Vaunut ja rattaat

Mäkin oon tyytyväinen noihin meiän tuplarattaisiin. Ainut miinus et välillä tuntuu vähän hepposilta. Kulkee hyvin joka paikassa missä on tullut mentyä mutta totuin niin meiän jämäköihin brion yhdistelmiin että välillä tuntuu vähän huteralta. Jos tästä nyt ymmärtää mitä tarkoitan :grin en kyllä tiedä voiko tuplat edes olla niin jämäkät. No onneksi niitä vanhojakin rattaita pääsee välillä käyttämään kun mennään lyhyitä matkoja niin esikoinen kävelee.

Meillä on emmaljungat kotivaunuina ja britaxit matkarattaina kaukalon kanssa. Molemmat on palvellu kiitettävästi. Isommilla on matkustettu pari kertaa myös pidempi junamatka, ja ne on ollu siinä ihan tosi hyvät. Lapsella on mukavampi matkustaa ku kaukalossa, ja alakoriin mahtuu laukku. Matkarattaitten huono puoli on pienehkö alakori.

Oon ollu tyytyväinen mei crescent classiceihin. Kantokoppa tuntuu kyl aika ahtaalta näin talvella kun vauva on topattuna mutta kyl sinne viel toistaseks mahtuu. Oon kyl vähä miettiny matkarattaiden hankkimista mihi sais gracon kaukalon kii ku helpottas mm. kauppareissuja. Mut en joteki oo matkarattaiden fani niiden kömpelyyden ja jäykkyyden takia. Reissuillaki käyttäisin mieluummi vaunuja mitkä kulkee maastossa ku maastossa vaik vievätkin autosta suuren tilan. Kunhan tulee ensimmäinen mökkireissu ja kirotaa mite matkatavarat ei mahu autoo ni joutuu varmaa tosissaa harkitsee niitä rattaita.

Meillä on esikoisella käytössä olleet Emmaljungan yhdistelmät. On ollu ihan huippu hankinta :) Tukevat mennä huonommassakii maastossa ja heittoaisa on kiva sit ratasosan kanssa. On ollu kovassa käytössä nyt kun lapset nukkuu vuorotellen päiväunensa niissä :grin 2v1kk esikoinen nukkuu siis vielä rattaissa, vauva nukkuu päiväunet ulkona aina jos ollaan kotona tai ulkoilemassa. Jos vauvan unet sattuu samaan aikaan esikoisen kanssa niin nukkuu vaunukopassa sisällä, koppaa voi tarvittaessa keinuttaa. Ainoo mikä on huono laiskalla siivoojalla on valkonen väri :hilarious:

Matkarattaat on kans esikoisen jäliltä, Mamas & Papas Armadillo Flip. On hyvät kauppakeskuskäytössä ja menee melko pieneen tilaaan autossa, kulkevat aina mukana. Cybexin kaukalon saa niihin kiinni adaptereilla kun ottaa ratasistuimen pois. Esikoinen ei enää rattaissa istu niin istuin on kotona odottamassa aikaa kun vauva siirtyy pois kaukalosta. Ihan huippu rattaat ja todella kauniit :) En oo kertaakaan katunu että vaihdoin esikoisella alkuun olleet Gracon rattaat noihin.

Tuplarattaita en onneks hankkinu koska ei ois tarvittu kun esikoinen ei hirveesti rattaissa viihdy muuten kun päiväuniaikaan.

Meill ostettiin käytetyt emmaljungat ja on kyl palvellu hyvin. 300e niiistä maksettiin ku tori.fi ostettiin. Alle mahtuu hyvin aina hoitolaukku mukaan ja myös vähän ostoksia lisäksi :rolleyes: jaksan hyvin työntää niitä ja koppa on iso. Likka myös nukkuu niiss sisällä yöt eli on hyvässä käytössä nyt. On toki pinniski olemassa mut ei oo tarvinu raahata sitä makkariin.

Meil on maxicosin turvakaukalo ja siihen ostin matkarattaat neni torista (quinnyt). Ne o tosi kiikkerät verraten emmoihin mut tietenki ne onki vain matkoille.

Oon ollu tyytyväinen omiin ostoksiin etenki ku löysin kaikki käytettynä (paitsi tietenki turvakaukalo ostettii uutena!)

Ainoa vika, jonka olen noissa Baby Merc Leoissa tähän mennessä löytänyt, on pieni/hankala alakori: syvyyttä kyllä on, mutta ei sinne mahdu kuin yksi kauppakassi ja sekään ei voi olla kovin painava.

Vaunukopan joutuu myös irrottamaan ensin ennen kuin kauppakassin saa kyytiin, koska "kori" on sen verran korkealla. Turvakaukalon kanssa taas ei sitten ole tätä ongelmaa.

Voiko joku selittää mulle tyhmälle että onko siis matkarattaat aivan turhat kun on yhdistelmävaunut (vaunukoppa, kaukalo ja ratasosa kun vauva on suurempi :D)??

Kaitsu, ei matkarattaat ole välttämättömät mutta matkatessa vie vähemmän tilaa ja ovat kevyemmät. Jos on tilava auto eikä tee lentomatkoja, niin pärjää yhdistelmillä.

Miusta matkarattaat on tosi kätevät kun kulkee aina mukana autossa, ei tarvii erikseen muistaa ottaa mukaan. Mut jos harvemmin tarvii, ja on tilava auto mihin yhdistelmät menee, ni ei niitä matkarattaita tarvii.

Joo meillä on näppärät yhdistelmät ja menevät helposti autoon, helppo ja nopea siis kasata ne.
Lähetään pitkälle reissulle lentokoneella siis ja kai sitten otetaan vaunut kuitenkin kun en halua vauvaa kuljettaa suurkaupungissa naama menosuuntaan vielä.. Vaikka onhan niitä käännettäviäki vissiin, mutta maksavat sitten jo kai aika paljon..?:O

Miulla on vähän sama juttu etten halua kuljettaa vauvaa vielä naama menosuuntaan niin osittain senkään takia ei ole tullut niitä hankittua. Silloin kun vaunuja etsin niin pyrin ostamaan sellaiset sirot yhdistelmävaunut mitkä menee pieneen tilaan. Kyllähän ne autoon mahtuu hyvin mut en sit tiiä miten hyvin mahtuu matkatavaroiden kanssa :D

Me ollaan oltu tosi tyytyväisiä meidän ostamiin yhdistelmiin. Ostettiin siis käytettynä Emmaljungan City Crossit ja quadrolift. Toimii maastossa kuin maastossa, jäälläkin ollaan käyty vaunuttelemassa ja hyvin kulki sielläkin!! Itse olen moneen otteeseen harkinut, että pitäiskö ostaa erikseen matkarattaat, koska aika paljon reissataan ja valitettavasti nuo yhdistelmät vie aika paljon tilaa autosta.. Ei toivoakaan, että sais kuljetettuu rattaat ja koiran kontissa..! Koira matkustaa sit herroiks takapenkillä tytön kanssa, kun on rattaat mukana!! :D Mutta ainakaan vielä ei niitä osteta.. Ja toisaalta, molemmissa mummoloissa on rattaat, joten kun mummoloissa lomaillaan, niin ei onneksi rattaita tarvitse kotoota kuljetella!! Kun mummoloiden rattaat saa laitettua ihan makuuasentoon, niin pystyy neitiä niillä työntelemään! :) Mutta voi olla, että kesällä pitää ostaa matkarattaat, missä on hyvät isot renkaat, mutta menee kuitenkin pieneen tilaan!

Esikoisen ollessa alle 1v tuli ostettua matkarattaan kun ajateltiin että helppo ja nopea ottaa autoon mukaan. Noh reilun 6 vuotta ne on melkein olleet autotallissa käyttämättöminä. Yhdistelmävaunut menee niin nopeasti läjään eikä paljon enempää tilaa vie kun matkarattaat. Ja kätevämmät kun niissä voi lapsi ottaa myös päiväunet kun saa makuu asentoon ja kopan ja harson aurinko- ja hyttyssuojaksi. Itse voin sanoa että omalla kohdalla oli turha ostos nuo matkarattaat.

Meillä taas on matkarattaat nyt 2 vuotta kulkenu koko ajan autossa mukana :) Saa makuuasentoon ni tarvittaessa voi myös vauvaa työnnellä niissä, tosin nyt istuinosa sisällä kun kaukalon kanssa käytetään ja kaukalon saa makuuasentoon säädettyä. Meiän matkarattaissa myös käännettävä istuinosa, alkuun tuli käytettyä kasvot työntäjään päin, sit kun esikoinen oli isompi ja ois voinu kääntyä toisin perin ni ei enää viihtyny rattaissa :grin

Eli ihan käytön mukaan kannattaa miettiä onko tarpeellinen hankinta. Tarjouksia kannattaa seurata jos kalliimmat rattaat on haaveissa :) Mie aina perustelen itelleni hankintojani että onhan jälleenmyyntiarvokii isompi :hilarious: Mutta hintansa arvoiset on ollu.

Muokattu viimeksi:
Meillähän on vaikka kuinka monet rattaat mutta yksiäkään en ole ostanut uusina. Vauvalla on nyt käytössä Brion yhdistelmät ja ne kyllä vie autosta ihan tuhottomasti tilaa mutta käytännössä ne on meillä arkikäytössä kotona ja tosi hyvät ovatkin kun kulkevat vaikka minkälaisessa maastossa. Kunhan vauva kasvaa ja alkaa istua itse niin sitten otan käyttöön Emmaljungan rattaat; isot pyörät niin pärjää metsäteilläkin niillä. Lisäksi meillä on yhdet Emmaljungan tuplarattaat, joista maksoin 20e eli tarvittaessa pääsen pitkälle lenkille niin että 3v voi istua rattaissa myös. Yhdet matkarattaat on miehen vanhemmilla eli ei kesällä tarvitse omia ottaa mukaan kun lähtee mummolaan ja ne rattaat on meillä olleet mukana ulkomaan matkoilla kun ollaan lentämällä menty (en todellakaan ottaisi lentomatkalle isoja, saati kalliita, yhdistelmiä). Ja jossain meillä on vielä ihan perus sateenvarjorattaat. Ja muut rattaat noista saa makuuasentoon paitsi tietysti sateenvarjorattaat, samoin rattaissa on kuomua jne. Mutta hitsi, että odotan että saan laittaa nuo Brion yhdistelmät kiertoon :grin

Mitkä voisi olla hyvät matkarattaat? Käytettyjä olen yrittänyt etsiä mutta löysin esim hauckin rattaita uutena 80€?? Saako ne siis semmoiseen asentoon että tällainen vajaa puolivuotias voisi niitä sitten käyttää? Kesällä olisivat sitten enemmän käytössä kun reissaa ja lapsi silloin sen 7-8kk.

Mitkä voisi olla hyvät matkarattaat? Käytettyjä olen yrittänyt etsiä mutta löysin esim hauckin rattaita uutena 80€?? Saako ne siis semmoiseen asentoon että tällainen vajaa puolivuotias voisi niitä sitten käyttää? Kesällä olisivat sitten enemmän käytössä kun reissaa ja lapsi silloin sen 7-8kk.
Mä en oo kovin kokenut näissä ratasasioissa, mutta esim. Maclarenit, joita yritin tori.fistä ostatella ei taipunut juuri yhtään alas (quest-malli). No, meidän piti saada turvakaukalolle rattaat, niin päädyin Britax B-Agile 3:een, kun sain uutena tarjouksesta. Ostin myös kuljetuslaukun ja sadesuojan sitten verkkokauppa.comista. Noissa on vyötkin tarvittaessa "vastasyntyneen" kokoa ja makuuasento mahdollinen.

Meillä on nämä, mutta punaisella istuinosalla: http://www.pikkupiia.fi/basson-baby-scoop-matarattaat
On olleet meillä kaikilla matkoilla mukana keskimmäiseni käytössä. Huomenna mennään laivalle ja vauvalle otetaan ne sinne mukaan. Istuinosan saa makuuasentoon, mutta mun mielestä huono juttu kun siihen istuinosan säätämiseen tarvii molemmat kädet. En kyllä tiedä, että onko nykyään useimmissa rattaissa niin....? Esikoisella oli joskus sellaiset rattaat, että yhdellä kädellä sai säädettyä. Työntösuuntaa ei noissa saa vaihdettua. Mutta ihan tyytyväisiä ollaan oltu. :)

Meillä on Quinny zapp extra2 rattaat sen takia että siihen saa suoraan sen maxicosin turvakaukalon kiinni. Sitte kun voi istua nii laitetaan istuinosa takas. Tää siis sen takia että tosiaan saadaan lapsi kaukalossa kulkeutumaan ja ne rattaat menee tosi pieneen tilaan ja hyvin kasaan. Tykkään! Ja vaikka on kolmerattainen ja sellaiset ns huonosti pyörivät renkaat nii mun mielestä ihan työnnettävät on :happy:

Takaisin