Vauva-arkea

Ite oon jättäny ihan suosiolla neitin iskän hoiviin kovemmilla pakkasilla, kun lähdetään koiran kanssa lenkille. Rajana pidän sitä -15 astetta, kun täällä aina tuulee niin tuntuu se viima itestäkin tosi pahalta. Koirakin täytyy pukea eikä viihdy pihalla 1-1,5h pidempään ja koko ajan täytyy olla liikkeessä. Nukutettu ei olla ollenkaan vielä ulkona, kun neiti nukkuu vaunuissa vaan sillon, kun ne on liikkeessä tai reissussa toimii sänkynä öisin.
 
Eepuli, jos mä en nukuta tyttöö ulkona niin ei päikkärit kestä puolta tuntia pidempään. Tyttö ei nuku sisällä kovinkaan hyvin. Ulkona voi nukkua kevyesti sen 4h tosin ei yli 15asteen pakkasella. Tänäänkin nukku ulkona 2h ja sit nostin vaunut eteiseen missä lämpötila reilu 10 astetta niin siinä nukkui vielä tunnin ajan. :) Meillä saa vaunut helposti eteisestä tohon etuterassille joka on katettu ja tuulelta suojassa niin mainio paikka nukuttaa. Ja eteinen on sen verran iso että vaunut saa olla siinä parkissa sisällä kun niitä ei käytetä. Itsekin kyllä käyn lenkillä joka toinen päivä ja jätän vielä senkin jälkeen vaunut yleensä ulos että päiväunet jatkuu.
 
Mä nyt kokeilin laulaa tytölle niinku joku muukin oli tehnyt.. Tyttö katsoi mua rauhallisesti ja hetken näytti siltä, että se saattais jopa nukahtaa.. Kunnes neiti alkoikin yhtäkkiä nauramaan. Että kiitos vaan :grin Se niistä äidin laulutaidoista :grin No saanpas ainakin tytön nauramaan :laughing002
 
Meillä alkoi muskari tänään. Vauva ei ollut varma oliko kivaa vai ei, mutta ei vierastanut eikä itkenyt. Vähän ihmeteltii pieniä kerhokavereita ja uusia lauluja ja leikkejä. Kotona sitten pulputettiin uudella innolla. Muskari tuntui minusta kivalle ja vähän isommat vauvat antavat hienosti mallia miten konttaillaan yms. Ihana että pakkanen laski että päästään viimein vaunulenkille. Ja eilen olin kuvittelevinani että vauva tuijottaessaan minua sanoi äiti, ja tänään uudelleen.. vai oliko sittenkin vain valitusääntely johon päälle ti-tavu. Toiveajattelua.
 
Muskaria oon kans ite miettinyt, että pitäsköhän sekin alottaa. :) Vauvauinti meillä alko viikko sitten ja voi että sitä neitin riemua, kun sai polskutella ja läiskiä vettä isossa altaassa. :Heartred Toisia vauvojakin tuijoteltiin ihan ihmeissään. :D
 
Me ollaan käyty vauvauinnissa joulukuun alusta lähtien. Tai se on sellanen sisarusryhmä missä ollaan koko perhe. Oltiin vauvauinnissa jo esikoisen kanssa ja nyt alotettiin taas. Ja kyllä poika tykkää.
 
Tässä pulloja keitellessä tuli mieleen, keitättekö te kaikki vauvan astiat joka käytön jälkeen? Siis lusikat, lautaset, tutit ja pullot yms.. Jotku sanoo, että ihan turhaa alkaa joka käytön jälkeen niitä keittelemään ja pelkkä pesu/huuhtelukin riittää välillä. Ja jotku taas pesee ja keittää joka kerta, kun on hygieenisempaa niin..
 
Mä keitin varmaa ekan kuukauden ajan, mut sen jälkee en oo enää keittäny. Luin kans justinsa hiljattai allergialiiton julkaseman artikkelin, minkä mukaa keittämistä ei enää oikee suositella, koska se lisää allergioita (liian hygieenistä keittää). Hyvä pesu miedolla tiskiaineella riittää. :) mut nyt ku ikä lähenee kohta puolta vuotta, ni jos haluaa keittää, ni luulis et kerra viikos riittää?
 
Mä oon kanssa ymmärtänyt ettei tarvi keittää ku iha vastasyntyneelle, sen jälkeen kuitenkin samat kodin omat pöpöt pyörii joka paikassa, esim lattialla ollessaan koskettelee kaikkea ja sen jälkeen kädet suuhun ni siinähän saa jo vaikka mitä :D
 
Mä oon alusta asti ollut varmaan vähän liian laiska keittelijä...mut varsinkin nykyään kun kaikki muukin ko menee suuhun ja typy nuohoo koiran kanssa samoja lattioita, niin vaikee kuvitella että se keittämätön tuttipullo vois olla kovin paha :D
 
Esikoisen kanssa keittelin n. kerran viikossa tuttipullot ja tutit ja nyt tän kakkosen kanssa... ööö... voin sanoo että oon keittänyt mutta että kuinka usein niin... kun muistan... viittin... jaksan... kerran kuussa... ehkä. Pesen joka käytön jälkeen kunnolla hajusteettomalla tiskiaineella ja kyllä se nyt saa riittää. Piste.
 
Ei mulle tullu mieleenkään, että kiinteitä syövän lapsen lusikoita tms pitäis vielä keitelläkin o_O Tutteja oon noin kerran viikossa keitelly, mut siihen se sit jääkin...
 
Noita kaikkia vauvan ensilusikoita yms. ei edes suositella keitettäväksi. Maitopulloja enää meillä keitellään, kun ne käy äidin mukana töissä ja kivempi on maito pumpata takuulla puhtaaseen pulloon. Ei kai niitäkään enää tarvitsisi kun kiinteitä menee päivittäin.
 
En jaksanut alussakaan keitellä, enkä juuri keittele nytkään. EHKÄ kerran kuussa saan inspiraation kun tuttipulloa keitän, että tutitkin vois kiehauttaa, mut en muuten.. Tuolla se nuolee lattiaa, joten miksi keittäisin tuttia? Toki huuhtelen vanhat kuolat niistä välillä pois, mutten esim jos tutti putoaa lattialle jaksa edes pestä.

Käytättekö kaikki vauvalusikoita? Meillä vauvalla käytössä samat lusikat ku meillä muillakin :) Sit ku meillä on lasinen tuttipullo käytössä, ni vaadin ehdottomasti myös lasisen nokkamukin, mutta niitähän ei sitten ole muuta ku lifefactoryllä ja ne maksaa hunajaa.. Joten tilasin tänään keepjar:ilta sen nokkamukisetin! Jee! Nyt vielä meen vinkumaan joltain tutulta pilttipurkkeja ku meillä ei niitä käytetä. Keepjarsetti siis sisältää liittimen, että pilttipurkista tulee tuttipullo/nokkamuki.
 
Mä olisin kanssa halunnut lasisen nokkamukin. Mutta alotin meidän nokkamuki harjottelun sellasella hetken päähänpistolla, että meinasin alottaa itse asiassa ihan tavallisella lasilla. Mut sit muistin, että mun isä ja sen vaimo toi ensilahjaksi lasten aterin setin, johon kuulu nokkamuki. Joten kaivoin sen sitten käyttöön, vaikka se muovia onkin..
 
Kesäbebe tilasin joo suoraan sieltä ja pohjoismaihin sillä postimaksulla. Ehdot saa auki ruotsiksi ja siirsin google kääntäjään :)
 
Tohon pullojen pesuun. Mä olen kyllä pessy pullot tiskikoneen ylähyllyllä muiden astioiden kera kun MAM pullojen ohjeesaa sanotaan et saa pestä koneessa max 65asteessa. :O Meillä kuitenkin kone pyörii melkein joka päivä...
 
Joo, kyllä mäkin välillä hurautan ne koneessa.. Enimmäkseen oon kuitenkin käsin tiskannu. Mut tosiaan tuo jatkuva keittäminen tuntuu jotenki turhalta..
 
Takaisin
Top