Vaunut, apua valintaan.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja papo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt alkaa tulla yhdistelmävaunuvaihtoehtoja joka tuutista. Nää on parhaat, ei vaan nää, eiku noi on ihan paskat. Huomaan katsovani kriittisenä vaunujaan työnteleviä äitejä, mitkä vaunut, miksiköhän juuri noin, onpa kivat, onpa rumat, harmi kun on huonon näköiset renkaat jne.
OMG. Niitä vekottimia pitäisi sitten työntää oma aikansa, niin olisihan se kiva että ne myös olisi itselleen sopivat. Mutta onko itselle sopivat sitten vauvalle sopivat? Ja kuinka saa yhdistettyä pienen koon, näppärät kärryt ja tukevuuden -onko sellaista?

Itse tarvitsen pienet, kivan näköiset vaunut jotka saa myös pikkuautoon/ varastoon, mutta jotka samalla soveltuvat esim vaihtelevassa maastossa rullailuun.

Hintarajaa ei varsinaisesti ole, mutta pelkästä "merkistä" en halua maksaa.
Ehdotuksia?

Miten ois jotkut yhdistelmät pehmeällä kantokopalla? Niissä ei tule sitä ongelmaa, että pitäisi säilyttää vaunukoppaa ja ratasosaa erikseen. Meillä on emmaljungan city krossit ja niissä pehmeäkantokoppa. Kantokoppa ns. katosi olemattomiin, kun purin sen osiin ja laitoin vaatehuoneeseen säilytykseen. Muutoinhan nuo kiesit ei kyllä pienimmästä päästä ole. Omaan valintaan vaikutti lähinnä se, että ne oli moneen muuhun malliin verrattuna todella tukevat ja silti aika kevyet. Jo lastentarvikeliikkeessä huomasi eron emmaljungien ja esim. Oran vaunujen välillä. Noi emmaljungat kääntyy tosi hyvin, vaikka isot onkin. Niitä on nyt reilu pari vuotta tullut lykittyä ja lykitään varmaan vielä seuraavatkin pari vuotta ainakin. Ja itse yllätyin siitä, kuinka lämmin ja kätevä tuo kantokoppa talvivauvalle oli. Koko talvena ei tarvittu toppapukua vaunuissa, pärjäsi fleece tai villahaalarilla oikein mainiosti. Esikoinen syntyi helmikuussa. Nyt kyllä vähän epäilen, ettei elokuussa syntyvä vauva mahdu koko talvea kantokoppaan. Vauvahan on kuitenkin jo talvella 5-7kk ikäinen. Mut sitten otetaan koppa pois ja laitetaan makuupussi tilalle.
Lisäksi meillä on sitten pienemmät matkarattaat erikseen.

meillä on briot, tarkkaa merkkiä en tiedä ja saatiin miehen veljen perheeltä. niissä niinikään pehmeä kantokoppa, joka muutti varastoon, kun tyttö kasvoi siitä ohi. oon kyl tykännyt, etenkin ne renkaat on hyvät kun miettii et aika paljon saa työnnellä vaunuja loskassa. käännettävä työntöaisa on myös. oon miettiny et jos päädytään tupliin, haluaisin joko briot tai emmaljungat. kolmipyöräiset vaunut on mun mielestä turvallisuusriski, olen nähnyt bussissa, kun sellaiset kaatuu lapsi kyydissä :/

Ihastuisi neuvolassa täydellisesti yhden perheen rattaisiin, jotka näin odotusaulassa ;) emmajungan valkoiset nahkarattaat! Ne oli niin hienot, että en edes aiemmin oo tienny, että voi olla noinkin hienoja rattaita! Googletin, niin uskon, että ne on nuo Mondian Duo Combi. Oli kyllä hienot, mutta saapi nähä mihin sitä nyt sitte päätyy, kun lähtee vaunuja kattelee :)

Mulla petti hermo yhtenä päivänä, vaikka olin pyhästi vannonu, etten mitään osta ennen rakenneultraa... Menin sitten ostasemaan Brio Smile -vaunut. Oli niin hyvä tarjous kun tuli kaukalot telakoineen sekä vielä istumaosa sen perusvaunuosan kanssa samaan pakettiin. Pitäis mennä lapselle kolmivuotiaaks asti. Sit jos siunaantuu lisää lapsukaisia, pitääkin miettiä vähän uudestaan :grin Mutku ne oli niin nätitki! Ja just mun väriset!

Me tehtiin kans la eka rundi vaunukaupoilla ja voih, meni vaan pää pyörälle! Hyvä myyjätäti kyllä selitti niitä mahdottomia hintaeroja, mutten silti tiedä. Noista hintaeroistakin…Onko oikeesti järkeä maksaa yli 700 € vai oisko ne parisataa halvemmat myös ihan ok…Mutta sitten en taas ihan halvimmat 200-300 €, ehkä ne sitten ei oo niin hyvät?

Me kuljettais aika paljon metsäteillä ja sanoi, että silloin 3-pyöräiset vois olla paremmat, mutta luulen että 4-pyöräisiin päädytään kumminkin (niissä oli enemmän vaihtoehtoa ja jotenkin tuntui tukevammilta). Meillä saa olla vähän isommatkin, koska enimmäkseen autolla kuljetaan ja auton takakontti on tilava ja kodissa on myös tilaa säilyttää. Mutta silti tottakai sellaset ketterät eikä mahdottoman raskaat (hirvee ylämäki meille tultaessa), joilla helppo kääntyä jne.

Juuri tuo Dellan mainitsema käännettävyys ois varmaan hyvä? Koska pian lapset jo tykkäävät katsella maisemia ja kyllästyvät istumaan kasvot äitiin päin. Varmaan kannattaa yhdistelmissä myös keskittyä siihen, kun lapsi on vähän isompi eli on hyvin tilaa istua jne. Entäs onko jotain mitä kannattaa miettiä, jos ehkä toinenkin lapsi tulossa 2-3 vuoden päästä ekasta? Mitäs muuta kannattaa miettiä...? Etenkin kokemuksia niiltä, joilla on jo lapsia, koska ei aina kaikkea tuu ajatelleeks näin ensikertalaisena.

kääntöaisa on kyl hyvä, etenkin kun aurinko paistaa ja lapsi haluaa silti katsella maisemia. meidän neiti ei suostunut pitämään aurinkolaseja. meidän noi briot on kevyet työntää ja samalla tukevat ja kummallaki puolella on jarru (vaikkei siitä mitään apua juuri ole etenkään bussissa, kun vieressä olen silti ja pidän kiinni kärryistä kaarteissa ym.). meidän briossa on tosiaan pehmeä koppa, ja tytön ollessa 4kk, jätettiin koppa pois ja tuin hänet puoli-istuvaan asentoon rattaisiin. mun tyttö on aina ollut pitkänsorttinen, joten koppa jäi pieneksi noin nopeasti.

jos multa kysytään, kehotan katsoo renkaat et ne on sellaiset et kulkee myös loskassa ilman että joutuu liikaa punnertaa eteenpäin. brioissa ja emmaljungissa on hyvät renkaat ja ne liikkuu sulavasti loskasäälläkin. mä en tiedä, mitä pitäisi miettiä, kun jos tulee toinen pienellä ikäerolla. mietin itse parhaillaan, hankkiako tuplat vai ei, meinaan mun tyttö tulee olemaan vähän yli 2,5v kun pikkukakkonen syntyy ja pohdin, jaksaisiko hän kävellä tai seisoa seisomalaudalla. meidän poika istui rattaissa nelivuotiaaksi, joten vähän epäilyttää tuo, jaksaako kuitenkaan kävellä. mies ei ainakaan vielä lämmennyt tuplille, mutta hänpä ei liikukaan rattaiden kanssa.

Me päädyttiin Emmaljungiin osittain siitäkin syystä, että niihin oli saatavilla sisaristuin ja kun suunniteltiin toista lasta pienellä ikäerolla. Ikäeron kanssa kävi toisin ja meillekin tulee 2,5 vuotta ikäeroa. Nyt tosin, kun selvittelin asiaa niin ilmeisesti emmaljungiin ei enään uutena myydä sisaristuinta. Toisaalta, kun näin sen kerran livenä, niin eipä tuo 2,5 vee kyllä siihen taitais mahtuakaan. Seisomalauta meinataan ostaa ja sit meillä on manduca. Koitetaan niillä pärjäillä. Tuplien hankintaa olen kyllä miettinyt, mutta yllätys yllätys täälläkään ei oikein mies lämpene idealle. Ja ei ne kyllä tähän huusholliin sopiskaan.
Meillä ei ole sitä heittoaisaa ja hyvin on pärjätty ilmankin. Noissa emmaljungissa on niin helppo se ratasosan irroitus, että sen saa muutamassa sekunnissa käännettyä toisinpäin, jos tarve vaatii. Sain sen käännettyä jopa lapsen istuessa rattaissa, nyt tuo lapsonen painaa jo niin paljon, etten enään jaksa, mutta eipä tuo iso vaiva ole nostaa lasta pois, kääntää istuin ja lapsi takaisin kyytiin. Aikaa menee ehkä minuutti. Niissä missä on se heittoaisa ei ole niin hyvä jousitus, mikä kannattaa ottaa huomioon, jos kulkua tulee paljon epätasaiseen maastoon. Itse halusin myös ehdottomasti umpikumiset renkaat, ettei niiden puhkeamista ja pumppaamista tarvitsis huolehtia.

Meillä on Gessleinin yhdistelmät, mitkä ostettiin käytettyinä. Ne olis uutena maksanut jonkun 1200. Niissä tuli mukana kaukalo, joka menee myös vaunuihin kiinni. Se oli tosi kätevää kun esikoinen aika aikasin rupes kiukutteleen jos joutu makaan vaunuissa eikä nähny mitään. Meiän tyttö on pienikokonen ja meni aika pitkään ennen kun sitä pysty laittaan istuun siihen istuinosaan, kun se aina valu siinä huonoon asentoon.
Noissa Gessleineissä voi myös kääntää istuinosan/kaukalon suunnan ja niissä on myös heittoaisa. Ja jarru on aisassa, eli aina oikeella puolella. Meillä myös merkkas se et on täyskumirenkaat. Noissa on isot renkaat, joten menee lumessa hyvin, mut niihin saa etupyörät vaihdettua pienemmiks ja kääntyviks, mikä taas on kesällä ja esim. julkisissa liikkuessa kätevää.

Näissä vaunuasioissakin kaikille sopii erilaiset jutut ja ne voi ilmetä vasta sitten kun on jo ostanut vaunut. Sit yhtäkkiä tajuaa et joku juttu vois olla parempi toisella lailla tms. Mut ei niistä kannata stressiä ottaa. Kaikkeen tottuu. Meiän vaunut on vähän yläpainoset, joten ei oo kauheen tukevat. Mut siihenkin on jo tottunut ja julkisissa pitää tukee, ettei ne keikkaa mutkissa. Muuten ne on musta täydelliset. :)

Meil on olleet Emmaljungan yhdistelmärattaat, käytetyt sellaiset. Jos uusien hinnat tuntuu suolaisilta niin kehotan vilkaisemaan Facebook-kirppareiden tarjontaa (löytynee hakusanoilla x (esim Tampereen) seudun lastentarvikekirppis), niil myydään välillä tyyliin kolmeen kertaan käytettyjä yhdistelmiä (tai muuten vaan hyväkuntoisia) puoleen hintaan tai jopa alle! itse katselen viikottain et nyt ois hyvät rattaat/vaunut halvalla, mut kun nuo rattaat menee edelleen mein rotevan 2-vuotiaankin kuljettamiseen & päikkyihin ni en näe tarvetta ostaa uusia syksyllä syntyvälle kakkoselle. Poika kävelee jo nyt hoitokavereiden kanssa 2 km matkoja suuntaansa pienempien istuessa rattaissa, eiköhän mekin seisomalaudan hankinnalla selvitä :)

Mut siis, meil on olleet käytös noi yhdistelmät, vaunukoppaa tarvittiin ehkä 4-5 kk joten myös rattaat joissa makuualustan saa lähes vaakatasoon ja pehmeä kantokoppa tai rataspussi ajaisivat saman asian. Yhdistelmät on pienen auton tai mein tapauksessa farmarinkin takaluukkuun mahdottoman isot kun koirallekin pitää jäädä tilaa. Siksi meillä olikin reissuja varten matkarattaat, joihin sai myös kaukalon kiinni. Kannattaa sovitella rattaita auton takaluukkuun jos mahdollista! Isopyöräiset rattaat ovat hyvät metsälenkillä, kurassa ja lumessa, pienipyöräiset ja kääntyvät etupyörät näppärät kaupungissä ja kaupoilla.

Heittoaisa on oikeastaan ainoa mitä meidän rattaissa kaipaan, juuri tuon auringon ja tuulen takia. Onneksi sentään vaunun kopan/ratasistuimen saa käännettyä mut onhan se aika julmaa & haastavaa nostaa lapsi pois vaununkopasta/rattaista kesken lenkin.. Vaunuverhoa suunnittelen toiselle lapselle teettäväni, se ratkaisee osan ongelmasta :)

Tiivistetysti:

- heittoaisalle iso plussa
- isot pyörät plussa jos retkeilee/lenkkeilee
- pienet pyörät & kääntyvät etupyörät jos pyörii paljon kaupoilla (samoin helposti kasaan menevät matkarattaat voi pelastaa et pääsee bussiin kun rattaat menee hetkessä kasaan ja mahtuu viereisen penkin jalkatilaan)
- yhdistelmät tai rattaat kantokopalla/vaunupussilla ihan makuasia.
- myös käytetyissä vaunuissa löytöjä, hintaa voi olla puolet vähemmän kuin uusissa!

Semmottisia neuvoja täältä :)

Onks noissa renkaissa eroa tai siis millaset renkaat kannattas olla mihinkin tarkoitukseen? Meillä on edessä talvessa loskassa lykkimistä ja muutenkin joutuu noin 500 m kulkemaan päällystämättömällä tiellä. Eli onko tollasessa käytössä sit eroa et onko sellaset pumpattavat renkaat vai ne joita ei tarvitse pumpata? En muista miksi kumpaakin nimitetään. :)

En usko, että tuossa tilanteessa noilla on mitään merkitystä. Lähinnä varmasti työnnettävyyteen vaikuttaa renkaiden koko ja se onko ne kääntyvät vai kiinteät. Pumpattavat renkaat on ilmakumirenkaat ja ne toiset on umpikumirenkaat. Molemmathan on isot ja varmasti toimii loskassa ihan yhtä hyvin. Meillä on umpikumiset renkaat ja ihan hyvin ne loskassa ja lumessa kulkee. Toki eihän se lykkiminen yhtä kevyttä ja vaivatonta ole kuin asfaltilla tai kovalla lumella. Matkarattaiden pienet renkaat taas on on jo muutaman sentin lumihangessa heti tukossa.

Kiitos Maikkie! Jossain joku vain valitti jommista kummista renkaista loskassa, mut näin minäkin järkeilin, et renkaan koolla tuossa taitaa lähinnä olla merkitystä ja et ne eturenkaat saa lukkoon, jos on sellaset pyörivät.

En suosittele mitään kääntyviä renkaita. Niihin menee hermo alta aikayksikön. :grin
Mitä isommat renkaat, sen kevyempi työntää. Ja olennaista myös se, että miten nopeasti ja helposti vaunut saa kasaan ja heitettyä auton konttiin.

Kesäksi kandee hankkia myös se hyönteisverkko ja mahdollisesti aisaan kiinnitettävä auringonvarjo. Ne ei paljon maksa.

Kannattaa katella myös käytettyjä. Ite ostin 100 eurolla täysin toimivat yhdistelmät, että menee myös pikkukakkoselle käyttöön. Löydön tein huuto.netistä.

Noi on vähän yksilöllisiä juttuja et mikä sopii kellekin.
Mä taas nimenomaan suosittelen kääntyviä renkaita, mutta ehdottomasti sellasia mitkä saa lukkoon tarvittaessa. Talvella niillä kääntyillä ei juurikaan tee mitään. Meillä on siis sellaset isot täyskumirenkaat jotka voi vaihtaa pieniin kääntyviin, jotka saa myös lukkoon.
Eikä meidän oo kertaakaan tarvinnut laittaa vaunuja autoon, joten sillä ei oo meille mitään merkitystä kuinka helposti ne saa kasaan. Hankittiin kyllä sit matkarattaat kun tyttö oli isompi, mut ihan muista syistä.

Mut kaikille ominaisuuksille varmastikin on käyttäjäkuntansa. Eli ehkä siitä on apua vaunujen valinnassa kun täällä kerrotaan erilaisia mielipiteitä :wink

Kiitos vinkeistä! Me oltiin myös vaunuliikkeissä ihan pää pyörällä. Aluksi olin sitä mieltä, että ostetaan uudet, mutta nyt oon katsonut käytettyjäkin.

Joo varmaan menee aikaa, ennen kuin on päätös valmis vaunujen suhteen. Ajattelin kuitenkin, että ostetaan laadukkaat ja tukevat. Että en mitään muutamaa satasta vaunuihin laita, kun ite oon sitä mieltä, että sillä hinnalla ei laadukkaita saa. Että kyllä me niihin halutaan ihan panostaa, tietenkin pitää vähä toppuutella, että ei ihan överiks mee :)

Meillä on tarkoitus ostaa ihan käytetyt vaunut. Ja nimenomaan vaunut, ei yhdistelmiä.
Hankitaan sitten rattaat, kun ne on ajankohtaiset :)

Kaikki vinkit on kyllä niin tervetulleita! Niiden pohjalta voi sitten miettiä omia ratkaisuja. En usko, että uusia ostetaan, koska tosi hyväkuntoisia saa kuitenkin huomattavasti halvemmalla käytettynä. Pitäis vaan lähteä käymään kattomassa, kun ei kuitenkaan sikaa säkissä viitsi ostaa. Yhdistelmiä olen lähinnä katsellut.

Takaisin