehtaa tissii heittää tiskii :D Mul on aina kahvilas tai ravintolas pullo mukan ni voi siit antaa jos on paljon porukkaa..

Onko teillä sitten korviketta siinä pullossa vai omaa maitoa? Mietin vaan ite kans samaa välillä mut miten toi rintamaito säilyy..

Takaisin