Vauva-arkea

Onko muiden vaavit tulleet huomionkipeiksi? Mä huomasin tossa 4kk jälkeen, että meidän tyttö kerjää huomiota lähes koko ajan. Sellasta pientä kitinää heti kun en kiinnitä huomiota siihen. En tiiä onko tämä joku ihan normaali vaihe vai johtuuko hampaiden tulosta vai mistä o_O Välillä tuntuu ettei saa ite mitään aikaseksi tai ees hetken rauhaa kun neiti kitisee..:confused: Yöt kuitenkin nukkuu kuin tukki :grin
 
Täällä ei niinkään huomionkipeyttä oo ilmassa, mutta jouluna sukuloidessa huomas selvästi, että vauva on ruvennu vierastamaan. Varsinkin äitini mies aiheutti useemman itkukohtauksen partaisen olemuksensa kanssa. Myös vieraiden sylissä pysty kyllä olemaan, mutta sillon poika tuijotteli äitiä, eikä uskaltautunu hymyilemään. Äidin sylissä hymyilee kyllä kun Naantalin aurinko, vieraillekin.

Samoin nyt on vauva ruvennu säikkymään ääniä, esim. rikkaimuri oli tooooosi pelottava tuttavuus.
 
Meillä ei pahemmin vierasteta. Tyttö nauraa melkein kenen tahansa sylissä. Tosin pari kertaa on itku tullut, mutta silloinkin on vieras ihminen tullut yhtäkkiä miltei naamaan kiinni ja tyttö säikähti. Säikähdyksestä puheenollen :grin Tyttö oli tänään just nukahtanut ja mä jauhoin purkkaa. Siinä ajatuksissani sit päästin oikein ison purkka-pamauksen ja tyttö säpsähti hereille. Reppana säikähti niin kovasti, että parahti itkuun :oops: Oikein alahuuli alkoi väpättää eikä meinannu itkusta tulla loppua..:Heartred Mun häätyy lopettaa tää purkan jauhaminen :grin
 
Millier, onneksi on myös pastilleja purkan tilalle! Mulle tuli purkkakielto hammaslääkäristä joskus 5 vuotta sitten ja pastilleja kuluu...

Meillä poika ei vierasta, eikä onneksi säiky kuin kaikkein yllättävämpiä kovia ääniä. Nuorempi kissa säikkyy ja pelkää enemmän vaikka on jo vuoden vanha. Jonkin verran on huomattavissa huomiokipeyttä. Tai enemmän sellaista, että yhdessä pitää leikkiä tai vähintään ojennella pudonneita leluja takaisin, ote kun ei ole vielä kaikkein pitävin. Kovasti poika nauraa mitä höpsöimmille leikeille, tekoaivastukset, hiiren piipityksen matkiminen (joka tekee kissat sekopäisiksi, kun hiirtä ei näy) jne omituiset äänet on parasta.
 
Se huomionkipeys on varmaan vähän sitäkin kun tän ikäsenä vauvat alkaa oppia että ne pystyy saamaan huomion muullakin lailla kun itkemällä niin sit ruvetaan kokeileen kaikkee ja kokoajan.
 
Meillä on alkanu tyttö kans vähän vierastaa, huomattiin myös joulun pyhinä tämä. Myös väsyneenä säikkyy helpommin vieraita ihmisiä...
 
Meil ei oo vierastusta vielä, mutta 'huomionkipee' tää neiti on ollut aina. Pienenä kelpas vaan syli, nykyään riittää että hänen kanssaan jutellaan ja leikitään. Mutta jonkun on pakko koko ajan huomioida häntä tai hermot menee. Ei viihdy lattialla yksinään edelleenkään juuri lainkaan...niin kauan toisaalta hyvä kun ei vierasta ja viihdyttämään kelpaa kuka vaan :D
 
Meillä alko ekat vierastukset jo 3kk iässä ja jatkuu edelleen. Neuvolassa meinas mennä viimeks ihan huutamiseksi kun joka kerta kun täti tuli 2m lähemmäs niin alko huuto! :) Ja täällä säikytään paljon varsinkin väsyneenä. Etenkin minun tai miehen aivastaminen on ihan kamala juttu! :D
 
meillä taas aivastaminen on pojan mielestä tosi hauskaa... miehen kanssa välillä tekoaivastellaan, niin poika vaan rätkättää iloisena ja vaatii lisää :D
 
Meillä naurattaa taas miehen huokailu. Ja kaikkia vierastetaan alkuunsa, ehkä vähän jopa pelkää omaa neuvolatätiä.

Huomasin että kun vauva on hereillä kaupassa sitä kai pelottaa, äitin käsi pitää olla kiinni kädessä. Mut samapa tuo, miehen kanssa käyty kaupassa, mies saa sitten juosta tavarat hyllyistä.

Meillä vauva on aloittanut kranttuilun lauluille. Laulan vauvalle aika usein ja 3-4 laulua on mistä vauva pitää. Näille lauluille hymyillään ja äännellään perässä. Itku haihtuu hetkessä kun laulan esim leipuri hiivaa. Muut laulut ei toimi ja itketään kunnes tulee oikea laulu, tai vaippa vaihtuu :) onks muilla suosikkilauluja, mitkä on suosikit?
 
Meillä ainoa kelvollinen on tuiki tuiki tähtönen. Se rauhoittaa isoimmatkin raivarit, nukuttaa virkeimmänkin vauvan ja karkoittaa tylsyyden. Muut on "ihan sama".. :) mitäs kaikkia klassikoita olikaan ku emmä montaa muista!?

Vauva on oikein vieraskorea, aina kun on perheeseen kuulumaton paikalla, ollaan niin aurinkoista että.. mut sit ku ollaa omalla porukalla ni totuus on toinen. Ei kukaan varmaan usko mun juttuja ku vauva aina näyttää niin tyytyväistä naamaa :D

Meillä naurattaa aina kaulan haistelu/ nuuhkutus. Sit erilaiset ääntelyt yms tulee ja menee, mikään aivastus tai hirnuminen tai pärinä ei oo hauska ku yhen päivän, myöhemmin voi hymyilyttää muttei naurata enää. Vaativa maku :D
 
Meiän tyttö ei vielä paljoa naura vaikka iloinen onkin monesti. Mutta kainaloista/kyljistä kutittelu alkaa hekottamaan ja samoten jos vaan höpöttää jotain ihan päätöntä :)

Tytölle en oo laulanu kun en varmaan osaa muuta kuin just tuiki tuiki tähtösen :grin Mutta meillä on yks soiva hiiri jota neiti rakastaa. Monesti menee nukkumaankin hiirulainen kainalossa ja se biisi rauhoittaa joka kerta :sleep002:Heartred
 
Me hankittiin Suomen lasten laulukirja, jossa on tosi paljon hyviä perinteisiä lastenlauluja. Pidetään sit miehen kanssa musisointihetkiä niin, että mies soittaa kitaralla säestystä ja mä laulan. Toistaseks en oo huomannu, että pojalla olis suosikkeja, mut jos yritän itekseni ilman säestäjää laulaa jotain noista yhessä esitetyistä lauluista niin vauva alkaa protestoida. Vaativaa yleisöä siis täälläkin :grin
 
Meillä nousi sitten lämpö rokotteista. Ja miehen kans ollaan molemmat vielä pienessä flunssassa..Just pääsin neuvolatätille kehumaan kuinka kiltti ja hymyilevä tyttö on, eikä vierasta yhtään ketään..niin eiköhän tyttö parahtanut heti hirveään itkuun ku th alkoi tyttöä tutkimaan..ja vielä rokotukset päälle. Ei meinannut tulla huudosta loppua :oops:
Kuumetta ollaan mittailtu ja lääkettä annettu.. Kiva kun neiti alko kakkaa vääntämään just ku mittasin kuumetta pyllystä :grin ja tietenki pissas vielä päälle.. :rolleyes:
 
Huomionkipeyttä on ollut täälläkin jo jonkun tovin. Päivällä ei saa oikein mitään aikaseksi, kun neiti ei viihdy yksikseen juuri ollenkaan ja yhdellä kädellä on hankala tehdä asioita. Jos käy esim. vessassaki niin alkaa hirvee kitinä ja kätinä.

Neiti on alkanut hirveesti nauraa ääneen ja jouluna löysi omat varpaatki niin täällä nyt sitte äitille joka asiasta nauretaan ja jumppaillaan. :Heartred Paras sana on vissiin "mitaaaaaaaaaa", kun siitä vallan villiintyy. :D

Yöt on menny aika levottomaksi, kun jatkuvasti saa olla tuttia nostelemassa ja neiti säikkyilee unissaan jotain. :/ Heräillään syömään, kitisään hampaita ja sitten ei enää oikein malteta laittaa nukkumaan. Muutama yö on jo hätyytetty iskä sohvalle nukkumaan, että saan rauhotettua neitin viereen.

Saas nähdä maanantaina, että miten käy kun on 5kk neuvola ja rokotteet edessä..Itkettää jo valmiiksi toisen puolesta. :/
 
Miten kovalla pakkasella te nukutatte lasta ulkona? Mä sain tänään kunnon keskutelun aikaan kun ilmoitin somessa meneväni vaunulenkille pakkaseen mitä oli 16 astetta! :) Ja osa oli mieltä et ei noin kylmässä saa lasta nukuttaa!? Siis eriasia on käydä tietääkseni n. Tunnin lenkillä kun antaa vauvan nukkua ulkona 3-4h. Ja mä oon pitäny ulkona nukkumisessa itelläni rajana 15 astetta ja sillonkin annan tytön nukkua vaan 2h ulkona muuten esim 10 asteessa saa nukkua vaikka sen 4h.
 
Mä en oo kattonu ainakaa kauheesti lämpötiloja ku oon vieny ulos nukkumaan. Jos on kylmempi ni toppaa poitsun paksummin ja jos on viileämpi ni vähä kevyemmin. Lisäks kävin ostamassa lämpöpussin rattaisiin, mikä pitää oikeasti lämpösenä. Meillä kuitenki nukutaa melkee paremmi ulkona ku sisällä ja meillä unet kestää muutenki sen max 2 h. :)
 
Kun puhutaan siitä milloin on liian kylmä nukuttaa tai lenkkeillä vauvan kanssa pihalla niin ei se suinkaan liity siihen, että tarkeneeko vauva siellä vaunuissa vai ei. Kyllähän vaatetta löytyy ja on jos jonkunlaista pussia ja pussukkaa mihin sen pikku paketin voi sujauttaa..

Kyse on siitä, ettei vauvan keuhkot kestä sitä kovaa pakkasta!
Tunteehan sen itsekin keuhkoissaan kun menee vaikkapa yli 20 asteen pakkasessa pihalle hengittelemään. Ja miettii vaikka sitten sen kautta, että pienemmät keuhkot, pienemmät voimat..

Ja kyllä, voin olla enemmänkin kuin väärässä tässä asiassa. Mutta näin minä olen sen asian ajatellut!
 
Joo, noinhan se on mitä Marmoritar sano. Kannattaa pitää vaunuissa harsoliinaa tms. siinä edessä sillon kun on kovat pakkaset.
 
Mä olen pitänyt kyllä sitä harsoa jo yli 10 asteen pakkasella ja siis tosiaan kysrhän on siitä et vauvan hengitystiet ei kestä pakkasta kovin hyvin, mut kuinka paljon se harsokin auttaa siinä edessä? Et missä pakkasessa kun eihän siihen paksumpaa saa laittaa eteen kun sitten se hapen saanti huononee. Mut mun mielestä jos käy tunnin lenkin 20 asteen pakkasessa niin ei ole kyllä paha juttu! Eriasia on nukuttaa ulkona pidempään
 
Takaisin
Top