Vauva-arkea

Nukuin eilen 20-02, kun mies otti hoito vastuun, mut niin kyllähän mä siinä heräilin, muttei tarttenut nousta (: noh kahta kauheempi loppuyö - karpolla oli äidille niin paljon asiaa, ku illan höpöttelyt jäi väliin.

Sultti, voimia sulle. Täälläkin menee korviketta se litra (kaksi puolenlitran tetraa vuorokaudessa) plus mun pumppaukset, eli 1,3 litraa noin suunnilleen. Sen huomaa pissavaippojen määrässä, mut kakkaaminen on vähentynyt pariin kertaan vuorokausi.

Mulle illat ja yöt on tooooosi vaikeita johtuen univajeesta. Oon jotenkin ihan hajalla. Päivät menee mukavasti ja voin sanoa nauttivani vauva-arjesta. Oon kaksi niin eri ihmistä yöllä ja päivällä. Meidän poika on kuitenkin helppo tapaus, ei itke paljoakaan, mutta heti jos tulee pienikin itkupätkä niin oon helisemässä (kun painottuvat iltaan ja yöhön).

Sitä piti kysymän, tuosta navasta....tynkä irtosi 6 päivää syntymästä ja oli hyvin parantunut, MUTTA edelleen kuivaa verta saa putsata... kauan tuo napa "paranee", kohta siis 4 vkoa syntymästä. Pitäiskö soittaa neuvolaan? Ei siis vuoda mitenkään näkyvästi, aamuisin vaan ilmaantunut vähän kuivaa verta napaan... Luulisi vaan, et alkaisi olemaan jo täysin tyrehtynyt.

Tuo napa ilmeisesti voi kyllä vuotaa pitkänkin aikaa, mutta jos rupeaa haisemaan tai pahasti punoittamaan niin voi olla tulehdus. Jos epäillyttää niin voihan sitä kysästä neuvolasta!

Voi yöraivarit mää vaan sanon! Ja päiväraivaritkin. Toi poitsu ei niiku nukahda ilman aivan korvia hyytävää huutokohtausta. Välillä mietin et onks sillä nälkä et huutaa siks mut kun huuto alkaa syömisen jälkeen... ja sit kun nukahtaa niin nukkuu sen about 3h. Ei kai nälkäinen vauva niin kauaa nuku?

Itkuinen bebe on meillä, se vain on hyväksyttävä. Mun pitäis vaan ymmärtää paremmin noita itkun sävyjä.

Jeps, hyvä tietää. Ei siis onneksi haise tai punoita millään tapaa, niin katsellaan. Viikon päästä neuvola, et kysäsen silloin ellei muutosta pahempaa tapahdu.

Ostin nyt cuplatonia, ku on alkanut pierut tuntumaa ikäviltä - naama punasena vääntää töräystä. Saa nähdä onko mitään apua. Onneksi ei kuitenkaan huuda pieruista, mutta sääliksi käy toista, kun on niin työn takana tuo kaasujen poisto.

Ja kyllä voin sanoa, et vauvan itku on kyllä pahin ääni mitä tiedän. Meillä on tässä vielä hissi remontti seuraavat 5 viikkoa, et ei toi poraaminenkaan/pauke tunnu missän. Täytyy olla kiitollinen, että raivareit tulee max muutaman kerran viikossa (tosin tuntuu et sekin on liikaa tällä pääkopalla).

Sympatiat teille, kenellä on itkuiset tai yöllä valvottavat vauvat :Heartred Noita teidän juttuja lukiessa tajuaa, miten helppo tää meidän neiti on toistaiseksi ollut! *koputtaa puuta* Meillä on enimmäkseen oikein tyytyväinen ja hyväntuulinen tyttö, itkee lähinnä silloin kun on nälkä, ja rauhottuu kun saa ruokaa. Välillä vähän itkeskelee kun on ilmaa masussa, mutta se helpottaa yleensä äkkiä kun saa pieraistua :grin

Päivällä tää saattaa kyllä välillä valvoa tuntikausia, välillä on oikeasti valvonut melkein aamusta iltaan, tai niin että nukkunut vaan noin puolen tunnin torkkuja välissä, ehkä yhdet vähän pidemmät unet. Mutta siis ei yleensä ole itkuinen kun on hereillä, katselee vaan silmät pyöreänä ympärilleen ja haluaa seurustella :) Onhan se välillä vähän rasittavaa kun ei oikein saa omia hommia silloin tehtyä, kun omassa sängyssä ei yleensä viihdy hereillä ollessa vaan täytyy joko pitää sylissä tai muuten viihdyttää, mutta ei mua nuo päivävalvomiset haittaa, kun tää on onneksi oppinut jo ihan parin viikon ikäisenä että yöllä nukutaan! Nukkuu yleensä ainakin pari 3-4 tunnin pätkää peräkkäin (viime yönä meni n. 4,5 h), syö välissä ja nukahtaa uudestaan. Pitää muistaa arvostaa tätä sitten kun alkaa sellaiset ajat että yöllä kitistään, koska varmasti nitäkin aikoja tulee! Viimeistään sitten kun tulee hampaita yms...

Kylla meidan tyllero heraa kirkuen, jos on nalkaisena mennyt nukahtamaan. :D Mutta niinhan se on, etta vauvat ovat erilaisia - toiset ovat reaktioherkempia kuin toiset ja toiset itkevat heti koko repertuaarillaan, kun toiset vain vahan kitisevat. :) Meilla on herkka tytto, reagoi helposti, mutta itku on sellaista tuherrusta naama rytyssa ja alahuuli tutisten. Oikeastaan aika sopoa. :) Tosin tosipaikan tullessa volyymia loytyy niin, etta lasit tuntuu helisevan - kovaa ja korkealta.

Olen sellaisessa vasymyksen tilassa, etta on kuin olisin hiprakassa ja kaikki naurattaa. Sori! Esimerkiksi tanaan selvisi, etta olen kutsunut tuttia (=ciuccio) vaarin italiaksi "lihavaksi" (ciccio). :D "Annatko kulta tuon lihavan siita vierestasi?" :D Voi jestas sentaan...

Muokattu viimeksi:
Täällä poitsulla selvästi rytmi kehittymässä: aamupäivällä päiväunet nyt monena päivänä peräkkäin klo 11-15 (kyllä: neljä tuntia putkeen!) ;) Öisin mennään sillä 2-4 tunnin välein heräämisillä.

Tänäänkin oli kiva antaa enemmän aikaa esikoiselle, kun vauveli veti sikeitä. Esikoinen oli niin mielissään kun äiti leikki ja luki hänen kanssaan. ♡

Mymme: Sori vaan :D No mutta kyllä teillekin rytmi muodostuu vielä - kaksoset varmasti löytävät vielä yhteisen rytmin. :) Oliko teidän esikoinen minkä ikäinen?

Meillä on nyt yöt nukuttu aika hyvin, kolmen tunnin pätkiä ja ihan sujuvat syötöt siihen väliin. Oon huomannut myös sen, että jos vaihdan jossain vaiheessa yötä vaipan, niin aamua saa venytettyä vähän pidemmäksi. Päivällä sitten vauva on ollut niin kiinni sylissä, että ei aina oikein tahdo edes saada itse syötyä, varsinkaan jos ei ole jotain minkä saa valmistettua/syötyä yhdellä kädellä... No, onneksi mulla on varaa pudottaa painoa vielä tästä, ja maitokin näyttää vielä riittävän vallan mainiosti. Mutta että terveellistä kotiruokaa? Ei oikein ehdi kokkailla. :rolleyes:

Mä oon jo muutamaan kertaan ottanut vauvan mukaan kauppaan, lähinnä nopeat ruokaostokset, mutta ennen isänpäivää myös lyhyesti kauppakeskukseen, että sain isänpäivälahjan ostettua. Ja meidän tyttö siis tuli eilen vasta kaksi viikkoa. Vähän tekee häijyä viedä noin pieni ihmisjoukkoihin, mutta pakko tässä on välillä ollut itsekin päästä kaupassa käymään. Ja yritän huonoa omaatuntoani lievittää sillä, että vauva on aika suojassa omassa kaukalossaan/vaunuissa, kun sitä ei tieten tahtoen tunge vieraiden ihmisten aivastusten alle...

Nukuin tänään päiväunet. Nyt valvon, kun ei väsytä ja varmasti väsyttää sitten, kun tuo lapsukainen herää syömään. Kunpa sitä löytäisi jonkin hyvän systeemin tähän.

Olipa makava yllätys, että meillä toi cuplaton auttoi välittömästi noihin pieruihin. Ei tartte katella enää punanaamaista pikkumiestä väntämässä kaasuja ulos vaan ihan mukavasti pöräyttelee menemään. Miten te jotka cuplatonia käytätte ootte käyttänyt sitä? Joka ruokailua ennen vai tarvittaessa? Ollaan laitettu kahta tippaa pieneen nestemäärään ennen ruokailuja - noh toiminut on tuokin.

Ai niin ja tuntuu, että on auttanut kakkaamiseenkin... torttua tullut eilen taas vähän samaan malliin ku ekoina viikkoina (: eli maha toimii.

hyvä et teillä cuplaton auttanut. meillä on kuplastop ja 2x päivässä annettu. ei oo kyllä juuri apua tuonut ja päälle vielä et tyttö ei oo tehnyt ku pienen kakan sen alottamisen jälkeen (sunnuntain). sitä ennen tuli kyllä kunnolla kerran päivässä :eek:
pitäisköhän lopettaa sen käyttö vai mitäh?

Hyvä ccix et on vaivat helpottanu :)

Meil on pieni saanu isoveljeltään nuhan :( En oikee osaa suhtautuu ku noin pieni on kipeenä, esikko oli ekan kerran vast 5kk iäs... Pitääkö lääkäriin olla yhteydessä jo nuhan takia vai vasta jos on kuumetta? Ku kerran alle 3kk sairastamisesta herkästi vissiin tarttis olla...

Täälläkin nenä vuotaa... Mietin just että saako nukuttaa ulkona ku vähän räkäinen? Kuumetta ei tuntus olevan.

Me nukuttiin koko yö sitten kaikki samassa sängyssä. Tissiltä viereen toi nukahtaa melkein heti (ainakin tähän asti on nukahtanut) ja koska tarvitsemme unta, päätimme että omatoimisen nukahtamisen taistelu käydään vasta myöhemmin. Minä nimittäin eilen heittelin potkupukuja pitkin seiniä itku kurkussa kun poikanen oli kiljunut kolmatta tuntia täyttä kurkkua.

Ruoka riittää, koska viime yönäkin poju nukkui syötön (yksi tissi) jälkeen aina kolme tuntia, viimeisin unipätkä taisi olla jopa neljä.

Pakko kirjaa vähä meidän "rytmistä"... päivällä ei oikeastaan mitään rytmiä, riippuu ihan vauvan aktiivisuudesta - välillä niitä nukkumispäiviä ja välillä et asiaa riittää tuntitulkolla, mutta sitten ilta ja yö:
-eka iltapala 21-21:30 ja valot pois
-toka tasan 00:00, tästä ei oo poikettu ku 10 min suuntaa tai toiseen (viime yöna 00:04)
(välillä herään kahden kieppeillä välipalalle)
-kolmas noin 3:20, aika tarkasti sekin toistunut viikon päivät (ennen 3:30 kuitenkin)
-aamupala vähän vaihtelevasti 06:15-07:30

kellotan siis näitä yöruokailuja, et tiedän vähä rytmistä

Takaisin