Vaunut kaukalot ja muut menopelit :)

Jessica, isofix-telakat vaatii aina autossa ne isofix-kiinnikkeet. Esim Britaxilla on erikseen isofix-telakka ja vöillä kiinnitettävä telakka. Eli sama kaukalo käy molempiin, mutta telakoiden kiinnityssysteemit on erilaiset.
 
Kiitos mariannu :D ymmärsin jopa...eli meillä on auton osto edessä joten oottelen ainakin niin kauan kun tiedän mikä meijän tuleva auto on olemassaan..
 
Vähän ennenaikaista minulta miettiä vaunuja, kun nt-ultrakin on vielä käymättä, mutta kysytään nyt silti: Millä perusteella vaunuihin valitaan kova tai pehmeä kantokoppa? Mitä hyviä/huonoja puolia niissä on? Kehtaankohan edes myöntää, etten ymmärrä vaunuista yhtään mitään, ne näyttää kaikki samalta... Toivottavasti valaistun tätä keskustelua seuraamalla, kun täällä on teitä viisaampia. :)
 
Vatukka, kova ja pehmeä kantokoppa on aika lailla makuasioita. Pehmeässä on pohja vahvistettu (eli ei sentäs ole ihan lötkö), mutta sivut ovat pehmeää materiaalia, kovassa puolestaan on kauttaaltaan jonkinlaiset vahvikkeet, eli on jämäkämpi kokonaisuus. Merkkikohtaisia eroja on varmasti myös, mulla on kokemusta vaan Teutoniasta. Niillä pehmeästä ei saa (tai ei ainakaan ennen saanut) "kantta" irti, eli sitä osaa joka tulee siihen päälle, eli piti aina jättää jotenkin roikkumaan tai rullalla, jos esim kesällä oli kuuma. Sen takia itse tykkäsin kesävauvalle enemmän kovasta kantokopasta, josta "kannen" sai kokonaan irti (kiinnittyi vetoketjulla), meillä poika kölli useimmiten kopassa vaan ohuen bambu-peiton alla. Eli tavallaan tuo kova kantokoppa muistuttaa enemmän varsinaista vaunukoppaa (joka siis laitetaan suoraan runkoon kiinni), vaikka tuleekin siihen ratasosan päälle. Pehmeä kantokoppa on ehkä kevyempi kantaa mukana, mutta molemmat kulkee sinänsä yhtä näppärästi.

Kannattaa vaan lähteä lastentarvikeliikkeisiin katselemaan, me ainakin aika nopeasti huomattiin, että minkälaisista rattaista ja tarvikkeista tykätään.
 
Tänään toi Matkahuolto kotiovelle meidän rattaat, Brion Sing Travel Systemin.

Pakko kehua, että ensikokeilun ja testailujen jälkeen rattaat tuntuvat todella hyviltä! Vaunukopan, istuinosan ja turvakaukalon vaihtaminen runkoon on todella helppoa ja runkokin taittuu kasaan todella vaivattomasti. Vaunut tuntuvat jämäkiltä mutta silti kevyiltä ja helpoilta ohjata. Nuo kääntyvät etupyörät ovat TODELLA kätevät! Ainut mikä tällä hetkellä mietityttää on työntöaisan korkuus, sitä ei kovin matalalle saa asennettua. Ja en minäkään mikään erityisen lyhyt ole, 164 cm pitkä. Muutoin kyllä tuntuvat todella hyvältä ja varmasti tuohonkin korkeuteen tottuu. :)

Pakko vielä kehaista Vauvatar-verkkokauppaa, siitä kun on ollut netissä luettavissa niin vaihtelevia kokemuksia. Meillä palvelu pelasi todella moitteettomasti, tilaus tehtiin torstaina ja tänään koko setti saapui ilman toimituskuluja suoraan kotiovelle jo puolen päivän aikaan. Kaikki tarvittavat osat ja jutut oli toimitettu juuri niinkuin pitikin. Todella tyytyväinen olen, hintakaan ei meinaa ollut paha!
 
Meillä varastossa odottelee Akjaxin musta-turkoosit yhdistelmävaunut :-)
Tykästyin niihin niin ulkomuodon kuin tuntumankin perusteella joten käytiin äidin kanssa hakemassa (: Käytettynä siis ostettiin nämä.
 
Meillä on Graco Logico S-kaukalo telakalla. Ihan helppo kyllä asentaa ilman telakkaakin jos pitää autosta toiseen siirtää. Kaukalon valinnassa kannattaa mun mielestä kiinnittää huomiota siihen, että kaukalo on tarpeeksi tilava. Automatkoja varten meillä on myös Gracon Mirage-matkarattaat, joihin saa tuon kaukalon kiinni. Kesäkelillä rattailla voi liikkua muutenkin, mutta talvella noilla ei kyllä pääse yhtään mihinkään. En muutenkaan hankkis sellasia rattaita Suomen talvea ajatellen, jossa on pienet etupyörät.

Vaunuina meillä on Emmaljungan yhdistelmät pehmeällä kopalla. Toi pehmeä koppa on ihan mun suosikki, kevyt kantaa ja meillä mahtuu siihen lapsi (8,5kk) edelleen hyvin. Monissa vaunuissa se koppa on niin pieni, että jää äkkiä pieneks. Emmaljungat on aika tönköt esim. kaupoissa mentäessä, mutta hiekkateillä, pusikossa, lumessa jne. ihan ykköset. Pehmeää koppaa ollaan käytetty matkasänkynä, esim. aluks neuvolareissuilla aina nappasin vaan sen kopan mukaan ja sen saa myös muunnettua rattaisiin lämpöpussiks.

Näiden lisäksi ostetaan varmaan tupliksi Phil&Teds Dotit tai Navigatorit. Meillä on niin kapea hissi, että ei rinnakkain istuttavat tuplat mahdu...
 
Musta tuntuu että ekan lapsen kanssa on tosi vaikea tietää mitä tarvitsee ja mistä tykkää. Meillä ainakin tosi moni asia selvisi vasta siinä esikoisen vauva-/taaperoaikana ja sitten kakkosen kanssa tiedettiin, mitä halutaan :). Meillä kaukalon ei tarvitse olla erityisen tilava, koska molemmat pojat on siirtyneet 9kk iässä selkä menosuuntaan-istuimeen. Esikoinen on aina ollut pitkä/iso ja kakkonen paljon sirompi, mutta ihan samalla aikataululla ovat menneet kaikessa. Yhdistelmien kantokopasta esikoinen siirtyi ihan ratasosaan 4kk iässä (tässä ilmeisesti myös refluksi vaikutti, ei viihtynyt ihan makuuasennossa). Kakkonen oli ehkä 5-6kk kun siirtyi ratasosaan, oli helpompi kun sai talvella häntä kesken ulkoilun nostettua vähän pystympään, kun heräsi uniltaan. Eli kantokopan käyttöikä on ollut tooodella lyhyt. En uskalla pitää lasta vaunuissa ilman valjaita enää sen jälkeen, kun on oppinut kääntymään/puskemaan itseään ylös.

Pinnis on myöskin sellainen asia, mikä mua monesti ihmetyttää. Siis pinnis meillä on molemmilla pojilla ollut ja ovat siellä ekat 1,5v nukkuneet. Mutta miksi kaikki markkinoilla olevat pinnikset ovat niin isoja??? Paljon helpompi on nukuttaa lastensänkyyn, eli meillä pojat on 1,5v iässä siirtyneet pois pinniksestä. Tavalliset sängyt on paljon näppärämpiä, sinne sopii tarvittaessa aikuinen nukuttamaan :).

Esikoiselle ei tarvittu sitteriä, kun kölli aina lattialla, mutta kakkosella sitteri oli kovassa käytössä, kun en silloin uskaltanut jättää vauvaa ilman valvontaa, kun en tiennyt miten esikoinen asiaan suhtautuu. Eli kakkosta kuljetin sitterissä mukana.

*Ja muoks vielä*. Siilipyllyn kanssa olen ihan samaa mieltä siinä, että Suomen talvessa vaunujen tärkein ominaisuus on kunnon pyörät. Matkarattailla pärjää kesällä vaikka pelkästään, mutta lumessa renkaiden pitää olla tarpeeksi isot, muuten työntäminen on itselle raskasta.
 
Nyt ois varattu emmaljungan citycross vaunu/rattaat. =) viime vuoden mallistoa niin saa 20% alennuksen.
 
Me ostettiin tänään Hartanin Topline X yhdistelmävaunut :). Olen ihan innoissani! Vaikuttivat tosi hyviltä ja kaikki ominaisuudet mitä toivoinkin niissä olevan löytyi. Ostettiin 2012 mallistosta niin saatiin vielä hyvällä alennuksella. Vielä saa odotella että pikkuinen niissä köllii, mutta onpahan yksi isoin hankinta jo tehtynä. Ostetaan keväämmällä turvakaukalo ja matkarattaat joihin saa kaukalon kiinni. 
 
Meillä kävi tuuri, ainakin omasta mielestä, serkkulikka myi graco logico s-kaukalo+telakka+travel system rattaat vm -08 ( kuitenkin vain yhdellä lapsella olleet käytössä, toi siistit, kun heidän vauva joutui käytämään lonkkalastaa, eikä montaa kertaa mahtunut ituimeen) 90€ Ja sitten juuri huolletut brion yhdistelmät ( 5-6 vuotta vanhat, mut tosi siistit) 150€. Ja ahneuksissani menin ostamaan 9- kiloiselle isofix istuimenkin jo tuttavilta, kun tiedän, ettei ole kolaroitu, kuudella kympillä. Mies tuossa päässään laskeskeli, että kun kyseessä meillä on esikoinen, eli ei ole mitään hommattuna etukäteen, niin aika edullisesti selvitään, max 1000€ menee ja siinä on sit ihan kaikki vaatteista rattaisiin. :) Ja pinniksestä piti myös laittaa, kun meillä on tilaa niin vähän, niin ajateltiin kokeilla alkuun babyby original- sivuvainua... Ja niinkuin joku viisas tuossa ylempänä sanoikin, varmasti tulee tän ekan kanssa makutottumuka, mikä on semeidän juttu ja mikä ei... ;)
 
Meillä vaihtui Brio kombit Emmaljungan yhdistelmävaunuihin. Nyt koetan hillitä itseäni, etten uusisi aivan kaikkia vauvatarvikkeita sitteristä ja syöttötuolista lähtien :P  Muilla samaa "ongelmaa"? ;)
 
Heips,

me ostettiin käytettyinä Emmaljungan double city crossit. Kaksivuotta vanhat joten ei paljon uusille häviä. Mukana tuli kaksi duolift pussia joista toinen menee myyntiin kun ei tämä pulitoistavuotias sitä enää tarvitse. Mallailin kotona poikaa rattaisiin ja vaikutti ihan toimivalta ratkaisulta. Kävin myös lastentarvike liikkeessä kokeilemassa carenan sisarusrattaita ja ne vaikutti liian hepposilta ajatellen talvea kun kärryissä on kaksi lasta ja kauppakassit. Mitkään kevyethän  nuo ei ole nostella autoon ja meilläkin täytti koko tavaratilan, ajateltiin sitten pärjätä matkarattailla reissussa. (harvemmin kyllä reissataan)

Lisäksi tuli hankittua Brion primo turvakaukalo telakalla. Jospa se olisi nyt tarpeeksi tilava meidän lapsukaiselle. Edellisillä on ollut käytössä craco ja britax ja ne on käynyt jo pieneksi 6kk:den jälkeen.
 
Hei Toive3, olisin sulta kysynyt kun sulla on näköjään kokemusta noista erimerkkisistä turvakaukaloista et onko toi Brion Primo kaukalo oikeasti isompi kun esimerkiksi Britaxin samaa kokoluokkaa olevat? Olen kovasti arpomassa noiden kahden merkin välillä enkä oikein osaa valita ja ajattelin siksi asiasta kysyä. Mielellään sen isomman niistä ottaisin niin ei jää tosiaan heti pieneksi. Kiitos jos jaksat vastailla :)
 
Kyllähän Brion Primo on huomattavan paljon pienempi kuin Britaxin kaukalot(jos siis katotaan niitä mitkä on tällä hetkellä myynnissä)... Kantsii käydä vaikka ihan liikkeessä kattomassa, kokoero on ihan selvä. Primossa on tietty se hyvä että on kevyempi..
 
Brio Primo vastasyntyneelle pieni ja näppärä, kevyt kantaa sekä autoliiton testeissä paras. Meillä esikoinen siirrettiin siitä pois n.7kk ikäisenä
 
Mun tietääkseni Primo on saanut testeissä arvosanan hyvä, erinomasta on saanut Britaxin Baby Safe (plus tai II) ja Maxi-Cosin Cabriofix. Sori, oon aika natsi näissä ;) Sinänsä aika se ja sama onko hyvän vai erinomasen saanut kaukalo, turvallisia varmasti. Jos itellä ei ois rahasta väliä niin hankkisin varmaan Maxi-Cosin Pebblen, mutta meillä autottomana ei kannata hirveesti satsata, esikoinen matkas joku 10 kertaa kaukalossa :P Mutta sen verta monta jo vuoden täyttänyttä oon nähny mahtuvan Britaxiin että hankin varmaan meille sen..
 

Joo meillä ei ollut britaxsista ihan viimesin malli käytössä ja se oli ainakin kapea ja syvä. Nyt tuo primo on ainakin leveämpi ja siinä itsessään on se korotuspala pyllyn alle jottei tarvitse alussa mitään pyyhettä viritellä. Ahtaiksihan ne kaukalot varmaan käy sen 6kk:den jälkeen mallista riippumatta. Uskosin kuitenkin tuon mallin sopivan meille paremmin ja se todellakin on kevyt.

Kuopukselle käytiin ostaa uusi istuin liikkeestä ja kannattaa todellakin mallata lasta niihin istuimiin ulkovaatteissa. Me mentiin silloin ostamaan Brion zentoa mutta päädyttiinkin sitten britataxsiin. (9-36kg)

 
Onkohan meidän tyttönen jotenkin pikkanen kun meni tuossa primossa 1-vuotiaaksi asti.... :D Omasta mielestäni ainakin todella tilava ja pitkäikäinen istuin :)
 
Takaisin
Top