Vaunut ja rattaat

Saan loputtoman määrän aikaa kulumaan vaunupohdintoihin :D Kannattaaks olla rattaissa vauva kantokopassa, ja sitten jos 3v väsähtää laidalla seisomiseen, niin otan vauvan kantoreppuun, laitan kantokopan alakoriin ja leikki-ikäisen rattaisiin. Onks mitään järkee?
 
Pippis, kuulostaa ihan mahdolliselta. Musta ainakin ollut yhdistelmävaunut ja irrotettava kantokoppa tosi kätevä, siinä on vauvaakin helppo siirtää ilman että tarvitsee häiritä nostelemalla!
 
meille tulee Emmaljungat White Leatherette kuosilla. Mies haluaa välttämättä ne. Minulle oikeastaan ihan sama, kunhan saan vaunuihin kääntyvän työntöaisan. Jonkinlainen sisarlauta varmaan pitää myös hankkia.

Itselläni oli esikoisella Teutonian yhdistelmät ja ne oli aivan ihanat. Täydelliset työntää ja helppo laittaa kasaan.
 
Myin keväällä meidän tuplat pois, koska esikko ei enää rattaissa malta istua... Nyt kuitenkin mietin jos pärjäisin kuopuksen ja uuden tulokkaan kanssa seisomalaudalla... Laskettuaika on kuitenkin kesällä, toisin kuin aiemmat lapseni ovat syntyneet talvella ja seisomalaudat ei siihen aikaan ole mikään paras vaihtoehto :) Eli siis yhdistelmillä mennään!
 
Pitää keväämmällä tarkemmin katsoa. Tällä hetkellä ajatuksena pitää vanhat briot ja hankkia esikoiselle joka silloin noin 1v 10kk seisomalauta. En tiiä oikein. Ei viitsis tuplia hankkia.
 
Meillä tuplat oli vain puoli vuotta käytössä, ahkerassa käytössä olikin. Esikko vain sitten kesällä innostui pyörästä niin kovasti ettei malttanut enää istuskella vaunuissa.
 
Meillä ikäeroa tulee 2,5 vuotta, vielä en voisi kuvitella että esikoinen pysyisi seisomalaudalla, mutta katsotaan josko ikä tekee tehtävänsä eikä tarvitsisi jonkun moisia tuplia hankkia.
 
Meillä kans edessä jonkin sortin vaunujen hankinta, tällä hetkellä käytössä emmaljungan yhdistelmövaunut, mutta pikku kakkosen saavuttua, on hänellä ja isoveljellä ikäeroa vuosi, niin varmaankin pitää hommata jotkut tuplarattaat. Pitää vain tutkiskella asiaa että millaiset tuplarattaat :)
 
Mä sain hyvän syyn käydä lastentarvikeliikkeessä katsomassa vaunuja, kun kaveri kävi shoppailemassa
tulevalle vauvalleen :) Olihan niitä vaikka minkälaisia ja tulee kyllä olemaan hankalaa valita sopivat vaunut. Sellainen olo tuli, että ehkä haluan sellaiset yhdistelmävaunut joissa eturenkaat kääntyvät. Tuntuisi, että kaupunkioloissa olisi helpoimmat käyttää, kun kuitenkin asutaan lähellä keskustaa. Onneksi ei ole vielä mikään kiire ja pitää malttaa mielensä hankintojen suhteen. Ehkä joulun jälkeen alkaa sitten kunnolla katsomaan vaunuja. Tosiaan ensimmäinen lapsi tulossa, joten ei ole kokemusta vaunuista tai mistään :)
 
Innostuin taas tutkimaan tätä vaunu-asiaa. Emmaljungan white leatherettet miellytti noin ulkonäön puolesta mutta ylittää niin meidän budjetin. Siksi innostuinkin ihan älyttömästi kun löysin sellaisen merkin kuin Tutek ja sieltä malli Turran tai Ambrero vaalea nahka-kuosilla. Onkohan kellään näistä kokemuksia?
 
Emmaljungissa on hyvää ainakin se jälleenmyyntiarvo, white leatheretteissa varsinkin, mutta materiaalina leatherette on todella epäkäytännölliset, ellei jopa surkea. Mä pysyn edelleen osittain kannassani, että Emmaljungat on yliarvostettuja. Hyvää niistä toki löytyy siinä missä huonoakin ja en aio omiani vaihtaa pois, mutta salaa haaveilen esim Brioista, mitkä vois olla ehkä hieman näppärämmät. Aion kyllä keväällä ostaa käytettynä Phil&Tedsit ja sitten esikoisen kasvettua jatkaa Emmaljungilla. :)
 
Meillä on tällähetkellä käytössä Emmaljungan Edge Duo classic-rungolla ja oon kyllä tykänny! Kulkee loistavasti missä vaan ja on kevyet työntää. Nyt hankittavana on tuplat kun kuopus on tulokkaan syntyessä vasta 1v4kk. Haluan ehottomasti vierekkäin istuttavat, muita kriteerejä ei vielä ole. Pitää jonkun ajan päästä alottaa tutustuminen valikoimaan :)
 
Ja niin siinä vain kävi että aloin jo miettimään/ ettimään niitä vaunuja vaikka mietin että jättäisin tämän ihan sinne loppuun :hilarious:
Nyt ongelmani on haluanko kääntyvät etupyörät vai en :rolleyes:
 
Meillä esikoisella oli ja on käytössä brion happy yhdistelmät. Ostin serkultani vähän käytettynä. Muistaakseni vm 2010 tai 2011. Niissä on säädettävä aisa (korkeus, ei kulma), erillinen kova kantokoppa ja kunnon ilmakumipyörät, joilla pääsee nin umpihangessa kuin kuravellitiellä. :) oon ollu niihin tyytyväinen ja toinen muksu saa käyttää niitä. Sisarusvaunuja varmaan turha hankkia ainakaan heti, kun esikko ei rattaissa viihdy. :/ katsotaan miten käy kun ikää tulee vähän lisää.
 
Meillä on esikoisen kanssa ollut käytössä Ora Jet 3in1 yhdistelmät ja olen ollut todella tyytyväinen niihin! Niissä on isot kääntyvät etupyörät. Ne ovat myös kapeat ja korkeat, ja aika kevyet. Miinuksena on epäkätevä kori, mihin on ihan mahdotonta sulloa kauppakassia; toisena miinuksena on puuttuvat heijastimet.

Nyt kun lapsille tulee ikäeroa 1v 3kk, olen miettinyt tuplia..toisaalta esikoinen ei viihdy enää oikein hyvin rattaissa, joten tuplat voisi olla turha ostos. Ajattelin että pelaisin kantoliinan kanssa alkuun, ja koitan saada esikon viihtymään rattaissa kunnes hän voi seistä laudalla..tai sitten hommaan tuplat jos ei tuo toimi xD

Onko jollain parempia ideoita?
 
Ei ole Karolina parempia ideoita, mutta itselläkin vähän saman suuntaisia suunnitelmia :). Ensin ajattelin hankkia tuplarattaat, mutta sitten rupesi mietityttämään, että kun ei nytkään pitkiä matkoja tyttö istu vaunuissa, niin meneekö hukkaan. Näin myös eräällä meidän tytön aikasesa mammaryhmässä kuvan, kuinka sisarukset istuvat Emmaljungan rattaissa sylitysten, joten ajattelin että aika tuplien käytölle on melko lyhyt, niin en viitsis rahaa tuhlata. Voi olla, että joudun taipumaan vielä päätöksessä, mutta itsekin ajattelin yrittää selvitä entisellä vaunulla ja liinalla. Onhan meilä myös matkarattaat, joita voi käyttää, jos koko perhe on ulkona. Niin ja meillä lapsille tulee ikäeroa 1 v ja 6kk.
 
Mun viimeisimmät kokemukset vaunuista on, kun olen 12-vuotiaana työnnellyt pikkuveikkaa. Tänään sitten kävin tapaamassa yhtä kaveria, jolla on kuukauden ikäinen vauva ja käytiin kävelyllä. Työntelin itsekin sitten vaunuja hetken (fiilistelin :grin) ja yllätyin, miten kevyitä ne on nykyään. Toki mun omakin työntövoima on varmaan 12-kesäisestä hieman lisääntynyt, mutta vaunuista on tullut myös ihan superhelppoja työntää. En toki tajunnut ottaa vaunumerkkiä ylös, mutta onhan tässä onneksi aikaa. Yksi pyörä oli vain edessä ja kääntyivät käytännössä paikoillaan.
 
Mä olen myös ihan pihalla kaikista vaunuista sun muista :D Kuten Mäntyomenalla, mun muistot vaunuista ovat pikkusiskon ajoilta, jolloin olin reilu 10-vuotias. Systerillä taisi olla jotkut kalliit merkkivaunut, mutta äitini vihasi niitä ja kävi todella harvoin vaunulenkeillä, ja kun kävi valitti kuinka kömpelöt vaunut olivat.

Toiveena myös lumessa ja vaikeammassa maastossa (koiralenkillä) toimiva ja riittävän vakaa, mutta kevyt ja pieneen tilaan menevä vaunu. Todennäköisesti etsin jotain käytettynä pienemmällä budjetilla - mitään ehdotuksia mitä merkkejä ja malleja lähteä etsimään?
 
Meillä löytyy esikoisen ajalta 3 ja nelipyöräiset vaunut, näistä suosittelen koiraperheen vaunuiksi 4 pyöräisiä. On tukevammat ja paremmat koirien kanssa lenkkeilyyn. Kannattaa käydä ajelemassa lastentarvike liikkeissä eri malleja, itse himoitsen ihan eri merkkisiä vaunuja näiden meidän perheen emmaljungien jälkeen.
 
Takaisin
Top