Vauva-arkea osa 2

Joo sama juttu etta silloin kun alkaa nuolemaan alustaa niin kaannan ympari. Tosin poika nukkuu mahallaan joten saa aika paljon harjoitusta niska/hartialihasten kayttamisesta.
 
Meil ei mattoja nuolla :D Tyyppi alkaa raivoomaan ku kyllästyy olemaan lattialla mut pää on pystyssä ku kärpällä :D Siitä tiedän sit et on parempi keksiä jotain muuta puuhaa hänelle :D
 
Mitä puuhaa vauvoille? Alan olemaan suht neuvoton, kun eihän nää nyt osaa oikein mitään... Toistaseksi hereillä olo aika ollaan sylissä, sitterissä (valjaissa), tai lattialla. Ominpäin kaveri on hereillä ollessaan aina mahallaan. Sinänsä viihtyy, mut jossain kohtaa alkaa ähinä ja huutaminen, sit käännän selälleen ja taas... Onneksi toi äheltäminen on rankkaa, niin meillä nukutaan aika usein... semmosia 30-60 min torkkuja, eilen vetäs parin tunnin päikkärit.

Mun käsivarret on ihan hellänä eilisestä, en tajunnut ottaa sinne vauvatapahtumaan rintareppua, joten jouduin kantamaan tota lihapullaa... :D tänään sinne värikylpyyn, argh.. onneksi ei tartte roikotella toista ja säästyn fyysiseltä rasitukselta.
 
Meillä kans vaan pajottaa mahallaan pää pystyssä, ei tuo varmaan edes osais nukkua mahallaan kun pitää jäkittää :) Sitten yleensä pitääkin kääntää kun hermostuu siihen, kovasti myös yrittää eteenpäin, eikä pääse niin alkaa karjumaan. Siis karjumaan, ei mitään viatonta äää äää vaan suoraa miehekästä karjumista... outo tyyppi :)

Eipä ne vauvan kummoista puuhaa kaipaa, mä heiluttelen lattialla leluja tai pusuttelen ja höpöttelen, jos oikein tylsistyy oloonsa. Yleensä olen jossain siinä vieressä kun itsekseen jumppailee niin viihtyy hänkin paremmin, kun näkee minut. Yleensä huuto alkaa, jos häviän jonnekin :)
 
Aamutähti, meillä sama juttu. Jos häviän näköpiiristä, alkaa kitinä ja huuto. Pidän leikkikaarta ja mattoa yleensä tuossa keittiön lattialla niin, että voin puuhailla mahdollisesti samalla kun poika leikkii.

Meilläkin poika jäkittää päätään mahallaan ollessaan ja kun turhautuminen iskee, painaa naaman alustaan ja punkee peppua ylös. Sitten rupeaakin kuulumaan sellasta takakireää käninää, joka ennakoi huutoitkua.

Olenkin ihmetellyt kuinka poika kuitenkin niin somasti painaa pään alas pinniksessä mahallaan ollessaan. Siis että tosiaan älyää että pinniksessä nukutaan eikä kukuta pää pystyssä!
 
Tommosta samanlaista puuhailua vauvan kans ku Aamutähdelläki ja sit myös kierrellää kämpäs kattelemas kaikkee mielenkiintost :) Toi on muute semmone et joku ku on mielenkiintosen näköne ni hän alkaa vispaamaan jaloilla ja ojentelemaa käsiään, huulet töröllään :D Kaikesta pitäis saada kiinni ja KAIKKI menee suuhun :D En oo tottunu tämmöseen ku esikoine ei sit taas laittanu oikee mitää ikinä suuhu :D
 
Meillä jantteri saa melkein moro-kohtauksen kun näkee jotain mielenkiintoista. Silmät menee teevadin kokoiseksi ja kädet ja jalat heilahtaa jonnekin ja alkaa vispaan, sit kädet alkaa kauheesti tavottelemaan sitä asiaa :) Meillä ei ainakaan vielä viedä juurikaan esineitä suuhun.. muuta kuin omat kädet ja rätti.

Mä kans otan vauvan mukaan ihan tavallisiin askareihin, esim. tänään laitettiin pyykkejä. Otin pojan siihen viereen sitteriin ja siinä sitten esittelin hänelle "Tässä on isin paita" jne. Ihan hyvin viihtyi :) Mä raahaan tosiaan tuota sitteriä tai tuommoista pientä peittoa mukana ja laitan pojan siihen ihmettelemään, mitä sitten teenkään.

Sitten asiaa tutista. Mähän olen aikaisemminkin tainnut mainita, että kohta heivaan nuo tutit sinne missä pippuri kasvaa. Viime yönä kaveri heräsi syömään ja ei sitten asettunutkaan kunnolla takaisin nukkumaan. Ei oikeastaan itkenyt mutta semmoista ää ää äkinää (ihan varmasti tiedätte, mitä tarkoitan :) ), minä tietenkin laitan tuttia suuhun, jonka huoliikin, imaisee muutaman kerran, sylkee ulos, plops ja ää ää. Tutti takaisin, muutama imaisu, plops ja ää ää Jos ei laita niin tuo ää ää:n voluumi alkaa alati voimistumaan. Toista tämä noin 100 kertaa about kahden tunnin aikana, kunnes jannu väsähtää. Silmät kiinni siis äkisee ja on silleen puoliunessa.. tuttia ei myöskään saa kannatella siinä suulla, koska siitä hermostuu kun ei voikaan sylkäistä ulos ja ilmankaan ei voi olla. Tämä on nyt toistunut parina peräkkäisenä yönä ja päikkäreille mentäessä myös ulkona syljetään tuttia pariin otteeseen ulos ennen kuin luovuttaa.. Esikoinen ei tosiaan ikinä tuttia huolinut ja rauhoittui ihan hyvin ilmankin nukkumaan, sen vuoksi tämmöiset on mulle vähän vieraita juttuja. Toisaalta tutti helpottaa paljon asioita mutta tuommoisissa asioissa, olisi helpompaa, jos vain olisi ilman..

Mistähän tuo voisi johtua? Mulla on Aventin tutit käytössä ja niissähän se tuttiosa on aika pieni, Mamin tutit ei aikoinaan kelvanneet. Onko joku jo vaihtanut 6kk+ tutteihin? Ajattelin vain, että voiko jo vaihtaa, jos se sopisi suuhun paremmin, jos siksi sylkee pois kun ei tunnu enää oikein mukavalta? Meidänkin pojuhan on ihan hyvän kokoinen ikäisekseen niin voisiko tuo olla syynä? Onko jotain syitä, miksi noita 6kk tutteja ei suositeltaisi vielä tämän ikäiselle?

Edit: Tuli vielä mieleen, et voiko johtua hampaista..? Kun ne nyt selvästikin on puhkeamassa niin voiko tuo imeminen tuntua ikävältä mutta silti tapojensa orja sen tutin vaatii nukahtaakseen. Sitten kun on unessa sylkäisee normaalistikin tutin pois ja nukkuu ihan hyvin..
 
Muokattu viimeksi:
Ihan täsmälleen samaa rallia meillä ollut tuon tutin kanssa ajoittain. Olen ostanut joka kokoa, merkkiä ja mallia. Siis ainakin 15 erilaista tuttia kokeillut. Myöskin niitä +6kk. Meidän jannu syö vain ja ainoastaa NUKin trendline (mikä lie) silikonituttia. Senkin kanssa välillä pelleilee mutta huomattavasti vähemmän. Nyt kun on oppinut tarttumaan asioihin kunnolla niin iloisesti ottaa tutin itse pois suusta ja jyystää sitä joka päin, mutta ei vahingossakaan laita sitä oikeinpäin suuhun... Ja tämä säätö lisääntyi nyt hampaiden tulon myötä.

Itse meinasin myös heittää nuo tutit mäelle, mutta _en_vaan_jaksa_ nyt uutta itkurallia iltoihin. Myöhemmin ehkä.

Noniin ja mitäs muuta? Luovuin vaunun kopasta ja vaihdoin ratasosaan. Itse asiassa fiksuin tekoni vähään aikaan. Ratas on pikkuisen kapeampi kuin koppa ja poika nukkuu paremmin kun ei ole heilumistilaa niin paljon. Vuorasin rattaan vielä lampaantaljalla.

Kävin pojan kanssa just Ikeassa. Ihan jees meni, mutta vahingossakaan se ei reissulla nukkunut. Ei autossa eikä ikeassa. Välillä oli sitten itkettävä kum väsytti. Mahakin tuntuu olevan heinukan sanoin viihteellä. Antibiootti puree siis tulehdukseen ja saa p*skan lentämään.
 
Meillä on syönyt noita Aventin pikkututteja ihan hyvin pari viikkoisesta lähtien.. Tämä jatkuva syljeskely on nyt uutta hommaa, on sitä jonkin verran ollut aiemminkin muttei tässä mittakaavassa. Ja meillä tosiaan kans otetaan tutti pois suusta, ellei olla ihan väsyneitä, sitten ihmetellään sitä, että mikä juttu tämä on.. se on kyllä itseasiassa aika huvittavan näköistä :) Mutta se plops-ää-plops-ää alkaa kahden aikaan yöllä tympimään, varsinkin kun se kestää ja kestää ja kestää niinku duracel pupu..

Just desifinfion valmiiksi pari 6kk+ tuttia, meinasin kokeilla niitä, tai sitten uudestaan noita mamin 0-6 kk tutteja, ne on isompia. Raportoin tänne, miten onnistuu. Nyt en jaksa alkaa vieroittamaankaan. Ollaan viikonloppuna lähdössä talvilomaileen, piiitkä automatka Laphiin, vähän jo jänskättää vaikka tottuneita autoilijoita molemmat pojat on mutta koko päivä tuolla tien päällä taas menee. Voi huokaus... Minä saatan olla sitten ensi viikon hieman pimennossa, älkää huolestuko :)
 
Olen super KATEELLINEN talvilomasta! Mies painaa duunia eikä lomasta oo tietoakaan. Kuinka ihanaa oliskaan päästä Lappiin!

Vaikka jostain syystä tää meidän jantteri on päättänyt, ettei enää viihdy autossa kovin hyvin. En tiedä mitä on tapahtunut, koska on koko nelikuisen elämänsä ajan autoillut pidempiä ja lyhyempiä matkoja paljon.
 
Jossain ketjussa ollu puhetta vantteruudesta... Tässä meitin poitsun HABAT ja reidet on ihan samanlaiset! :grin

haba.jpg
 
Mahtavan näköinen kaveri sulla Sultti! Meillä on nyt sellainen vaihe, että koko ajan pitää nostaa päätä vatsalihaksilla ylös. Heti kun herää ja heti kun laitetaan maahan selälleen. Ja kaikki revitään suuhun. Tyyppi jyrsii jopa lelukaaren tankoja ja tuolin jalkoja. Alkaa olla muutenkin suosikkileikkimatto koetuksella kun voimaa on ja tahtoa riuhtoa. Muutenkin tuo on ikiliikkuja, koko ajan joka paikka vispaa. Ja syödessä pitää huitoa kädellä, mm äidin naamaa. Tosin nykyään on myös se supersuloinen tapa, että useamman kerran ruokailun aikana nostaa katsetta, tapittaa silmiin ja hymyilee leveästi kahta hammasta esitellen:happy:
 
Toivottavasti täällä ei tule taantumaa autoilun suhteen, sillä mentävä on jokatapauksessa. Kyllähän niinkin voi käydä ihan selittämättömästä syystä, niinkuin kaikki muukin vauvan arjessa voi muuttua ihan tuosta vaan.

On kyllä kovin samanmallinen Sultin poika kuin meilläkin :) Ne reidet on tosiaan jotain.. vaikka meillä ei esikoinkaan mikään pieni ollut niin varsinkin jalat kyllä kalpenee nuoremmalle veljelleen :) Hyvä vaan, pitääpähän puolensa ;)
 
Ihana pallero Sultilla :)

Meki ollaa lähdös huome reissuun. Lähetää Jyväskylään moikkaamaan miehen isää. Matka kestää n. 4h mut siihe sit se minkä verra menee aikaa ku pysähdytään kerra. Mua vähä hirvittää ku toi pienemp heppu on semmone et jos hänt ei väsytä ni hän huutaa autos :|
 
Tuo hieman haastetta perhe-elamaan kun pesukone hajos ja vaippa vuotaa oisin. Saa nahda pitaako ostaa uusi kone.:mad:
 
Heinukka ja Aamutähti, tsemppiä ajeluihinne :)

Meillä on tosiaan viime aikoina ollut vähän sama meinki kuin heinukalla. Että siis jos jäbää ei nukuta autossa, hän huutaa. Olen ens viikolla lähdössä pienelle reissulle, n. 2h ajomatkaa mennen tullen. Yhdelle päivälle voi olla liikaa, joten mahdollisesti huudellaan sit :D
 
Äh, voi kurjuus etanainen! Mä en selviäis jos kone hajoais.... Tuntuu olevan hyyyyvin tarpeellinen kapistus näinä päivinä.
 
Meillä poika nukkui ennen AINA autossa heti kun lähdettiin liikkeelle mutaa nykyään ei ollenkaan.Oltiin viikko mökkeilemässä laskettelukeskuksessa pari viikkoa sitten ja sinne oli kolmen tunnin ajomatka.Melkosta viihdyttämistä oli melkein koko kolme tuntia ku poitsu nukkui semmoiset kokonaista 20 minsaa mennen tullen.Loppu matka meni huutaessa ku ei jaksanut enää istua. Rankkoja reissuja..tunnin reissut vielä menee mutta pidemmille täytyy olla viihdyttäjä mukana :)
 
Triina - joo ei kovin ideaali tilanne, varsinkin kun korjaaja tulee ekalle visiitille viikon paasta maanantaina. Taytyy menna kolikkopesulaan. Siella tosin joutuu sitten odottelemaan niin kauan etta pyykit on pesty ja vauvan kanssa se on kylla vahan sellaista saatamista.

Joo sama juttu taalla etta autossa ollaan vahan vaihtelevasti. Taytyy yrittaa ajoittaa niin etta olisi vasy mennessa ja sitten aurinkosuoja paalle jotta on pimeessa niin sillain nukkuu.
 
"Ihana" kuulla, ettei kaikki muutkaan vauvat niin mukisematta autoile. Mietin jo että mikä kummajainen tuo meidän epeli on kun ei automatkat kiinnosta. Mäkin aina yritän ajottaa autoilut niin, että olisi varmasti väsynyt.

Tänään meillä on ollut päiväunikapina. Raukka on huutanut vaunuissa kuin syötävä. Äsken lopulta nukahti 10 minuutin karjumisen jälkeen. Muutenkin ollut kiukku päällä. Antibioottikuuri loppui eilen, mutta vaikuttaa vielä 7 päivää. Täytyy tarkkailla tilannetta. Nyt oon kyllä sitä mieltä, että tulehdus jyllää yhä. Tosin räkäisyys loppui kuin seinään ab-kuurin alettua.

Nooh, yöt on menneet nyt ihan ok. Toivottavasti sama meno jatkuu!

Miten se nyt oli, kääntyvätkö teidän vauvat jo? Tämä meidän ei kyllä millään meinaa hoksata tuota kääntymisjuttua. Mahalta selälleen kääntyy jotenkuten, mutta toiseen suuntaan ei sitten millään. Tai noh, autettuna kyllä jotenkin tuntuu älyävän homman, mutta mun mielestä ei omatoimisesti edes yritä. Neuvolassa sanottiin että asiaa kysytään vasta 5kk neuvolassa, jolloin kääntymisen pitäisi jo sujua. Mutta poika nyt reilu 4kk ja tuntuu ihan absurdilta että se yhtäkkiä muka humpsahtais ympäri.
 
Takaisin
Top