Vauva-arkea

Triina, meillä on käytössä Philipsin avent sähköpumppu, sitä suosittelen kyllä lämpimästi! Kallishan se on, mutta ainakin meidän käytöllä korvaamaton. Kerralla syötetään yleensä noin 40-120ml, riippuu paljonko maitoa on pumpattuna ja tietty siitä, paljonko kaveri jaksaa syödä. Äsken meni ennätyssetti 150ml ja nyt mä pumppaan paniikissa, että yösyötölläkin olisi jotain annettavaa tolle pikku ahmatille:D

Äeh mikä päivä eilen...Meidän Karpo se vaan hillui koko päivän ja illan, nukkui varmaan yhteensä 3 tuntia puolentunnin pätkissä, ennen ku kävi sit illalla yöpuulle. Äitiä syö, ku joutuu koko ajan höpöttää jotain jonnin joutavaa. Toisaalta onhan se mukavaakin, ettei tuo pötky vaan nuku kokoaikaa. Ja äidin syli oli eilen kova sana ja se, että edes vessaan ei tosiaan voinut mennä. Nyt täällä nukutaan, ei jääty eiliseen tapaan seurustelemaan (:

Jeps, ja mäkin roikun täällä.. jotenkin aivotoiminta ei riitä hirveän älylliseen toimintaa, mut tällainen mukavan vauvainfon sisäistäminen onnistuu vallan mainiosti (:

Ai niin, eilen siis taas kehitys askelia, tosin sängyn avittamana. Kääntyminen mahalta selälleen, kolme kertaa (: Sänky ja mun paino siis auttoi asiaa, mut huomaa, et lihakset kehittyy. Lattialla ei kääntyminen siis onnistu, eikä tällä iällä nyt tarvitsekaan.

Mun foorumilla käymistä on rajoittanut myös reistaileva netti. Se oli täysin poikki esim kun kotiuduttiin sairaalasta. Arvatkaapa oliko ärsyttävää kun olisi halunnut postata pienestä kuvia sukulaisille eikä voinut heti. No onneksi puhelimen netti toimii mutta ulkomailla tämä foorumi ei toimi sitä kautta. Olen tilannut uuden oman netin (ollaan siis jaettu naapurin kanssa aiemmin wifi ja nyt ollaan kyllästytty kun se reistailee) ja sitä odotellessa voin lähinnä lukea imettäessä kirjoja :) Mietin tosissani sitä rintapumpun hankkimista että saisin enemmän vapaata lapsesta. Suunnittelen esim nimiäisiä joulukuulle ja silloin olisi jo hyvä olla pumppu käytössä niin voin olla järjestelemässä juhlia kunnolla.
Pumppuja on erihintaisia. Onko se sähköpumppu siis kaikein helpoin käyttää?

mmmustikka: Varmaan riippuu kuinka paljon pumppua käyttää, että minkälaiseen kannattaa sijoittaa. ;) Sähköpumpun itse ostaisin jos olisi tarve jatkuvasti pumpata. Meillä on ihan manuaalinen Avent Isis pumppu. Se on hyvä ja varmasti parhaasta päästä näistä käsikäyttöisistä. Käyttö on helppoa, kokoaminen ei vie kuin muutaman sekunnin. Juuri äsken pumppasi yhden annoksen taas valmiiksi, kun vauveli oli unilla.. Niin ja itse pumppailen 1-3 kertaa päivässä, eli tähän käyttöön on ainakin riittänyt tämä pumppu. Muistaakseni tämä pumppu maksoi n. 60€ silloin kaksi ja puoli vuotta sitten kun sen ostin (esikoisen ollessa vauva). Voin suositella kyllä tätä. Pullotkin kannattaa olla sitten samaa merkkiä, niin saa helposti yhdistettyä pumppuun. :)

Mmmustikka, kiva kuulla sustakin :) ja että vauva-arkeilut on sielläkin hyvin käynnissä.

Mulla on sekä sähköinen että manuaalinen, mut siis se manuaalinen on vaan varalta olemassa, koska en todellakaan jaksa sillä vääntää. Eli siis sähkökäyttöistä suosittelen. Oon ite siis viimesen viikon vaan pumppaillut, kun ei toi meidän pikku mies enää rintaa huoli. Vähä saattaa kokeilla, mut näh... kiinnostus lopahtaa :) ja siis mulla ollut tissi ongelma eikä tätä maitoa tuu riittävästi, varmaan johtuen korvikkeen käytöstä, se ei oo missään välissä päässyt lisääntymään, vaikka pumppailenkin 6 kertaa päivä. Oon kyllä jo sinut tän meidän systeemin kanssa, vaikka aluksi tuli riittämättömyyden tunnetta imetyksen suhteen, mutta tää pumppaus on ihan jees - saa sentään jokusen desin munkin maitoa :D

muoks. niinku Emmy kirjoittikin, jos ei tartte paljoa pumppua käyttää, niin manuaalinen on riittävä.

Mulla on sama pumppu kuin Emmyllä, omiin tarpeisiin hyvä, mutta sähköinen lienee enempään pumppaukseen parempi. Nyt sitten pumppailen toista rintaa tyhjäksi parin tunnin välein kun tulehduksen takia imettäminen käy niin kipeää, etten pysty kuin hetken kerrallaan.

On kuulkaa naiset rintatulehdus aika kova tauti. Kuume tikittää yli 39, särkylääke laskee sen noin 38 pariksi tunniksi, mutta koko ajan ei voi napsia lääkettä. Toivottavasti antibiootti alkaa purra pian!

Triina, toivottavasti paranet pian! Rintatulehdus ei tosiaan ole naurunpaikka. Mummoni on siitä varoitellut mennen, tullen ja palatessa, ja käskenyt suojata rinnat.

Mulla on täällä vauva, jolla on huono päivä. Käninää heti aamukuudesta eteenpäin. Itku tulee heti, kun sylistä laskee. Ja auta armias, kun kävin lämmittämässä lounaani! Kehitin siis evil planin, ettei tarvisi koko päivää istua tässä vauvanmakuualustana, ja aloin imuroida, ja kappas, tyllerö nukahti!:)

Juu eipä kuume laske täälläkään siitä 38 kuin muutamaksi tunniksi lääkkeillä. Oon täällä kans pumppaillut ja syöttänyt mahd paljon kipeästä rinnasta mut eipä oo vielä helpottanut. Olis kyllä pitänyt sillon aamupäivällä mennä terveyskeskukseen, niin olis heti saanut sen antibiootin päälle. No kohta sitten Mehiläiseen hakemaan antibioottikuuri ja toivotaan että alkais helpottaa. Ilmeisesti mulla tiehyttukos joka aiheuttanut ton rintatulehduksen..

Edit: tää ehkä ois kuitenkin kuulunut imetys-otsikon alle :)

Mulla on nyt antibiootin alottamisen jälkeen (oon kaksi ottamut) pysynyt kuume panadolilla 37,5 asteessa. Pää on aivan todella kipeä, siis ihan halkeamispisteessä.

Nyt pojun viereen köllölleen... Poika söi 130ml pumpattua maitoa pullosta ja pari hörpsyä tissistä ja tuhisee onnellista unta. Tästä äiti nauttii! Pieni rakas on onnellinen vaikka mutsia vähän koetellaan...

Niin ja mulla tulehdus on lähtenyt rikkinäisen nännin kautta.

Toivottavasti Kei_jo sait antibiootit ja olo helpottaisi! Kovassa kuumeessa on tosi hankalaa hoitaa vauvaa. Imetin aiemmin päivällä poikaa täristen kuumehorkassa ja kiittelin tosi kovasti apuun tulleita appivanhempia...

Ilmeisesti pahin vaihe 1-3 päivää. Kauemminkin voi rinta aristaa, mut kuumeen pitäis laskea suht nopeesti kun saa antibiootit. Mun mielestä netin itse hoito-ohjeissa neuvotaan et vaikka olis kuumetta jo ni voi yrittää vaan imetellä ja odottaa josko menis niin ohi. En kuitenkaan usko että jos on kova kuume, se mihinkään lähtee ilman lääkitystä.

Meillä just yön eka syöttö menossa ja sain imetettyä tulehtuneestakin rinnasta. Kuumekin taitaa pysyä 37 tienoilla! Voiton puolella siis! :)

Voi kylla kuulostaa tuskalliselta tuo rintatulehdus! Toivottavasti paranette pian.

Taalla vietetaan yotonta yota. Poika ei aio asettua yopuulle...

Triina, Hienoa, että helpottaa! Toivottavasti Kei_jolla myös!

Meillä on täällä itku-Iita. Niin kauhea "nälkä", että nukahtaa rinnalle viidessä minuutissa. Vauvelilla punoittaa toinen silmä, vaikkei muuten ole kipeä. Voikohan se vaivata? Selvästi meinaa haluaa olla iholla, eikä kenen tahansa vaan nimenomaan minun iholla. Saa nähdä, nukutaanko ollenkaan.

Esikoisen aikaan sairastin rintatulehduksen...
Kuumetta yli 41 ja rinnoista vuoti verta!
Tuntui, että kuolen siihen paikkaan..
Esikoisen imuotetta ei millään saatu sairaalassakaan korjattua ja kuten jo aiemmin kerroin, kuppikoko kasvoi B->F nopealla tahdilla!

Sain kolmen päivän antibioottikuurin joka onneksi tehosi äkkiä.
Eikä meillä ollu kaalinlehtiä laittaa liiveihin heruttamaan maitoa, niin piti jioda keppana "ykkösellä alas"!

Joo mullakin vuosi eilen verta!

Libra, käytimme flunssaista poikaamme lääkärissä viikolla. Lastenlääkäri tutki silmät tarkkaan ja selitti että ne tulehtuvat herkästi vauvoilla. Ehkä punainen silmä tosiaan vaivaa tyttöäsi?

Takaisin