Nyt saattaa tulla pitkä sepustus, mutta yritän tiivistääkin.
Onko teillä vauvat pääosin tyytyväisiä? Siis että voitte vaikka laskea ne lattialle hetkeksi että käytte vessassa? Tai kun puette niitä? Tai kun laitatte niitä nukkumaan? Tai kun leikitte niiden kanssa? Tai kun pidätte sylissä?
Minä en enää usko siihen, että vastaan vaan liian myöhään vauvan tarpeisiin kun joka asiasta meillä itketään tai vähintään kitistään, siis joka asiasta. Voin kertoa että se syö ihmistä aika paljon kun kaikkesi annat ja mikään ei kelpaa. Kyllä moni täällä varmaan tietää jo, että ekat kuukaudet meillä oli mahavaivaa ja oltiin kokoajan rinnalla eikä todellakaan lattialla, kannettiin paljon liinassa jne. Vauva oli suuritarpeinen ja on sitä edelleen mutta ehkä sitä jo kaipaisi jotain "edistystä".
Meillä ollaan tyytyväisiä silloin kun herätään, siinäpä se kiteytettynä. Toki vauva on kova hymyilemään ja nauramaan kun hauskuutellaan ja joskus jos hän löytää jotain mielenkiintoista mihin keskittyä, tai hän on kylvyssä tai alasti rimputtelee mutta siinä se oikeasti on. En odota enkä oleta että hän olisi kokoaikaa hyvällä tuulella tai nauraisi paljon enemmän tms. mutta kaipaisin jotain perustyytyväisyyttä, edes joskus.
Tässä on taas kutakuinkin pari päivää takana sellaista ininää ja itkua että. Kyllä masu on ollut kovalla taas ja vähän aikaa sitten tuli hammastakin taas mut ei kai kokoaikaa ja joka päivä voi olla jotain isompaa? Mulla on peliä ja vempelettä tarjoamassa väliviihdytystä ja kyllä vauva kaipaa seuraa ja olenkin hänen kanssa kokoajan, korkeintaan sen pari metriä kauempana kun laitan vaikka aamupalan, jopa vessan kynnykselle se otetaan mukaan, suihkussa ja pesulla muutenkin aina yhtäaikaa. Nyt on eroahdistuskausikin, eikä kukaan muu saa hoitaa silloin kun äiti on näköpiirissä, meillä imetetään edelleen lapsentahtisesti ja nyt aloin tekemään niin, että pumppaan yhden satsin jonka annan pullosta itse juoda samalla kun nukutan vaunuihin päikyille, tämä siksi että jos olenkin liian hidas taas tarjoamaan rintaa ja se ei siksi kelpaa ja sitten menee kaikki taas plörinäksi. Nukutaan perhepedissä ja yöunille meno onnistuu kyllä oikein hyvin, nukahtaa rinnalle, heräilee kyllä öisin ja syö usein mutta se ei ole se mikä minua väsyttää vaan nämä päivät itkuineen.
Ja juu meillä on täällä kylmät lattiat että en voi alastikaan antaa sen rimputella täällä vaikka se on se mitä hän mielellään tekisi
Tiedän ettei vauva osaa kiukutella ja että itku on merkki jostain tyytymättömyydestä mutta itseä kiukuttaa kyllä että enkö tämän vertaa osaa vauvaa lukea kun mikään ei vieläkään luo tyytyväisyyttä vai ihanko oikeasti 15 minuuttia heräämisen jälkeen hän on taas rättipoikki ja pitäisi laittaa nukkumaan?? Samoin hän haluaa syliin ja kun otan syliin hän alkaa venkuloimaan pois ja kun laitan pois niin taas tulee itku kun ei saanut laittaa pois, ei muun syliin, ei halua istua penkkiin tms.
Minä sanoitan niitä tunteita ja yritän etsiä vastauksia vaikka se 8kk ei nyt niin paljoa vielä ymmärräkään ja samoin sanoitan hänelle myös omia tunteitani koska kyllä minun äänensävyni välillä varmasti antaa lapselle tosi suoran signaalin siitä että äiti on nyt todella stressaantunut enkä voi vain hakata päätäni seinään koska meillä saa kaikki tunteet näkyä jolloin ne eivät patoudukaan sitten :banghead:
Tiedän ettei kukaan voi tälle mitään
ja tiedän, että kun meillä käy vieraita vaikka niin vauva on tosi "helppo" koska nauttii siitä kun saa pällistellä uusia naamoja jne.
mutta minä vannon, ettei tämä oo mikään mun pään sisäinen juttu
Me asutaan kaukana keskustasta omien toiveiden mukaisesti eli vierailijoita täällä ei käy, eikä meillä ole autoa millä päästäisiin kulkemaan muuallakaan, tosin ei vauva tykkää autoilustakaan. Ei vaan tykkää mistään kuin 5 sekunttia.
Siihen alun vaativuuteen tottui ja osasi asennoitua siihen että vauva tarvitsee minua kokoajan ja periaatteessa tarvitsee nytkin toki, mutta kun hän tarvitsee sellaisia asioita vissiin mitä en vain osaa toteuttaa.
Mä yritän kans aina tehdä asiat rauhassa, herätään tosi kiireettömästi siihen tahtiin kun vauva tahtoo, hän hymyilee ja ryömii sängyllä pitkään, tissitellään heti myös pitkään ja saatetaan vielä torkkua samalla, mutta ensimmäinen itku tulee jo sitten heti siinä kun minä nousen ensin ottamaan vaatteet lattialta itselleni päälle
sitten annan hänelle käteen jotain tavaraa mitä tutkia sen aikaa, että saan puettua, menemme vaihtamaan vaatteita ja siinä saadaan jo toinen huuto aikaiseksi ennen kuin edes paita on päällä koska en anna hänen paljain pelsein kipittää hoitopöydältä alas, myöskään lattialla vaihto ei ole ollenkaan erilainen. Itku hyytyy ja mennään tekemään aamupalaa, tarvitsen kädet vapaiksi hetkeksi ja laitan lapsen lattialle ja sitten alkaa huuto, kerron, että anteeksi nyt mutta en voi ottaa syliin kun teen aamupalan, lapsi tyytyy leikkimään hetkeksi ja sitten aloittaa raivoavan huudon uudestaan jolloin mikää ei enää kelpaa muu kuin syli, teen sitten aamiaisen yhdellä kädellä, sitten syödään, 10 minuuttia kaikki on taas hyvin ja sitten alkaa kiukuttaa. Näin ne meidän päivät etenee, itkusta toiseen ja kiukusta toiseen.
Nyt rakkautemme on unilla ja juon kahvia, tää hetki auttaa taas jaksamaan illan, kunnes päästään nukkumaan