Vauva-arkea

Meillä neiti on ollut painokontrolleissa, kun paino on noussut välillä naftisti ja syntymäpaino oli alle 3 kg. Ekassa neuvolapunnituksessa paino oli noussut 28 grammaa / päivä. Seuraavassa päivänousua oli vain 18 grammaa, mutta taas kolmannessa  30 grammaa ja erityiskontrollit lopetettiin siihen, ainakin toistaiseksi.

Tokan punnituksen jälkeen sain ohjeeksi pitää imetykset 6-7 h lähes yhtäjaksoisten maratonien (kerran jopa 15h) sijaan puolessa tunnissa ja antaa sen jälkeen lisämaitoa hörppyyttämällä. Tämän jälkeen olen antanut omaa maidonkerääjällä kerättyä maitoa lisänä. Hörppyyttämällä puolet maidosta kuitenkin meni muualle kuin mahaan ja siirryin lääkeruiskuun. Tällä ruokinta sujuu vaihtelevalla menestyksellä. Monesti pää kääntyy väkisin tissille, alkaa huuto, eikä ruiskumaito kelpaa. Yritän kuitenkin viimeiseen asti välttää pulloa, ettei neiti ala hylkimään rintaa. Yleensä olen antanut lisämaitoa vain 20 milliä päivässä, mutta tämä on ollut tarpeeksi viimeisimmän punnituksen mukaan.

Olen osittain sallinut maratonit uudestaan, mutta en alkuperäsissä mitoissa. Vaunulenkkien jälkeiset unet ja Hug-a-Bub kantoliina ovat tuoneet kaivattuja taukoja imetysmaratoneihin. Ja öisin nukutaan kuin tukki, kunhan neiti päästää tissistä irti yleensä yhden aikoihin yöllä. Joudun laittamaan herätyksen ja herättelemään neitiä, jotta ravintoa tulee tarpeeksi usein. Aamulla nukumme vähintään kymmeneen tai niin pitkään kuin itse haluan. Neiti nukkuu vieressä, ja siinä on ilmeisesti niin turvallista, että unet jatkuvat, kunnes nousen, ellei vielä pidempään.

Olen tullut siihen tulokseen, etten yritä väkisin saavuttaa 30 gramman päivätavoitetta. Olen itse todella pienikokoinen ja mies on myös todella hoikka, vaikkakin pitkä. Tuskin silloin vauvakaan menee normikäyrien mukaan. Käyräthän päivitettiin vasta jokunen vuosi sitten. Tätä ennen 20 gramman päivittäinen painonnousu oli tarpeeksi. Todella iso tuo ohjearvojen muutos. 
 
Mä lopetin imettämisen jonkun 1½ viikon jälkeen. Mua ahdisti se koko touhu...ja välilihaleikkauksen takia oli alapää pirun kipeä,niin en jaksanut enää sitä että oli yläpääkin :D Mä koin koko touhun ahdistavaksi ja vaikeaksi. Koko ajan nännit arat ja kipeät,muksu olis tissillä 24/7,oot ihan sidoksissa siihen touhuun ja vuodat maitoa koko ajan. Kaupungilla saat miettiä missä on joku vessa ym,mihin mennä imettämään. Mä koin pullon helpommaks,oon ehkä itsekäs sitten tämän asian suhteen :D
 
Meiän pojan nivustyräleikkaus oli viikko sitten maanantaina. Hyvin meni, vaikka mua hurjasti jännitti ja pelottikin. Poika oli leikkauksen jälkeen yön yli lasten teholla seurannassa nukutuksen takia ja päästiin heti tiistaiaamuna jo kotiin. Viime viikon poika oli kipulääkityksestä huolimatta kipeänä, mutta nyt alkaa jo helpottaa. Meille on muuttanut tyytyväinen hymypoika, ihan uskomaton muutos tapahtunu tuossa lapsessa. Ilmeisesti se tyrä on ollut kipeä.. Aiemmin nukku yöt heräillen vähintään puolentoista tunnin välein, nyt on kolmena yönä menty 1-2 syötöllä ja syötön jälkeen poika on jatkanut unia. Päivisinkin oli aiemmin koko ajan tyytymätön ja kannettava, päiväunillekin nukahti vain kantoliinaan. Nyt viihtyy hyvin myös muualla kuin sylissä. Meiän elämä on helpottanu huomattavasti. (koputtaa puuta..)

Imetys meillä sujuu ihan hyvin. Leikkauksen jälkeen poika meinas saada rintaraivareita, jos rinnasta ei tullu maitoa riittävän nopeasti. Sen verran ehti tottua pulloon, kun sai siellä teholla maitoa pullosta, kun siellä ei voi vanhemmat yöpyä. Ehkä mullakin vähän siinä kohtaa maidon tuotanto tilapäisesti väheni, kun en yli vuorokauteen voinut imettää ja unohin rintapumpunkin kotiin. Toki sairaalassa pumppasin maitoa, mutta yön yli jouduin olemaan ihan ilman. (Auts.) Onneks imetys on alkanu taas kuitenki sujua. Mun mielestä imetys vaan on niin paljon helpompaa kuin pullosta ruokkiminen, kunhan siinä vaan pääsee vauhtiin. Muistan ku esikoisen kohalla pari ensimmäistä kuukautta olin ihan valmis lopettamaan koko imetyksen, kun en tahtonu jaksaa niitä jatkuvia imetysmaratoneja. Sitten kun vauvalla alko olla ikää 3kk--> imetys oliki yhtäkkiä tosi helppoa ja vaivatonta. Vauva imaisi 5-10min rinnalta maitoa ja oli taas tyytyväinen seuraavat 3 tuntia eikä tarvinu huolehtia eväitä mukaan, kun lähettiin jonnekin. Puhumattakaan siitä jatkuvasta pullojen pesusta ja steriloinnista. Lopulta täysimetin esikoista 5kk ja kokonaisuudessaan 10kk, jolloin esikoinen vieroitti ute ittensä. Ilmeisesti raskaus muutti niin paljon maidon makua tai jotain... Toivottavasti tän toisenki kans onnistuu ainaki yhtä hyvin.

Jos haluatte imettää, niin muistakaa muuten ne tiheän imun kaudet, jollon vauva tilaa itelleen lisää ruokaa. Sillon ei kannata sortua antamaan lisämaitoa, vaikka vauva tuntuuki olevan rinnalla koko ajan. Tyypillisimminhän niitä on ensimmäiset kaks viikkoa, sitte muutaman päivän ajan noin 3 ja 6 viikon ikäisenä ja myöhemmin 3 ja 6 kuukauden ikäsenä. Tiiän kyllä kokemuksesta, että kun seuraava tiheän imun kausi iskee, oon taas ihan epätoivonen, mutta onneks ne menee parissa päivässä ohi. :) Imetystukilistan nettisivuilta ja imetystukipuhelimesta saa hyviä vinkkejä. Ainakin meidän neuvolassa imetysohjaus on ihan onnetonta.. Ennen kaikkea mun mielestä kannattaa muistaa, ettei hyvä äitiys oo imettämisestä kiinni. Kunhan vauva saa ruokaa tavalla tai toisella, niin se on pääasia. :) Tsemppiä imetykseen!

Murukas: Kantoliina on ollut meidänkin arjen pelastus. Yhdyn kyllä suositteluihin. :)

JeRoSe: Meilläkin esikoisen kohalla Disflatyl (ja Relatipat) auttoi vatsan väänteisiin. Ensin kokeilin Cuplatonia, mutta sillä voi mun mielestä heittää vesilintua. :) DDS-Junior maitohappobakteerivalmistetta on myös kovasti kehuttu. Ite en oo kyllä kokeillu kummallekaan pojista. Vauvalle annan nyt d-vitamiinia, jossa on maitohappobakteerit samassa.
 
unbelebt: Kyselit aiemmin niistä pulloruokinta määristä. Itse huomasin pari päivää sitten, että ainakin NAN:n niissä 500ml korviketetroissa on kyljessä ohjeellinen suositus määristä, esim. 2-4 viikkoinen söisi sen mukaan 80-150ml kerralla ja 6 kertaa päivässä.. siitä saa vähän suuntaa soveltaa oman lapsen mukaan.

Meidän vauvan ruokailut ainakin sattuu hyvin tohon skaalaan, joinakin päivinä syö tiheämmin, jolloin kerta määrät taas pysyneet 50-100ml. Itse oon syöttäny pullostakin kuitenkin silloin kun lapsi haluaa ruokaa enkä niinkään tuon 6 x vrk eli 4 tunnin välein. Tänään olisikin neuvolassa painokontrolli, toivotaan että vauva kasvanut nyt kun korvikkeen määrää joutunut lisäämään kun viimeksi ei ollut paino noussut lainkaan :(
 
Täällä poitsu huomenna 3 viikkoa vanha. Ihan hyvin on menny, mitä äippä tuntuu olevan vähän kuutamolla, kun on niin paljo uudenlaisen arjen opettelua ja uuden rytmin. Poitsu on tosi kiltti, huutaa oikeestaan ainoostaan sillo ku on nälkä. Herää pari kertaa yössä syömään Meillä on tätä rinnalla asumista ollu ny viime torstaista asti, lauantai tais olla välipäivä. On meinannu kyl usko loppua ja pari kertaa korvike purkki ollu jo kädes. Annettiin sitten pojalle tutti, niin se kyl helpottaa ettei iha koko aikaa ole toinen syömässä/leikkimässä tissillä, vaik eilen sekää ei auttanu, isänsä sylis vaan rauhottu, mut jospa se tästä rauhottus..
 
Voitteko auttaa tietämätöntä?:) mulle siis tämä vauva (mikä tulee toivottavasti juhannukseen mennessä (tai ens jouluun)) on ensimmäinen ja en tiedä kauheesti imettämisestä.

Onko siis näin, että jos vauva saa hyvin imettyä maitoa ja sitä tulee tarpeeksi, ei vauva ole tissillä sitä viittä tuntia putkeen? :D Mua kauhistuttaa, miten saan kotihommat yms hoidettua.. ja kyllä, tottakai se on tärkeintä, että vauva saa tarpeeksi ruokaa, mutta kuitenkin kauhistelen tätä asiaa:)
 
Meillä imetys lähti hyvin käyntiin. (Siis niin hyvin kun se nyt yleensä voi lähteä kun maito nousi taaskin myöhään ja rinnat ehti mennä rikki:) Tällä kertaa tiesin mitä tuleman pitää. Eli meidän konsti alun onnistumiseen oli se, että viihdyin sairaalassa ekat 2,5 vrk ja vaan pidin vauvaa rinnalla vaikei mitään juuri tullutkaan. Tänään vielä on rinnat ruvella ja tuntuu kuin puukolla kaivaisi kun tyttö imee, mutta nyt kuulee jo nielemisen äänet ja imettäessä toisesta rinnasta tulee toisesta tippoja, eli maito on vihdoin noussut. Edellisestä kerrasta tiedän, että pari päivää varmaan enää ja sitten kivut ovat tiessään.

Tytön paino laski synnärillä sen verran, että käytiin heti eilen ja tänään neuvolassa tarkastamassa paino. Eilen vielä laskussa ja tänään jo hyvässä nousussa :) Kyllä se siis tästä taas lähtee. Itse koen imetyksen niin paljon helpommaksi kuin pullojen kanssa pelaamisen, että olin valmis vaikka mihin jotta taas onnistuisin aloituksessa.
 
Hei!

Oon ihan päivittäin raskauteni ajan käyny täällä lukemassa, mitä muille kanssa odottajille kuuluu, mutta nyt vasta rekisteröidyin... Suuri apu ja tuki on ollut lueskella, mitä muille samaan aikaan raskaana oleville on kuulunut :) Siitä kiitos!

Mutta asiaan eli oli pakko tulla kirjottamaan, kun aika moni tuntuu tuskailevan imetyksen ja pullottelun kanssa niin tässä tämmönen tuttipullovinkki ( http://www.ozbaby.fi/tuote/ainu-medela-alma-sy%C3%B6tt%C3%B6ratkaisu-ja-pullo/6388/ ). Omaa kokemusta, tuosta ei ole, mutta esikoisen kanssa kävi juurikin niin että mieluummin joi pullosta ja sai kauheat raivarit, jos tissiä tarjosin. Näin jälkikäteen mietin, että olisko tuommonen pullo auttanut (vaikka silloin en tiennyt tuollaisen olemassa olosta edes...) Facebookissa ainakin tuo pullo oli saanut paljon positiivista palautetta!

Meillä lähtenyt vauva-arki mukavasi käyntiin. Paljon tuntuu, että olen ottanut opiksi esikoisen vauva-ajasta ja nyt on niin paljon mukavempaa! En stressaa läheskään joka asiasta ja uskallan luottaa itseeni ja omiin tuntemuksiini. Esikoisen kanssa vaan pelkäsin, että teen kaiken väärin ja kuuntelin turhan paljon muiden neuvoja.
Meidän neiti tosiaan 14 vrk tänään :)
Tsemppiä vaan kaikille!
 
Mie olen kans tuskastellut tuon imetyksen kanssa. Meillä neiti ei kuitenkaan vaan suostu syömään tissistä, ja näköjään mulla alkaa maidon tuottokin loppua, kun eilen illalla pumppasin (edellisestä rintaruokinnasta oli yli 24h) ja sain yhteensä vaan joku 50ml.. Muutenkaan ei oo hirveesti enää rinnat vuotanu öisin, vaikka pari ekaa yötä oli aivan paita märkänä. Oon kyllä tänäänkin yrittänyt ruokkia tyttöä rinnalta, mut 10-15min neiti vaan huutaa niin en kehtaa toista nälässäkään pitää.. Oon yrittäny myös sitä et annan eka joku 20ml pullosta et rauhottuu mut siltikkään ei suostu tissistä syömään. Meillä on vielä sellanenki tuttipullo mistä neiti ei saa niin helposti imettyä, eli ei pitäis olla siitäkään kiinni.. Mut ei kai niistä vauvoista sen huonompia  tuu vaikka joutuiskin korviketta syöttämään..?!
 
Imetys on kyllä hankalin asia vauvanhoidossa so far. Me ollaan kyllä löydetty se imuote, mutta nyt on alkanut sitten imetystahti olemaan sellainen, etten tiedä riittääkö meikäläisestä sapuskaa tolle pojalle. Ja jos riittää, niin en ehi missään vaiheessa pumpata sapuskaa vauvalle, että pääsisin ite tuulettumaan edes pariksi tunniksi jonnekin, että puoliso vois syöttää pullosta... Yöt ne vasta väsyneitä onkin kun syödään parin tunnin välein, olin ihan koomassa viime yön jäljiltä ja päivä meni melkeen päikkäreitä nukkuessa...

Katsim, sori siis että vastaus on viipynyt, kun on tosiaan ollut tää imetysrumba pahasti päällä + siihen päälle aina kitinä lienee vatsanväänteistä. Mutta siis, jos vauva imee oikeaa rintaa, pidät todennäköisesti oikealla käden kyynärtaipeessa vauvan päätä tai jotain sellasta? Eli sillon vasemmalla kädellä voi auttaa sitä nänniä suuhun, etusormi alapuolelle ja peukalo yläpuolelle. Ja nänninpää sinne kitalakea kohti. ... välillä on otettu kyllä melkosta raivaria, kun oon korjannut imuotetta, mutta kyllä se aina lopulta sieltä löytyy. Siis etitty otetta 5-10 minsaa (aika tuntuu pitkältä, kun toinen kiljuu naama punasena, mutta yritän silti aina korjata otetta). Toivottavasti onnaa, tai oot jo löytänyt tapasi saada mutrusuun syömään helposti.

Eniten rassaa noi vatsavaivat imetyksen jälkeen, ei auta kuin kävellä ja hyssytellä vauvaa. Röyhtäyksiä tulee joskus, joskus ei. Sitä ei jaksais millään yöllä käveleskellä ja odotella vauvan rauhottumista. Päivällä enkeli, yöllä nariseva ovi. Oi voi... :-D

 
Viivi-: Meillä yksi syöttökerta kestää 10-30min ja niitä on 8-10 vuorokaudessa. Eli maksimissaan teoriassa voisin joutua imettämään noin 5 tuntia vuorokaudessa.
 
Nurva: Mä oon pumpannu samalla toista rintaa ku poika syö toista, siinä saa hyvät maidot talteen ja maidon kerääjää olen myös käyttänyt-->maitoa tulee siihen ihan reilusti.
Meillä tänään 1kk lääkäri nla, poju oli kasvanu hurjasti, paino 5150g ja pituus 59cm ( synt. 3640g ja 53cm). niin iso jo, vähän aikaa ovat ihan pieniä.

Elkäää ressatko siitä imettämisestä, kyllä se lapsi elää korvikkeellaki. Mulla meinas esikoisen kanssa imetys loppua juuri sen takia ettei meinannu saada rinnasta kiinni, käytin kumia ja senki kans meni hermo. Yks pv päätin että paskat jos ei ala ilman kumia syömään niin sit ei ala. No se alkoikin sitten onnistua ja neiti vuoden ikään tissiä. Toisen ja tän kolmannen kanssa ei oo ollu ongelmaa imettämisessä. Koen sen helpoksi, "kannut aina mukana". Kaupungilla ollessakin imetän missä milloinkin, en eti mitään vessoja. Mulla on aina harso mukana millä peitän meidät =) Ja tosiaan niitä tiheän imun kausia tulee, vaikka kuinka tuntuis rinnat tyhjiltä niin tissiä vaan suuhun kyllä sieltä aina jotain tulee ja sehän se nostaa maidon määrää.
Mutta älkää tuskailko jos ei ala sujumaan, ei sille mitään voi. Ja kaikki on yhtä hyviä äitejä, söi tissiä tai pulloa :)

nyt unille ku pieni mieski nukkuu!
 
Mä kerkesin vaan nopeesti silmäilemään mitä tänne on kirjoiteltu. Jotenkin tuntuu, että aika juoksee niin kamalaa vauhtia, kun kaikki on uuden opettelua :)

Meillä imetys on lähtenyt tosi hyvin käyntiin, vauva nappaa kovasti kiinni ja maitoa tulee jo reippaasti. Ainoastaan ensimmäisinä päivinä toinen rinnanpää aukesi ja verta tuli hieman, mutta imuotteen korjaamisella sekin parani ja nyt imetys onnistuu.

Toissapäivänä neuvolantäti kävi kotikäynnillä ja vauva oli silloin 8 vrk vanha. Paino oli noussut jo yli syntymäpainon, kun se sairaalasta lähtiessä oli tippunut 260 g. Ilmeisesti siis saa tarpeeksi syötyä :) Mä en yhtään oo kattonu, että paljonko syö, oon syöttäny vaan aina sillon kun näyttää nälkäseltä. Eiköhän tuo itse tiedä milloin tarvitsee ruokaa.

Itellä on vielä episiotomian takia paikat kipeinä ja turvoksissa sekä häpyluu nyt ilmeisesti palautuu, koska se on tuhottoman kipeä :( En pysty nukkumaan kuin istuvaltaan, koska maatessa tuohon häpyliitokseen alkaa sattua ihan mielettömästi. Sen takia oon aika väsynyt ja se vaikuttaa jo mielialaankin... :/ Tosi harmi, kun vauva antaisi kyllä nukkua hyvin ( heräilee vain syömään 3-4 tunnin välein), mutta kivut ei. Ehkä tää tästä kohta helpottaa.
 
Moikkelis tänne - itellä jääny täälä käynti vähälle, kiitos ton Naaman  Pikaisesti lukasin viestit läpi ja mun pitää vähän korjata sua Marde - se ns. takamaito on parempaa, ei se ensimaito, jota tulee heti alkuun, ko imettää/maitoa heruu. Takamaito on rasvasempaa ja täyttävämpää. Lainaan tässä Imetystukilistan palstaa: 

Rinnasta tulevan maidon koostumus muuttuu lapsen ruokailun aikana. Esimerkiksi maidon rasvamäärä kasvaa koko ajan siitä alkaen, kun lapsi aloittaa imemisen (puhutaan rasvaisemmasta "takamaidosta" ja laihemmasta "etumaidosta"). Jos äiti tarjoaa aina toista rintaa ennen kuin lapsi on ehtinyt "syödä loppuun" ensimmäisestä, lapsi ei saa kaikkein rasvaisinta maitoa. Tästä voi seurata, että lapsi saa vähemmän energiaa (kaloreita), mistä taas seuraa, että lapsi pyrkii syömään useammin. Jos lapsen nauttiman maidon määrä on suuri (koska maito on "laihaa"), voi seurata pulauttelua.

Koska maito ei ole tarpeeksi rasvaista, maito siirtyy vatsasta suoleen nopeammin ja suoleen tulee yhtäaikaa liian suuri määrä maitosokeria (laktoosia). Laktoosia pilkkova valkuaisaine ei ehkä pysty käsittelemään näin suurta määrää tarpeeksi nopeasti ja lapsi alkaa oireilla samoin kuin laktoosi-intoleranssissa: itkua, ilmavaivoja, vihreän, vetisen ulosteen rajua ulostamista. Tätä voi tapahtua jopa heti ruokailun aikana.

Mulla on taas "ongelmana" suihkutissit ja muutaman kerran on poika jo naama märkänä saanut ettiä tissiä suuhun. Onhan se naurettavan näköistä, mutta ei nii hauskaa, oikeesti. Ja kyllä mie oon antanut välistä korvikettakin. Eilenkin sanoin miehelleni, että antaa sitä, jos poika herää ulkopäikkäreiltään, ko mulla oli itellä hammaslääkäri. MUTTA mikä ihme siinä aina on, että miehen "vuorolla" vauva vaan tyytyväisenä nukkuu eikä kihise eikä kätise 

Tsemppiä Fianna - noi kipuilu on inhottavaa.
 
Jerose: tiedän että takamaito on parempaa, mutta minä en ainakaan saa pumpattua takamaitoa. Toki poju imee yhen tissin kerrallaan ja saa ne takamaidot sieltä. Mutta pakkaseen menee tätä etumaitoa, jospa se sillä selviäis ne välit ku ei oo tissiä saatavilla :)

muttas nyt torille...
 
Heippa taas pitkästä aikaa! Meillä tyttö on nyt 5 vko ja 2 pvä ja eilen saatiin ekat oikeat hymyt, JEE! Ihanaa seurata miten vauvan ilme saa jatkuvasti uusia vivahteita samoin kuin ääntely. Hän alkaa tuoda enemmän esiin omaa persoonallisuuttaan. Meillä menee kaikin puolin ihan hyvin. Kovasti olen yrittänyt opettaa tuttia imemään, mutta tyttö on sitä mieltä että mokomaa kumilätyskää hän ei huoli - aito esiin! Olisi vain niin mukava että olisi tutti lohtuna silloin kuin tarvitaan pelkkää "lohtuimua".

Nimiä ollaan pohdittu myös paljon ja muutamia suosikkeja alkaa löytymään. Nimen valinta on ollut yllättävän vaikeaa. Isot veljet ovat osallistuneet myös nimien ehdottamiseen innolla. Ristiäiset pidämme vasta heinäkuun lopulla kun miehellä alkaa loma eli vielä on aikaa jahkata nimen kanssa.

Tänään tuli postissa rokotetutkimus-kutsu. Pitää tutustua asiaan vähän tarkemmin vielä, mutta huomasin että siinä ohessa saa B-hepatiittirokotteen joka ei muuten kuulu rokoteohjelmaan, se olisi kyllä hyödyllinen. Onko joku ehtinyt tutustua nyt meneillään olevaan rokotetutkimukseen? Itse olen hämilläni siitä miksi tubi-rokote on poistettu ohjelmasta, kun se on alkanut lisääntyä viime vuosina. No, pitää kysyä ensi viikolla neuvolan lääkäriltä kun meillä on lääkäri-aika.

Kivaa kesää kaikille vauvoille ja äideille!
 
Takaisin
Top