Vauva-arkea

Mies on meillä alkanut aktiivisemmin itsekin ottamaan tyttöä syliin, kun aiemmin minä lähinnä annoin tytön hänelle, että sain itse tehdyksi jotain. Huomaa selvästi, että on vauvanhoito tullut paljon luontaisemmaksi. Toissapäivänä lähti jopa tytön kanssa kärryttelemään siksi aikaa, että sain itse puettua päälle. Meillä kun tyttö on vähän kärsimätön, kun laitetaan vaunuihin. Niiden pitäisi hänen mielestään lähteä liikkeelle saman tien. Aiemmin saattoi alkaa pilkkiä jo pukiessa ja vaunuun laskiessa oli jo unessa, mutta ei enää :/

Kotitöitä mies tekee aika lailla entisen verran. Tiskit ja pyykit on mun vastuulla, mutta ruokaa laittaa, roskat vie, käy kaupassa, siivoilee jonkin verran ja hoitaa kaikki ulkohommat.
 
No ruuan laitto ja kaupassa käynti on nyt taas delokoitunu miehelle kun on tälläset kivat pakkaskelit (mulle kun sanottiin ettei vauvan kaa saa mennä ulos jos on yli 10 asteen pakkaset,vauva on nyt 2kk ). Ite siivosin tänään kun pikkuneiti päätti ottaa vähän pidemmät aamunokoset. Vapaa päivinä hän kyllä esim. tiskaa ja kokkaa pyytämättä ja oon myös tällä viikonloppuna saannu omaa aikaa esim. omien vanhempieni kanssa kävin shoppailemassa  ikeassa. Ottaa myös tarvittaessa (esim. seuraavaan neuvolakäyntiin) töistä vapaata. 
 
Meille yli 10 pakkaset ei oo este ulos lähtemiseen. Jos mun tarvii päästä kauppaan tai on jotain muuta sovittuna niin kyllä mä menen oli sää mikä tahansa. Kodin vangiks en suostu jäämään vaikka hyvin me sisällä viihdytäänki.

Meil on alkanu tasaantuu noi kotihommat ja vauvan hoito illalla. Jos ei muuten, ni mä vaan ilmotan miehelle mitä mä aion tehä ja et hän saa ottaa vauvan jos alkaa huutamaan tai tarvii ruokaa tms. Jumppaankin pääsen helpolla ja pojat jää kotiin :) yöunetki on parantunu ainakin hetkellisesti. Toista viikkoa jo päässy nukkumaan klo22-24 ja eka pätkä on semmonen 3-7h. Osittain vaihtelee tietty sen mukaan miten on syöny ennen sammumista. Hyvin meillä on siis aina nukuttu, mut nyt on pidentyny selkeesti yöunien pätkät.
 
Onko ketään muuta, jolla vauva ei viihdy vaunuissa? Meillä tulee itku kun joutuu vaunuihin. Se menee usein ohi muutaman kymmenen metrin kävelyn jälkeen (nukahdus), mutta ei aina. Ja sitten ei huuto lopukaan millään muulla kuin tulemalla kotiin ja ottamalla vauvan pois vaunuista! Saan aina jännittää neuvolareissuja, että tuleeko huuto koko matkaksi (~2km), ja sydän siinä särkyy kun toinen itkee täysiä eikä mitään voi tehdä kun mikään ei auta! Ollaan tän takia vähän jämähdetty neljän seinän sisälle. Toki aina välillä esim. kävelylenkki onnistuu, mutta ihan turha kuvitella lähtevänsä esim. julkisilla minnekään. Myös jos vauhti loppuu tai jos mennään sisään, esim. kauppaan, vauva herää noin heti, ja huuto alkaa :(

Ongelma on ollut ihan alusta asti. Talvi ja sen tuottama sopivasti pukemisen vaikeus ei yhtään auta asiaa... Onneks jo pian tulee kevät, ja voi koittaa mennä ulos manducan kanssa! 

Oon myös sellanen "huono äiti" joka istuttaa vauvaa sitterissä. Lattialla ei viihdy kauaa vaikka viihdytettäisiin, sylissä ei pysty pitämään koko aikaa, kun käsi väsyy ja manducassakin toinen jaksaa olla vain vähän aikaa. Sitteri on sitten enää ainoa vaihtoehto. Vauva usein nukahtaakin sitteriin, kun sitä saa heilutettua kivasti, viime yönä hän oli siinä lähes koko yön nenän tukkoisuuden takia, mikä on sitten taas ihan oma lukunsa ja harmittaa sekin. 

Meillä onneks kotityöt ja vauvan "vahtivuorot" jakautuu suht hyvin. Välillä kyllä valitan miehen menemisistä, nyt on kait keksinyt että pitäisi päästä joka päivä treenaamaan, ja mun mielestä se on vähän kohtuutonta. Se kun on usein ihan poikki sit kun palaa treeneistä, kivaa. Ja muutenkin ne treenit kestää aina tuntikaupalla, ja se riepoo mua myös. Esim. eilen lähti kotoa päivällä 12 jälkeen ja palasti klo 16 jälkeen. 

Hahaha, tulipas valivalia... Ei mulla mikään huono päivä oo, eikä sen kummemmin edes ketuta tällä hetkellä mutta ajattelin vähän purkautua, ettei kaikki jää mielen syövereihin... :D Ihana aurinkoinen päivä, voi kun onnistuisi päästä edes pienelle lenkille vauvan kanssa! :)
 
Kappas Semppu, samana päivänä syntyneet vauvat ja samat ongelmat... Meillä kyllä muuten viihdytään vaunuissa, mutta nykyään sinne laittaminen saa aikaan huudon melkeinpä joka kerta. Jos koko ajan työntelee, kun pukee itselle päälle niin yleensä päästään matkaan, mutta toi on niin hankalaa ja rasittavaa! Miksi ei jaksa odottaa sitä paria minuuttia, kun muuten on kerran tyytyväinen. Kesken lenkin herääminen ei ilmeisesti ole ongelma, muutamaan kertaan on herännyt ja silloin on auttanut, kun on hetken jutellut vauvalle ja sitten on jatkettu matkaa. Joko on tapittanut sieltä siihen asti, että ollaan päästy kotiin, kerran nukahti uudestaan ja nukkui ulkona jopa lenkin jälkeen. Herää nimittäin yleensä heti, kun yritän jättää vaunut ulos ja mennä itse sisälle. Sain tähän ohjeen, että laita vaunut ulos hetkeksi ennen lenkille lähtöä niin että vauva nukahtaa paikalla oleviin vaunuihin... Ei todellakaan onnnistu, kun ei malta odottaa edes niin kauaa, että puen päälle. Liiasta/liian vähäisestä vaatetuksesta ei pitäisi olla kiinni. Vauva on ollut aina sopivan lämpöinen, kun oon ottanut sisälle. Ei hikinen tai vilpoinen. Mulla ei myöskään ole sydäntä huudattaa vauvaa eli jos ei rauhoitu, kun yritän heijata, kun itse puen päälle niin lenkille ei sitten silloin lähdetä. Neuvolaan lähteminen on täälläkin aiheuttanut vähän ekstrastressiä.

Ja tuo nenän tukkoisuus on asettunut tänne nyt viime päivinä. Ei mun mielestä ole oikein nuhaa, mutta räkää on kertynyt nenäkäytäviin niin, että vauva rohisee välillä (ei läheskään pitkin päivää). Keittosuolatippoja on annettu ja ne vähän auttaakin. Muutama limainen puklu on tullut, minkä jälkeen tyttö on ollut todella aurinkoinen. Ilmeisesti helpottanut suuresti, kun on saanut pois sitä räkää/limaa. Vanupuikoilla saa jonkin verran myös pois, mutta pelkään, että pahennan sillä asiaa, jos työnnän räkää syvemmälle.

Täällä myös tuntuu, että mies treenaa joka päivä. Onneksi ei tuollaisia megapitkiä hänen treenireissut ole, mutta välillä ärsyttää, kun omat treenit pitää niin tarkkaan ajoittaa ja suunnitella ja toinen lähtee tuosta noin vain. Nyt tulee onneksi kuitenkin kaupan kautta kotiin, joten mulla yksi homma vähemmän tälle päivälle <3
 
Meilläkin on yöunet venähtäneet selvästi pidemmiksi. Yhdet 8h unetkin tyttö on jo vetänyt viikko sitten. Sen jälkeen muutamat 6h unipätkät. Tuo pisin unipätkä on aina se ensimmäinen ja siinä mielessä harmittaa, että yö alkaa meillä jo klo 20-21 aikaan, mikä on mulle liian aikaisin mennä nukkumaan. Ihanne olisi, jos tyttö menisi joskus 22 aikaan nukkumaan niin itsekin saisi pitkän pätkän. Tosin se toinenkin pätkä on alkanut jo venyä :) Parhaimmillaan sekin on ollut 5h, joten kyllä välillä saa aina nukkua pidemmästikin. En tiedä mikä ongelma mulla viime yönä oli, kun nukahdin itse vasta 3 aikaan. Tuskaista, kun vain pyörin sängyssä ja tyttö nukkui niin rauhallisesti, että häntä ei todellakaan voi syyttää. Onneksi mies menee iltavuoroon niin otti tytön aamulla ja jatkoin vielä hetken unia. Nyt jaksaa taas!
 
Hei te joilla vauvat ei nuku vaunuissa, meillä ei tosin oo samaa ongelmaa mutta tuli mieleen että meillä refluksi valvottaa poikaa. Siks ollaan asennettu kerran vaunuihinkin vauvantyyny sen patjan alle. Meillä on semmonen kova koppa. Näin ollen saadaan poika nukkuun vähä ees pystymmässä. Mietin että kyllähän vauvoja muutenkin voi häiritä tuo puklailu tai sekin että nousee ruokatorvessa ylös.

Lisäks vähä mainostan jos joku haluaa niin mun blogini :
http://eikanaidiksi.blogspot.fi/
 
Onpas tosiaan sattumaa, Lejon! Ja vielä noin monta probleemaa täsmää... 

Meillä tuo nenän tukkoisuus ehkä johtuu pakkasista, kun silloin alkoi kun kylmeni. Jospa jo pian helpottais, ei jaksais ihan kevääseen asti odotella että voidaan nukkua yöllä kunnolla! Ollaan kans laitettu keittosuolatippoja ja ne onneks auttaa vähän. Hankittiin myös nenä-frida, jota eilen kokeilin, mutta en sillä kertaa saanut siitä mitään apua. Sit meillä on myös ilmankostutin, mutta siitä ei ole ollut merkittävää hyötyä. 

Hyvä ettei teillä sentään kesken lenkin herääminen haittaa :) Meillä jos niin käy, ja vaikka otan ulos vaunuista ja hellittelen, ei auta, parin sekunnin tauon voi huutoon saada mutta se on siinä. Herkkispoika... Saa nähdä uskallanko lähteä Helsingin kaupunginorkesterin järkkäämään kummikonserttiin maaliskuussa, on nimittäin keskustassa asti ja ja ja... pelottaa kokeilla mennä sinne, ja vielä yksin! 

Kosee, kiitti vinkistä, täytyy nostaa vähän yläasentoon vaunun selkäosaa! Meillä on pehmeä koppa niin luulen että onnistuu. Oon miettinyt tota refluksia kyllä, jonkin verran on sellaisia oireta että voisi olla se kyseessä, esim just se että selällään ei viihdy melkeen yhtään (paitsi kun on jo nukahtanut), sylissäkin pitää olla aina pystyasennossa (pl. imetys). 

 
Samalla tavoin meillä poika haluaisi koko ajan olla pystyasennossa, varsinkin syömisen jälkeen. Maitoa tulee helposti takaisin päin, eli on tuota takaisinvirtausta. Se on kai aika yleistä? Jos syömisestä on aikaa ja poika alkaa väsyä niin sitten ehkä makuuasentokin kelpaa. Toki vaunuissa tykkää olla, sinne hiljenee heti kun vaunut liikahtaa edes hiukan ja nukahtaakin usein ennen kuin on ehditty ulko-ovesta ulos... :) Nyt on sitten tuo sitteri ollut ahkerassa käytössä kun eihän sitä koko aikaa jaksa kanniskella poikaa sylissäkään. Ja kun poika tykkää nyt jutella kovasti niin onhan se hauskaa istua sitterin vieressä ja höpötellä :D Mutta en halua nukuttaa sitteriin eli yritän aina ottaa pois siitä ennen kuin nukahtaa ja laittaa esim. omaan sänkyyn.
 
Moikka ja onnittelut (vähän myöhässä) kaikille!!
Ajattelin että voisin kysästä täältä että onks kellää samanlaisia ongelmia, kun meijän poitsi on nyt 2kk ja nukkumaan käyminen on ihan kauhea ongelma... Päikkäreille ei suostu käymään kun vaunuihin (muuten huutaa vaan kun meinaa nukahtaa) ja illalla on todella vaikea saada sitä nukahtamaan kun pitäs sänkyyn käydä. Kun päikkäreille nukahtaa kun alkaa pukemaan vaatetta päälle mut illalla ihan järkyttävä huuto heti kun silmät menee kiinni.. Tutti rauhottais mutta ei meijän poika suostu sitä syömään, ja tissille nukahtaa mutta en saa siirrettyä siitä sänkyyn niin ettei heräisi..
Vähän sekavasti kirjotettu mut toivottavast siitä selkoa jotenkin saa :D
Muuten meillä menny mukavasti ja vauva-arki on ihanaa<3
 
Heippa suklaati!

Kuullostaa niin tutulta...Meillä on myös kaksikuinen poika, joka ei syö tuttia.  Alussa ongelmaa nukkumaan käymisen kanssa ei ollut, sillä hän vain söi ja nukahti rinnalle. Pari viikkoisesta lähtien nukkumaan käymisen kanssa on ollut koko ajan enemmän tai vähemmän ongelmia, kun aina ei "tissillä voi nukuttaa" Vaunuihin nukahti jonkun aikaa poikkeuksetta joka kerta, mutta nyt on jokin kausi menneillään, ettei aina niihinkään nuku, vaikka unen aika olisi. Jonkun kerran saattaa nukahtaa syliin kantelemalla, mutta sekään ei pidemmän päälle ole mielekästä, kantajalle siis :) No, autoon nukkuu, mutta sille tielle ei ole lähdetty. Jonkin asteista koliikkia+refluksia pojalla on, mutta nekin tuntuu lievittyneen viime aikoina kotikonstein. Siitä huolimatta unta vastaan taistelu on raastavaa... 
Nyt viimeisen viikon ajan on ollut kantoliina käytössä ja näin muutamien käyttökokemus kertojen perusteella voi jo sanoa, että se on ollut pelastus. Kärsivällisyyttä ja apua sen viritys eka kerroilla on toki vaatinut, mutta on se ollut sen arvoista. Olen käyttänyt sitä lähinnä nukuttamiseen, mutta monesti poika on ottanut pitkät unet liinassa, niin hyvä siinä tuntuu olevan. Ja kieltämättä itsekin siitä tuntuu pitävän, kun vauva on lähellä Liinan eduista vielä  unohtamatta sitä, että kädet jää vapaaksi, vaikka sitten niihin kotiaskareisiin, mitä tuntuu olevan aina pitkä lista rästissä. 
Ettei tämä mene ihan kantoliinan mainontaan, niin vielä tuosta omaan sänkyyn siirtämisestä. Meillä oli myös sama ongelma- kuinka saada tissille nukahtanut  poika yöllä omaan sänkyyn. Useiden, turhauttavien siirto yritysten jälkeen, keksin käyttää imettäessä ( imetän siis yöllä pitkällään )  vauvan alla alustaa. Sen kanssa sitten siirrän unessa olevan pojan pinnikseen. Toimii hyvin! 

Jaksamista ja kekseliäisyyttä pienten ihanuuksien hoitoon!
 
Takaisin
Top