Vauva-arkea

Herraneaika siis no en tosin tiedä missä asutte mutta täällä on 0 tai +-1 niin minähän puen potkari/housujen lisäksi vielä villahousut ja takin,villasukat,haalarin,äp.makuupussin. joskus makuupussi jää pois ja tilalle tulee vaunuista irrotettava koppa missä on vetoketjullinen suojapussi eli saa vedettyä vauvalle "peitoksi" öööh saanen siis hieman vähentää :D en uskalla jotenkin noita välivillavaatteita jättää pois haalarin alta että pelkät sisävaatteet ja haalari niinkun teillä muilla.. :confused:

Luin silent refluksista, jossa pulauttelu ei ole runsasta mutta ruoka seilas ruokatorvessa ja polttelee. Silloin vauva nieleskelee paljon.

Poika on ruokailun jälkeen aina kivulias. Lisäksi itkiessään nieleskelee hätääntyneenä. Joskus pulauttelee ja se menee ok, mutta jos ihan oksentaa , puhkeaa kivualiaaseen itkuun. Ikäänkuin säikähtää.

Mutta siis nuo yöt menee mielettömän hyvin. Nukahti eilen 22, heräsi syömään (30 min!!!!!) vasta 03:40. Nyt herätin seiskan aikaan kun oli niin räkäinen. Imin räät imurilla, annoin maitoa ja unessa oltiin 7:30. Kiitos maailmankaikkeudelle hyvistä yöunista! En oikeasti jaksaisi usean tunnin kipuitkuja iltaisin jos en pystyisi nukkumaan.

Samoissa lämpötiloissa mennään Kuopiossa ja villahaalari saa kyllä vielä odottaa, ellen sillä korvaa toista haalaria :)
Muuten ei veljekset sydäntalvella tarkene!

Meidän viime yö meni päin v*ttua... Nukahdettiin vast puol 2, siihen asti syömistä, kitinää ja niin lyhyitä torkkuja, ettei mamma kerenny nukkumaan. Sit ku nukahdettii ni nukuttiin ennen syömistä vaan 3h, ku yleens 5,5-6h. Syömisen jälkeen valvottiin 3h....... En tiiä mikä oli, ei ollu itku mun mielestä kipuitkua vaan sellasta melko rasittavaa kitinää.. Ja välillä vaan halus killitellä äidin sylissä. Ehkä pahinta oli se kun isovelikin heräs ja oli raukka koko sen ajan hereillä ku mekin :( Ja hänellä oli herätys jo kasilta... Sit hän alko aina itkee ja huutaa "äiti tuu nukkumaa" ku lähdin pois makkarista rauhoittaakseni vauvaa ja antaakseni tälle isommalle mahdollisuuden nukkua. Hänelle tää on selvästiki tosi outo ja uus tilanne vielä ku keskellä yötä kuljetaa ja vauva itkee. Enkä yhtään ihmettele, ettei oo isoveli tottunu vielä siihen ku yleens pikkuveli nukkuu niiiin hyvin, herää kerran syömään eikä itkeskele...

Tähänkö ne rauhalliset yöt sit loppuu... Oon kauhulla tätä oottanu ku kaikki on menny muuten niin epätodellisen hyvin...

Meillä myös hankalanpi yö takana.
:( Ai kamala jos kaikki yöt olisivat tällaisia. Yritetään jaksaa. Lähdenpä vaunulenkille poikain kanssa - jospa se siitä mieli vähän piristyisi.. ;)

Meillä neuvolantäti suositteli näillä +-0 keleillä kerrostamaan niin, että kerroksia saa helposti tarvittaessa pois tai lisää.

Meillä siis pelataan nyt enemmän peitoilla ja vilteillä. Vauvalla normivaatteet ja siinä päällä vain kevyt fleecepuku + villasukat, tumput ja pipo. Sitten äp:n makuupussi ja siihen päälle heitän säätilan mukaan vilttiä tai paksumpaa peittoa, niitä pystyy sitten poistamaan jos näyttää että vaavilla on liian kuuma.

Voimia tähän päivään kaikille huonosti nukkuneille!

Meillä treenataan pihalla nukkumista.. Ensimmäisen 45min nukkui B kuin tukki, nyt vuorostaan A asettui ja toinen kitruaa.
Mutta vielä en luovuta, B kun on noista se parempi nukkuja niin saa luvan vielä koisia :)

Koirat on ihan ihmeissään itkuhälyttimen kanssa ;D

Haha! Meillä kanssa kissa oli saada slaagin itkuhälyttimen kanssa, kun luuli koisivansa vauvavapaalla alueella. :D

Minä teen myös kuten VilliVadelma, miinus tumput ja luultavasti kevyemmin peittoja. Täällä kun on noin 10 C.

Siis tää kuulostaa varmaan naurettavalla mutta mä en osaa jutella tän meidän vauvelin kaa.. Aina ku ollaan kahden niin istun ku aasi ja tuijotan häntä.. Toki aina jos tehdään jtn konkreettista niin kerron mitä tapahtuu, ja laulan hänelle jukka poikaa kun mahassa sitä tottui kuulemaan ja näyttää tykkäävään ja siihen aina rauhottuu :D, mutta muuten oon aina ollu niin hyvä lässyttää meidän koirille mutta tää oon ihan uutta mulle etten oikeen osaa jutustella.. Puhun herran jestas yksiksenikin joskus!

Mikä avuksi.. Eihän napero koskaan opi puhumaan mykän äidin kanssa. Ja kun kaiken juuri on vielä siinä että nää on niitä hetkiä ku mun on tarkotus puhua hänelle venäjää ja iltasin miehen kaa puhutaan suomea, hän kun ei venäjää edes osaa..
Mistä tulikin mieleen eikö täällä ole kaksikielisiä perheitä? Miten olette tehneet kielien kanssa? Opettatteko suomea myös vai? :)

lupu: Olin justiin sanomassa samaa, kun Mymme - eli harjoittelua vaatii tämä lapsen vaatetus, vaikka mullakin "jo" toinen lapsi kuvioissa. Kylmä ei ole hyvä vauvalle, muttei kyllä liian kuumakaan. Hankalin minusta justiin tämä +-1 pukea. Meillä ollut nyt sisävaatteiden lisäksi sellainen ohut jumpsuit ja vanuhaalari + äippäpakkauksen makuupussi ja toki tumppua ja pipoa tarpeen mukaan kans.

Sopivasti luin tän just ennen kun olin laittamassa poitsua parvekkeelle unille! Päätin kokeilla tuota peittotaktiikkaa ja laitoin normivaatteet, fleecepuvun, tumput, villasukat, peiton päälle ja äp:n makuupussiin. :)

Puhu Hemppuliina vaa kaikkee mitä sylki suuhun tuo :D Mä kyselen vauvalta kuulumisii, kerron mitä mulle kuuluu, sit jos ollaa tänää vaik lähdös johonki ni kerron siitä. Puhu vaikka jotai venäjäks ja kerro et se on venäjää mitä puhut ja miks puhut sitä jne. Ei se vauva ymmärrä mut ainakin se kuulee sitä kieltä ja sun puhettas :) Ja sit sekin on vuorovaikutusta ku matkii vauvan ilmeitä :) Ja vaik sanottaa joitain ilmeitä.

Mulle tulee sellaisia kauhunsekaisia tunteita, jos alan miettimään liikaa esim tulevaisuutta lapsen kanssa, esim sairaan lapsen kanssa pärjäämistä tai jotain ruokintaongelmia, ja ei niistä pääse pakoon mitenkään jos/kun tulee eteen. Pelottaa miten selviän siitä. Kai se on vaan hetkessä yritettävä elää eikä murehtia muuta.

Ja nyt koputan puuta, mutta mitä tekisi tilanteessa, kun ollaan ulkona vaunuilla vauvan kanssa kaikki releet ja vaippa tekisi oharit, kaikki vaatteet ois pissassa. Tuli vaan mieleen kun täs sisällä on käynyt pari kertaa semmonen vahinko, niin mies kuin minäkin ollaan laitettu vaippa huonosti ja sit on mennyt body ja peittoa pesuun.

Jos vaippa tekis lenkillä oharit, tuskin sitä huomaisit ennen kuin alat kyytiläistä purkaa! Ja sehän tietää vain pyykkiä :)

Olin tänään salilla ja siellä seinällä luki: voittaja ei ole se, joka ei tee virheitä, vaan se, joka ei luovuta. Sopii hyvin tähän lasten kasvatukseenkin. ;)

Hemppuliina, meillä minä puhun vauvalle suomea ja mieheni italiaa. Puhu vain venäjää systemaattisesti, lapsi oppii, että sinulle puhutaan vain venäjää ja se on hänelle normaalia.:) Minusta se on rikkaus. Jos ei keksi mitään sanottavaa, voi lukea.:) Minä höpötän säästä, päivän tapahtumista, maailmantilasta, kuuntelemme radiota ja kerron, kuinka rakas ja ihana vauvani on. Mieskin sanoo näitä italiaksi. Tarhassa lapsi oppii hollannin.

Me ollaan reissussa mun synnyinseuduilla. On ollut ihan ok päivä itkujen suhteen, illalla vedettiin mamman ja ukon iloksi "pienet" huutoitkut.

Nyt olen käymässä nukkumaan pienen tuhisijan viereen ja jotenkin sitä on pakahtua rakkaudesta. Minun maailman täydellisin lapsoseni se siinä nukkuu rauhallisena! Nuhakin alkaa olemaan selätetty.

JA aika lastenpolille jo tiistaina. Ehkä nämä asiat tästä selviävät vielä.

Hyvää yötä naiset ja vauvat ympäri Suomen ja maailman!

Takaisin