Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kissan ruokakupit kiinnostaa, ois varmaan kiva mennä natustelemaan niitä saletisti hirveen makuisia raksuja. Taidan siirtää kupit kylppäriin.... Joulukuusta on kans ihan pakko mennä välillä ihmettelee, mut sekin onneks lähtee huomenna. Imuri ja paperipussit on ihan hirveitä, ne aiheuttaa alasvääntyneitä suupieliä ja itkua.

Herään aamuisin 05-05.30 siihen että sängyssä kiljahdellaan riemusta, mua revitään tukasta ja lopulta suututaan jos en meinaa nousta. Pitäis varmaan siirtää omaa rytmiä niin et menis nukkumaan aiemmin kuin klo 23......

• Tykkään
Reaktiot: NM
Meillä tulee vauuuu-va ja mummmm-mo :D Ihanan kuulosta! Kielikin on löytynyt, aina ulkona lerpattaa :grin
Meillä luetaan paljon mainoksia, kunnes äiti tulee keskeyttämään :p Aika kerkiivä tyyppi sanoisinko, jokapaikan termiitti :wink Ihanan utelias:happy:

Ihania höpöttäjiä. :) Meillä tulee Iltatähti kanssa "vauvvauvvau" ja myös "blaablaablaa". :D Kaikenlaiset päristelyt on huippuja, osaa mm. laittaa suunsa lattiaa vasten ja puhaltaa niin, että pörisee. :D

Meillä tuli äi-ti:ä paljon kun poika oli 3-4 kk, hassua :D ja kovasti kuunteli puhetta ja saattoi toistaa jonkin sanan jonka oli juuri sanonut ..oltii kyl aika ihmeissämme. Sit tuli hiljaisempi kausi ja äi-ti ä ei oo enää kuulunu. Alkoi baabaa baaba ja nyt sanoo kokoajan ättätttättättää :D Ihanan kuuloista kun pieni tätättää aina kun herää tai on jotain asiaa :)

Oisko mitään vinkkejä hampaiden pesuun? Meillä hampaiden harjaus onnistuu muutamaa poikkeuskertaa lukuunottamatta vain pakolla. Pakottaminen ei oikein tunnu kivalta ja mietin tässä nyt sitten vaihtoehtoja... Tyttö antaa mukisematta "harjata" hampaat, kun käytän harjan sijaan omaa sormea ja hammastahnaa. Hän "pesee" myös itse hampaitaan mielellään hammasharjalla, mutta ei anna meidän vanhempien laittaa harjaa suuhun. Pidettiin tässä jo vähän taukoakin harjauksesta, kun ajattelin, että jos tyttö vaikka unohtaisi, että ei pidä hampaiden harjauksesta. Aikaisemmin nimittäin antoi harjata ikeniään (ei ollut silloin hampaita vielä) ilman mitään ongelmaa ja vaikutti jopa pitävän siitä. Miten teillä muilla sujuu hampaiden harjaus? Onko kukaan kokeillut sellaista sormihammasharjaa, minkä voi laittaa sormeen?

aijabaija, meillä samaa ongelmaa! Tai se "minä itte" -asenne oon tässä kyllä vahva. Heti kun näkee hammasharjan, niin alkaa kauhee huuto, että tänne se! Yhtään ei ilman itkua anna pestä tai pakotusta. Ollaan annettu sitten natustaa keskenään. Aamuisin saa natustaa sellaista rinkulaharjaa, illalla tota tommosta "oikeaa" harjaa. Ehkä sellainen sormiharja voisi olla hyvä! Jään odotteleen siis myös, jos jollain on hyviä vinkkejä :) Käytätteköte muuten hammastahnaa jo vai pelkällä vedellä?

meillä kyllä antaa harjata niin vaikea sanoa..hmmmm entäs yhdessä vaivihkaa harjaa...lapsen käsi ja äidin käsi harjalla. Loruttelulla yksi hammas, kaksi hammas, meillä jähmettyy kuuntelemaan :grin Entä toinen harja itselle, toinen lapselle :rolleyes: Me käytetään tahnaa jo.
Onko muuten teidän vauvoilla karstaaa päänahassa? Meillä on ja koskaan en muista öljyä laittaa, harjaamalla oon koittanut poistaa.

Poikanen tahtoo myös pureksia harjaa ihan itse eikä enää yhtään tykkää koko pesuoperaatiosta. Helpointa on siis antaa harja omiin käsiin samaan aikaan kun itse pesen omat hampaani. :) Tahnaa ollaan mekin ruvettu käyttämään. Varmaan on hommattava toinen harja ja sillä koitettava pestä itse samalla kun poikanen järsii omaa harjaansa.
Tytön hampaat jouduttiin jossain vaiheessa pesemään vähän väkisin, mutta siitäkin selvittiin kun oli vain määrätietoiset otteet ja samalla lauleltiin. Nyt tyttö antaa pestä hampaat tosi hienosti. Että ei se "pakkokaan" välttämättä huono juttu ole, joitain asioita kun on vain tehtävä oli se mieluista tai ei.

Haha :D Tänä aamuna tyttö antoi pestä hampaat taas! Sama tekniikka, kuin eilen illalla, mutta pirteämpi asiakas. Ja tänään minä pesin ensin ja sitten sai itse pestä. Pesin myös omat hampaat malliksi ennen tytön hampaiden pesua. Meillä siis pestään nyt hampaita niin, että tyttö istuu pesukoneen päällä (meidän hoitopöytä) ja minä seison tytön selän takana ja kierrän toisen käden tytön ympäri. Tämä käsi pitää tytön kädet paikallaan (ja tietty koko tytön pesukoneen päällä, ettei pääse putoamaan) ja samalla pidän leuan alta kiinni. Eilen tämä tekniikka aiheutti hirveän huudon, mutta tänään ei mitään. Katsotaan, miten taas illalla. :)

Meidän tytöllä on vähän karstaa. Mielestäni kesäaikaan pään iho voi paremmin, kun sen suihkutteli suihkun alla joka päivä. Nyt talvella vaikuttaa taas siltä, että ei kestä pään iho eikä muukaan iho päivittäistä suihkua. Eli talvella iho on voinut paremmin, kun ei pese vauvaa veden alla niin usein. Mä en oo koskaan käyttänyt harjaa, enkä muutamaa kertaa lukuunottamatta myöskään öljyä. Suihkun/kylvyn jälkeen oon kuivannut tytön pään pehmeällä harsolla ja välillä ihan sillä kylpypyyhkeellä. Jotenkin tuntuu, ettei sitä kannata kauheasti rapsutella, mutta en siis tiedä. Ja meillä tosiaan on sitä karstaa aika vähän.

Täällä myös yksi hampaiden harjauksen vihaaja. :D Äiti ei saa harjata hampaita, iskä saa vähän paremmin. Itse tykkää järsiä harjaa ja repiä harjaksia irti yksitellen... Aamuisin ei käytetä tahnaa, silloin saa itse hoitaa "pesun", mutta illalla tahnan kanssa se on äidin tai iskän homma, ja usein vähän väkisin tehtävä. Mitä väsyneempi tyttö on, sitä huonommin antaa pestä.

Karstaa ei ole ollut enää moneen kuukauteen! Öljysin ja rapsuttelin sormin/harjalla/kammalla silloin kun sitä oli. Karsta olisi hyvä saada pois, koska sen alle jäävä iho tulehtuu herkästi. Meillä käydään kerran viikossa suihkussa (ke) ja kerran kylvyssä (la) ja iho pysyy tosi hyvänä ilman rasvailuita. Poskia vaan joutuu rasvailemaan päivittäin, siihen käytän punaista Apobasea (rasvapitoisuus 60%).

Meillä oli karstaa vain ihan pienenä kerran, silleen että koko päänahan alueelta ikäänkuin kuoriutui iho pois. Meillä käytetään aina silloin tällöin kylpyvedessä öljyä, tyyliin pari kertaa kuussa, sillä on iho pysynyt ihan hyvänä. Ja kaksi kertaa viikossa kylvetään, ke ja la. Kuinkas usein teillä muuten kylvetään?

Kappas, kuukiurustakesään, vastasit mun kysymykseen ennenkuin ehdin edes kysyä :joyful: Meillä muuten yritettiin tuota suihkussa käyntiä viime viikolla taas pitkästä aikaa, mutta siitä poika ei tykkää yhtään, itkuksi menee, vaikka kuinka hiljalleen ja varovasti koittaa hoitaa hommat. Kylvyssä sen sijaan nautitaan täysin rinnoin ja vettä räiskytetään kaksin käsin ja jaloin niin, että kylvettäjä ja koko kylpyhuone lainehtii :woot:

Ei meilläkään hirmuisesti ole sitä karstaa mut jonkin verran. Neuvolassa neuvottiin harjalla pyörittelemään varovaisesti.
Meillä kylvetään 2-3 kertaa viikossa. Eikä tykätä suihkusta, amme on paras! Ankat pitää olla ammeessa :grin

Meillä kylvetään 2-3 kertaa viikossa, riippuen miten paljon on sotattu. Suihkukin kelpaa, mutta kylvyssä on kivempaa. Nyt taas lisään kylpyveteen hieman öljyä. Pakkasten tultua iho on ollut tosi kovilla pojalla. Poskiin laitan iltaisin Bepanthen voidetta ja muu kroppa Agualan voiteella. Varsinkin jalkoihin laitan kunnon kerroksen rasvaa sillä on niin kuivat, että poju on raapinut ne jo auki. Käsissä on jännästi peukun tyvessä kämmenselässä kuiva kohta. Meillä oli vähäinen määrä karstaa ihan syntymästä asti, joka loppujen lopuksi lähti tosi helposti. Laitoin öljyä muutama tunti ennen kylpyä päähän ja vähän ennen kylpyyn menoa harjasin pyörivin liikkein karstan pois.

Meillä noustiin itse istumaan tänään ❤

Kylpemisestä tuli mieleen, että käytiin ekaa kertaa uimahallissa viime viikolla! :) Vaikka Emma onkin yleensä tosi reipas ja rohkea eikä pelkää ääniä, niin aluksi kuitenkin jännitti altaassa. Oli ihan kankea ja piti minusta kiinni tiukasti ja alkoi kitistä jos yhtään yritti siirtää kauemmas omasta vartalosta. Kyllä se siitä sitten reipastui ja uskalsi lopuksi läpsiä reilusti vettä (vaikka sitä roiskui aina silmiin) ja potkia jaloilla veden alla. :) Äidin pikku vesipeto! ♥

Meillä aloitettiin hampaiden pesu niin, että tyttö oli aina seuraamassa kun me pestiin, sitten kun niitä hampaita alkoi olemaan niin annoimme vaan hammasharjan käteen ja se meni suuhun katsoo mallia ja liikuttaa harjaa suussa samoin ku me, lopuksi aina jompikumpi meistä pesee pikaisesti ne tyngät ja sitten alamme maanittelemaan että antaisi harjan jo pois :grin

Me kylvetään jokatoinenpäivä, ihan vaan koska neiti nauttii siitä, iho on hyvä, ainoastaan posket kuivaa koska talvi.
Saunassa istuu vadissa meidän kanssa "löylyissä" eli lämmöissä hetken ja sitten me jätetään isi saunomaan ja lähdetään pesulle, suihkustakin tykkää :joyful:

Meidän poika saunoi ekan kerran joulusaunassa. Oli harvinaisen rauhallinen ja hiljainen (yleensä siis kovin vauhdikas tapaus), mut ei pahaksikaan pistänyt :)

Takaisin