Vaunujuttuja

Jossu*

Jostain jotain jo tietävä
Hei kaikille!

Olettekos jo ehtineet etsiä/miettiä vaunuja syystulokkaille? Meillä ensimmäinen lapsi kyseessä joten tämä aihe tuntuu erityisen vaikealta. Kun pitäisi kuitenkin olla sellaiset vaunut jotka liikkuvat myös sohjossa ja lumessa... Mitä vaihtoehtoja olette miettineet ja aiotteko hankkia yhdistelmät vai jotkut muut?
 
Meilläkin on vaunuongelma, vaikka onkin toinen tulossa ja osakseen juuri siitä syystä, että tämä esikoinenkin on vielä vauvan syntyessä niin pieni ettei tod.näkösesti vielä jaksa pitkiä matkoja tallustella. :-/ Mietintämyssyssä on joko sellaiset rattaat, joissa on kaksi istuinosaa peräkkäin tai sitten vauva kulkee ensin kantoliinassa ja esikoinen rattaissa...

Meillä on esikoisella Emmaljungan City cross- rattaat, joissa on isot pyörät ja ovat tukevat työntää myös talvella sohjossakin. Joudumme myös paljon kulkemaan metsäteillä sekä pururadoilla, koska meillä on iso koira ja ovatpa vaunut kulkeneet ihan hyvin sielläkin. :-D

Vaunuja kannattaa ehdottomasti käydä liikkeessä kokeilemassa, koska niitä on olemassa niin montaa erilaista mallia ja eri valmistajien vaunut ovat myös eri tuntuisia työntää. Me saatiin myyjältä hyviä ehdotuksia, kun oli tietyt kriteerit vaunuja etsiessä... eli ei muuta kun etsimään sitä itselleen sopivaa vaihtoehtoa! ;-)
 
Me ollaan jo ostettu meidän pienelle vaunut, Hartanin yhdistelmät, mallista ja valmistusvuodesta ei ole tietoa, mutta 3 lapsella ovat olleet ennen meidän tulevaa pikkuista. Edellisen omistajan mukaan ovat todella helpot työntää myös sohjossa, renkaat ovat isot eikä niitä tarvitse pumpata. Ei siis tarvitse pelätä rengasrikkoakaan (: Tällä hetkellä kissa on ominut vaunut sängykseen, joka minua ei haittaa ollenkaan. Kissalle tullaan lapsen synnyttyä opettamaan, että joko ollaan vauvan kanssa kaikessa sovussa, eikä pienen päälle mennä nukkumaan tai tulee lähtö mieheni isovanhemmille ainakin toistaiseksi.
 
Mulla taas on ollut sellainen käsitys että ilmakumirenkaat olisi paremmat talvella kuin ns. "kovat". Tämä siis perustuu netistä lukemaani ja tutuilta kuulemaani. Meillä on myös n 40 kiloinen koira jonka kanssa kävellessä vaunujen pitäisi olla tukevat. Olen miettinyt myös sitä, että pitäisikö vaunuissa olla kääntyvät renkaat, mutta kaikissa malleissa ne kääntyvät ovat tosi pienet ja ne eivät varmaankaan ole hyvät talvella. Kääntyvät tuntuisi olevan helpommat kaupunkikäytössä.
 

Meillä on tällä hetkellä kolmet rattaat kotona :D Janikan rattaita on matkarattaat ja tavalliset yhdistelmät ja Nyt ostettiin phil&ted explorer mihin saa sisaristuimen. Nuissa phil&teds on ilmatäytteiset renkaat ja voisin kyllä kuvitella että nuokin kulkisi lumessa ihan säädyllisesti. Ainut on että on vaan yksi rengas edessä mutta sitten kirotaan ja mennään eteen päin kuten noiden yhdiselmienkin kanssa :) Pitäis myydä noi matkarattaat ja tavalliset yhdistelmät kun jaksais vaan alkaa ilmotusta väsäämään.. laiska kun on :)
 
Meillä on toistaiseks Basson Milan-merkkiset yhdistelmävaunut heittoaisalla ja aivan ihanat!!!! Niis on kaikki pyörät iiiisot eli ne kulkee tosi hyvin lumessa ja sohjossa :) Mä tykkään noista niin hirveesti, mut joudutaan myymään, et saadaan kaksosten rattaat tms. ku ei toi esikoinen oikein jaksa vielä karvan päälle vuosikkaana kuitenkaan seisoa laudalla tai kävellä matkoja.
 
Mä olen vähän selaillut vaunuja netistä, mutta ne tuntuvat olevan aivan loputon suo! Mistä tietää, mitkä on hyvät jne. Pitää varmaan mennä ihan johonkin liikkeeseen kokeilemaan ja kyselemään. Muutamat kaverit ovat kehuneet nyt ainakin netissä kovastikin parjattua Emman "halpisvaunuja". Marraslapsia heilläkin molemmilla ja kuulemma hyvin ovat toimineet sohjossakin ja ovat muutenkin olleet tyytyväisiä. Onko täällä kenelläkään kokemusta noista?
 
netistä oon katellu sisarusvaunuja ja sellaset sitten hankitaan ennen pienen syntymää :) esikoinen sen verran pikkuinen vielä itsekin et vaunuissa matkustaa tuolloinkin vielä paljon :) haluaisin mielummin sellaiset vaunut, joissa lapset ovat vierekkäin eivätkä peräkkäin ja yhdet mieluisat näin lastentarvike liikkeessä, vielä pitäisi katsoa et kuinka hyvin esikoinen niihin mahtuisi :) hirvittää vaan se hinta (yli 800e) ku nykyisistä vaunuista maksettiin 50e ja matkarattaat saatiin lahjaksi :D
 
Minä taas olen kuullut/lukenut, että kovat pakkaset heikentävät ilmatäytteisten renkaiden käyttöikää. Mene sitten ja tiedä näistäkin. Äiti neuvoi ostamaan vaunut joissa _ei_ ole kääntyviä tai pieniä renkaita. Jäävät sohjossa jumiin jatkuvasti, eikä niitä saa edes potkittua sohjosta puhtaaksi.
 
Kääntyvissä pyörissä on oikeastaan talvella seki, et jos ne saa lukittua, ei tuu olee pahemmi ongelmia. Riippuu tietty pyörän koosta. Jos on sellaset "ostoskärry"pyörät, ni varmasti on ongelmia. Mulla on Bassoneissa ihan kiinteät isot pyörät, oisko täyskumia? Niillä menee hyvin. Kaveri sit taas tuskaili koko talven kääntyvillä pyörillänsä.

Ja hei mammat!! Ottakaa huomioon OMA pituutenne ku vaunuja katotte!!!!! Jos ootte pitkiä ihmisiä, ni kannattaa kattoo vastaavasti korkeampia vaunuja!!! Ja jos on tämmönen vaahtosammutin ku minä (162cm selkä suorana) ni pärjää vähä matalammillaki. Mikää ei oo nii hirveen näköstä, ku 180cm äiti/isä joka työntää vaunuja, joiden pohja viistää maata... Ja siis lähinnä mulla tulee siitä mieleen, et ne vahingossa potkii lastansa, vaikka varmasti eivät potkikaan. Tietty, jos pystyy hyvin sellasia matalia vaunuja työntämään, eikä tuu selkä ongelmia, ni go for it. Kaupoissakaan myyjät ei osaa ottaa tätä huomioon, et pitäkää pintanne siellä sitten.
 
Meillä on on tällä hetkellä Emman Easy -matkarattaat ja Firkon F7 merkkiset yhdistelmät. Firkoneissa on isot ilmakumirenkaat mitkä oli mulla yks tärkeimmistä kriteereistä sillon vaunuja hankkiessa ja olen tykännyt tosi paljon. Ei ollut talvella minkäänlaisia ongelmia työnnellä. Niitä kääntyviä etupyöriä taasen olen kaivannut mutta ilmakumirenkaisia yhdistelmiä kääntyvillä etupyörillä oli ainakin vajaa 2v sitten vain i'coolla. Silloin päätettiin et kokeillaan halvempaa merkkiä ja tingitään joistain kriteereistä. Kyllä nuo halpikset yhdellä kesti mut nyt kaipais jo uutta kun on jarrutkin sökönä...

Matkarattaat on muuten ollu ihan jees mutta en tykkää noista kovista renkaista :D

Vaunujen painoissakin on muuten sitten paljon eroja. Meidän firkonit on loppupeleissä aika raskaat työntää/tuntuvat painavilta kun pääsin vertailemaan esim naapureideni emmaljungiin...
 
Mulle yksi tärkeimmistä kriteereistä on/oli isot ilmakumirenkaat. Asun maalla ja lunta on teillä vaihtelevasti niin pitää päästä kulkemaan.

Itse katselin ja kaupassa jo kokeilinkin Jovi Air (n. 450 €) rattaita ja netistä haaveilin Firkonin F7 -rattaista (300 €), kun ovat niin ihanan näkösiä :) Löysin kuitenkin netistä yhdellä lapsella olleet Emmaljungan yhdistelmät, joita en ikinä raskisi uutena ostaa. Maksoin niistä 250 euroa ja ovet kuin uudet. Toivottavasti ovat käytössä hyvät.
 
Meillä on esikoisella ollu käytettynä kavereilta ostetut (200e) Emmaljungan jotkut vanhat yhdistelmät, joissa on täyskumirenkaat. Hyvin kulkivat talvella, mutta olisin halunnut ilmatäytteiset. Nää on vähän painavat kyllä, en tiedä johtuuko renkaista vai koko rungosta, mutta hyvin on selvitty joka paikkaan.

Nyt meillä etsitään sitten sisarusrattaita/vaunuja, kun tää esikoinen ei kerkee ees vuotta täyttämään, kun pikkukakkonen saapuu maailmaan. Haluan välttämättä Brion Double Wave-rattaat (uutena 500e) ja niitä oon nyt yrittäny löytää kohtuuhinnalla vähän käytettyjä. Tarvii siis olla erikseen säädettävät istuimet ja kantokoppa pitää mahtua ja ne ilmakumirenkaat ja mielellään vielä suht kapeat, että mahtuvat ovista. Ja nuo Brion vaunut täyttäis nää vaatimukset.

Kaveri, joka asuu Lapissa, kertoi, että kun hänellä oli esikoisella käytössä jotkut semmoset kolmipyöräiset vaunut/rattaat, että ei enää ikinä ostaisi niitä. En muista enää kaikkia perusteluja, mutta yks oli esim. että jos käyttää julkisia kulkuvälineitä paljon, niin sen yhden eturattaan kanssa on huomattavan hankalaa nousta esim bussiin, kun vaunut on hetken vain sen yhden renkaan varassa ja helposti sitten keikahtavat. Ja meillä kun ei ole autoa, niin tuo kriteeri riitti karsimaan kaikki kolmirenkaiset rattaat pois harkinnasta. :)
 
Käytiin tänään Oraselin tehtaanmyymälässä katsomassa Ora Jovi Airin vaunuja. Olivat todella kivan tuntuiset ja mahtuivat farkkuun koirahäkin kanssa. Läheltä oli, etteivät lähteneet jo matkaan tuolta :) Yksi varteenotettava vaihtoehto siis löydetty!
 
Me ostettiin Brion Happy kompi vaunut tässä muutama viikko sitten. Asutaan maalla ja olen kuullu että ne on hyvät ja luotettavat vaunut näihin maalais oloihin :) Ensin haaveilin Emmaljungan vaunuista mutta hinta pisti hirvittämään niin ostettiin sitten se kakkosena tullut vaihtoehto :)
 

Mä oon nyt kyllä täysin onnelinen että tilattiin noi phil&teds rattaat :D Ihanan kevyet ja silti tukevan oloset. Kerran bussissa matkanneena en pysty allerkirjoittamaan tuota että olisi epävakaat bussiin nousestessa vaikka on kolmipyöräset. Tai en sitten tiedä jos olisi ollut lukittomana tuo eturengas että olisko ollu huojuvampi mutta ainakaan lukittuna en kokenu epävakaaksi. Saa nähä mitä talvi ja pikkukakkonen tuo tullakseen että ihannoidaanko noita rattaita vielä sillon mutta nyt ainakin yhdellä ja kesällä olen kyllä erittäin tyytyväinen.
 
Me ostimme juuri uuden veroiset käytetyt Emmaljungan yhdistelmävaunut erillisellä vaunukopalla. Muuta en edes karkinnut. Samanlaiset oli esikolla aikoinaan, ja olin todella tyytyväinen. Kevyet työntää. Ekoissa oli ilmakumipyörät, joita piti täyttää kuukauden välein, nyt on phkeamattomat, ja niistä ei siis vielä omaa kokemusta. Saahan niihin ostettua ilmakumit, jos tuntuvat hankalilta talvikelillä :)
 
Meillä kans ois sisarusrattaat hankinnassa nyt.. Esikoisella on perusyhdistelmät, jotka toiminu hyvin ja matkarattaat mut nyt sit ois tarkotus noista luopua tuplien tieltä... Mä oon suunnitellu Britaxin B-dualeita, oon kuullu niistä paljon hyvää.. Ainut mikä epäilyttää on just toi etupyörien koko sit talvella lumessa ja sohjossa.. Toinen vaihtoehto ois sit noi Phil&Teds sisarrattaat mut en jotenkin 3 pyöräisiä haluais, mut niissä ois sit ne isot pyörät..Miten sit lie liikkuvat talvella? Ja saako niihin jotain autokaukaloa kiinni? Mut joka tapauksessa en sellasia normituplia halua, joissa vierekkäin istutaan.. Esikoinen ei varmaan kovin kauan vaunuja enää tarvi ja sit noita Britakseja voi käyttää vaan yhdellä.. Ja tarkotus on liikkua busseissa kovasti niin uskoisin noiden Britaxien tai vastaavien olevan kätevät siinä hommassa!
 
pulina82: saa Maxi-cosi Cabrio Fix kun hankkii sen adapterin noihin phileihin.. tai siis ainakin exploreriin.. en oo kattonu mikä noihin vibeen esim on.
 
Meillä haaveillaan Bugaboo Cameleoneista. Niitä löytyy vaan Helsingistä, joten ei olla päästy vielä koittamaan. Netistä nähty kuvia ja luettu ominaisuuksista, ja vaikuttavat hyvinkin sopivilta meille. Vielä kun saadaan aikaseks ajella Helsinkiin, niin päästäis livenä näkemään ja testailemaan :)
 
Takaisin
Top