Vaunuasiaa

Joo eli ihan eri tarpeeseen tulee teillä vaunut kun meillä... Mut onneks on niin monenlaisia myynnissä et varmasti jokainen löytää itselle sopivat :)
 
Osaako joku sanoa, että käykö lähtökohtaisesti saman merkin rattaat ja kopat yhteen, mallista huolimatta? Ei tietenkään varmasti mitkään Aatamin aikaiset käy johonki 2000-luvun "uutuuksiin" :D
Siis jos ostaa esim. Emmaljungan rungon niin käykö siihen Emmaljungan kopat? Kohta saa alkaa tosissaan katselemaan rattaita ja olen edelleen ihan pihalla kaikesta... Kuvittelin, että yhdistelmärattaina myytävät kärryt tarkottaisi sitä, että niihin tulee koppa JA istuinosa, mutta näinhän ei ole.. Eli yhdistelmissä juurikin siihen runkoon käy koppa ja istuin, mitkä voi itse vaihdella? Tuntuu niin jälkeenjääneelle, kun ei tiedä yhtään mitään.. just ja just oppinu mikä ero on vaunuilla ja kärryillä vai mitenhä se meni :rolleyes:
 
Ei kaikki Emmaljungankaan käy päikseen, mutta jos kiinnitys on easy fix niin moni käy.
 
Iskalt, meillä on tuo easyfix kiinnitys eli kahta "nappia" painamalla koppa lähtee irti ja tilalle menee rastasosa ja päinvastoin. Eli jos on sama kiinnitysmekanismi niin luulis menevän muutkin mallit, tätä voi varmaan kysyä vauvaliikkeistä. Mäkin olin ihan pihalla, että mitkä kannattaa ostaa ja sitten vaan sanoin mun miehelle että etsi jostakin hyvät ja halvat vaunut. Eli mulle oli ihan sama minkämerkkiset, -väriset ja -näköset vaunut on, kunhan niitä voi käyttää pitkään ja missä maastossa vaan. Eli kun ei kauheasti kaupungilla pyöri niin noi kääntyvät pyörät olis vähän turhat meille. Me siis päädyttiin noihin Emmaljungiin sopivan tilaisuuden takia eli hinta ja laatu oli erinomaiset. Sitten kun vielä ko. vaunut miellytti silmää niin olihan se plussaa.
 
Me ostettiin sitten ne emmaljungat :) hirveen kivoilta vaikuttavat (siis mitä nyt olen kotona niiden kanssa rullaillut)
 
Olisko ollu cerox malliset... käytettynä ostettiin sellaiselta kun oli 2010 itse ostanut uutena ja olivat todella hyvässä kunnossa. Pehmeä vaunukoppa/makuupussi niissä on mutta eipä se haittaa kun edellisissäkin oli ja toimi ihan hyvin.
 
Niin ja väriltään musta-harmaat (sehän on se tärkein asia vaunuista :)) se harmaa osa on sellaista ruutukuosia ja kimmeltää hieman :wink

quadrolift.jpg
 
Saako ninnuli87 kysyä paljonko kustansi käytettynä? :)

Me nyt sitten ostettiin ihan uudet vaunut... :p Meidän piti käydä vain katsomassa ja testailemassa vaunuja liikkeessä. Sattui kuitenkin löytymään edulliset, niin tilaukseen lähti! :grin Käytettyjä olen katsellut ahkerasti, mutta en hitto ala maksamaan 150-200€ käytetyistä vaunuista, varsinkin kun niissä kaikissa on ollut jotain "pientä" vikaa; hometta, haalistuneet, "hieman" puoltavat, pyörien pinnat ruosteessa, aisan pehmuste pahasti syöty ja rispaantunut, kuomu ei pysy ylhäällä jne.
Löytyi siis uudet Emma Ava combit, mihin tulee runko, kova koppa JA istuinosa. Eli menee sitten isompanakin, jos kestävät! :alien

Monissa rattaissa on toki tullut pehmeä kantokoppa/-pussi mukaan, mutta ne ovat poikkeuksetta olleet niin ahtaan oloisia, että enää ensi talvena topattu kakara ei niihin mahdu. Näissä Emmoissa oli tilava koppa, että alkuun mahtuu myös koppaan lämpöpussi jos tarvii. Olivat kyllä ihan jämyn oloiset ja hyvän tuntuiset. Noihin tuli myös vuoden takuu, joka ikävä kyllä alkoi jo nyt rullaamaan, vaikkei niitä käyttämään pääse vielä kuukausiin! :D Mutta kun ei voinut jättää ottamatta...! Ja eikö se ole ihan perus, että takuun mentyä umpeen rupeaa vikaa tulemaan? :grin
 
Meillä alkaa takuu rullata vasta kun haetaan tammikuussa liikkeestä ne uudet tuplat, niillä on ne varastossa jo, mutta säilyttävät siihen asti kun on nouto tilattu. Ei haluttu niitä turhaan kotiin tilaa viemään vielä... ärsyttävää, kun miehelle ihmiset jankuttaa että olis pitäny ostaa käytetyt! Ja niillä ihmisillä ei ole edes lapsia!!!!!! Eli ei myöskään mitään käsitystä siitä, mitä on olla pari vuotta ihan naimisissa rattaiden kanssa. Onneks mies ei ota vakavissaan, kun tietää että mulla on kuitenkin jo yhden osalta kokemusta. Meidän vaunut on ihanat, mutta kyllä on hermo menny kavereiden halpisrattaita työnnellessä silloin tällöin! Ihan hanurista, jos on niin huonosti ohjattavat, ettei voi sateella pitää toisessa kädessä sateenvarjoa kun tarttee molemmat kädet ohjaamiseen! Siis miten ihmiset voi elää niin?! Aika hyvinvointiyhteiskuntaongelma, myönnän, mutta mun elämä, joten mitä sitten. Toki käytettynä VOI löytää hyvät, mutta kuten iskalltkin totesi, useimmiten käytetyissä vaan ON jo jotain vikaa, jos niitä on ahkerasti käytetty monta vuotta. Eikä mitään takuuta... ja monet liikkeet ei korjaa jos ei ole niiltä ostettu, eli jo se korjaamon etsiminen veisi hermot. Ja kuitenkin puhutaan satasten säästöistä näissä rattaissa, eikä tonneista: samat neuvojaihmiset maksaa kuitenkin autoistaan suhteettomia summia autojen laatuun nähden. Meillä on auto käytössä kerran kuussa mummolareissulla, niin kelpaa taas mikä tahansa eteenpäin kulkeva peli, kun on riittävän turvallinen eli ei siis ihan ikivanha. Rattaat käytössä joka päivä, eli joka päivä sais kiristellä hampaita jos olis huonot...siksi en tästä jousta, enkä edes keskustele, ja mieskin ymmärtää kyllä...
 
Meillä on sillain että mies ei kerkeä yksinkertaisesti keskittyyn mihinkä lastenratas-ongelmiin tms joten saan ihan itse pähkäillä ja päättää tämän tyyppiset asiat :D siks meille tuli Brion uudet Smilet.
Ja siis pitkään yritin käytettyjä katsoa mutku noista jengi pyytää lähes samaa summaa käytettynä kuin uusina!!? Ja niistä takuut ummessa ja pikkuvikoja. Ei käynyt päinsä. Tosiaan kyse pikkusummasta kun vertaa muihin elinkuluihin.. meillä kaks autoa joten kuukausitason menot ei ees riitä siihen mitä rattaat maksoi, mutta nekin täysin välttämättömiä tässä yrittäjäperheessä. Kaikki on suhteellista.
 
Käytettynä tai uutena ostaminen on kyllä jokaisen oma asia, eikä pitäisi kuulua kenenkään muun arvosteltavaksi. Samoin se, minkä merkkiset tai hintaiset ostaa; itsehän siihen se raha kiinni laitetaan. Sama pätee mielestäni kaikkiin muihinkin lastentarvikkeisiin ja -vaatteisiin.

Mulle mies myös vihjasi käytettyjä, mutta saatiin tosiaan omat uudet Emmaljungat erittäin hyvällä alennuksella ostettua (poistuva kuosi ja "viime vuoden" eli tämän vuoden malli). Itse aion pyrkiä säilyttämään vaunuja erittäin hyvänä, jotta ne saisi eteenpäin sitten myytyä. Tarkoittaen juurikin, että ei säilytystä kylmissä tai homeisissa tiloissa ja muutenkin tietenkin vaunujen huoltoa.

Ja tosiaan tiedossa on, että niitä tullaan käyttämään noin kolme vuotta joka päivä, se on paljon se. Siksi piti joistain ominaisuuksista tinkiä, että sai ne vallitsevat tarpeet tyydytettyä :). Joka päivä lenkkiä kahden ison koiran kanssa asettaa omat vaatimuksensa.
 
Mun mielestä on hienoo jos joku jaksaa ja viitsii etsiä käytetyistä itselle sopivaa vaihtoehtoa. Mulla ei vaan hermo riitä sellaseen, mieluummin kävelen kauppaan ja sanon mitä ominaisuuksia tarvitaan ja teen hankinnan laajasta valikoimasta. Plus lisäksi toi että vaunut on käytössä monta vuotta. Kurjaa joka päivä manata että tuli tälläsetkin ritsat hankittua kun olis voinut saada paremmatkin. :) En oo muuten vielä käynyt lainkaan tutustumassa mihinkään vaunuihin, oliskohan kohta aika :)
 
Joo niimpä! On hyvä kierrättää hyvää tavaraa. Ja jokaisen oma asia mitä rahoillaan tekee. Toki kokemuksia saa jakaa sen kummemmin muiden valintoja arvostelematta.
Meillä oli 2 lapsen kanssa täysin ilmaiseksi saadut Phil&Tedsit, ei edes mietitty muita ku ne vaan saatiin, kävi säkä :wink nyt ne vaan oli jo niin karseessa kunnossa eikä enää palvellu meitä hyvin niin uudet vaunut piti ostaa. Tiesin mitkä tarvitaan/halutaan ku kuitenkin vaunukoppa+turvakaukalo saadaan lainaan ilmaseks noihin sopivat, säästyy taas rahaa :)
 
Niinhän se on jokaisen oma asia haluaako uutena vai käytettynä tarvikkeita ja vaatteita :) Toiset nimenomaan haluavat ostaa uutena kaiken ja se on heidän valintansa, ei ole mun lompakosta pois :grin itse mieluusti haluan kaiken käytettynä, mutta toki ehjänä ja siistinä. Vaunutkin on ihan pakollinen hankinta ja tosiaan useammalle vuodelle, niin omassa tapauksessani uudet oli fiksumpi hankinta kuin 50€ halvemmat käytetyt ja arvaamattomat ränkkänät.

Mutta hyvä kun nyt on yksi hankintahuoli vähemmän! :) meinasi jo verenpaineet nousta, kun päivästä toiseen katseli niitä koin syömiä kärryjä :laughing002 "Hyvät, siistit ja ehjät vaunut, MUTTA......"
 
iskallt, noi vaunut makso meille 290€ ja en olis kans hyväksyny mitään rikkinäisiä ja homeisia vaunuja. Ainoa mistä noissa näkee et on käytetyt niin renkaat eivät ole enää uuden veroiset. Mulla oli tarkat kriteerit missä kunnossa vaunujen pitää olla että voin ne käytettynä ostaa (ja kuitenkin reilusti halvemmat kuin uutena) hirveesti energiaa se kyllä vei kun etsi hyväkuntoisia käytettyjä vaunuja mutta kun oltiin kerran päätetty että emmaljungat meille tulee niin en kuitenkaan ollut valmis maksamaan uusista vaunuista sitä 1000€.. ja nyt kun kävin esikon ja koirien kanssa noita testaamassa niin pakko hehkuttaa et luoja niitä on hyvä työntää :) esikon vanhat oli kyllä niin peestä
 
Aika jännä miten moni olettaa käytettyjen vaunujen olevan homeisia tai viallisia. Moni kuitenkin ostaa ne uutena, monesti hintavat, joten niistä haluaa kyllä pitää hyvää huolta kuten Sanoja kirjoitti. Itse en ole ainakaan törmännyt yhteenkään äitiin, joka haluaisi työntää vauvaansa homeisissa vaunuissa eli tosi moni katsoo niiden kunnon perään. Tuttunikin varastoi omat vaununsa odottaen veljensä lisääntymistä eli kyllä ne kunnossa pysyy kun varastoi kunnolla.

Toisekseen kyllä laatu kestää, täälläkin päin eräs äiti työntelee todella vanhoja vaunuja, Joku kerta kun satun samaan kohtaan hänen kanssa kysäsen huvikseen miltä luvulta ne on, kun on niin erilaiset pyörätkin. Laadukkaat vaunut on kuitenkin suunniteltu kovaan ulkokäyttöön ja ainakin ruotsalaiset Emmaljungat on tehty juurikin suomalaisiin olosuhteisiin eli säähän kuin säähän.

Mutta ymmärrän hyvin, että jotkut ostavat uudet vaunut. Jokaisen pitäisi mielestäni hankkia juuri sellaiset vaunut kuin haluaa. Jos esim. väri ja ulkomuoto on tärkeä niin toki sen mukaan pitää mennä, jos se tekee onnelliseksi. Itsekin mietin uusien vaunujen ostamista, kun on kyse ensimmäisestä lapsesta. Kun selailin netissä uusia vaunuja ja kävin lastentarvikeliikkeessä katsomassa niitä niin tulin siihen tulokseen, että tässä elämäntilanteessa meidän perheen ei kannata ostaa uusia vaunuja. Varsinkin kun löydettiin ihanat, laadukkaat ja melkein uudet yhdistelmävaunut murto-osalla uusien hinnoista. Olisin siis saanut uudet vaunut, jos ne olisin halunnut. Ymmärrän myös niitä, jotka ostavat vähän vialliset vaunut, koska saavat ne halvalla tai osaavat korjata viat itse yms. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikilla ei välttämättä ole varaa tai edes halua ostaa kalliita vaunuja. Eli hankkikoon jokainen juuri itselleen sopivat vaunut ja työntäköön niitä tyytyväisenä muista välittämättä :)
 
Jokaiselle löytyy varmasti sopivat käytettynäkin, ja varmasti on myynnissä paljon hyväkuntoisiakin, mutta itse en vain olisi viitsinyt kahlata läpi kaiken maailman ilmoituksia, saati odotella että juuri ne oikeanlaiset jotka haluan ilmestyvät myyntiin, puhumattakan että olisin ajellut ympäriinsä katsastamassa vaunujen kuntoa. Siksi uudet siis... Ja kyllä, maksavathan ne, ja laskeskelin että esikoisen vaunut ja nämä uudet tuplat ovat sitten yhteensä kustantaneet reilusti yli 2000e, puhumattakaan lisävarusteista joita olen hankkinut vähitellen tarpeen mukaan. Mutta ne ovat kovassa käytössä joka päivä, joten niissä ei saa olla arjessa häiritseviä huonoja puolia. Joku, jolla käyttö on vähäisempää, ei ehkä välitä jos vaunuissa on pikkuvikoja tai häiritseviä puolia.
 
Täh, tonnin vaunut?! :D meiän uudet oli alta 500€ ja sekin kirpas :wink oon ehkä vähän saita.
Mutta tosiaan, kukin tavallaan ja tyylillään. Mielipideasioista ei voi kuin kiistellä! :wink
 
Me ollaan taas niitä, joille kelpaa ihan perusvaunut. Hommattiin ne esikoisen vaunut silloin aikanaan ja vajaat 200 € varmaan maksoivat. Kelpaavat hyvin tälle toisellekin. Meillä esikoinen oli vaunuissa maksimissaan jonkun vuoden, kun on talvella syntynyt ja siinä sitten nukkui päiväkodissa myös pikkupäikkäreitä vuoden ikäisenä, mutta muutoin siirryttiin kevyisiin matkaratastyyppisiin rattaisiin jo reilusti ennen vuotta. Ekalla ulkomaanmatkalla oli 8 kk ikäisenä ja silloinkin matkarattaissa. Ja nekin sieltä halvemmasta päästä ja hyvin on toiminut.
 
Takaisin
Top