Vaunuasiaa

Phil&Tedseissä isot pyörät jotka toimi metsälenkeillä ja pahimmissa lumikeleissäkin. Isot pyörät ja vaikkei saanut lukittua(mikä ei mielestäni ollut tarpeen) niin liikkui pahimpienkin kinosten läpi kun muut vielä tuskissaan yrittivät työntää vaunuja auraamattomilla paikoilla. Ovat myös hyvin kevyet. Meillä oli vanha Sport malli joten olisi sopinut juoksemiseenkin. Isoissa kumirenkaissa kuitenkin se että niitä saa pari kertaa vuodessa täytellä(esim huoltoasemalla) ja saattaa mennä sisärengas puhki. Meillä vaihdettu 2 rengasta reilun 3v sisään. Mutta vaihtorengas ei paljon maksa, olisko kympin paikkeilla?

Uudet siinä mielessä hyvät kun niihin saa myös mm.takuut.

joo monissa saa lukittua etupyörät tai vaihdettua esim talveks talvipyöriin, mutta meidän rattaissa ei, vaikka eipä olis ollu kyllä tarvettakaan. Umpikumipyörät on ollu kyllä aika huolettomat, tosin nyt alkaa haljeta pikkuisen yhdestä kohtaa, mistä lie johtuu, mutta tilailen varmaan hiljalleen samalla kaikki uudet pyörät, ennen kuin tulevat pikkuisella taas kovaan käyttöön.

BabyBlues, enimmäkseen olisi tarkoitus mennä ihan kaupungissa. Mutta viikottain tulisi mentyä hiekkateitä ja mahdollisesti metsäteitä. Me tykätään liikkua luonnossa, joten ehkä jotkut leveät metsäpolutkin menisi ellei niihin ottaisi sitten mukaan kantoliinaa tms. Tätä asiaa ei ole vielä mietitty loppuun asti. Mutta siis mitä erilaisempaan menoon käy niin hyvä.
.
AadaEveliina, noi Phil&Tedsit kuulostaa kyllä näppäriltä, täytyy mennä tutustumaan liikkeeseen.

Täytyy tehdä kanssa vähän laskelmia siitä, että mikä olisi rahallisesti kannattavin. Kiitos vinkeistä!

Tulipa tänään taas todettua pitkän hyvän kauden jälkeen, että keväällä kolmevuotias tuskin on tietyssä mielentilassa kykenevä minkäänlaiseen yhteistyöhön kävelemisen tai minkään muunkaan osalta. Meille tulee tuplat, piste. Varmaan Phil&Tedsin Promenadet tai Vervet, kun haluan turvallisuussyistä nelipyöräiset. Olen useasti jopa itse nähnyt kolmipyörien kaatuvan lapsi kyydissä, ja lisäksi vielä tuttujen käyttökokemukset samasta asiasta, vaikka ovatkin tykänneet kääntämisen keveydestä. Hiemankaan nälkäisen tai väsyneen puolelle kääntyvän tai muuten vaan huomiota vailla olevan naperon kanssa temppuilu kävelyasiassa vielä vauva mukana olisi kyllä sama kun hakisi itselleen tahallaan ongelmia. Yhdet Xploryt olis siis myynnissä kaikkine tilpehööreineen, vaikka niistä olenkin niin tykännyt! Ei raaskisi luopua, mutta en kyllä ala useitakaan rattaita säilömään, tilalle on muutakin käyttöä.

Harmitti kyllä koeajelussa niiden tuplien painavuus, etupään nostamisen raskaus ja taka-akselin leveys nykyisiin kevyen näppäriin verrattuna, mutta tottakai niiden täytyy olla raskaampaa tekoa jos kerran kestävät 20+20kg! Kivaa että niissäkin on kuitenkin umpikumipyörät, niin ei tarvitse huolehtia mistään pumppailuista.

BabyBlues, just eilen näin äidin kävelyllä tuplarattaiden kanssa. Mukana oli vain yksi lapsi, mutta eipä rattaiden työntämisessä näyttänyt olevan vaikeuksia. Teki mieli pysäyttää ja kysyä käyttökokemuksia, mutta ehkä nyt ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa :grin

Joo mä olen kyselly käyttökokemuksia, joita suht lähipiiristä onneks löytyy paljon, ja kokeilemistani(kavereilla ja kaupassa) tuplista monet oli kevyemmät työnnellä kun ne jotka valitsin, vaikka olivatkin vierekkäisillä istuimilla. Oli niissä kyllä isommat pyörät, niin johtui ehkä siitä. Mutta haluan päällekkäiset istuimet, ja kasattuna täytyis mahtua kevyesti autoon ilman että vievät ihan kaikkea tilaa, ja jonkinlaiseen lentolaukkuun täytyy mahtua tietty myös. EN esim halua 'sovitella ja mallailla' rattaita ovista sisään, vaikka tietty kaikki vierekkäisistuimisetkin jotenkin standardiovista mahtuvat. Ja ne umpikumipyörät, kun ne on huolettomat. Mutta yhdelle nää nykyiset olis vaan niin parhaat...ikävä tulee :(

Tänään lähti tilaukseen Baby Jogger City Select tuplarattaat, vaikka piti mennä vaan kiertelemään, ja lähinnä Phil&Teds Promenadet mielessä... mutta noi osoittautui kyllä niin ylivoimaisiksi siinä kokeillessa, että se oli menoa. Istuinten painoraja 20+20kg, yhtä kapeat, järkevämpi tavaratila josta ei tipu kaikki, menee tosi pieneen kasaan ja mahtuu meidän PramPackiin, vauvakoppa on kunnon kokoinen verrattuna p&t:hen, samoin istuimet on tilavat ja ne saa kunnolla makuuasentoon päiväunille, mutta molemmat näkee istualtaan kuitenkin hyvin eteenpäin, istuimia on helppo käännellä ihan yhdellä naksautuksella niinkuin nykyisissäkin rattaissa... Saman hintaiset ne City Selectit ja Promenadet kyllä oli, että vähän riipaisee tietty yli tonnin rattaat ostaa, kun en sittenkään raaski edellisiä rakkaita myydä. Ne Xploryt on kuitenkin niin näppärät kaupunkiajossa jos tarttee esim pelkän pienemmän kanssa lähteä liikkeelle tai muuten kiireettömästi viettää aikaa esikoinenkin mukana...Koska onhan noi tuplat kuitenki tosi isot sellaseen kaupunkipyöritykseen, mutta esim korkeasaareen tai vastaavalle yli puolen päivän reissulle aika välttämättömät vielä 3v kanssa. Luulen, että kun mahdollisuus istumiseen on olemassa, niin sitten kiinnostaa itse kävellä, mutta jos 'epäreilusti vain pienempi saisi koko ajan istua' niin johan heittäytyisi vauvaksi tämäkin...

Käytiin ihan vaan katsomassa yhden liikkeen tarjontaa tänään, ja piti soittaa äsken ja varata vaunut maanantaihin. Vastoin ennakkoajatuksia, meille tulee Emmaljungan Super Nitrot. Olin ajatellut, että haluan pienemmät ja kapeammat jne., mutta kyllä noissa ne käytännön ominaisuudet vaan on meidän käyttöön paremmat.

Isot etupyörät, todella vakaat, isompi ratasistuin ja muuta. Kun on hyvin usein mukana kaksi koiraa ja lenkit sen mukaisia tulee olemaan, nämä sopii meille parhaiten.

Kertokaas ne jotka tietää että mitkä on emmaljungien huonot puolet. Mies tahtoo sen merkkiset vaunut ja tuntuu et kaikki vaan kehuu niitä mut onko tosiaan niin että niissä ei muka mitään vikaa oo. Nyt siis kyse ihan perus yhdistelmävaunuista.

Mun mielestä ehdottoman huonona puolena noissa meidän Super Nitroissa on se, että vievät paljon tilaa kokoontaitettunakin, etenkin kun vielä vaunukoppa-aika sitten on. Meillä vielä kaksi isoa koiraa, niin kyllä pitää sommitella, että autoon mahdutaan sitten. (Ja auto on isolla takakontilla varustettu sitymaasturi...)

Me kompensoitiin tämän olevan hinnan lisäksi omilla kokemuksilla se huonoin puoli, muutoin hyviä puolia. Kestää erittäin hyvin ja saa säädettyä kivasti tuota työntöaisaakin.

Kestäviä ovat ilmeisesti tuttujen käytössä olleet, mutta vähän kolhon isoja ja NIIIIN perusvaunujen näköisiä, ei mitenkään esteettisesti erityisen mietittyjä. Mulle on itselle tärkeää, että miellyttävät silmää ainakin jollain tasolla, ei ominaisuuksien kustannuksella kuitenkaan. Onhan ne silleen miehekkäät, että ymmärrän jos mies nimenomaan sellaiset haluaa. Cityrattaiksi en haluaisi, ehkä jonnekin metsälenkkeilyyn koiran kanssa ovat varmasti mainiot.

Täytyy sanoa sellainen hyvä puoli vielä, että pidän itse tuosta ratasistuimesta kovasti. Nyt on trendinä aika pienet ratasistuimet (esimerkkeinä Stokke, Brio Smile) ja Emmaljungissa on huomattavasti isompi se istuin. Mulle on tärkeää, että lapsi mahtuu siihen vielä tarvittaessa 3-vuotiaanakin ja pääsee siten mm. koiralenkeillekin mukaan. Samoin ne on erittäin vakaan oloiset, mikä myös itselleni tärkeä ominaisuus.

Esteettisyyshän on katsojan silmässä, itseni mielestä kun mitkään lastenvaunut ei ole oikeasti hyvännäköisiä, joten pitää valita sellaiset joita nyt jotenkin kestää katsoa :D

Varmastikin en ostaisi Emmaljungia, jos asuisin pääkaupunkiseudulla ja kulkisin paljon julkisilla ja kaupungilla yms. Sitten panostaisin kapeampiin, kevyempiin ja pienempiin.

Koko ei ole ongelma koska niitä ei tarvitse autoon saada ja jos pelkkää ulkonäköä katsoisin niin meille hankittaisiin valkoiset Jette Jubileet. :) mutta juuri nuo muut ominaisuudet kiinnostaa, että ovatko tosiaan hintansa väärti... voi kyllä olla että ostetaan joka tapauksessa käytetyt kun ovat niin perkuleen kalliit uutena

ninnuli87, me ostettiin käytettynä uudenveroiset Emmaljungan yhdistelmävaunut ja ollaan tosi tyytyväisiä. Ne on tosiaan isot eli täytyy olla iso takakontti minne laittaa ne (jos liikkuu autolla). Mutta vastaavasti niitä voi työntää paikassa kuin paikassa, myyjä ei ollut koskaan jäänyt niillä mihinkään jumiin. Ovat tosiaan todella vakaat ja kestävät ja ainakin meidän vaunujen ulkonäköä ovat monet ihastelleet meidän lisäksi (makuasioista ei oikein voi kiistellä). Ja tosiaan kun ne on isot niin ne on myös tilavat eli ei heti lapsi kasva ulos niistä eli pitkä käyttöikä. Eli se mitä haet vaunuilta on pitkälti syynä pidätkö Emmaljungista vai et. Itse aion kyllä mennä niillä kauppaankin kun kuitenkin vaunut on aina tiellä (oli isot tai pienet). Me ei olla pystytty vielä testaamaan niitä lapsella eli täytyy katsoa miten sitten lapsen kanssa pelittää, mutta näin kuivaharjoittelun perusteella just meille sopivat :grin

Mun mielestä myös vaunut on vaunut, enpä niin pidä mitenkään niiden minkään ulkonäöstä kauheasti kuten Sanoja:kin sanoi..
Itse päädyin Brion Smileihin koska aika edukkaat ja näppärät/pienet/kevyet ja ulkonäkö nyt on ihan kiva. Tosin ei nyt mitenkään pienet ole? Eli toi meidän pitkä 3v poika kyllä menis hyvin istumaan niihin kokonsa puolesta, mutta ei se ikinä halua :) tuo kohta 2vee kyllä välillä suostuu...Pitkät lenkit heitetään niin että pääsee välillä seisomalaudalle tai sit pyörä mukana et voi apupyörillä polkee mukana. Suostuuko jotkut 3v+ istumaan rattaissa enää..? Mä oon ehkä vaan niin tottunut että toi ikiliikkuja ei ikinä istu :D
Onko ne Emmaljungat liikenteessä ja kaupungilla sit oikeesti paljon enemmän tilaa vieviä? Tai jotenkin hankalia, oikeesti? Ahtaalta metrossa ja hisseissä silti tuntuu, ja stadissa keskustassa kun pyörii niin ihmiset tuntuu joka tapauksessa ärsyyntyvän kun oot vaunuilla viemässä tilaa ja edessä. Mä inhoan rattaiden kanssa pyörimistä keskustassa!

No ehkä kokoa olennaisempaa on kaupungissa hisseihin ahtautumisessa ja muussa se liikuttelu, että kääntyvät etupyörät on välttämättömät, ja työntöaisan pikainen säätö 'tilaaviemättömäksi'...mutta jos sen tyyppinen liikuskelu on satunnaista, ja muuten lähinnä maastoulkoilua, niin en mä sitten näitä meidän omia valitsis. Istuimen koosta sen verran, että vaikka on pitkä tyttö kohta 3v, niin hyvin mahtuu stokkeihin, vaikka kyllähän se istuin äkkiseltään silmämääräisesti arvioituna pieneltä näyttää jos kaupassa vertailee muihin. Meillä on mummolalarattaina sukulaisilta saadut vanhemmat emmaljungat, ja niissä on tarpeettoman tilava istuinosa, hurjia viritelmiä piti tehdä kun tyttö oli pienempi kun olis muuten kolissu miten sattuu eestaas. Yleensä onkin siks aina ollu omat sielläkin mukana, ja vasta nyt ollaan pari kertaa jätetty omat kotiin ja käytetty niitä jos on tarvinnu, kun pääasiassahan tyttö kuitenkin kävelee... tuplarattaat tilattiin ihan siks, että joskus esim kiireessä ei aina ole varaa luottaa neidin yhteistyöhalukkuuteen, ja siksi pitää pystyä köyttämään tarvittaessa kiinni että pystyn sit itse kävelemään vaaditun ripeästi haluttuun suuntaan :D lisäks tykkää edelleen nukkua päikkärit ulkosalla rattaissa, vaikka eihän sitä tiedä miten on keväällä asiat...

Ostin tälle neljännelle useiden erilaisten kärryjen jälkeen Emmaljungan edget ja tyytyväinen olen kun niillä parivuotiasta olen lykännyt. Menee helposti ja jouhevasti eteenpäin. Iso koppa ja ratasosa muihin malleihin verrattuna. Ilmastoitu pohja kopassa :) isothan ne on mutta siksi ostetaan vielä isompi auto kun ei tällä porukalla enää nykyisenkään mahduta.

Me asutaan ns. maalla ja meillä on esikon jäljiltä matkarattaat mihin saa kaukalon kiinni (ne on aina matkassa kun mennään ostoksille) Luovuttiin meidän vanhoista vaunuista koska mun kaks "suurta" koiraa meinas saada ne äkkinäisellä sivusyöksyllä kaatumaan (kyseessä kääpiöpinserit) niin haluan tukevat vaunut jotka ovat tukevat ja niitä on hyvä työntää koiria ulkoiluttaessa koska ne on aina mukana kun ulkoillaan niin säässä kuin säässä ja vuoden ajasta riippumatta.

Takaisin