Vauva-arkea

Meilläkin tykätään käsistä kohottamisesta. Ennen noustiin siitä istuulleen nyt aina seisaalleen!Iso poika jo :D meillä on lelukaari ollut ahkerassa käytössä kun J on alkanut kurottelemaan esineitä kohden ja välillä saa niistä jopa kiinni. Vasen käsi on paljon enemmän käytössä joten tuleekohan isin mukaan vasenkätinen. J nauro alkuviikosta ekan kerran ääneen. Aivan yli söpön kuulosta! Naureskeli vaikka kuinka kauan isin ilmeille mutta sen jälkeen ei ole enää tullut. Ennen jokelteli paljon enemmän kuin nykyään..aivan kuin joku taantuma ois tullut. Mun mielestä yrittää kyllä äänellä ja kiljua riemusta mutta ääntä ei vaan tuu. Kai se sieltä taas kohta löytyy.
Mahaltaan on käännyttty jo useita kertaa selälleen..tosin luulen että vahinkoja ollut ku ei jokakerta sitä hoksaa että miten se menikään. Ihana seurailla tätä kehityksen kirjoa <3 toivottavasti se jokeltelukin kohta palaa takas.

meillä aloitetaan nukkumaan meno siinä puoli 9 kun poju alkaa näyttää väsymisen merkkejä, syödään ja viiään sänkyyn. Yhdentoista korvilla syö ja nukkuu siittä seitsemään tai kahdeksaan asti aamulla :) pojalla on semmoinen kumma malli että kun syö ensimmäisen kerran aamulla niin tunti siittä niin herää syömään uudelleen ja syömisen jälkeen nukkuu vielä 30-60 min ja herää pidemmäksi aikaa :D Dee on alkanut kiljumaan tässä kuluneen viikon aikana, välillä ihan korviin ottaa :D Meillä myös tykätään tosta käsien vetämisestä, nauraa kauheesti ku sitä tekee :) Tuo tarttuminen on lähinnä meillä sitä että tarttuu kiinni omiin ja meidän vaatteisiin,joihinkin esineisiin josta on helppo saada kiinni, esim pesukoneen johto (vaihdetaan vaippa pesukoneen päällä) ja lelukaaren kaari :D Yöllä tosiaan meilläkään ei vaihdeta vaippaa, ja muutenkin päivällä vaihdan tarpeen mukaan, en joka pikkupissaa vaihda heti..kakkavaipat tietenkin on eriasia. Maanantaina olis neuvola ja rokotusten otto :/ Pikkusen pelottaa millainen viikko meille tulee,jos kovin tulee poika kipeäksi :/

Meidän päivärytmi on vähän nyt mennyt persiilleen. Tai siis aamupäivät! Aiemmin aina nukkui ekat päikkärit n. 11-14 ja tokat n. 16-18 ja sit vielä kasin aikaan n. vartin torkut. Ja nukkumaan 21-22 aikaan. Sit herää yöllä syömään 2-4 välillä tai vasta seiskan pintaan aamulla.

Mutta nyt meidän aamupäivät koostuvat 30-45 minuutin torkuista ja juttelusta ja leikkimisestä. Tykkään aamupäivisin käydä kyläilemässä tms joten ehkä poika on jo tottunut torkkusysteemiin. Siis että torkkuu automatkoilla.... Mutta pitkiä päikkäreitä ei aamupäiviin meinaa enää mitenkään saada! Tänään kyllä treenataan kun meillä on puusavotta kesken, joten kohta pakkaan pojan vaunuihin ja sitten on nukuttava jotta äippä kerkii poltella risuja ja siivota pihaa.

Meillä on nyt kokeilussa halvempi korvike (vain 25e purkki), mutta tuntuu että ihottuma lisääntyy :( Vatsa tuntuu toimivan kuitenkin paremmin.

Jäbä ei osaa vielä tarttua leluihin itse mutta pitää kiinni jos sellaisen käteen työntää. Mun vaatteista ja hiuksista ottaa kyllä kiinni.

Tästä päivärytmistä tulikin mieleen, sit toi harrastaminen... entä jos Karpo onkin sit unen pöpperössä kun ois aika värikylpeilyyn ja kitisee ja on ärtyisä? En jotenkin jaksa uskoo, et näin kävisi mut kuiteski :D ja sit toi vauva-uinti, kun on aamusta monessa paikkaa... ollaan muutama kerta käyty kylpemässä, kun toinen on just herännyt päikkäreiltä (annan siis pojan nukkuu, silloin ku väsyttää, mut yritän pitää esim. kylpyajan suht samana) ja siellä se sitten ammeessa on hieman ketutuksen maku suussa :P (itelläni on tosin pokassa pitelemistä...)

Mut siis meillä kuiteski arkipäivät rullaa aika samaa kaavaa... viikonloput aina vähän miten sattuu, kun on toi äijäkin täällä sotkemassa rutiineja.

Viimeset pari yötä on ollut levottomia, tai ollaan herätty useammin syömään (01:30, 04:00 ja tänään 06:30 siitä sit ylös) kun normisti ollaan vaan herätty kerran. Toivottavasti kohta palataan taas siihen yhden ruokailun taktiikkaan.

Voi mymme just eilen sinua mietin kun katoin teidän kaikkien laittamia vauvakuvia,että sitten ne kaksoset nauraa räkättää yhdessä pikkusen isompana kun tapahtuu jotain hassua niitten mielestä. :)

Meilläkin nauraa omalle peilikuvalleen.. kirjotan tähän samaan osioon nytten tosta kun pojalla on se tyrä todettu jo 6viikkosena,se on alanut nytten oireilee että pullahtaa ulos,oon nyt neljänäpäivänä käyny sairaalassa ja yks yö oltii lastenosastolla. Ihan kauheaa kun alkaa huutamaan ja kattoo sellasella hätääntyneellä ilmeellä,se pitäs lääkäreitten mielestä saada ite paikoilleen siis painettuu nivuseen takasin,en saa ja hätäännyn vauvan tuskaa. On meillä lähete leikkaukseen ja toivon todella että se on pian,alkaa jo oma psyyke kärsiä kun säpsähän heti kun vähän inahtaa. :( kohta on 3kk rokotuksetkin niin sittenhän se riemu ratkeaa kun tyrä ei pysy paikallaan ja lämpöä varmaan rokotteista ja rotasta tulee.
itelläni vielä todettiin kilpirauhasentulehus ja ilmeisesti vajaatoiminta(voikohan liittyä raskauteen) sitten ne alkaa varmaan minuun työntämään kortisonia,enkä sitä myrkkyä halua. Voi surkeus tätä arkea tällähetkellä.

Lupu mulla on mennyt tuo tyrä-juttu ihan ohi! :/ Onko se siis koko ajan kipeä, vai vaan jos(kun) se yritetään pullauttaa takaisin..?

Kylläpäs tuntuu, että monella nukutaan hyvin öisin ja selvitään yhdellä heräämisellä. Meillä tosiaan kellon tarkkaan kolmen tunnin välein ja kyllä välillä tekee tiukkaa nousta ylös, kun oon 3,5kk:n aikana nukkunut 1-3 kertaa yli 3 tuntia putkeen.. Puuuh..

Kyllä täälläkin herätään 2-3 kertaa yössä. Pikkasen on pinna kireällä, ei tosin vauvan kanssa, vaan miehen, äitini, puhelinmyyjän, kenen tahansa muun kuin vauvan kanssa. Vauva on edelleen maailman ihanin ja päivieni valo. :)

-.- Ysiltä (ehkä vähän ennen) laitoin pojan nukkumaan ja nukahtikin hyvin nopeasti. Noh, 22.58 herättiin ensimmäistä kertaa syömään.. :O

Silloin kun tyrä on pullahtanut esim kun yrittää pieraista eli joutuu äkistää alkaa kipuitku joka on kovaa huutoa! :/ Sitten itkee äiti myös kun on niin raastavaa.tyrähän vaikuttaa just kakan tuloon.. Ma saa tietää milloin leikkaus mahd. Olisi;soitan sinne kohta itte jos joutuu vaan jonon hännille. En pärjää yksin kun pelkään milloin taas pullahtaa,mieskin tekee reissuhommia.

Meilla oli vahan tissiraivareita tanaan, mutta johtu ilmeisesti siita etta poika oli hirmu vasynyt ja ei oikein tiennyt etta mika auttaisi. Sitten kuitenkin piti tuijotella ymparille ettei mitaan jaisi nakematta.

Meidan iltapuuhat alkaa mun suihkulla, jossa poika on mukana ja istuu silloin omassa suihkutuolissaan. Se on vahan samalla kuin vauvan hoyryhuone. :) Sitten pyyhitaan vauva ratilla tai pestaan kokonaan. Sitten yokkari ja syotto. Joskus on syotot ennen ja jalkeen suihkun. Poika nukkuu noin klo 20-20.30. Yosyotot on noin klo 1-2 ja 4-5 seka noin klo 6:30/7 ja sitten viela jatketaan unia. Yleensa vauva nukkuu heti syottojen jalkeen. Kaytan vauvalla yovaippaa, Pampersia, joten yleensa ei tarvitse vaihtaa vaippaa.

Paikkareita vauva nukkuu vaihtelevasti mutta yleensa kantorepussa. Nyt alan opettaa sangyssa nukkumista. Suunnitteilla on tehda ikean Gulliver sangysta minun sankyyn sivuvaunu ja siten pikkuhiljaa opettaa vauvaa omaan sankyyn, jotta mies paasee minun viereenkin joskus. :)

Meillä on alkanut kauhea eroahdistus.. Enää en voi käydä iltaisin suihkussakaan kun tyttö ei huoli muita. Tai voinhan minä mutta sitä huudon määrää sitte... Yritettiin tänään huijatakin, vaihdettiin mummo viereen makaamaan, neiti hoksas huijauksen ehkä 10 sekunnissa :D mutta kuulemma aika normaalia 3kk iässä tämä.

Ilmoitin meidät vauvamuskariin, jo ens perjantaina alkaisi, vauva just sopivasti maanantaina täyttää 2 kk. Mietin että mitähän tulee, haluaako vauva olla vaan imemässä koko muskarin ajan.. :F toukokuuhun asti kestää se muskari :)

Sitten ihan itelle katselin tankotanssialkeiskurssia. Kiinnostaisi kovasti itsensä haastaminen. Mietin, että oisko liian kova pala tälleen mennä sinne jo kuukauden sisällä. Vai pitäskö odottaa vaan ensi vuoteen.

Mä en pysty kuvittelemaan vauvaa muunlaisena kuin nyt on.. Ihankuin vauva olisi ikuisesti tuollainen kuin nyt on, eikä esim kohta kävelisi ja puhuisi.
Tavallaan harmittaa jo valmiiksi että kohta se on jo iso, vaik odottaakin jokaista kehitystä. Mutta kun vauva on niin söpö tuollaisena..

Miehen mielestä parasta on, kun hän hymyilyttää vauvaa ja saa vauvan juttelemaan. Yksi tietty vauvan Äännähdys on paras. Lässyttävä mies, hehe :D..... No kyllähän mun sydän sulaa ja tippa tulee silmäkulmaan, kun sitä seuraa vierestä. Vauva hymyilee kuin aurinko ja mies onnessaan kun vauva häntä iloissaan katselee ja kujeilee.. <3

Joo toi on Maiden niin tuttua, mäkään en osaa yhtään kuvitella sitä aikaa kun E kävelee ja puhuu :D Enkä osaa lakata ihmettelemästä miten toi J on jo niiiiin iso poika, mun oma poika! Vaik oma laps on sulonen aina ni onhan se vauva-aika kuitenki iha omaa luokkaansa :) Joka päivä sanon Eelle kui söpö se on :Heartpink

Lupu, mun ystävän lapsella oli myös tuo tyrä ja hänkin kertoi olleensa ihan paniikissa sen kanssa. Onneksi sen voi hoitaa leikkauksella... vaikka varmaan tuntuu pelottavalta sekin. Ajattele kuinka ihanaa on sitten kun tyrä on poissa!!!

Meillä on taas huutava vauva täällä. Ei taida toi kokeilussa oleva korvike toimia. Yökin oli pitkästä aikaa levoton ja koko aamu on pitänyt huutaa. Jatkan kokeilua enää pari päivää jos tilanne ei muutu.

Mulla oli viime yönä joku outo kuumepiikki. Kuume nousi yhtäkkiä 39 ja laski yhtä ryminällä 37,6. Nyt on vaan lämpöä. Ärsytti kun mies vaan veteli sikeitä ja minä yritin epätoivoisesti horjua maitoa tekemään sen sijaan että olisin herättänyt miehen apuun. Tän aamun olen vetänyt marttyyriasenteella miehelle kiukutellen. Hävettää jo itteekin. Tää on selkeästi joku semmonen naisen oikku jota en itsekään tajua.

Sitäpäivää odotan että tyrä on poissa ja saa toivottavasti huokaista ettei sen takia itketä rautakankena täällä. Muuten poikanen on niin tyytyväinen aurinkoinen kulta,aamu alkaa hymyllä:flower tänään muuten kääntyi sekunnissa mahalleen tässä vieressäkun oli,ei oo enne tollasta tehny ilman pientä avustusta ja tyrän takia en uskalla juuri ees mahallaan enää pitää,jäbä aatteli ite harjoittaa selkää ja niskaa siis :D

Triina mä täällä kans vedän välillä marttyyrin viitan niskaan ja kiukuttelen.. ;) Ärsyttävintä on se, että mies ei edes yritä ymmärtää, vaan alkaa heti kiukuttelemaan takaisin.. -.-

Meillä juniori syö öisin ~3 tunnin välein. Nukun poika vieressäni ja pakko sanoa, että en tiedä kauanko syöminen kestää, koska nukun. :D Oiskohan se 10-30min.. Sitten kun poitsu taas herää käännän kylkeä hänen kanssaan ja jatketaan toisella kyljellä. Toimii ja nukun hyvin ja niin nukkuu poikakin.

Meillä (edelleen) käytössä Aventin Natural tutit ja pari Natural pulloakin, loput pullot vanhempaa Classic-mallia. On meillä kaksi Ainu-pulloakin, mutta ne on vaan hätävara käytössä.

Täällä myös poika tarttuu helistimeen/leluun sitä hänelle tarjottaessa ja vie sen useimmiten suuhun. Kuolaaminen on edelleen runsasta ja ikenet kutiavat selvästi. Pitäisi varmaankin tarjota sitä äippäpakkauksen lelua, jonka voi laittaa hetkeksi jääkaappiin, jotta ne sakarat on kylmät, niin helpottaisi varmaankin kutinaa.. :)

Meillä on käytössä suomalaiset Muumivaipat. Ihan parhaiksi todetut ja vielä edullisetkin. ;) Esikoisella tuli aikanaan Liberon vaipoista pissat öisin läpi, niin en ole niitä viitsinyt niitä enää ostaa. (Niin ja kyseessä ei ollut falskaaminen vaan vaipan imukyvyttömyys!) Pampersit on sitten toinen vaihtoehto jos Muumeja ei ole. ;)

Olikohan eilen jotain ilmassa - täällä oli nimittäin myös yksi marttyyri. :) Tosin tämä jo viikon jatkunut flunssa verottaa jo muutenkin vähissä olevia voimia. Ärsyttää tosiaan kaikki mahdollinen maan ja taivaan väliltä, paitsi vauva. Ärsyttää, ettei kannata kuntoilla, ei hikilenkkiä, nenä vuotaa ja yskittää. Päätä särkee, kurkkua aristaa ja ääni on pois. Jouduin perumaan parit tapaamisetkin sen takia. Tulevaa muuttoa suunnitellessa ja vauvaa hoitaessa menevät päivät. En ole käynyt ulkona viikkoon. Heräsimme kuudelta vauvan hölinään ja minä nousin ylös vauvan kanssa, että mies saisi nukuttua. Kun herra vihdoin nousi ylös ja heti ensimmäisenä alkoi valittaa oman ajan puutteesta ja väsymyksestä, kuuntelin ensin ihan rauhassa, mutta sitten kun valitusta oli jatkunut jo puolituntia, meikäläiseltä paloi käämit. Siinä taisi mennä oksat ja pala latvaa. :rolleyes: Eipä ole aviomies sen koommin valitellut. :wink

Mutta tyttö on niiiiin aurinkoinen aamuisin, että ihan mielelläni nousen aamukuudelta sitä kuuntelemaan. Heti minut nähdessään alkaa hirveä käsien ja jalkojen heilutus ja naureskelu. Sitä aivan sydän sulaa.:Heartpink Aamupalalla istuessamme hän kertoilee ummet ja lammet. :)

Vastavirrassa, ei kuule minunkaan ukkokulta yrittänyt ymmärtää vaan lähti ovet paukkuen teitä auraamaan.

Libra, mun mies kans meinas valittaa ensi lauantaista kun olen lähdössä ystäväni kanssa syömään ja mies jää vauvan kanssa ekaa kertaa kaksin koko illaksi. Mutta mies siis vähän murisi kun saadaan se rotarokote ensi viikolla, että "onks sun just sillon sit mentävä kun se rotakin tulee..." Riitti kuitenkin yksi mulkaisu ja herra totesi, että eihän sillä ole väliä :D

Tänään eniten ärsyttää kaikki. Paitsi vauva. Vaikka ärsyttää kyllä, että se on kadottanut päiväunensa liki kokonaan! Ja ärsyttää myös huonot itkuhälyttimet.

Tänään ärsyttää pakkaset! Pieni ei pääse ulos päikkäreille ja tietäähän sen mitä siitä seuraa..kiukku ja minä viihdyttämässä vauvaa all day long ja tämän seurauksena riita miehen kans ku se ei viitsi vaivautua vaan puuhaa kaikkea muuta. Voi pakkanen minkä teet!

Takaisin