Meidän on ollut pakko myöntää, että poikamme on koliikkivauva ainakin jollain asteella. Hän huutaa iltaisin tiettyyn aikaan useamman tunnin, yleensä toistaa toimintamallin yöllä. Mies pääsee öisin toiseen huoneeseen nukkumaan, illalla kyselee miksen imetä kun lapsi itkee. Miksen imetä? Minähän imetän tissit veressä, kirjaimellisesti. Minä myös valvon öisin, koska imetän niin paljon etten ehdi pumppaamaan. Ja poika ei kunnolla rauhoitu pullolla, joten en näe että mies onnistuisi yön syötöissä vielä.
Mutta mies osallistuu kyllä. Vaihtaa vaippoja, auttaa imemään räkää pienen nenästä, siivoaa, käy kaupassa, laittaa ruokaa, kysyy lähteekö kävelylle vauvan kanssa että saisin nukkua. MUTTA minä haluan aikaa myös mieheni kanssa. Haluaisin että hän ottaisi kainaloon ja halaisi. Olimme niin kauan kahdestaan että yhtäkkiä minä kaipaankin miestäni. Iltaisin en pysty valvomaan pojan nukahdettua, muuten en jaksa yöllä.
Meillä on treffi-ilta aina sunnuntaisin, ollut jo kolme vuotta. Useimmiten vietämme sen kotona epäterveellisen ruuan ja elokuvan merkeissä :) Mutta nyttemmin se on vähän väljähtänyt, sillä yleensä minä hyssyttelen itkevää vauvaa ja mies katsoo elokuvan harmitellen samalla, etten voi levähtää.
Eilen totesin miehelleni itku kurkussa kaipaavani häntä ja kannustusta. Mies ei selkeästi tajua että minun arkeni on nyt vain itkusta seuraavaan selviytymistä. Vauva ei vielä osoita mitään tyytyväisyyden merkkejä, joten kaipaan hymyjä ja onnea mieheltäni normaalia enemmän.
Me asumme maalla ja täällä hommia riittää. Mieheni on todella jämpti ja tunnollinen eikä osaa sohvalla istumista (paitsi sunnuntaisin). Niinpä minä istun ja imetän ja kuljen ympäri taloa kun armas aviomieheni suorittaa. Ja kun vain toivoisin että hän istuisi alas kanssani!
En varmaan osaa selittää tarpeeksi hyvin mistä on kyse. Ja on tyhmää valittaa että mies tekee liikaa kaikkea. Enkä halua vauvastakaan valittaa, hän on ihanin ja parasta mitä minulle on tapahtunut. Ilmassa on ehkä minun omalla kohdallani lintu nimeltä muutosvastarinta. En ole poistunut kotoa nyt neljään viikkoon ilman vauvaa kuin kerran lääkäriin, kerran kauppaan ja tänään hain uuden rintapumpun.
Olen ihan mielettömän onnellinen, mutta samaan aikaan vähän yksinäinen. Onneksi minulla on laaja ystäväpiiri, joten melkein joka toinen päivä käyn jossain tai ystäviä käy meillä (vaikka asumme ihan hevonkuusessa). Ja tänään on treffi-ilta! Ehkäpä tänään onnistuu jo paremmin. Nimittäin vyöhyketerapia tehosi iltaitkuihin jo vähän. Ja huomenna uusi terapia-aika.
Tulipas alakuloinen teksti. Ehkäpä rintatulehdus, pojan kova flunssa ja itkut ovat meinanneet tämän mamman taas selättää. Vaan eipä anneta murheen murtaa.
JA PS. Philips Avent sähkökäyttöinen rintapumppu on vyöhyketerapian ja tutin kanssa tämän hetkisen elämäni paras asia. Suosittelen! :)