Vauva-arkea

Meillä on tänään itkupäivä ja varmaan tiheän imun kausi. Normaalisti imetän 3-5 tunnin välein ja nyt on 2-2,5. Pari kertaa on vahingossa nukkunut pidempään ja herää kirkuen. Käninä on tänään jatkuvaa ja itku herkässä, mutta se on nyt vain känistävä. Ja ikää on sopivasti se kuusi viikkoa. Kyllä hermoja raastaa, kun itseä väsyttää ja mikään ei oikein auta pitkään. Olenkin siis lauleskellut koko aamun vauva sylissä luurit korvilla, koska laulu rentouttaa minua.:) No, hyviä versioita tuli biiseistä, vaikka itse sanonkin, ja rinnat ovat ainakin räjähdyspisteessä, joten maitoa luulisi riittävän loppuvuodeksi. Kohta mennään vaunuttelemaan, ehkä se auttaa molemmille!

Täällä kolmiviikkoinen poitsu. Itkuisuutta meilläkin varsinkin iltaisin. Vaikuttaisi johtuvan mahakivuista. Cuplatonia meillä onkin. Tuota Disflatylia voisi käydä hakemassa. Esikoisellekin se taisi tehota Cuplatonia paremmin. :)

Mies palaa huomenna töihin.
Vähän jännittää miten pärjään kahden lapsen kanssa kotona. Eiköhän se hyvin mene tai ainakin toivottavasti. ;)

Mulla särkee nykyään joka päivä päätä... En tiiä onko väsymyksestä vai mistä mut rasittavaaaaa...

Juuuh, katsotaan miksikä tämä tästä kääntyy. Lohdutonta huutoa ollut koko iltapäivä. Tissillä rauhoittuu aina vähäksi aikaa. Ahmii ruokaa ja puklaa sitten. Äsken tultiin kyläreissulta kotiin. Kylässä poika huusi koko ajan, joten käytännössä syötin jatkuvasti häntä. Aina kun irrottaa tissistä, alkas huuto uudelleen. Huuto voi alkaa myös yhtäkkiä tissillä ollessa. Käninää ei ole ennustamassa huutoa vaan setti alkaa huudolla. Automatkoilla poika nukkui ja jatkaa nyt uniaan kaukalossa kun tultiin kotiin sisälle, uni tuntuu tosin olevan aika levotonta.

Kylpypäivä tänään. Siitä poika ainakin nauttii!

Triina, kuulostaa aivan silta, mita luin tihean imun kaudesta. Mutta en sitten tieda. :)

Ah kuinka toivonkaan että siitä olisi kyse! Pelottava k-sana on pyörinyt tässä mielessä.....

Poikani on nyt 7 paivaa ja hanella oli eiliseen asti tiukka kielenkiinnike eika voinut ollenkan imea tossia. Niinpa meidan oli pakko antaa pullosta js tama aiheutti nipple confudion eli eilen illalla oli aivan hirveet raivarit kun tissista ei tullut yhta helppsti kuin pullosta, vaikkakin minulla suihkuaa maito eli poika on joutunut tanaan opettelemaan kielen ja suun kayttoa uudelleen. Nyt illalla homma jo alkoi sujua mutta jos pullon kaytto olisi jatkunut pidempaan meilla olisi ollut varmasti vaikeuksia edessa ja ehka jopa imettaminen ei olisi onnistunut ollenkaan. Taalla suosituksena on ettei pulloa tarjota ennen 6 viikkoa juuri tuon takia.

Tiheän imun kausi meillä varmaan on, mutta tuntuu vähän epätoivoiselta kun meikkis ei saa nukkua. Viime yön unisaldo ehkä 3h ja imetystä, imetystä....

Nyt aamulla poika nukkuu ja itkee vaihdellen näiden toimintojen välillä noin 7 minuutin välein. Varmaan aistii myös äidin väsymyksen.

Ja tiedän että tämä aika on lyhyt ja kestän sen kyllä. Ilman unta ei vaan polla toimi...

Triina, tiedän juurikin, mistä puhut! Meillä on ollut sama kausi ja voin sanoa, että siinä koeteltiin omaa päätä ja venytettiin väsynyttä äitiä vielä väsymyksen uudelle asteelle. Jos yhtään lohduttaa, sitä kesti meillä viisi päivää, joista kolme meni käytännössä valvoessa. MUTTA viime yönä nukuttiin! Juuri kun oli järki lähtemässä.;) Paljon kului suklaata, teetä ja netti-tv:tä, mutta selvittiin.

Suosittelen menemään nukkumaan yliaikaisin, esim klo 19 tai koska tahansa, ja vauva isälle ja isä vaunulenkille. Saat itse nukuttua ja vauva saattaa nukkua. Tai voi huutaa koko lenkin ajan, mutta ei siihen kuole.:)

Muokattu viimeksi:
Oliko Libra teillä näitä kausia aiemmin? Kun mun poikanen on vasta 2,5 viikkoa vanha.

Nyt aamulla olo on taas huomattavasti toiveikkaampi ja yön ahdistus tuntuu ihan typerältä. Mun vauva! Totta kai hän saa itkeä ja syödä! Eikä tämä jatku ikuisesti, itse asiassa varmaan kovin vähän aikaa. Tekisi mieli vähän kopauttaa itseään, että oikeestikko valitan???

Vaikka on totta, että ilman unta ei tuu mistään mitään. Siis jos en itse nuku. Mutta tänään nukun iltapäivällä kun poikanen luultavasti vetää vuorokauden pisimmän unipätkänsä tuossa klo 16 jälkeen. Ja luojalle kiitos maailman parhaasta aviomiehestä, joka tekee kaikkensa mun olon helpottamiseksi.

Mulla on vaan semmonen ikävä ominaisuus, että väsyneenä itken todella helposti. Siis onnesta ja surusta ja ilosta ja epätoivosta. Sen kun saisi loppumaan niin ei näyttäisi ihan niin maailmanlopun touhulta tämä.

Oli, kolmen viikon kieppeilla, mutta siita selvittiin yhden yon valvomisella, mutta rakas tyttareni sai lisanimen "Kiljukaula". :) Tihean imun kausia on 3 vkon, 6 vkon, 3 kk ja 6 kk aikoihin. Musta huumori auttaa! Ja Posse. ;) Hyva muistaa, etta lapsen itku on tutkitusti arsyttavin aani maailmassa ja valvo(tta)minen on kidutuskeino. Vahan perspektiivia ja rispektia pienten lasten vanhemmille, jos on vaikka tukka jaanyt harjaamatta paivakausiksi ja liikkuu kaupungilla vaarinpain olevissa salihousuissa (iso pilke silmakulmassa ;))! (Ei mulle nain kaynyt, KAVERIT kertoi...)

Muistan esikoisen kanssa, kun oltiin valvottu ja lähdettiin ulkoilemaan (kesällä) niin mulla oli sitten jäätävät puklut olalla mustassa paidassa. :D Huomasin kotiin tullessa vasta sen ja en voinut kuin nauraa. Edelleenkin huvittaa ko homma. Väsymys tekee kepposet - useamman kuukauden (tai vuoden) väsymys on kyllä kamalaa.. Muisti pätkii ainakin itsellä jo lyhyemmästäkin valvomisesta.

Meilläkin eilen imuteltiin normaalia enemmän ja kitistiin/itkettiin jos ei tissiä ollut heti tarjolla. Liekö jo alkavaa kuuden viikon tehoimuaikaa :)

Onko kukaan nukuttanut viereen? Ennenhan sanottiin ettei vauvan vieressa saisi nukkua jottei vaan unissaan pyorahda paalle. Taalla ole kuitenkin tullut vastaan kirjoja ja jopa katiloita, jotka puoltavat co-sleeping. Niina oina kun poikani ei ole asettunut mooses-koriin olen nukuttanut viereen. Tosin tama tapahtuu siten, etta nukun itse kyljella ja poika minun kanssa vastakkain kyljellaan. Alla olevan kaden laitan suoraksi eteeni, polvet koukkuun ja paallimmainen kasi tukee vauvan yli. Viime yonakin nukuimme tosi hyvin nain ja havahdun hanen heraamiseensa. Sanotaan etta co'-sleeping ei sovi, jos joku taloudessa tupakoi, vanhempi on nauttinut alkoholia ja taytyy varmistaa ettei vauva paase tipahtamaan sangysta.

Se on kyl totta et ilman unta mikään ei oikeen suju. Tääk nukutaan öisin 5-6h pätkä, mut sen lisäks sit vaan semmosia pikku torkkuja joiden aikana äiti ei kerkee nukahtamaan... Poitsu siis valvoo/torkkuu/roikkuu tissillä yöllä 2-3 asti ja siitä sit nukkuu aamuun (7-9) saakka. Se 5-6h jää mun unien mitaks ja se tuntuu lyhyeltä ku oon tottunu semmosia 9h unia vetelemään.

Etanainen, taalla ei suositella viereen nukuttamista vielakaan juuri noista syista. Ja siita syysta, etta lapsi siihen todella helposti tottuu ja sitten pelotellaan, etta saa kokoajan olla vauvaa kantamassa. Jos se sinusta tuntuu oikealta, tee niin! :) Minusta olisi ihana nukkua vauvan kanssa, mutta en uskalla, koska nukun levottomasti ja niin syvaa unta, etten heraa helposti. Miehen kainalossa vauva voisi nukkua hyvin, koska mieheni nukkuu taysin liikkumatta, mutta han ei osaa nukkua vauvan kanssa. :)

Minä yritin aamulla nukkua poika vieressä, mutta kaverilla oli semmoiset nyrkkeilytreenit menissa, etten sitten osannutkaan nukahtaa. Toki voi myös olla, että oma väsymys alkaa mennä yli, joten nukahtaminen on vaikeampaa.

Hymyilevätkö teidän vauvat jo? Meillä poika tarkkailee tosi kovasti mun kasvoja ja matkii vähän ilmeitä. Tiettykään ei vielä hymyile kyllä.

Takaisin