Vaunut kaukalot ja muut menopelit :)

Meillä (jo vuoden 2007 mallissa) Britaxin baby-safessa oli mukana pepun alle lisätyyny, jota käytettiin se ihan pikkuvauva-aika. Meillä on pitkät (mutta melko hoikat) pojat ja kumpainenkin olisi vielä päälle vuoden ikäisenä mahtunut tuohon britaxiin,  mutta siirtyivät selkämenosuuntaan-istuimeen noin 9kk iässä, jotta näkivät ja siten viihtyivät autossa paremmin. Toi britaxin kaukalo ei varmaankaan ole se kaikista kevyin, mutta mä olen molemman kanssa vaan ekat pari kuukautta ylipäänsä irrottanut kaukalon autosta ja kantanut vauvaa siinä, sen jälkeen se on ollut vaan isofixissä kiinni kuten turvaistuinkin ja olen kantanut pelkkää vauvaa.

Olikos täällä joku lastentarvikeliikkeessä töissä? Onko kokemuksia/käyttäjien kommentteja Teutonian Spirit s-3-yhdistelmistä? Mä olen jotenkin nyt iskenyt silmäni niihin, mutta vieläkin vähän vierastan tuota kolmipyöräisyyttä ja m ietin niiden toimivuutta talvella, jos tiet eivät ole auratut. Pojilla meillä oli Teutonian Prestiget, jotka oli maailman ihanimmat, mutta haluaisin pikkuisen vaihtelua. Ja vuoden ikäistä odottaa jo Teutonian Timmyt (miten niin merkkiuskollinen...), jotka on ihan huiput.
 
Kaukaloista kirjottelen vielä :) Eli meillä viime vuonna ostettu Gracon Logico S+telakka käytössä. Poika on nyt reilu 10kk, 74cm ja 9,3kg. Mahtuu kaukaloon edelleen vallan mainiosti toppavaatteissakin :) Ja pään yläpuolella on vielä "kasvuvaraa". Gragon vanhemmasta kaukalomallista ei saa noita turvavöitä säädettyä yhtä pitkäksi. Eli voin lämpimästi suositella tuota uudempaa mallia, siihen mahtuu pitkään.
 
Mariannu: Meillä on Teutonia Spiritit vm 2010 lilan värisenä pehmeällä kantokopalla. Kolme pyörää kulkee ihan yhtä hyvin lumessa ja sohjossa kuin neljäkin (Nyt käytössä Emmaljungan Scooterit 2-v. tytöllä). Pyörät ovat myös tosi näppärät kesällä ja kaupungilla, kun avaa lukituksen ja koko kärry pyörii akselinsa ympäri yhdellä kädellä tarvittaessa. Kolmessa kunnon pyörässä on liikkuvuutta samalla tavalla, kuin pienissä kääntyvissä etupyörissä, mutta kolme kunnon pyörää ei töksähtele vaarallisen oloisesti jokaiseen katukiveen tai ratikkakiskoon. Tätä ongelmaa ovat esim. Bugaboon omistavat kaverit valitelleet. Pyörissä ei siis mitään vikaa.

Minä kuitenkin haluaisin myydä nuo poies ja itse asiassa kaikki muutkin meidän rattaat ja hankkia Phil&Ted'sit, joihin saan esikoisellekin vaunupaikan. Sisarusrattaiden käyttöikä on kuitenkin niin lyhyt (esikoinen siis melkein 2,5 v. kun vauva syntyy), että P&T -rattaita käyttäisin sitten myöhemmin vain pienemmällä. En kuitenkaan 2,5 v:n kanssa vielä uskalla lähteä kaupungille esim. pelkän seisomalaudan kanssa jo turvallisuussyistäkin.

Haluaisin myös kovan kopan kesävauvalle, koska kovassa kopassa kuomu kulkee mukana, vaikka rattaiden rungon jättäisikin ulos (ei paista aurinko nukkuvan silmään). Muistan myös, että Teutonian pehmeä kantopussi oli kamalan kuuma vauvalla kesällä - se on sisältä sellaista velouria. Talviaikaan taas kylläkin ihanan lämmin ja pehmoinen. Ja muuten toki kevyt ja näppärä.

Hirvee pohdinta on tuossa vaunuasiassa, kun tavallaan ei haluaisi mistän luopua, mutta toisaalta haluaisi uudet! Meillä myös matkarattaat on 3-pyöräiset ja ihan vaihtelun vuoksi toisaalta haluaisin nelipyöräiset (mitä nuo P&T'sit ei taas ole). Ai niin, meillä on pitkä tyttö, jolle kyllä Teutonian ratasosa jäi pienen oloiseksi jo ennen kahta ikävuotta.
 
Olisiko kellään viime hetken tietoa siitä, minkä kokoisia ulko- ja sisämitoiltaan kaukalot ovat? Joitain ulkomittoja netistä löytyy, mutta onko ihan oikeita mittoja sisämitoista, erityisesti selkänojan pituudesta? Viime kerralla käytiin mittanauhan kanssa lastentarvikeliikkeessä mittaamassa ja Maxi-Cosin Cabriofix oli isoin ja otettiin se, mutta nyt pitäisi optimoida siten, että mahdollisimman iso kaukalo, joka kuitenkin mahtuu autoon kahden turvavyöistuimen kanssa.
Esikoisella Gracon kaukalo kävi pieneksi 5kk iässä ja se oli vähän liian aikaisin. Ja ihan aikuisten oikeasti lapsi ei siihen mahtunut, vöitä ei saanut kiinni ja pää tuli yli. Joku ketjussa kirjoitti, että uudemmissa tilanne on voinut muuttua?

Rattaina meillä on aina ollut Gessleinin Swing tai vastaavat ja sellaiset meille kotiutuivat nytkin huutonetin kautta. Avorattaina yhdistelmien jälkeen Brion Ponyt, joita ollaan viime aikoina kuljetettu matkoillakin ulkomailla, koska matkarattaat on niin rimpuloita pidemmillä kävelyillä. Ponyt on mielestäni ehdottoman parhaat hinta-laatu ja käyttöominaisuuksiltaan! Lisäksi niihin menee vielä isokokoinen 5v. hätätilanteessa. Meillä ei ole ollut koskaan tuplia, just 2v meni komeasti kesät talvet seisomalaudalla ja ihan kunnon lumihangessakin, kunnes 3 vuotiaana pääsi paremmin pyöräilyn makuun.
 
Mariannu, mä oon töissä lastenkrääsä-liikkeessä :) Mutta Teutonioista en osaa mitään sanoa, sitä tuppaa tulemaan parempi tietämys vaan niistä merkeistä mitä meillä myydään. Mutta mä liputan ylipäätään kolmipyöräsiä vaunuja. Ne on edullisempia kun mallit joissa on vaihdettavat etupyörät mutta saa samat edut; kulkee maastossa hyvin ja kääntyvän pyörän kanssa pääsee ketterästi vaikka kaupoilla :) Harkitsin vakavasti myös noita Phil&Tedsin Navigatoreita, ne on ihan mahtavat! Ja kun nyt päästiin hehkuttamisen makuun niin pakko kanssa kehua Brion Ponyja. Meillä ollu ne käytössä pojalla nyt yli vuoden ja meinaan(toivon) että pärjättäis noilla Gessuilla ja sit Poneilla, niitten kans ollaan pärjätty hyvin ilman erillisiä matkarattaita. Eessä ois vaan esikoisen vierottaminen rattaista, jaiks! :D
 
Kiitos kommenteista kolmipyöräisiä koskien! Mä luulen että ne Teutonian spiritit meille ehkä tiensä löytää. Uskaltaa ehkä ostaa jonkun tyttökuosin, kun kerran sukupuoli on kromosomeista varmistettu (jotain hyvää siitäkin). Saattaa kahden pojan jälkeen käydä niin että höyrähdän tyttöhömpötyksiin :).

Tuli tuosta otsikon "muista menopeleistä" mieleen, että muut joilla on kolmas tulossa, meneekö auto vaihtoon? Se on meillä se miehen "vauvahömpötys", eli se surffailee autoja ja miettii että mikä hommattaisiin. VW Sharan ja Touran kai sillä on nyt ykkösinä, mä itse tykkäisin enemmän tuosta Touranista kun ei ole niin valtavan iso. Siitä tulee kuitenkin mun auto ja meillä on esim töissä tooosi kapeat parkkipaikat. Meillä mies ajelee pikkuautolla ja mä perhemallilla :).
 

Meillä on herätty jotenkin hitaasti tähän yhdistelmävaunu/turvakaukalo/isofix-telakka/matkarattaat ajatteluun. On jopa pyörryttänyt lukiessani näitä keskusteluja. Vauvalehdestä löysin jo muutamat mieleiset yhdistelmät, mutta ongelmaksi olen nyt muodostanut sen, että haluaisin yhdistelmävaunut, isofixjalustaisen turvakaukalon, jonka voi myös tarvittaessa kiinnittää vain vöillä sekä näppärät rattaat, joihin tämän kaukalon saisi kiinni. Miten tuntuu, että myydään vain komboa, johon kuuluu automaattisesti vaunukoppa, ratasosa ja jalustaan menevä turvakaukalo? En siis haluaisi niin "isoa" ratasosaa kuin mitä nämä vaunukoppaiset kombot sisältävät ja toisaalta en haluaisi myöskään toista vaunukoppaa, jolle ei tulisi mitään käyttöä.

Tästä esimerkkinä aiemminkin keskustelussa noussut Brio Sing travelsystem. Brio primosta löysin hintaan 169e turvakaukalon ja jalustan ja ne kiinnittyvät myös pelkillä vöillä. Mutta ilmeisesti nämä juuri kiinnitetään myös kyseiseen travelsystemin ratasosaan?

Britax Baby Safe Plus SHR kaukalossa miellyttäisi turvallisuus, helppokäyttöisyys ja väriominaisuudet :D. Löytyy myös isofixittomaan autoon oma Belted Base kiinnityssysteemi, joka kiinnittyy kolmipistevöihin. Turvakaukalo voidaan kiinnittää näihin rattaiden runkoihin: Britax B-Agile, B-Smart, B-Mobile ja B-Dual. Kaukalon saa irroitettua siis rungosta helposti ja nopeasti yhdellä kädellä. Mutta siis ostettava olisi matkarattaat (n.200-400e), joihin siis saa kiinnitettyä kyseisen kaukalon.

Eli siis mikäli itsepäisesti kaipaisin "maaseutuelämään" soveltuvat tukevat ja isopyöräiset yhdistelmät saadaan maksaa niistä 500-1100e. Sitten kaupunki- ja ostosreissuelämään kaipaamistani kevyistä, näppäristä ja pieneen tilaan helposti sujahtavista matkarattaista 200-400e. Turvakaukalosta, joka niihin soveltuu 160-300e. Jalustasta mahdollisesti erikseen 150-200e. Sekä mikäli toivon vielä sitä Belted Base-kiinnityssysteemiä myös toiseen autoon isofixjalustan lisäksi 70e.

Näin pikaisella matikalla lapsen kuljettamiseen menisi siis noin 1080 - 2070e. En oikeastaan tullut tänne edes purnaamaan hinnasta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että tuohon hintaan "joudun" ilmeisesti ostamaan ja maksamaan sellaisesta mitä en edes tarvitse. Ehkä täytyy mennä tosiaan asioimaan ihan liikkeeseen (hankalaksi kiukuttelevaksi raskausasiakkaaksi :P) ja tiedustelemaan, josko löytyisi joku sellainen paketti, mikä tyydyttäisi myös meikäläisten tarpeet. Miksei lastentarvikeliikkeessä voi asioida kuin karkkikaupassa ennen vanhaan? Mä otan kymmenellä pennillä tota, kahdella kymmenellä tota ton värisenä?

 
'Mä ottaisin 50 eurolla matkarattaita, 50 eurolla turvakaukaloa ja 70 eurolla yhdistelmiä. Ei niitä kirpeitä vaan makeita.'

Nämä varustekeskustelut on mielestäni aivan loistavia, mutta tosiasia on se, että 'toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä'. Kannattaa miettiä todella tarkkaan, missä oikeasti liikkuu ja mille on niin paljon tarvetta, että kannattaa ostaa. Esimerkiksi kevyille matkarattaille kauppaan ei välttämättä ole ollenkaan tarvetta, jos käyt yksin supermarketissa. Silloin sinulla on ostoskärryt, joitten päällä tasapainottelet turvakaukalon kanssa. Toisaalta taas yhdistelmillä selviää oikein hyvin suurimmasta osasta kauppareissuja, jos ei tarvitse ostoskärryjä, jos nyt ei käy usein kaupungissa kivijalkakaupoissa, joihin ei kyllä sitten pääse sisään edes matkarattailla. Myöskin olen itse tykännyt siitä, että vauva on vaunukopassa piilossa esim. kauppakeskuksissa, eikä matkarattaissa enemmän avoimessa.

Kolmipyöräisistä sen verran, että minulla ei ole kokemusta sellaisten työntämisestä, mutta olen useammalta kuullut, että ovat lumessa raskaammat kuin isot nelipyöräiset, koska kolme pyörää tekee kolmea uraa ja neljäpyöräiset kahta uraa.

Jos nyt kuitenkin kokee tarvitsevansa erilaisia menopelejä, niin suosittelen tori.fi -nettikirppistä ja huutonettiä, joista saa vähänkäytettyjä hyvällä hintaa. Menopelien mallitkaan ei ihan hirveästi muutu vuodesta toiseen ja jos vaunut ovat olleet vähäisessä käytössä kaksi vuotta ja sen jälkeen varastossa varalla kaksi vuotta, ne voi saada todella kilpailukykyiseen hintaan. Oikeastaan vaunuilla käy vähän niinkuin autolle kaupasta ulos ajettaessa, että jälleenmyyntiarvo tippuu heti, vaikka ominaisuudet ovat edelleen loistavat.
Saksasta tilaamistakin kannattaa harkita. Olen itse käyttänyt mm. babyonline (http://www.babyonlineshop.de/) verkkokauppaa hyvällä menestyksellä ja taidettiin joku kaukalokin tilata pingpongonline -kaupasta.

Osaisiko joku neuvoa noissa turvakaukaloiden kokoasioissa? Mikä niistä on tilava?
 
Ei mene auto vaihtoon. Farmari ollut esikoisen ajoista lähtien ja meillä on melkein ihan just samoihin aikoihin syntyneet lapset kuin sinulla. Tai siis ainakin luulen ettei sitä vaihdeta, mutta miehen 'vauvahankinnoista' ei ole vielä keskusteltu :)
 
Littledaisy, noi Britaxin kaukalot sopii adaptereilla ainakin Teutonian yhdistelmiin ja muistaakseni jonkun muunkin merkin. Eli kannattaa oikeasti lähteä lastentarvikeliikkeeseen ja kertoa, mitkä teidän tarpeet on ja pyytää myyjää kertomaan vaihtoehdoista.

Mä ostan usein tarvikkeita sen hetkistä tarvetta varten ja myyn herkästi sitten eteenpäin. Kakkosen vauva-aikaan meillä oli (ja on yhä) oikein hyvät matkarattaat (Emman perusbmx, jotka on ihan loistavat kun ovat sen verta kestävät, että sinne voi iskeä tarvittaessa kaksikin lasta), mutta ostettiin silti vielä kaukaloon sopivat toiset matkikset, jotka sitten myytiin pois 6kk:n jälkeen, kun niitä ei enää tarvittu. Ja todellakin, jos haluaa selvitä vähän halvemmalla, niin kannattaa etsiä käytettyjä, koska aika moni tuntuu toimivan samalla tavalla, eli tosi hyväkuntoista tavaraa on paljon tarjolla. Samoin moni ostaa nykyään esim. Phil&Teds tuplat, joten yhdellä lapsella 1-2 vuotta käytössä olleita yhdistelmiä on paljon myynnissä.

Asteroidi, meillä tuo auton vaihto on edessä sen takia, että on satunnainen tarve kuljettaa mukana myös anoppia :). Eli kun anoppi on meillä, on kiva että päästään yhdellä autolla koko poppoo liikenteeseen. Lisäksi muuten menisi kaikki lastenistuimet vaihtoon, kun noiden kahden istuimen kanssa autoon ei enää sovi kaukaloa. Mies on tyytyväinen kun saa vaihtaa koko auton eikä istuimia :). Kakkosautossa riittää sitten että kaksi lasta mahtuu kerrallaan.
 
Meillä oli esikoisella Maxi-Cosi cabriofix, oli mielestäni tiöava ja muutenkin hyvä kaukalo. Poika nimittäin kasvoi +2 käyrällä pituudesta ja mahtui silti hyvin vielä 10kk asti kaukaloon, jonka jälkeen siirryttiin seuravaan istuimeen. Olisi kyllä varmaan mahtunut vielä hetken kaukaloonkin... :)
 
Littledaisy, se on just myyjien hommaa ettiä asiakkaalle sopivin paketti. Marssit vaan liikkeeseen ja sanot mitä haluut. Se on ihan normihommaa että asiakkaitten kanssa vietetään toista tuntia kattoen tavaroita läpi.. Nii ja tosiaan Britaxinhan saa kiinni useampaan vaunumerkkiin. Tota valinnanvaraa on kyllä ihan hirveesti, se on vaan hyvä jos on kriteereitä joilla rajata vaihtoehtoja :)
 
Me ostettiin käytettynä Emmaljungan Duo Combit, koska halusin ehdottomasti tilavan kopan, jotta voin nukuttaa ulkona pitkään. Lisäksi isot renkaat, joilla menee vähän huonommassakin maastossa koiran kanssa lenkkeillessä.Turvakaukaloita kävin ihailemassa ja Maxi-Cosin Cabriofix ja Pebble miellyttivät keveydeltään ja tietysti autoliiton testienkin takia. Me ei ajateltu matkarattaita hankkia, koska Maxi-Cosinhan saa kiinni Emmaljungan vaunuihin tarvittaessa ja minä oon vähä huono muutenkin hyppäämään kaupungilla. Kaukalon näppärä koko, tilavuus ja keveys on sellaisia mitkä itselle oli tärkeitä, koska oletettavasti sitä kaukaloa joutuu vähän kädessäkin kantamaan.Maxi-Cosin meinasin tilata Amazonista, saa paljon halvemmalla ja rahanmeno jäänee pieneksi, koska näiden arvokkaampien kaukaloiden jälleenmyyntiarvo näkyy olevan aika kohdillaan.Tässä linkki muillekin, jos kiinnostaa: http://www.amazon.co.uk/Maxi-Cosi-CabrioFix-Infant-Carrier-Reflection/dp/B000MF2E7A

Se mitä ei näillä pärjätä, niin korvataan sitten kantorepulla. :)
 
Meillä oli esikoisella juurikin emmaljungan city crossit ja niissä adapterilla maxi-cosin kaukalo kiinni, oli kätevä kaupungilla, enkä kaivannut matkiksia.. Hankittiin matkikset ulkomaan reissua varten britax b-agilet, toimivat pari reissua, mutta nyt tuntuu etteivät enää käänny hyvin... Pettynyt todella niiden laatuun. :/ Nyt sitten täytyy valitettavasti luopua emmaljungista ja lähdemmekin katsastamaan tuplavalikoimaa Helsinkiin v-loppuna, vaihtoehdoiksi valikoituneet bugaboo donkey, phil&teds ja babyjogger city select... Toivottavasti jotkin tärppää ja täyttää meidän vaatimukset... :)
 
Heippa,

Täällä käytiin tuplavaunuvalikoima katsastamassaja päädyttiin Bugaboo donkey duo ! Ja toissapäivänä saapuivat ja nyt monona eli yhdellä lapsella käytetty. Ei voi muuta kuin hymyillä, kulkivat ulkona maastossakin kuin unelma, meillä kun koira niin lenkitys on onnistuttava säässä kuin säässä :D Suolainen hintahan noilla on, mutta onneksi sentään saimme uudenveroisista emmaljungista hyvän hinnan :) Jos siis joku muu tarvitser tuplia, suosittelen ! Kätevää nyt kun ei vielä vauvaa on, että ovat yhdellä lapsella yhtä leveät kuin meidän emmaljungat ja sit vain 14cm leveämmät kun vauvan koppa tulee viereen :)
 
Heippa,

Täällä käytiin tuplavaunuvalikoima katsastamassaja päädyttiin Bugaboo donkey duo ! Ja toissapäivänä saapuivat ja nyt monona eli yhdellä lapsella käytetty. Ei voi muuta kuin hymyillä, kulkivat ulkona maastossakin kuin unelma, meillä kun koira niin lenkitys on onnistuttava säässä kuin säässä :D Suolainen hintahan noilla on, mutta onneksi sentään saimme uudenveroisista emmaljungista hyvän hinnan :) Jos siis joku muu tarvitser tuplia, suosittelen ! Kätevää nyt kun ei vielä vauvaa on, että ovat yhdellä lapsella yhtä leveät kuin meidän emmaljungat ja sit vain 14cm leveämmät kun vauvan koppa tulee viereen :)
 
Heippa,



Täällä käytiin tuplavaunuvalikoima katsastamassaja päädyttiin Bugaboo donkey duo ! Ja toissapäivänä saapuivat ja nyt monona eli yhdellä lapsella käytetty. Ei voi muuta kuin hymyillä, kulkivat ulkona maastossakin kuin unelma, meillä kun koira niin lenkitys on onnistuttava säässä kuin säässä :D Suolainen hintahan noilla on, mutta onneksi sentään saimme uudenveroisista emmaljungista hyvän hinnan :) Jos siis joku muu tarvitser tuplia, suosittelen ! Kätevää nyt kun ei vielä vauvaa on, että ovat yhdellä lapsella yhtä leveät kuin meidän emmaljungat ja sit vain 14cm leveämmät kun vauvan koppa tulee viereen :)
 
Meille on tulossa Oran Jovi airit, eli sillä kovalla kantokopalla oleva versio ja Se on jonkin verran korkeempi yhdistelmä kun oran saaga tai taiga. Ollaan molemmat melko pitkiä niin silläkin oli iso vaikutus :) britaxin kaukalo tulee kerran käytettynä miehen veljen luota, pinnis tulee minun kotoa, Sekin käytössä ollut jo 70v sitten, perintösänky siis kyseessä ;)
 
Meillä on maksanu turvakaukalo ja yhdistelmärattaat yhteensä 190e, molemmat ostettiin käytettyinä. Kaverilta saahaan lainaan kevyemmät matkarattaat..Eli ei niihin välttämättä tuhansia euroja tarvii työntää.. ;)
 
Ebayssä on myynnissä iso läjä uusia rattaat, turvaistuin, telakka, härveli yhdistelmiä aika edulliseenkin hintaan (Halvimmat muistaakseni 340€). Onkohan kukaan tai kenenkään tuttu tilannut sieltä koskaan? Ei tosiaan tuhansia viitsisi pistää haisemaan ja käytettyä kamaa on saatu jo niin hirveästi että haluaisin kyllä ostaa jotain ihan uuttakin.
 
Takaisin
Top