Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidänkin poika syö pääasiassa noin 10min parin kolmen tunnin välein. Nykyään saattaa välillä mennä lähemmäs varttikin, mistä oon jo ihan hämmentynyt, kun pienempänä oli vielä vauhdikkaampi :D

Nopeita syöttöjä siis muillakin! Meidän neiti syö nopeasti mutta tiheästi, 5-10 min imu ja saattaa haluta lisää 15min - 1,5 h välein. Joskus syö vaan toisen tissin, joskus molemmat ja selvästi välillä ottaa vaan pieniä välipalahuikkia. Eikä tossa hommassa ole mitään ennustettavuutta, eli voi malttaa hyvin isin kanssa kun käyn lenkillä tai voi heti alkaa itkeä nälkää kun olen lähtenyt. Illalla on pidempiä imetyksiä kun aina torkahtaa tissille ja tankkaa lisää yötä varten.

loora. Netistä löytyy monenlaisia! Itse tilasinkin nyt fb'n kautta, aivan ihania, erilaisia ja turvallisia eritoten :love7 Meillä alkoi rinnalla seurustelut ja ne pienet raivokohtaukset haittaamaan itse syömistä niin kokeilin sitä helistintä, saa hipeltää sitä sen sijaan että näplää tissiä tai minun hiuksia, tai repii omia kasvojansa jne. Sen tarkoitus on yksinkertaisesti antaa vauvalle tutkittavaa ja sitä voi turvallisesti maistella, toimii jännittävissä tilanteissa "turvaleluna" yms. Niitä löytyy niin monenlaisia että valinnanvaikeus iskee :joyful:

Meillä tuo syöminen on edelleen sellaista rinnalla notkumista ja varsinkin kun vauva siihen nukahtaa ja jos yritän siirtää niin takuuvarmasti herää huutamaan ja siitä se sitten lähtee, 99% nukahtaa rinnalle aina ja niinpä "syömiset" venyy... ja venyy :dummy1: Kerran päivässä sitten pistän stopin ja otan typyn liinaan että päästään ulkoilemaan ja tekemään kotihommia jne, siinä nukkuu hyvinkin sitten 2-4 h :happy:
Vain hetken viihtyy leikkikehässä, sellasta 5-10 min

Etsijä, joo noin 5min, joskus on mennyt 12min kun on syönyt molemmat tissit iltatankkauksen aikaan :D Ja ihan rauhassa toi imuttelee, mut oisko imuteho vaan tosi kova? En tiiä. Lopun ajan Aapo nukkuu tai möllöttää ja pölöttää :D Uskomaton vauva, ihan erilainen kuin siskonsa (sitä ei voi sanoa vissiin liikaa, kun oon niin hämilläni siitä edelleen)

Meillä kans 5-10 minuuttia. Olin ihan shokissa ku yks ilta menikin lähemmäs 20 minuuttia o_O. Syöminen on nopeaa ja tehokasta, aika lailla tankkaillaan 2-3 tunnin välein. Välillä saattaa tosin mennä niin että vartin päästä on jo nälkä ku on puklailtu ja röyhitty- ei myöskään pysty yhtään ennustamaan.
Meillä viihdytään jopa tunti yksin leikkimatolla jutellen leluille, nyrkit ja varsinkin peukut on pop. Perjantaina saatiin saunoa tunti!! Ihan rauhassa, poika makasi sängyssä ja jutteli mobilen raitakavereille, jos tutti tippui meni nyrkki suuhun ;'D
Ipnainen myy ainakin ihania imetyskoruja, itse en ole vielä raaskinut ostaa!

Me jouduttiin luopumaan koirasta, juurikin sen vuoksi ettei siihen pystynyt luottamaan varsinkaan vauvan suhteen. Todella arvaamaton tapaus toisinaan. Tää on mulle niin vaikeeta vieläkin :( Koira tosin muutti mun ex-miehen luokse, että varmasti koiraa voin joskus nähdä... Mut silti... :(((

Meillä ei ainakaan vielä arvaamattomia ole, se aika vähän jännittää kun vauva lähtee liikkelle, tottakai koirat sitten kiinnostaa. Toinen koira ei siedä sellaista että perässä kuljetaan ja yritetään koskea arvaamatta ja toinen on muuten vain herkkis, oikein kiltti kuitenkin. Meillä koirat sinkoaa ovelle heti jos joku tulee, siinä rytäkässä helposti voi jäädä jalkoihin ja sitten juostaan taloa eestaas! huoh... En tiedä miten saisin sen kitkettyä pois, toki ovelle saa mennä mutta usein vierailijat saavat yllätettyä koirat niin että sinne ovelle mennään huudon kanssa jalat sutien vailla järkeä.
Tässä sohvalla kun imettää niin ei itse pääse väliin ja kun tilanne on jo päällä heti niin ei sitä saa keskeytettyä, plaah.

• Tykkään
Reaktiot: LMK
Meillä koira ei oo ollu oikeen milläsäkkään, on rodultaan kaikkia takastava. Välillä kun vauva maikailee niin käy salaa nuolaisemassa :D Ovikellon haukkuu, mut muuten ei osaa riekkua liikaa. Saas nähdä sit ku vauva liikkuu, voi olla sitten jo toinen juttu. Onneks on kiltti luonteeltaan aina ollu.

Meillä koira ei ikinä osottanut minkään näköistä agressiivisuutta Viennaa kohtaan, mutta koiran tuntien ne piirteet olisi noustanut päätään lapsen kasvaessa :( Viime syksynä puri miestäni kasvoihin täysin "varottamatta" ja nyt hetki sitten hoidossa ollessaan juuri nykyisessä kodissaan, niin nappasi naamasta kiinni ja 6 tikkiähän se vaati. Vaikka koira oli jo vanhempi ja aina minulla ollut, niin en uskaltanut ottaa riskiä :( Onneksi uusi koti löyty tutun ihmisen luota, jolla on aikaa tehdä töitä ongelmakäyttäymisen suhteen... Nyyh :(

Niin ei tuollaisessa tilanteessa halua riskiä ottaa :( mutta onneksi koira pääsi tuttuun paikkaan, eikä ihan tuntemattoman luokse. Voi halutessaan sitten nähdäkin koiraa. Tuskin kukaan haluaa ottaa riskiä lemmikin ja lapsen välillä jos vähäänkään epäilyttää. Kyllä meilläkin koira sais lähteä jos vähäänkään olis epäilys että ei tule juttuun pienten kanssa. Meillä on onneks noita pieniä paljon lähipiirissä, niin on sitäkin kautta tottunut. Lisäksi koira on pieni kokoinen, niin sekin sitten helpottaa. Päivisin pidän ulko-ovea auki jos vauva nukkuu terassilla niin tää koiruus pysyy hyvin sisällä eikä yritäkään karata ulos ovesta :) Joskus vauvan viltille yrittää mennä jos se on lattialla, mutta uskoo heti kun kieltää :)

• Tykkään
Reaktiot: LMK
Meillä jäätiin jo kissan alle.. hurjat vekit tuli ressukalle mutta onneksi ovat parantuneet jo hurjaa vauhtia. Vahinko toki oli, kissa säikähti eikä yhtään katsonut pakoreittiään, mutta pitää nyt olla tarkkana että oppii vähän varomaan. Kissa on kuitenkin mun toinen vauva, siitä luopuminen on ihan vihoviimeinen ratkaisu.. :/ on kyllä selvästi pahoillaan, hurja kehrääminen ja kiehnäys päällä tunkee vauvan viereen nukkumaan kun ollaan sohvalla päiväunilla.. :D

Täällä tais olla jotain keskustelua tosta vauvojen käsien suuhun tunkemisesta.. Nyt se on vaa pahentunu, välillä tissillä ollessaan tunkee nyrkkiä väliin ja jos päästää tissistä irti välissä ollessaan jo kylläinen niin nyrkki kyllä kelpaa. Ei tossa tilanteessa huoli tuttiakaan, on siis ihan tyytyväinen kuitenkin ettei tuo nälkää ole. :D Annatteko vaan mussuttaa sitä nyrkkiä vai mitä olette keksineet?!

edit.. Juuri kun tuo tossa lattialla makaa niin kuola valuu ihan solkenaan ja nyrkki maistuu, ei kai toi vaan rupea hampaita tekemään vielä!! Vasta siis kuun lopussa tulee 3kk, mutta niin vaan itsellänikin on ekat hampaat puhjennut juuri tuossa iässä..

No minkäs teet kun syö ja syö :) pesen vaan ahkeraan niitä käsiä :) ja tietty kynsii täytýy leikata ku saattaa raapii. Voihan niitä hampaita tulla jo tuossaki iässä. Täytyyki tutkii milloin noille muille lapsille alko tulee :) mutta tosiaan sylkee valuu meidänki tytöllä, ei kuitenkaan vielä niin että sais paitaa koko aika vaihella.

Aijai, nyrkinsyöminen ja kuolaus kuulostaa pahalta! Meilläkin järsii nyrkkiään koko ajan ja oon miettinyt voiko ikenet jo kutista, mutta ei kuolaa vielä. Yritetään korvata nyrkkiä (ja etusormea jolla kutittelee varmaan nielurisoja!) tutilla, mut aina, kun katse välttää, on kyllä nyrkki suussa.. Eli eipä ole vinkkejä!

Juu, nyrkki maistuu ja kuola lentää täälläkin! Lisäksi etu- ja keskisormi eksyy usein kurkkuun asti ja sitten toinen kakoo... tissin väliinkin tosiaan eksyy. Koitat ottaa nyrkkiä pois, niin kuin vieterillä se vedettäis, kun niin nopeeta laittaa takas :joyful: Nyrkki nyt vaan on hirveen hyvää, ei sille tunnu mitään voivan :)

Lemmikeistä... me kovasti jännitettiin, että miten käy meidän kissavanhuksen kanssa (11 vee), kun vauva tulee taloon. Hieman sekopäinen ollut aina, saa hullutuskohtauksia ja muutenkin heikot hermot. Nyt kuitenkin mennyt vielä kaikki ihan hyvin, vähän vaan käy haistamassa poikaa ja lähtee pois. Kunnioittaa pojan tilaa, ei esim mene ollenkaan pojan leikkialueelle, vieressä saattaa pötkötellä. Saa nähdä miten muuttuu tilanne, kun poika lähtee liikkeelle...

Kai se sitten kuuluu ikään, meilläkin nyrkki ja sormet maistuu yksitellen tai kaikki kerralla, peukku välillä tuudittaa uneen jos äiti ei aina jaksa tissillä nukuttaa. Kuolaa valuu enemmän ja enemmän. Emma osaa jo ottaa kiinni lelusta ja viedä suuhun, mutta ei vielä osaa järsiä vaan koittaa imeä ja lutkuttaa niitä. Libero-perhosen perä kelpaa hyvin. :D

Mun äidin kissa suhtautuu neitiin muuten varovaisesti, mutta neidin itkiessä kissa tulee aina paikalle "hätiin". :)

kuuluu ikään. vauva tutkii maailmaa suunsa avulla ja omat sormet on se lähin mitä sinne suuhun saa ja koska ne sormet mälvää siellä suussa niin sylkeä erittyy, ihan kuten meillä ruokaa syövillä ihmisillä suuhun erittyy kuolaa kun sinne laitetaan jotain esim. purkkaa, karkkia, ruokaa... puhumattakaan mistään muusta. Siis ihan biologinen ja normaali asia :)

Takaisin