Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me saatiin flunssa kylään. Pikkuinen rohisee niin paljon et meinaa äitille itku tulla.

Kiva ajankohta myös, pitäisi mennä tänään ekaa kertaa mummille yökylään kun meillä on häät mihin ei saa ottaa edes imeväisikäisiä.

Poika pärjää varmasti, äidistä en ole niin varma :|

Meilläkin on häät parin viikon päästä (taitaa olla lapsettomat, mutta en kyllä muutenkaan vauvaa mukaan ottaisi), silloin pisin aika toistaiseksi hoidossa, vaikka yöllä sitten kotiin tullaankin :) Katsotaan kuinka orpo olo tulee! Tällä viikolla oltiin treffeillä nelisen tuntia, ja alun outouden jälkeen oli kyllä vaan tosi kivaa. Oma äiti superluotettavana ja myös muksulle tuttuna hoitajana. Toivottavasti teillä parannutaan pian!

Meil menee vaatteista viel isoimmat 62 mut nekin on menos pois seuraavan pesun jälkeen, 68-70 pääasiassa käytössä ja muutama 74. Haalareita olen pikkuhiljaa miettinyt kun toi syksy tuolta tulee.. hitto et voi olla vaikeaa.

Meil on kans flunssa. Ensin esikoisella ja nyt tuo pikku-ukko on kanssa ihan räkänen. Oikeen pahaa tekee kun se nii korisee välillä.

Meillä menee koot 62-68. Jännää kuulla reilun viikon päästä 3kk:n neuvolassa miten poika on kasvanut. :> Hyvin toi korvikekin vaikuttaa kasvattavan.

Mietin kiinteiden aloittamista, että missä iässä ois paras kun siitä ollaan niin montaa mieltä. Tietenkin neuvolasta tiedustelen asiaa. Mun mielestä voitais ajoissa siirtyä nyt kun jäbä syö pelkkää korviketta, sitä menee helposti yli litra päivässä.

Minä muistan lukeneeni hyvän ohjerimpsun kiinteille, että vauva on valmis mm. sitten kun osaa istua ja yrittää napata ruokaa toisen lautaselta :happy:

Me mennään täysimetyksellä 6kk asti toivottavasti ja sitten alkaa maistelut, onhan se suolisto aina valmiimpi mitä myöhemmin aloittaa.

Tai yang (miks mä aina aattelen että die young...??) Jostain luin että jos vauva juo hurjana korviketta, yli litran, niin se saattaa rasittaa munuaisia, jollon ois hyvä siirtyä kiinteisiinkin ajoissa, jotka täyttää mahaa pidempään ja vähentää maidontarvetta. Se kun ei masussa niin kauaa täytä.

Meillä osittaisimetetty poju saa 3dl korviketta päivässä ja neuvolantäti sanoi 3kk neuvolassa että voitaisiin aloittaa soseet 2 viikon päästä. Täyttää maanantaina 23.8 sen 4kk ja en ole vielä soseita antanut, mutta oma arvio on että poika on pulskistunut niin roimasti, on sen 7-8 kiloa ja aloitan kyllä bataatit ja maissit heti maanantaina. Öisinkään ei enää nuku kuin tunnin pätkiä, kun herää aina syömään, öisin saa vain tissiä. Ennen oli pisin unipätkä jopa 7h. Nyt noin 3h. Isosiskolla pahat allergiat, siksi aloitellaan bataatilla ja maissilla, ne ovat monesti paremmin siedettyjä kuin esim porkkana ja peruna.

Ehkä se neuvolantäti meillekin ehdotti niitä soseita siksi että ei ehkä tarttettais sitä korviketta niin paljoa tai ollenkaan jos söisi soseita. Ihan hurjaa, poju 4kk käyttää koon 74 vaatteita. Tyttö lähes 3v käyttää koon 86 vaatteita. Hän on kyllä vähän miinuskäyrillä, nyt onkin 3v neuvolassa pituuskontrolli, joko lyhyys johtuu ruokavalion suppeudesta tai sukurasitteista, mieheni sisko on 154 cm ja 3 tätiä noin 150, itse taas olen 171 ja mies 180.

Onpa jännä et maissi on hyvä aloitusruoka, kun ainakaan mun oma maha ei tykkää maissista! Pitänee kyllä pikkuhiljaa ruveta miettimään kiinteiden aloitusta. 3kk neuvola ensi viikolla, voisi olla hyvä puhua asiasta siellä, kun seuraava terkkakäynti taitaa olla vasta 5kk. Meillä täysimetetään, ja poika vaikuttaa kylläiseltä, joten hoppua ei ole, mutta tahdotaan varmaan maistelut aloittaa melko pian 4kk:n täytyttyä, kun uudet tutkimukset käsittääkseni puoltavat aikaisempaa aloitusta. Ja jos vaikka yön unipätkät pitenisivät, pääsääntöisesti syö siis yöt ja päivät samalla 2-3 tunnin syklillä.

Meillä on käytössä 62, jotkut housut on 68. Jätkä kun on 64cm pitkä. Just sijoitin, bodyn jatkopalaan, koska jotkut 62 bodeista alkaa pituudesta olemaan lyhyitä, vaikka leveyssuunnassa vielä olisi liian iso. Menee noi 62 sitten vähän pidempään. Tai niin vois toivoa :D
Meillä juteltiin 3kk neuvolassa kiinteiden aloittamisesta. Aion täysimettää 6kk asti, mutta ideahan on maistattaa uusia makuja ja rakenteita. Nykyään ilmeisesti neuvotaan aloittamaan maistelu ajoissa, että lapselle ei kehittyisi pahoja allergioita.

Anime: Oon kuullut samaa tosta munuais-jutusta ja sen takia mietinkin aloittamista aikasin. Jostain luin kans että kiinteät liian aikasin aiheuttais myös allergioita, mut ken tietää...

Meillä ei kyllä istuta eikä edes käännytä mahalleen vielä. Yrittääkö muiden pikkuiset pongeta itseään seisomaan? Poika yrittää hirveesti saada itseään istumaan tai mitä vaan, sit turhautuu kun ei osaa. Oon siis yrittänyt keksiä (tosi luovia) tapoja miten saisin pojalle vähän onnistumisentunnetta tai jtn sellaista, kuten et nostan kainaloista ilmaan että jalat ottaa tukea mun rinnasta ja sanon "oi kato kun sä kävelet" ja meen ympäri kämppää silleen. :p Hyvää jumppaa tulee kun yli 7-kiloista kanniskelee ja nostelee noin.

esikoisen kiinteet kokeilut alotettiin muistaakseni perunalla ja maissilla. Maissi koska maissivelli oli esikoisen suosikki ja perunalla koska vaari-ihminen on perunanviljelijä :D Tän vauvan kanssa kyllä mennään täysimetyksellä sinne 6kk asti ja tässähän ollaan jo hiukan yli puolenvälin! Oon niin ylpeä itsestäni <3 esikoisen kanssa kun imetys tyssäs 2,5kk :/

Meille neuvolassa sanottiin sellainen ohje kiinteistä, että kyllä sen omasta lapsestaan huomaa, että koska on aika aloittaa kiinteät, 4-6 kk välissä kuitenkin. Jos selkeästi näyttää siltä, että maito ei enää riitä täyttämään mahaa (tiheän imun kaudet poislukien ja tietysti monia keinoja on buustata maidontuotantoaan, jos pyrkimyksenä 6 kk täysimetys) tai kun selkeästi osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan (toki noita kiinnostuskausia tulee useampia ettei se ekasta kerrasta pakko ole ruveta antamaan...)

Niin ja tai yangin kysymykseen, niin juu, kovasti sylissä koittaa punkea itseään seisomaan ja istumaan! Onneksi viihtyy mahat vastakkain mun kanssa aika kauankin, kun muuten se sylissä oloa on yhtä puskemista ja kinkeemistä! Ihana idea tuo, että annat hänen "kävellä" pitkin kämppää :joyful: Meilläkin aina ollaan tuossa asennossa, kun tullaan vaipanvaihdosta, kun asettaa jalat mun rintaa vasten aina, kun ollaan hoitoalustalta nousemassa :)

Meillä kans koko aika ollaan punkeemassa ylös, ei hetkeekään jaksa olla pitkälteen :D sitterissäkin ollessa pää nousee :hilarious: Mielellään olisi istuma asennossa, meidän vauva:oops:

Joo, näyttää kunnon vatsalihasharjotukselta kun toinen pinnistää ylös, vaikkei saakaan vielä kun ihan vähän päätä ylös alustasta. :) Yks parhaita leikkejä on se, kun käsistä vetäen auttaa istuma-asentoon. Samalla on hyvä purra äidin etusormen niveltä niin kovaa, että äitiä sattuu. :D Kävelytän kainaloista pitäen tyttöä omalla massullani "vuorikiipeillen" kun itse istun puoli-istuvassa asennossa. Voi sitä riemua kun näkee äidin yläilmoista käsin! :)

Maailma kiinnostaa niin valtavasti, että kotona menee helposti hermo. Isin lätkäpeliä jaksoi seurata silmä kovana koko pelin ajan ja tänään illalla katto vielä 20:30 uutislähetyksen, etenkin urheiluruutu näytti kiinnostavan. Penkkiurheilijako tästä tytsystä kasvaa... :D En ole aiemmin antanut katsoa telkkaria, mites te muut? Annatteko vauvan katsoa, jos sitä edes kiinnostaa?

Meillä ei anneta katsoa ollenkaan telkkaria. Aivan hirveästi se kyllä kiinnostaisi, joten telkkaria ei yleensä voi pitää päällä laisinkaan tai sitten täytyy viritellä näköesteitä, kun jäbä leikkii lattialla. Asiaa on vissiin tutkittu paljon ja mitään hyvää siitä ei seuraa, huonoa vain, kuten puheenkehityksen viivästymää tai myöhemmin koulussa oppimisvaikeuksia. Toki pienet hetket silloin tällöin tuskin vaikuttavat ja onpa meidänkin jäbä varmasti salaa katsellut! Kerrankin luulin hänen nukkuvan sylissäni, mutta katselikin onnellisena telkkaria pää minusta poispäin käännettynä :shifty: Pitempiaikainen ja säännöllinen telkkarin katselu on sitten asia erikseen. Tässä artikkeli aiheesta:

http://www.terve.fi/raskaus-ja-lapset/saako-vauva-katsoa-tvta

Kyllä meillä katsellaan telkkaria, isommat lapset katselee myös. Mutta emme siis laita vauvaa telkun ääreen :grin meillä on myös sohva aika kaukana telkusta ni tuskinpa neiti sitä näkiskään ja sitterissäkin on niin että selkä päin telkkaria :) kerran vierailtiin niin siellä katseli puuha-peteä sylki valuen kun talon pikku-isäntä sitä katseli :rolleyes:

Meillä poika välillä katselee sylissä mukana, mutta lattialla harvemmin kiinnittää huomiota ja sitterissä yleensä katselee ja naureskelee meille, jos katsellaan telkkaria. Enpä usko että telkun katsomisesta tässä iässä on mitään haittaa, ja esim puheenkehitys riippuu varmasti siitä, mitä muun ajan tekee. Tietenkään tv ei edistä puheenoppimista, mutta en usko että myöskään hidastaisi muuten kuin sillä, että se aika on pois oppimisesta. Mutta tuskinpa kukaan ihan koko aikaa jaksaa kuitenkaan vauvan kanssa jutella :D Mietitään asiaa sitten, kun muksu alkaa enemmän ymmärtämään telkkaria, ja jos jossain kohti aikaa alkaa kulumaan liikaa sen edessä.

Meilläkään ei saa katsoa telkkaria, siihen on monia syitä, ei katsota itsekään vaikka kyllä se talosta löytyy ja ennen ollaan katsottu, nyt on kolmas vuosi ilman, suosittelen :)

Takaisin