Vaunut ja rattaat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pippis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ne täyskumiset menee ennen pitkää ihan hirveen näkösiksi. Tai ainakin tuolla kaupungilla näkee sellasia mihin on kivet uponnut ja ne on ihan hajalla. Jo senkin takia halusin ilmakumit :D Mutta puolensa varmaan täyskumisissakin..

Nyt mua alkoi kiinnostaa myös emmaljungan city cross malli, koska se on kevyempi ja sitä saa myös ilmakumirenkailla. Onko kenelläkään siitä kokemuksia? Kuinkahan sitä ikinä osaa päättää mitkä lopulta ostetaan :grin

Itse pohdin myös tuota ilmakumirenkaiden puhkeavuutta, jolloin myyjä heitti mielestäni ihan hyvän pointin. Sanoi, että mietipä kun itse ajat pyörällä, siinä on aika paljon enemmän painoa kahdella renkaalla kuin vaunuissa, joissa kuljetetaan lasta neljällä renkaalla. Kaikkihan on toki mahdollista. Olen itse kyllä samaa mieltä kuin agronomi, ne täyskumiset menee ajan myötä aika karsean näköisiksi :confused:

Meillä on kuopuksella nuo emmaljungan edge duo classic rungolla, värinä navy. Ostettiin syksyllä 2014 haaparannan lastentarvikeliikkeestä ja hinta tuolloin oli n. 850€. Tykkään nuista ihan hulluna, harmi kun niihin ei kaksi lasta mahdu :D Tänään tilasin babyshopista meille tuplavaunut, bumbleride indie twinit ja lisäksi vauvan kopan. Hintaa tuolle setille tuli 840 €.

Mulla ollut aijemmin city crossit, on todella hyvät ja kevyet, suosittelen niitä enempi kun isoja yhdistelmiä. Ihan ensin ollu yhdistelmät esikoisella emmaljunga duo edge sport (niissä ilmakumit) oli alkuun hyvät kun en ollut muita rattaita koskaan kokeillutkaan, kuitenkaan istuinosa ei kauan kerenny olla käytössä kun ostettiin sitten jotku pienemmät ja kevyemmät rattaat. Jätin yhdistelmät kuitenkin odottamaan toista lasta. Toista odottaessa ajattelin, et ei ne oli aivan liian ISOT ja raskaat et haluan paljon kevyemmät ja ketterämmät jolloin ostin toiselle sitten nämä city crossit niitä käytettiin pitkään kunnes aloin olemaan jo vaunuhullu et mun piti kokeilla ja ostella ja myydä niitä :D mut emmaljungat ovat aina olleet. Nyt tälle tulevalle halusin vielä kevyemmät ja ketterämmät rattaat ja liikutaan paljon kaupoissa niin ehdottomasti halusin kääntyvät etupyörät nyt meille siis tuli Super vikingit. Mutta ehdottomasti kannattaa käydä liikkeissä kattomassa ja tutustumassa tarjontaan, liikkeissä tosin ei pääse ulos vaunuja testailemaan et sinänsä jos jollain tutulla on semmoset mistä tykkäisi niin kannattaa käydä ensin kokeilemassa. Eikä kannata miettiä niitä täysikumirankaita että olisivat huonot. Aijemmin ite olin kanssa ilmakumien ystävä mutta nämä ecco pyörät ovat paljon paremmat, kulkee lumellakin kivasti eikä kerää lunta renkaisiin, mitä teki hetki sitten myymäni scooter airit.

Kävin vaunukauppakierroksella tänään ja vaikka oonkin tähän asti ollut ehdottomasti emmaljungien kannalla niin nyt kun näin vaunuja livenä niin meille tulee kyllä ehdottomasti hartanin vaunut. Ihanat!

En oo Hartania nähnyt käymissäni liikkeissä, mutta itse tykästyin Britaxiin (ent. Brio)! Tykkäsin erityisesti joustosta ja helposta kääntyvyydestä, joka meidän vaunussa oli. Yksi Emmaljunga pääsi loppusuoralle (en muista mikä malli, mutta siinä oli kääntyvät ja lukittavat eturattaat), mutta lopulta rungon jousto vei voiton! Tarkoitus on mennä vähän metsäpoluillakin ja meillä päin on mukulakivikatuja, joten en halunnut vauvalle kovin töyssyistä kyytiä.

Näytti kyllä siltä, että tosi paljon hyviä vaihtoehtoja on, joista oman käytön perusteella löytyy hyvä. Bumbleriden Indie 3 oli hyvä myös, samoin kuin BabyJogger City Elite, jossa liikkui parhaiten, mutta lopulta tuntui turhan pitkältä ja leveältä.

Me ostettiin Herqules raptor 3-spin tuplat kaverilta, kun niin edullisesti saatiin (50€). Kääntyvät/lukittavat etupyörät, istuinosan saa käännettyä ilmeisesti kumpaan suuntaan vain. Meillä kun tärkein oli tuo alhainen hinta. Täyskumirenkailla. Ainoa huono puoli on, että ei mahdu meille kotiovesta (meillä siis vain n. 78cm kotiovi kerrostalossa!!). Täytyy siis joko keksiä siihen joku tekniikka (millistä, parista kiinni) tai ostaa mahdollisesti hiukan kapeammat renkaat,jos sellainen mahdollisuus sattuisi löytymään.

Me ostettiin käytettynä emmaljunga duo mondialit. Väriltää ne on sellaset cremet ja materiaalia nahkamainen, ite ainakin tykkään kun on sellaset korkeat, jämäkät eikä muovisen tuntuset. Siskolla on brion happyt ja ne on vähä kapeemmat ja matalammat verrattuna noihin. Hetki pitää vaa oottaa että pääsee vaunut tositoimiin

Joo se oli myös hartanin vaunuissa plussaa täydellisen ulkoasun lisäksi että ne on suhteellisen korkeat kun itse oon aika pitkä. Lisäksi heittoasia oli plussaa ja helppokäyttöisyys. Ja tietenkin ilmakennorenkaat ettei tarvi pumppailla...

Käytiin tänään liikkeessä vertailemassa emmaljungan duo edgeä ja city crossia. Uusissa rungoissa ei ole enää juuri mitään eroavaisuuksia painon, ulkonäön tai mittojen puolesta. Edgen runko aavistuksen korkeampi. Ratasosatkin lähes samanlaiset, kankaassa vain erilaiset leikkaukset. Kopassa ehkä suurin ero, edge kauttaaltaan hieman suurempi mutta ei sekään mitenkään ratkaisevasti. City crossin koppa kapenee jalkopäätä kohden eli ehkä vähän sirompi. City crossiin saa ilmakumipyörät mutta vain tiettyihin väreihin... Tämä oli vähän ihmeellinen koukero miksei kaikkiin väreihin saa. Toki edgeenkin ne saa lisävarusteena.
Kaiken kaikkiaan vuoden 2016 malleissa on enää tosi pienet erot edgen ja city crossin väiillä. Aiempien vuosien malleissa ero on ollut suurempi ja monen mielestä edge onkin ollut valtavan kokoinen. Ei kyllä helpottanut päätöksentekoa :) edget saisi nyt kyllä hyvään hintaan Finlandia-kankaalla joka on tosi kiva!

Me ostettiin Herqules raptor 3-spin tuplat kaverilta, kun niin edullisesti saatiin (50€). Kääntyvät/lukittavat etupyörät, istuinosan saa käännettyä ilmeisesti kumpaan suuntaan vain. Meillä kun tärkein oli tuo alhainen hinta. Täyskumirenkailla. Ainoa huono puoli on, että ei mahdu meille kotiovesta (meillä siis vain n. 78cm kotiovi kerrostalossa!!). Täytyy siis joko keksiä siihen joku tekniikka (millistä, parista kiinni) tai ostaa mahdollisesti hiukan kapeammat renkaat,jos sellainen mahdollisuus sattuisi löytymään.

Saako renkaat irrotettua pikalukituksella? Jos nostaa vauvan kopassa sisälle ja kliksauttaa renkaat irti ja vaunu sisään.

Meillä menis ovesta sisään, sen sijaan parvekkeen ovi on reilu 50 cm leveä! Ei toivoakaan saada vaunua partsille ilman kasaamista. Harkitsen jonkun superhalvan vaunun ostamista parvekekäyttöön. Pitäis olla sitten niin halpa, että jos kankaat loppujen lopuksi homehtuu, ei harmita.

Sisällä ei myöskään ole tilaa säilyttää vaunuja, joten jätetään omat varmaan kellarin ulkovälinevarastoon. Otin jo paksun pyöränkettingin syrjään, ja käyn siellä lähiaikoina tutkimassa, saako vaunurungon johonkin lukolla kiinni. Ei vain uskalla upouutta kärryä jättää sinne lukitsematta....

Saa toki kätevästi renkaan irti, sitä vaan en tiedä kauanko kestää sitten tuommosta päivittäistä rengas pois ja takaisin- liikettä. Parvekkeelle en ole vielä kokeillutkaan, mutta pehmeän vaunukopan nostaa kyllä kätevästi semmoisenaankin parvekkeelle.

Me käytiin Lastentarvikkeessa katselemassa ja päädyttiin Emmaljungan duo edgee classic-rungolla. Nyt olen katsellut tori.fi, mutta ei vielä ole sellaisia löytynyt, tai sitten vaan väri ei miellytä. Meinattiin, että jos käytettynä löytyisi siistit, niin ostetaan. Toki se Finlandia- värityksellä oleva houkuttelis, hinta oli edullisempi kuin muissa (muistaakseni 895€).

Samoin katseltiin turvakaukaloa ja matkarattaita, tarkoitus on ostaa sellaiset, että turvakaukalo sopii kiinni rattaisiin. Gracon Evo-malliin ihastuttiin ja siihen sopii tietty gracon turvakaukalo.

Me hankittiin meille Britax Affinity rattaat, vaunukoppa, autokaukalo ja autotelakka.

Pitkään oltiin ostamassa Brion Smileja, mutta sitten päädyttiin näihin kun eivät ole hirveästi kalliimmat ja monet ominaisuudet, jotka Smileissa puuttui on paremmin näissä. Saas sitten nähdä mitä tykätään, kokemusta ei ole vaunuista aiemmin. Onko täällä kokemusta Affinityistä? :)

Minä hehkutan vielä Oran vaunuista jet3in1! Niissä on suuret kääntyvät etupyörät (ilmakumi) jotka saa lukittua menemään myös suoraan. Vaunut ovat kevyet, korkeat ja tosi ketterät, ja olen ollut tyytyväinen ostokseen :) poitsu on viihtynyt niissä hyvin ja ne siirtyvät hiljalleen siskon käyttöön - aluksi tyttö matkustaa varmaan liinassa ja siirtyy rattaisiin kun poika pärjää seisomalaudalla :) tuplia en haluaisi hommata varastotilan ahtauden vuoksi!

Pitkään oltiin ostamassa Brion Smileja, mutta sitten päädyttiin näihin kun eivät ole hirveästi kalliimmat ja monet ominaisuudet, jotka Smileissa puuttui on paremmin näissä. Saas sitten nähdä mitä tykätään, kokemusta ei ole vaunuista aiemmin. Onko täällä kokemusta Affinityistä? :)

Mitkä ominaisuudet vaikutti? Kerrotko tarkemmin? :)

Matkarattaista ja turvakaukalosta olisi kysymys :) onko kenelläkään kokemusta Gracon akta-kaukalosta ja matkarattaista? Olisi yhdellä tuttavalla tarjolla tällainen setti. Kätevää olisi kun saisi kauppareissulla yms. nostaa kaukalon suoraan rattaisiin. Tällä hetkellä meillä on hankittuna brion kaukalo mutta en ole varma onko siihen saatavilla mitään adaptereita että passaisi esim. Britaxin rattaisiin. On vanhempaa mallia.

Mitkä ominaisuudet vaikutti? Kerrotko tarkemmin? :)

Tottakai! Yritän muistaa kaikki asiat. :) Meillä siis liikutaan asfaltilla ja jonkin verran hiekalla. Pari koiraa on tällä hetkellä, joten ulkona tulee liikuttua.

-Noihin Affinityihin saa talvipyörät eteen, Smileissa ei ollut tarjolla talvipyöriä.
-Affinityjen kankaat tuntuivat laadukkaammilta.
-Vielä helpompi minun mielestä vaihdella osia (vaunukoppa, turvakaukolo jne.).
-Runko menee pakettiin laitettuna todella pieneen tilaan.
-Jousitus, mitä Smileissa ei ole ollenkaan.
-Ratasosa oli "muotoillumpi".
-Enemmän värivaihtoehtoja sekä rungon, että kankaiden kanssa.
-Britaxin Baby-Safe Plus SHR II turvakaukolo on huomattavasta parempi meidän mielestä kuin Brion Primo (paremmat turvavyöt ja pehmusteet). Lisäksi kaukalossa on SHR (single hand release) eli yhden käden irrotusmekanismi. Myös "aurinkosuoja" oli toiminnaltaan sivistyneempi (eli ei pidä voimakasta ääntä ja liikkui mukavammin).

Muistinkohan kaiken..:rolleyes:

Takaisin