Vauva-arkea

Meillä rutiinit on ne mitkä esikoisen kanssa on muotoutunu ni toivoisin että ne samat istuis tällekin pienelle sit kun jotain rutiineita edes rupee olemaan :)

Voi ei, mika anoppi! Joskus on olen niin kiitollinen kielimuurista - helpottaa kummasti suodatusta! ;)

Taalla harjoitellaan rutiineja jo aivan tosissaan, vaikkakaan en mitenkaan kellontarkasti rutiinia noudata. Aamulla herataan, syodaan, vaihdetaan kuiviin, jumppaillaan ja seurustellaan. Sitten laitan vauvan aamu-unille ja menen itse syomaan, suihkuun, mita nyt vain. Vauveli kun heraa, syodaan, vaihdetaan kuiviin ja hengaillaan, kuunnellaan muksiikkia, jutellaan tai luen vauvalle tarinoita. Lounaan jalkeen syodaan, vaihdetaan kuiviin ja mennaan kavelylle - siita alkaa iltapaivaunet. Kun tullaan sisaan, menen itsekin nukkumaan ja sitten taas syodaan ja seurustellaan, jonka jalkeen vauveli menee iltanokosille ja mina kokkaan ruokaa. Iltarutiini (vaipan vaihto, yokkari paalle, syotto ja sankyyn) otettiin kayttoon toissapaivana ja tanaan jo onnistuu hyvin, lieneeko tama vain sattumaa vai totta. Ekana paivana han itki vahan, eilen ainoastaan kitisi ja tanaan alahtaa vain, kun tutti on hukassa tai kun heraa. Ainoastaan aamunokosten kanssa on vaikeuksia, kun vaavi on niiin pirtea ja mina en. :D

Voiko tama olla nain helppoa?? Odotan kauhulla, etta koska se itkukausi alkaa ja saa yot lapeensa valvoa. Toivottavasti ei koskaan.

Meillä poika nukahtaa vain syliin tai kainaloon, mutta nukkuu niiiiin hyvin! Siirrän hänet omaan sänkyyn, jossa nukkuu 4-5h pätkiä. Päänvaivaa aiheuttaa lähinnä se, että poju torkahtaisi pitkille päiväunille joskus 16-17 välillä joka vaikeuttaa kyllö yöunia selkeästi. Iltapuuhat ja syömismaraton menee yli puolen yön jos kaveri herää päikyiltä vasta 20 jälkeen.

Eilen meni loistavasti kun poju nukahti yöunille 20:30. Pari yösyöttöä ja heräsi vasta kymmeneltä! Pitää katsoa miten päivä tänään sujuu kun vieraitakin tulossa!

Triina oon niiiin kade sulle.Unelma tilanne kun vauva on niin hyvä uninen. meillä tänään valvottiin päivällä puoli komesta puoli kahdeksaan!Just sain vaavin kovan työn tuloksena nukahtamaan. Hän on parin viime päivän aikana valvonut päivällä tosi pitkiä pätkiä ja ollut hieman kärttyinen. lisäksi huomasin että työntelee kieltä ulos eikä tutti enää maistu hyvin. Epäilen sammasta ja kielessä onkin kylläkin aika vähän valkoista. Keitin juuri vettä jota voin antaa yöllä syöttöjen jälkeen puhdistamaan suuta. Hankalaa kylläkin kun yleensä pieni nukahtaa siihen rinnalle yöllä niin miten siinä saan sitten vettä annettua. Onko muilla ehtinyt olla vielä tällaisia ongelmia? meidän pienihän on nyt vähän reilu 5 viikkoa.

Ilmeisesti vauvojen unityylit voivat muuttua radikaalistikin ajan kuluessa. Voin vain toivoa että tämä tapaus jatkaa pitkiä unia. Eikä haittaa että nukahtaa vain syliin tai vaunuihin. Ehdin opettaa omaan sänkyyn nukahtamista sitten vähän myöhemmin. Itse asiassa neuvolasta ohjeistettiinkin, ettei vielä odottaisikaan vauvalta omatoimista nukahtamista, sillä siihen ei ole mitään tarvetta vielä... jos se ei siis ihan luonnostaan onnistu.

Mutta siis, kyllä tämäkin epeli valvoo päivisin välillä ihan tosi pitkiä pätkiä. Ja sitten itkee selkeästi väsymystään! Oikein taistelee unta vastaan. Nyt uutena ilmiönä on myös rintaraivarit, karmee kiljunta syömisen lomassa. Se tosin loppuu aina yhtä nopeasti kuin alkaakin.

hyvä jos pieni kuitenkin jatkaa unia vaikka laskee sylistä pois.
meillä nyt ensimmäiset masuväänteet, tais tulla kun söin muutaman jalopenon. tai enään ei varsinaisesti vatsaa väännä mutta heti kun sylistä laskee niin max. 10 min. ja toinen taas kitisee. siirryinkin nyt sohvalle nukkumaan, tää kulmasohva on ainoo paikka jossa uskallan nukkua tytön "vieressä". käännän sen melkein niin et jalat on muhun päin. jotenkin pelottaa ku ite nukun jo normi syvää unta, sairaalassa se nyt oli sellasta koiranunta..

Meidän vauva (3 vko) on nukkunut max. 2,5h pätkiä viimeisen viikon ajan. Toissayö, eilinen, viime yö ja tämä päivä vain tunnin pätkiä, eikä niinkään pitkiä. Vatsaa kipristää, olisiko D-tipat syynä.

Kysymys: Vauvamme saa D-vitamiinia korvikkeista jo sen 10mg/pvä, tarviitseeko kuitenkin antaa tippoja lisäksi?

Ootteko silti nostaneet tippojen määrää normaalisti? Mitä tippoja teillä on? Toisille sopii vesi- ja toisille öljypohjaiset. Meille sanottiin, että jos alkaa olemaan masuvaivoja, voi tiputtaa annosta ja sitten taas nostaa pikkuhiljaa.

Vasta 1 tippa päivässä menossa ja öljypohjainen käytössä + rela. Cuplatonia kävin apteekista, mutta saako antaa näin pienelle? Pakkauksessa puhutaan 3kk:n koliikista...

Saa antaa cuplatonia, 3kk:n koliikki tarkoittaa sitä että kestää yleensä 3kk. Mä kysyin apteekkarilta kun luulin että saa antaa vaan 3kk vanhalle ;)

Niin ja korvikkeista saatavan d-vitamiinin lisäksi pitää antaa niitä tippoja normaalisti!

Minä annan Rela D:tä ohjeen mukaan viisi tippaa ja K-vitamiinia ohjeen mukaan kolme tippaa. Täällä D- ja K-vitamiinia annetaan rintaruokinnan lisäksi. K:ta tosiaan vain kolmekuiseksi, minkä jälkeen vauva pystyt jo itse tuottamaan sitä.

Voi itku, eilen oli 2 tunnin itku maratooni illalla - en kyllä osaa vielä sanoa, voisiko kyse olla koliikista. Mutta ei pieni rauhottunut millään, tosin koko päivän oli hereillä, otti tunnin torkut alkuillasta ja taas valvoi, ei millään malttanut nukkua. Pelottavaa, kun ei oikeasti pysty mitenkään toista auttamaan... Ei ihmeemmin kyllä osoittanut vatsavaivojen olemassaoloa, mutta niin.. ja mä niin toivon, et kyse oli vaan yliväsymyksestä ja toivotaan ettei tänä iltana sama ongelma uusiudu. Panikoidun vauvan itkusta niin paljon. Onneksi on neuvola niin voi kysellä taas kaikkea tyhmää (:

Meillä käytössä tuo D-vitsku+maitohappo, ainakin on toistaseksi ollut oireetonta sen suhteen. Mahan toiminta ehkä hieman hidastunut, ei tuu niin montaa kakkavaippaa ku ennen vitamiinin aloitusta.

Meilläkin ollu nyt parina iltana tuo itkukohtaus! Toinen ihan hädässä "läähättää" ja itkee. Tissille rauhoittuu, mutta saa siinäkin rauvareita. Yöunille taintuminen vei eilen melkein kolme tuntia. Aloitettiin eilen Gefiluksen D-tipat, joissa mukana maitohappobakteeria, voi olla että se vaikutti. Mun mielestä pojan massua kipristelee. Oon ymmärtänyt että cuplaton on ihan lumetta, onko teillä kokemusta? Mites se disflasyl (vaimikäsenytoli?).

Niin ja oletteko leikanneet vauvojen kynsiä jo? Meillä ei pienellä pysy mitkään tumput kädessä (paitsi ulkoillessa haalareiden kanssa) ja pojan naama sekä äipän tissit on ihan naarmuilla...

Mä en oo vieläkään leikannut kynsiä, vaikka monta päivää on jo pitänyt. Johtuu varmaan siitä, että meillä tumput pysyy kädessä.. Mistä oon aika yllättyny, kun moni tuntuu sanovan, ettei pysy käsissä ja kyllä täälläkin kädet liikkuu vaikka kuinka..

Meillä ei oo d-vitamiinissa maitohappoa ollenkaan ja ihan hyvin on mennyt niiden kanssa. Cuplatonista on monia kokemuksia ja mielipiteitä - lääkäreilläkin. Samoin kuin maitohappobakteerien hyödyllisyydestä alle kolmikuiselle.

Täällä on nyt neljättä päivää herätty aamuraivareihin klo 5. Itkeskelee mahaansa ja huutaa kuin syötävä seitsemään ja sitten känisee seuraa. Needless to say, että mamma on zombie, joten tänään on isseen aamuvuoro. Sekin auttaa, ettei tarvitse nousta, vaikka heräillään on koko talo. Ilta-ihmisenä ottaisin mieluummin ne iltaraivarit! Jospa tästä luovuttaisi ja lähtisi kahvia hakemaan...

Tällaisina vaikeina aamuina mietin vain koliikkivauvojen vanhempia ja kaikkia niitä valvottuja öitä ja itkuisia päiviä. Kaikki sympatia ja kunnioitus heille.

Tuosta kynsien leikkuusta, olen leikannut kynnet raapimisen takia jo kahdesti. Tosi tarkkaa touhua, ettei ihoa jää väliin.

Mä luulen et meillä ei pysy tumput kun on vain huononlaisia :) Yritän käydä etsimässä tänään jostain parempia, kun ei mun mielestä noita kynsiä ihan vielä tartteis leikata....

Mun poikasella vatsa on ollut alusta saakka vähän ryttyilijä. Puhuttiin neuvolan terkan kanssa et kokeillaan maitohappojen kanssa ja katsotaan mitä tapahtuu. Oon kyllä itsekin syönyt maitohappobakteereja jo loppuraskaudesta. Nyt en ite syö kun ilmeisesti vauva voi saada niitäkin liikaa.... Välillä tuntuu ihan avaruustieteeltä tää homma :D

Mulla on taas kysymystulva näköjään :) MUTTA jos olette antaneet omaa maitoa pullosta niin onko vaikuttanut imuotteeseen tai imetykseen muutoin?

Mä haluaisin kokeilla pulloa pojalle, koska pojalla ei selkeästi ole mitään muuta käsitystä lohdusta kuin tissi. Haluaisin vähän laajentaa hänen maailmankatsomustaan, koska meillä todella roikutaan tississä. Tutti ei käy millään. Välillä helpottaisi äidin elämää jos isi voisi edes hetken rauhoitella vaikka pullosta syöttämällä...

Triina, minä en ole huomannut vaikutusta, tosin olen antanut pullosta vain silloin tällöin. Yleistä on kuulemma, että vauva voi alkaa suosia pulloa, koska siitä saa paljon helpommin maitoa. Äitini neuvoi antamaan aina ensin rintaa ja sitten pulloa, joten niin olen tehnyt, koska meillä tuttu toimii loistavasti. Kannattaa muuten kokeilla erilaisia tutteja, meillä Aventin on ainoa toimiva, muista ei ole mihinkään.

Takaisin