Vauva-arkea

Mekin oltiin ulkona noin 10min jo samana päivänä kun tultiin sairaalasta. Kaupassa käytiin kun poika oli melkein 2 viikkoa ja nyt kolmannella viikolla käyty pariinkin kertaan.

Ja tänään oltiin häissä! Meni todella hyvin. Herra Hurmaus veteli sikeitä ja hereillä ollessaankin vaan katseli maailmaa isin sylissä. Välillä syötiin, välillä syötiin tuttia :) Oli tosi hyvä reissu!

Tääkin poitsu pulauttelee aika paljon. Mutta masuvaivoja ei tunnu nyt olevan.

HipHeiHurraa! Me saatiin masuvaiva kuriin ja neuvolasta antoivat rela dropsit vahvistamaan suolistoa.

Viime yö oli harvinaisen outo, sillä poitsu nukku jo illasta semmoset melkeen 4h ja yöllä n. 4,5h (00.30-05.02) jonka keskeytti tunnin kestävä huuto itku. 6 jälkeen sain rauhotettua, syötettyä ja vaihdettua kuivat päälle että oli hyvä jatkaa unia :) kunnolla ylös noustiin siinä hieman yli 9 aamulla.
Pojulla ikää 3vko tänään.
Onneks ei tarvii ite enään katsoa ja kärsiä myötätunnosta ku toisen vatsaan sattuu.

Oma vointi hieman väsynyt, mutta nukuttua tulee aamulla/aamupäivällä ku pikkanen nukkuu.
Ainoa negatiivinen juttu on tällä hetkellä itsellä se että vasen ranne alkoi oireilla tänään aamulla ja ollaan terveyskeskuksessa sen takia käyty. Pelottaa hieman että jos sattuukin käymään niin että vasen käsi pettää ja poju sylissä sillon. En haluis vaarantaa pojua sillon tapaturmille, nimittäin en tuu antamaan itselle sitä anteeks jos mun rakas tippuu sylistä ton ranteen takia.

Taas tämmönen pieni valivali mut mä oon niin happy ettei masu enää vaivaa :)

Mulla alkoi viikkoa enne laskettua aikaa pahemmat turvotukset käsissä (osittain kiitos muuttosiivoilut ja -pakkailut...), ja siitä alkoi kova oikeen käden ranteen kipu. Kättä särkee jatkuvasti ja täällä sairaalassa oon kuitenkin saanut 3x päivässä buranaa ja panadolia alapään tikkausta ajatellen. Oon oikeekätinen ja tää käsi on aina ollut sellanen joka ottaa rasituksista ja kylmästä helposti itteensä. Mua ainakin pelottaa että kuinka käy, pettääkö käsi alta ja pystynkö hoitelemaan meidän neitiä...:( Aattelin ens viikolla soitella työterveyteen, kun kerran sen piiriin kuulun vielä hetken...

Meilla on nyt vauvalla tukkoinen nena. Viime yo meni huutaessa kun ei osannut rauhoittua nukkumaan tai syomaan. Nena korisi ihan hirveesti ja vauva oli selkeesti hermostunut siita. Aamulla kyselin neuvoja ja kaskettiin varmuuden vuoksi menemaan laakarille kun on vasta maanantaina paasty sairaalasta ja pojalla oli infektio synnytyksen jalkeen. Laakari kaski kayttamaan suolatippoja ennen imetysta mutten huomannut nuiden auttavan. Aika hirveeta kuunnella tuota rohinaa. Voi pienta ressukkaa!! :sad001

Täällä oli eilen tosi levoton päivä, tai siis poika tosi aktiivinen ja ilta oli taas haastava ku ei meinannut käydä nukkuman millään. Onneksi ei mitään huutokonserttia ollut, mut juttelua ja näitä muita vauvajuttuja. Hirveesti vaikuttaisi, et haluis päästä liikkumaan - yrittää kääntyy ja rinnan päällä möyrää eteenpäin.

Noh mut niin... mä alan olemaan ihan finaalissa. Oon niin urpo, etten osaa nukkua! Tässä kohta 4 vkoa menty plus siihen loppuraskauden katkonaiset yöt, niin hoh hoh... alkaa pinnakin olemaan erityisen kireellä. Tekisin melkein mitä vaan et saisin 8 tunnin unet. Tai edes kuuden. Eikä auta vaikka mies hoitais ku herään siihenkin. Ja sit ku jään kukkumaan syötön jälkeen, argh. Pitäis varmaan lähteä hotelliin...

Tässäpä valivalia maanantaille.

Mymme - ostettiin eilen myos sellainen niistaja jolla imetaan raka mutten juuri saanut silla mitaan irti. Kokeilenpa viela uudelleen siten etta irrottelen ensin ja sit kaytan niistajaa.

Heräsin tänä aamuna suoraan huutoon klo 4:30. Mahakipuja. Neiti rauhoittui kyllä puolikuuteen mennessä. Seiskan aamuimetyksessä ilmeisesti nukahdin, kun heräsin siihen, että joku tunkee pikkuruisia sormia suuhuni. Ja nyt meillä on täällä aurinkoinen vauva, joka rupattelee isälleen. :) Mamma on tosin kuin nukkuneen rukous, mutta kyllä tästä tynnyrillisellä teetä selviää! Ja onneksi on vielä eiliseltä itsetekemääni terveellistä banaanikakkua aamupalaksi.

Täällä on ollut nyt jo kolme suht hyvin nukuttua yötä! Poika syö nyt 2,5-3,5h välein. Itsekseen poju ei osaa syötön jälkeen nukahtaa omaan sänkyyn, vaan ensin virkistyy ihan mahdottomasti ja sitten aloittaa huudon, joka rauhoittuu vasta sylissä. Mutta tosiaan, olen nukkunut about kolmen tunnin pätkissä jo kolme yötä ja olen aivan eri ihminen kuin viime viikolla!

En ole nyt antanut lisämaitoja illalla enkä yöllä. Taisin antaa niitä vain kahtena iltana. Mutta mun mielestä poika syö tosi laiskasti yöllä ja jää vähän nälkäiseksi. Yritän kutitella ja röyhtäyttää ja vaihtaa tissiä, mutta silti poika nukahtaa rinnalle. Tosin herää unesta heti kun lasken pois sylistä/rinnalta.

Meillä iltaisin heräämisen jälkeen ennen varsinaisia yöunia poika huutaa ku hyeena ennenkuin nukahtaa! Tätä on ollu nyt varmaan viikonpäivät.. Mikkään ei auta, pojasta näkee että sitä väsyttää kauheesti mutta ei malta rauhottua ja laittaa silmiään kiinni :/ jossain vaiheessa ei enään jaksa huutaa ja nukahtaa viereen tai omaa sänkyyn.. Päivisin tätä ei tapahdu,aina vaan ennen nukkumaan menoa :o

Huokaus... Eilen illalla yritin sitten vaihtaa korviketta.. Noh alko jossain välissä ihan hirvittävät ilmavaivat lapsella ja huutoa aina ku ilmaa pääsi ulos.. Ei menny ihan nappiin. Paniikissa vaihdoin äkkiä takaisin ja sitten kun oli vähän rauhoittunut imi vielä rintaa ja kun nostin jalkojen päälle naama itseeni päin lensi oksennus kaarella syliini. Kirosin itseni miksi aloin koko hommaan. Toisella ihan pipi kaikki ja voi itku.. No onneksi sitten nukahti mutta aamusta tuli vielä yksi oksennus sekin kunnon paineella. Nyt tuntuisi tilanne rauhottuneen. Kakkaa ei ole tänään vielä tullut, vaikka tähän aikaan joka päivä kakkaa.. Odotellaan.

Tuntuu että puklaaminen on lisääntyny myös eilisen kokeilun myötä. Vai ahmiiko vaan liikaa? On tämä kyllä sellasta että huhheijjaaa.

Maito rinnoissa tuntuisi vähän lisääntyneen.. Jospa pian voisi jättää nuo himskutin korvikkeet pois.

Triina, meilla oli juuri tuo sama juttu, etta nukahtaa syliin ja kun nostaa pois niin heraa 10 min kuluttua. Nyt olemme totutelleet nukuttamaan omaan sankyyn (siis aluksi ei ollut mitaan ongelmia, mutta viisiviikkoisena alkoi varmaankin ymmartamaan eron :)) ja nyt toimii loistavasti. Meilla vauva oppi tosi nopeasti nukahtamaan itse sankyyn. Vien hanet sinne vasyneena, muttei nukkuvana, ja joskus vauva heraa kun laitan hanet sankyyn, mutta lepertelen hetken ja han jaa sinne ja nukahtaa omaan tahtiinsa. Eika itke, paitsi jos on mahavaivoja. :)

Miten Libra opetit nukahtamaan omaan sänkyyn? Musta tuntuu et saisin huudattaa poikaa oikeesti monta tuntia siinä hommassa...

Trina, tein niin, että aloitin iltarutiinin ensin. Tein joka päivä samat jutut samaan aikaan ja samassa järjestyksessä: (kylpy), vaipan vaihto (rupattelin kuinka olet menossa nyt nukkumaan), yökkäri päälle, iltasyöttö aina sängyllä hämärässä kapaloinyipeitto päällä enkä enää puhunut vaan hyräilin unilaulua (sitä yhtä jonka osaan), sitten lapsi sänkyyn kapalossa, unilelu viereen ja hyvät yöt. Pidin vauvaa sylissä, kunnes hän oli väsynyt, muttei unessa. Laitettuani hänet sänkyyn poistuin huoneesta. Kun vauva alkoi itkeä, odotin hetken, menin rauhoittelemaan hyssyttelemällä, laitoin tutin suuhun mutten nostanut enää pois sängystä. Jos metakka oli todella kova, nostin syliini siksi aikaa, että rauhoittui ja laskin takaisin sänkyyn ja peittelin.

Aloitin rutiinin klo 20, jotta olin pirteä. Poikkeuksetta uni tuli ysiin mennessä ja pääsimme kaikki nukkumaan.

Nukutin myös päivisin samalla tekniikalla mutta eri paikkaan. Pyrin päivisin muutenkin laskemaan vauvaa eri paikkoihin sylissäkantelun lomassa, jotta hän oppii, että on ok ilman minuakin. Ja selostin koko ajan, mitä teen ja miksi. Pikkuhiljaa homma on helpottunut ja saan iltaisin omaakin aikaa.:)

Meillä on jo toi iltarutiini (ollut ihan alusta saakka). Siitä onkin varmaan helppo jatkaa tuohon omaan sänkyyn nukahtamisen opetteluun. Kiitokset Libra vinkeistä! Tänään kokeilin päiväunien kanssa jo itsestään nukahtamista, poika oli kyllä to del la harmissaan ja nukahteli levottomasti aina n. 10 minuutiksi kerrallaan. Pisin unipätkä oli ehkä puoli tuntia, jolloin kerkesin tehdä päivällistä ja syödä miehen kanssa kun hän tuli töistä. Mutta tänään on ollut masuvaivaakin pojalla, joten vaikuttaa nukkumiseen. Nyt hän nukkuu sylissä, nukahti isin kainaloon. Mutta koko ajan vaikuttaa vatsaa vääntävän... D-tipan annostusta nostin tänään, joten siksi varmaan vääntää.

Mäkin muuten lasken poikaa aina pitkin päivää pois sylistä ja selostan mitä teen ja miksi. Välillä poju jää katselemaan tyytyväisenä esim. sitteriin, mutta välillä ei mikään muu ei kelpaa kuin syli <3

Enpä oo kerenny täällä hetkeen käymään... Poika täyttää huomenna 1kk ja tää mamma on super väsyny... :/ Syöttöjä 1-3h välein ja aika mitä jää syöttöjen väliin on kitinää, natinaa, rutinaa ja kaikkea muuta mahollista, siis unissaankin. Tämän takia vaavan pitää nukkua toisessa huoneessa että äitee sais ees vähä unta joskus. :/ Väsymyksen ja kaiken muun hässäkän eli unohduksen takia D-tipat tuli alotettua vasta muutama päivä sitten ja mitään muutosta mahavaivoihin en oo huomannu. Tissistä syöminen ei meillä alun alkaenkaan onnistunu eli poitsu syö korviketta ja syö paljon! Menee noin lirta päivässä, mikä on aikasta paljon ton ikäselle! Mut jos lapsi itkee nälkäänsä eikä ruoka ylös tuu niin kaipa hän sen tarvii. Huhhui, oishan se kiva jos ois se ohjekirja mukana tullu ni osais vähän paremmin lukee ja toimii, mut ei niin ei, oppia ikä kaikki ja viisaammaks tullaan päivä päivältä. :) Joskus vaan miettii että mitähän nekin ihmiset ajattelee jotka sanoo että muista nauttia vauva-ajasta, se menee niin äkkiä ohi! Vaikea nauttia super väsyneenä ja tuskastuneena itkevän vauvan kanssa... Ei tässä oo itekkään itkulta säästytty, on hetkiä ja tilanteita ku on keinot vinkit vähissä eikä tiedä mitä tehdä lapsen kanssa joka ei vaan rauhotu ja itkuhan siinä nopeesti pääse äidiltäkin. Joskus tuntuu että ei tästä äitiydestä oikeen osaa nauttia millään tavalla. :(

Muokattu viimeksi:
Toi on Sultti niin tuttua esikoisen ajoilta :/ Saa nähdä miten tän toisen kans käy... Toistaiseksi nukkuu hyvin, mut nyt pari päivää ollu kitinää, just sopivast ku alotettiin d-tipat. Saamarin tipat. Toivottavast ei tuu nyt tavaks noi kitinät.

Takaisin