Vauva-arkea

Meidän poju tänään päivää vaille neljä viikkoa vanha. Masunpuruja on  pikkusen mut ei merkittävästi, joinakin päivinä enemmän toisina taas vähemmän. D-tipan vaihto vesipohjaiseen vähensi vaivoja huomattavasti. Ensi viikolla lääkärineuvola niin sit tietää tarkemmin kasvamisesta. :)
Oma vointi on hyvä vaikka aamuisin vähän väsyttääkin. Yöt menee tosi vaihtelevasti, välillä herää 1-2 kertaa ja välillä 4 kertaa... Useimmiten nukkuu onneks hyvin. Iltapäivisin pojulle maistuu pitkät päikkärit, 3-4h. Illalla syöminen on yhtä maratonia kun parhaimmillaan syönyt kahdeksan tuntia siten että taukoa aina välissä max. puoli tuntia. Taitaa ollakkin nyt jonkunlainen tiheän imun akusi menossa!
Tosiaan nätti nimi Murukas, ei tule varmaankaan heti samannimistä vastaan. Meillä on ristiäiset 30.6, kun aikaisemmin ei löytynyt pappia viikonlopulle tai sitten seurakuntatalo oli varattuna, pöh! Kesäaika on kyllä kiireistä pappien kannalta kun on häitä ja rippikouluja yms...
 
Sellanen kysymys tähän väliin että kuinka paljon teidän muksut syö jos on pulloruokinnassa? Kuinka usein ja millasia määriä?
 
Meillä oli eilen eka punnitus 1vko 2pvä iässä.. Neiti oli ottanut pienen kasvun, 2,9kg kun lähettiin laitokselta, nyt 3,3 :D Ei tarvinnut ihmetellä lisäruokia yms :D Toissayönä tyttö nukkui 7h, ja tänä yönä taas 5 tuntia. Yöt menee siis meillä ainaski tähän asti todella hyvin. Me saatiin vihdoin ja viimein asuntokin, 78 neliöinen kolmio. Päästään parin viikon päästä jo muuttamaan joten hommaa tässä nyt riittää.. :) Onneks on apua lähellä niin en usko että tulee ongelmaa sen kanssa.. :) Nyt jos alkais pukemaan tyttöä niin lähetään käymään ensimmäistä kertaa kaupassa. Alkaa jääkaappi näyttää tyhjältä, kun sen täyttö on ollut isännän vastuulla kaks viikkoa :D

Ainiin unbelebt, me ollaan annettu aina kerrallaan 40ml lisäksi jos ei oo saanut tissistä mahaansa täyteen.
 
Meillä on lähtenyt arki ihan mukavasti käyntiin. Melko helppo toi meiän pikku-jätkä, nukkuu,syö ja välissä vähän piereskelee. Välillä jotain pientä kiukuttelua, mutta hyvin pientä sekin. Öisin herätään 1-2 aikaan syömään, seuraavaan kerran 5-6 aikaan ja sit heräillään joskus 9 aikoihin :) Silmä rähmi tuossa parina päivänä tosi pahasti, mutta ahkeralla putsaamisella sekin parani.

Määkin haluisin vähän tietää kuinka paljon muiden pikkuiset syö.. Suurimmaks osaksi meillä saa rintamaitoa, välillä joutuu vähän antaa korviketta lisäksi. Öisin oon sortunut antamaan korviketta, että pääsee nopeempaan itse takas nukkumaan, mutta vielä on vähän noi määrät hakusessa, että kuinka paljon sitä annetaan..
 
Heid, hienoo että pääsette muuttamaan isompaan kotiin! :) Me asuttiin esikoisen  kanssa pienessä rivitalokaksiossa mut joulun aikaan ostetiin omakotitalo, 130 neliöö. Tässä on sit sopiva asua nelihenkisen perheen kanssa. :)

Unbelebt, Mä olen imettänyt aina ensin ja sit antanu 40ml korviketta. Jos näyttää et vauva on vieläkin nälkäinen, olen antanut taas vähän lisää, 20ml. Öisin imettäminen ois kaikkein tärkeintä, että sitä maitoo erittyis. Mullakin on nyt vaan se ongelma tuon pojan kanssa että se kun on tottunut pullosta saamaan maitoo niin se ei suostu imemään rintaa. :( Olen nyt siis pumppaillut maitoa. Haluan kuitenkin mahdollisimman pitkään antaa äidinmaitoa. Vauva kun saa pullosta helpommin maitoa, niin se rinnalla sitten alkaa riehumaan eikä suostu imemään.

Täällä menee hyvin vauvan kanssa. Yötkin menee hyvin, pari kertaa herää yössä.
Mahavaivoja on vähän, mut paljon se piereskelee. :D
Ja suosittelen "kuplaton"-tippoja jos teidän vauvoilla on paljon mahavaivoja! :)
 
Outi24: "Ihana" kuulla, että muillakin imetyksen kanssa samoja ongelmia. Tähän asti tuntunut, että kaikkien muiden vauvat syö tissiä hienosti ja itsellä on vain tuo ongelma, että rintaa ei imetä kunnolla kun on pullosta joutunut antamaan synnäriltä asti ja vauva siihen ja sen helppouteen tottunut. Nyt yrittänyt totutella hiljalleen ajatukseen, että jos tässä joutuu luopumaan imettämisestä kokonaan, pumppaamallakaan ei enää maitoa meinaa tulla kun luonnollisesti maidon määrä vähentynyt kun tyttö ei meinaa imeä :( Nyt siis mennään niin, että 2-3 päivässä yritän imettää, mutta sen päälle saattaa helposti mennä jopa 100ml korviketta, eli käytännössä ei tissistä ole silloin muutamaa tippaa enempää syönyt. Imuote yms. kyllä ovat kunnossa, ei vaan suostu imemään kunnolla. Viime neuvolassa ei ollut paino noussut ollenkaan, joten sain ohjeeksi antaa imetyksen päälle niin paljon korviketta kuin lapsi vielä syö... Näin siis meillä.
 
Meillä samanmoisia ongelmia, vauva syö kyllä rinnalta, mutta tosi lepsusti ja sitten kun tarjoan pullosta sen jälkeen pumpattua maitoa, niin sitä menee 20-80 ml päälle! Minulla on imetyskumi käytössä nännien tasaisuuden vuoksi ja pahoin pelkään että kumit estävät kunnon otteen saamisen ja siksi vauva ei syö mahaansa täyteen rinnalta. Hän ei saa raivareita, vaan yleensä nukahtaa tai 'nypyttää' vain rintaa. Olen aivan epätoivoinen, mistä ihmeestä löydän henkilön, joka minua voi auttaa kädestä pitäen. Olen yrittänyt imettää ilman kumia ja vaikka vauva kovasti yrittää saada otetta, ei meinaa millään onnistua. Vauvamme on 3vk 4 pv ja paino oli noussut viime viikolla vain 105g. Paino oli 3230g. Apua.
 
Ja olen testannut, että rinnoista tulee maitoa. Viimeksi sieltä tuli vielä pumpatessa 80ml sen jälkeen kun vauva oli syönyt, mutta vauva halusi pullosta vielä 30ml....
 
Katsim, kokeile vielä tätä neuvoa, minkä mä sain yhdeltä ystävältä ja auttoi mua tosi paljon imuotteen kanssa; eli puserrat nännin etusormen ja peukalon väliin, siten että nännin alapuolta jää enemmän "hampurilaiseksi" kuin yläpuolta. Sitten kun oot tökkäämässä lätyskää vauvan suuhun, tarraa etusormella vähän vauvan alahuulesta suuta suuremmalle ja huulta lörtsysti alaspäin. En tiedä saiko tosta oikein mitään selvää... 

Mulla on kans ongelmana pienet, matalat nännit ja tuo ylläolevakin ote ei aina onnistu ja saan vekslata sitä otetta useamman kerran. Vauva välillä ehtii ottaa vähän raivaria, mutta lopulta se jotenkin onnistuu sitten kuitenkin. Välillä turvaudun antaan raivarin keskellä pullomaitoa, mutta sitten jatketaan taas imuotteen löytämistä kun on vähän rauhoituttu.. Käytin synnärillä rintakumia, kotona siitä oon voinut luopua kun löydettiin tuo ote. Lisäksi olen antanut pullosta omaa maitoa, mutta nykysän siitäkin on voinut luopua lähes kokonaan, kun löytyi tuo imuote. Rintapumpulla oon saanut vain 40-50 ml / tissi pumpattua, mutta vauva saa tissistä kyllä hurjasti paljon enemmän irti! Nimittäin painoa on tullut reippaasti, viime päivinä 50g/päivä vauhdilla. Syntymäpaino ollaan ohitettu jo alkuviikosta, ja ikäähän on nyt 12 päivää.

Mutta tärkeintä on pitää vauva hengissä, teki sen sitten omalla maidolla tai korvikkeella, tissistä tai pullosta. :-)

 
Itse imetin esikoistani alle 2kk. Nyt ajattelin että pakko yrittää imettää tätä pidempään. Vaikka tulis vaan ihan pieni määrä maitoa, niin yritän silti. Esikoisen kohdalla kun maitoa ei enää tullut, tuli semmonen huono äiti fiilis. :/ Mutta muistakaa, että vaikka ei äiti imetä, vaan antaa korviketta, niin se ei tee sinusta huonoa äitiä!! :) Tsemppiä kovasti kaikille vauva arkeen!
 
Juuri tuo "huono äiti"-fiilis tulee ja miettii, että mikä itsessä on vikana kun ei omaa lastaan saa ruokittua maailman luonnollisimmalla tavalla. Ympäriltä tulee koko ajan "hyviä" neuvoja mitä pitäisi tehdä, sekin ottaa päähän kun tietää yrittäneensä kaikkensa. Kaikilla hieman vanhemmilla sukulaisilla yms. tuntuu vain olevan se mielipide, että tottakai täytyy imettää ja tottakai se onnistuu kaikilta ilman ongelmaa. Onneksi tuo mies ja oma äiti ovat olleet kuitenkin ymmärtäväisiä, heidänkin mielestään pääasia, että lapsi saa ruokaa, tuli se sitten tissistä tai pullosta ja vaikka korvikkeena sitten kun ei muu auta.

Nyt olen päättänyt, että imetän ne muutamat kerrat päivässä kun lapsi jaksaa imeä (vain päivällä ollessaan virkeä) ja niin kauan kuin maitoa riittää, jotta pieni saisi edes hieman vasta-aineita ja ylipäätään äidinmaitoa. Päälle sitten korviketta niin, että tulee kylläiseksi ja kasvaa tarpeeksi. Toki olisin ikionnellinen, jos imetys vielä lähtisi sujumaan!

Mukava kuulla muidenkin kokemuksia ja huomata ettei ole yksin tämän asian kanssa! Tsemppiä ja jaksamista kaikille, kyllä sillä pelkällä korvikkeellakin varmasti ihan normaaleja ja terveitä lapsia kasvaa! :)
 
Sunnuntaita! 

En oo kerenny palstaileen, ko perhe pitäny kiireisenä ja käyty reissussa. Mun mies ei joutanut ees isyyslomaa pitään, joten voitte arvata, että mulla ei tekeminen lopu tän 8 henkisen perheen kanssa Luin pikakelauksessa jutut....

Tosta Cuplatonista - Disflatyl oli meillä ainakin parempi vaihtoehto tuolle Cuplikselle, ko sekin voi aiheuttaa vattanväänteitä. Ja D-vitskuja en anna, kuten en oo antanut muillekkaan just ton vattanväänteiden kanssa. Annan sitten myöhemmin, ko vatta kestää.

JA HEI!!! Älkää missään tapauksessa tunteko mitään huono äiti-fiiliksiä, jos/kun annatte pullosta vauvalle maitoa ja koittakaa olla kuuntelematta sukulaisten/kavereiden "hyviä neuvoja". Olkoon se sitten omaa taikka kaupan korviketta - joskus nimittäin korvikkeella kasvaa paremmin, ko omalla maidolla - äidin oma maito ei välttämättä aina ole parasta mahdollista laatua (esmes huonon ravinnon takia). Korvikkeella kasvaa täysin normaaleja lapsia ja esmes ite oon lopettanut imetyksen aina tossa 2 kk:n tietämillä, ko mun on pitänyt alottaa panikkihäiriölääkitys uudestaan, ko olot menny aina sen verta sietämättömiksi tuolloin. Tässä on muuten linkki hyvään imetys-sivustoon, jos joku ei tästä tiedä http://www.imetystukilista.net/

Meillä kyllä tissitellään ja ollaan takiaisia, mutta silti annan joskus välillä pullosta korviketta, ko rehellisesti sanottuna en jaksa aina tissittelyä. Mulla on selkä aivan romuna - mitäs imetän aina istualtani päivisin. 

Jahas, nyt mentävä!


 
Siis ihanaa, että mäkään en ole ainoa tämän imetys jutun kanssa :D Meillä menty korvikkeella kahden viikon ikäsestä asti jo. Esikoista pystyin imettään 1kk. Palailen myöhemmin asiaan kun kerkiää paremmmin kirjotella!

Ostin eilen kantoliinan! Ja en voi muutakun suositella :) http://www.pikkuruu.fi Vauva on tyytyväinen kitinät vähentyy huomattavasti ja kädet on vapaat :) <3
 
Tervehdys täältäkin :D

Leikkauksesta aletaan pikkuhiljaa toipumaan ja lääkkeitäkin saanu jo vähennettyä. 24.5 synty siis meen pikku rinsessa. Suunnitellusti leikkauksella. Kaikki meni hyvin ja neiti sai hyvät pisteet: 9-9-9. Pituutta 48cm ja painoa 3620g. Meen piti päästä viime sunnuntaina kotio, mut sain tulehduksen haava-alueelle ja se alko märkimään. No antibioottia kehiin ja maanantaina päästiinkin sit jo kotiin. Anoppi oli meillä reilu viikon ja hoiteli 2v-tyttöä, ni sain levätä ja toipua rauhassa. Oli kyl kullanarvoinen apu. Nyt alkaa oma kunto kuitenkin jo oleen niin hyvä, että eiköhän tästä ite sit selvitä jatkossa tyttöjen kaa.


Aluks oli vähän hankalaa ton imetyksen suhteen ko on nii matalat nännit ja jouduin turvautumaan rintakumiin. Kuitenkin jo parin päivän ikäsenä neiti löys kunnon imetysotteen ja sain luopua kumeista. Imuote muuttu niin napakaksi, et kätilöitäkin huvitti sairaalassa. Kumpikin rinnanpää aukes ja yks yö pelästyin ku vauvan naama oli ihan veressä. Kätilö sit pähkäili päivän et tuliko veri rinnan sisältä vaiko ihan pinnalta "puremisen" seurauksena. No, ei kauaa tarvinnu asiaa harkita ku ruvet muodostu nänneihin ja tulivat siihen tulokseen et ei se sieltä sisältä kummiskaan tullu maidon mukana. Onneks!!
Vähän oli arkaa se imetys kunnes alko helpottaan pebanthenin käytöllä. Edelleenkin ottaa tosi napakasti kii, mut vihloo vaan sen 5 ekaa sekuntia ja sit siihen jo tottuu :D Maitoo on riittäny ja vähän saanu pumpata pakkaseenkin pahan päivän varalle.

Neuvolasta tehtiin eka kotikäynti neidin ollessa viikon ikäinen ja oli saanu syntymäpainonsa kii ja itseasiassa ylittänytkin sen jo +30 g. Eli hyvin näkyy kasvavan.

Itellä tuli raskauasaikana +9 kg ja hämmästyksekseni kun eilen kävin puntarilla oli -11kg pudonnu. Eli lähtöpaino alitettu jo. Hiukka ihanaa!!! Ei jääny sit tästäkään neidistä raskauskiloja myöhemmin karistettavaksi..

Ekan vaunulenkin tei pari päivää sitten. Se oli jotenkin herkkää.. tunteet oli mukana. <3 Sisarusrattailla molemmat pikkurinsessat vieritysten. Nyt kun vähän muuttuis viel kelit lämpösemmiks ja toi sade lakkais ni vois alkaa päivittäin tekeen pieniä vaunulenkkejä.

Isosisko on ottanu vauvan hyvin vastaan. Pussailee ja halailis tätä tämän tästä ja huolestuu heti jos vauva inankin inahtaa. Et hyvin täällä ja elämä hyvyilee. Nyt pitäis se vauvelin nimi viel päättää. Maistraatin lappuset tuli perjantaina ja haluisin ne jo postittaa huomenna, ni ois nimi "lukossa", eikä sitä tulis enää pähkäiltyä.

Onnnittelut kaikille vauvautuneille ja mukavaa vauva-arkea kaikille.
 
Onneksi täällä on muitakin imetys-ongelmaisia. Meillä syö hetken aikaa tissiä, mutta ilmeisesti herra on oppinut, että pullosta tulee helpommin. Vähän aikaa suostuu siis tissiä syömään ja sitten alkaa hirvee huuto ja siirryn tässä vaiheessa pulloon.. Ehkä olis vaan fiksumpaa tunkea sitä tissiä suuhun puolväkisin mutta tuntuu vaan helpommalta toi pullo.. Rintakumia joudun käyttämään, nännit kipeytyy heti jos koitan ilman kumia ja sitten en pysty imettämään sitäkään vähää mitä nyt..

Mutta aiheesta toiseen.. Onko muille iskenyt baby bluesia? mulle tuntu iskevän melkeen heti kun sairaalasta kotiuduttiin.. Ekat päivät itkin vaan kaikkea, lähinnä tuota synnytystä kun se nyt meni milleen meni.. Sitten oli hetken aikaa kaikki hyvin, kunnes sairaalasta tuli tuo synnytyskertomus. Mua alko niin painamaan se, kun siinä luki, että päädytty imukuppiin äidin voimien huvettua. Ärsyttää niin paljon sen, etten omin voimin pystynyt poikaa ulos ponnistamaan :/ En edes tie miksi se stressaa niin paljon. Alkaa aina itkettää, kun mietin koko synnytystä.. Muutenkin tuntuu olevan mieli aika maassa, vaikka toisaalta olen samaan aiakan maailman onnellisin tuosta pikku-miehestä mitä toivottiin tosi pitkän aikaan <3 miehellekkin tulee tiuskittua koko aika, eikä jaksas yhtään kattella sitä...Blaah, kai se tästä ajan myötä..

Ja on tuo poika vaan niin ihana, nytkin se tuossa nukkuu niin suloisesti mun vieressä <3 :)
 
Mulla kans muuten rinnanpäät aukes tällä kertaa ihan verekselle asti, ko on ton pojan imut vähän liiankin kohillaan - oli yhtä tuskaa imettää ja meinasin jo luovuttaa, mutta onneksi apuun tuli mr. Pepanthen 

Murukas: Millasen kantoliinan ostit? Ite kans suosin liinoja. Mun pitää ostaa kans liina, vaan vielä arvon millasen ostan. Trikooliina ois kyllä kiva, mutta mulla tulee nii kuuma sen kans. Rengasliinaa oon miettinyt. Manduca mulla ollu viimeksi, mutta senkin kans tuli niin kuuma, että piti myyä se pois.

vauveli: Mahtista, että sulla on kilot jo karisseet - ite en oo muuten ees puntarilla käynytkään aikoihin, nii en tiiä mikä on oma saldo. Ja nimi on täällä ihan hukassa. Yhtä nimeä oon jo pitemmän aikaa makustellut, mutta mies ei oo oikein sanonut juuta eikä jaata nimen suhteen. Onneksi on vielä aikaa pähkiä!

Onkos teillä muilla tullut hirveä makeanhimo nyt imetyksen aikana? Mulla se on aivan tajutonta!

Nii ja edit Jenskille: Mulla kans hormoonit hyrrää aivan mahottomasti, itkustaa herkästi, mutta se kuuluu asiaan näissä synnytyksen jälkeisissä hormoonihuuruissa ja se kyllä menee ohi. Onneksi...
 
Ostin trikooliinan tuolta minkä linkin laitoin :) Kun trikoinen on kai alottelijalle helpoin ja paras vaihtoehto. Kävin sen naisen luona eilen ja se näytti sidonnan ym ja tein perässä ja pääsin siinä heti kokeileen. Onhan se lämmin, mut ohut toppi itelle alle ja kesällä ei vauvallakaan tartte suojata kun pää ja jalat. :)
 
Täällä siis imetys sujuu onneksi hyvin, niinkun aiemmin jossain viestissä jo mainitsin, että ruokkisin koko pikkukylän vauvat :) Paljon tsemppiä niille joilla imetys ei suju ja joutuu kuuntelemaan ulkopuolisten ja tietämättömien kantaa asiaan.. :// Kaikki on varmasti parhaita äitejä lapsilleen imetti tai ei. Katsos kun äitiyteen liittyy miljoona muutakin asiaa kun imetys ja sen sujuminen..

Täällä on nimi ollut tiedossa jo koko raskausajan. Toisen nimen keksin yksin, ja mies sitä ei ole vielä oikein kommentoinut pahemmin. Mutta eipä ainakaan tyrmännytkään..

Täällä yritetään pitää ristiäiset mahdollisimman nopeaa, pappikin jo varattu tietylle päivälle, mutta jänskättää ehditäänkö saada isyydentunnustusaikaa ennen sitä.. sitten siirretään ristiäisiä jos niikseen on niin saadaan tytölle miehen sukunimi.. Varsinkin kun naimisiin menoaikeet meilläkin alkaa olla ajankohtaiset niin saadaan samantien tyttö jo miehen nimen alle.

Edelleen itkuskelu jatkuu ja tuntuu lisääntyvän.. :// Nyt kitistään jo päivisinkin vaikka ennen painottui vaan iltaan.. Höh, jospa se tästä..
 
Nurva, kiitos vinkistä, yritän tuota ensi syötöllä heti! muutama tarkentava kysymys: kun imetän istualtaan ja imetystyynyn kanssa ja vauva esim oikealla rinnalla keho minuun päin minussa kiinni, niin laitanko oikean käden etusormen nännin pään alle ja peukalon nänninpään yläpuolelle, ei siis sivuttain vaikka vauva onkin sellaisessa asennossa että ylähuuli on nännin oikealla puolella minusta katsottuna? Anteeksi supertyhmä kysymys, mutta pakko on saada kaikki irti sinun neuvosta. lisäksi, mitä tarkoitit hampurilaisella? :) On tämä vaan rankkaa tämä imetysstressi. Tuntuu, etten pääse ollenkaan nauttimaan rakkaasta pienestä pojastani, kun vain ressaan yötä päivää syömisen kanssa, saako hän riittävästi jne. Tänään kävi niin, että imi vasemman ja oikean melko ok, mutta nukahti ja laitoin sänkyyn. Sen jälkeen pumppasin molemmat ja sain ulos noin 100ml ja sitten poika jo heräsikin (jo tunnin päästä) ja halusi ruokaa. Minulla oli rinnat tyhjänä, joten annoin pumpattua maitoa ja sitä meni yhteensä 120ml!! Tosin pukkasi aika isosti ekan 40 ml ulos.... Tsemppiä kaikille imetysongelmien kanssa painiskeleville! Ette ole yksin! Ja ihanaista aikaa kaikille joka tapauksessa!
 
Nurva, kiitos vinkistä, yritän tuota ensi syötöllä heti! muutama tarkentava kysymys: kun imetän istualtaan ja imetystyynyn kanssa ja vauva esim oikealla rinnalla keho minuun päin minussa kiinni, niin laitanko oikean käden etusormen nännin pään alle ja peukalon nänninpään yläpuolelle, ei siis sivuttain vaikka vauva onkin sellaisessa asennossa että ylähuuli on nännin oikealla puolella minusta katsottuna? Anteeksi supertyhmä kysymys, mutta pakko on saada kaikki irti sinun neuvosta. lisäksi, mitä tarkoitit hampurilaisella? :) On tämä vaan rankkaa tämä imetysstressi. Tuntuu, etten pääse ollenkaan nauttimaan rakkaasta pienestä pojastani, kun vain ressaan yötä päivää syömisen kanssa, saako hän riittävästi jne. Tänään kävi niin, että imi vasemman ja oikean melko ok, mutta nukahti ja laitoin sänkyyn. Sen jälkeen pumppasin molemmat ja sain ulos noin 100ml ja sitten poika jo heräsikin (jo tunnin päästä) ja halusi ruokaa. Minulla oli rinnat tyhjänä, joten annoin pumpattua maitoa ja sitä meni yhteensä 120ml!! Tosin pukkasi aika isosti ekan 40 ml ulos.... Tsemppiä kaikille imetysongelmien kanssa painiskeleville! Ette ole yksin! Ja ihanaista aikaa kaikille joka tapauksessa!
 
Takaisin
Top