Vaunuasiaa

Niin ja vielä se, että meillä ainakin niissä vaunuissa oli sitten valmiiksi kaikki, etten minä niihin mitään lisävarusteita ostellut. Tai no, jos lapsen nimellä varustettu "rekisterikyltti" on lisävaruste, niin sellainen kyllä hommattiin :)
 
Meilläkin on matkarattaat ja ne on esikolle ostettu käytettyinä oltaiskos niistä maksettu joku 40€ ja toimineet vallan mainiosti kauppakeskuksissa ostosreissuilla ja ruokakaupassa. Ja ne saa mennä myös tällä seuraavalla. Esikolle kun ostettiin halvalla sellaiset perusvaunut niin ne olivat niin kamalat työntää ja raskaat pidemmillä lenkeillä. Sen takia niillä vaunuilla oli minulle tälläkertaa tarkkaa että ovat hyvät työnnettävät. Meillä kun kuljetaan maalla se vähintään pari tuntia päivässä koirien kanssa ainakin kaksi vuotiaaksi asti...
 
Helposti etenkin Emmaljungat maksaa tonnin... meidän vaunujen ovh taisi olla n. 1200 €, mutta alennuksella saatiin ne alle 800 €.
 
Aika monetkin vaunut maksaa helposti tonnin, kun ottaa vaunukopalla yms. Ja lisävarusteilla tarkoitin kaikkea aurinkovarjoista, lentolaukuista ja lämpöpusseista mukitelineisiin, mitä on kyllä tarvinnu. Erityisesti rakastamani turhake on työntöaisan muhvi(tuli talvitekstiilipaketin mukana, tekstiileissä karvareunat ja tuulenpitävämpi materiaali, kun kesätekstiilit taas hengittävät paremmin), joka on kyllä käytössä osoittautunut ei-ollenkaan-niin-turhakkeeksi kuin kuvittelisi. Joillain merkeillä taas, kuten näissä uusissa tuplissa, hinta nousi siksi korkeaksi, kun kaikki pakollisetkin maksaa erikseen: vaunukopan kankaat, sadesuojat, istuinten turvakaaret, sisaristuin...ja siihen päälle vielä mukitelineet ja työntöaisan muhvit yms. Toisaalta kun on hyvät vaunut, niin ei ole tarvinnut ostaa nurkkiin pyörimään esim matkarattaita, kun omat mahtuvat hyvin autoon, ja lennoille sitten omaan kuljetuslaukkuunsa.
Ja myönnän, että valitsin esikoisen vaunut lähinnä ulkonäön perusteella, mutta käytössä huomasin vähitellen niiden hyvät puolet joista enää en luopuisi. Etenkin kun joskus työntelin tuttujen vaunuja ja vertailin, niin totesin etten monesta asiasta enää luopuisi. Mutta varmaan jos on tottunut toisenlaisiin, niin ei joitain asioita osaa vaunuihin kaivatakaan.
 
Aika jännä miten moni olettaa käytettyjen vaunujen olevan homeisia tai viallisia. Moni kuitenkin ostaa ne uutena, monesti hintavat, joten niistä haluaa kyllä pitää hyvää huolta kuten Sanoja kirjoitti. Itse en ole ainakaan törmännyt yhteenkään äitiin, joka haluaisi työntää vauvaansa homeisissa vaunuissa eli tosi moni katsoo niiden kunnon perään. Tuttunikin varastoi omat vaununsa odottaen veljensä lisääntymistä eli kyllä ne kunnossa pysyy kun varastoi kunnolla.
No itse taas olin liian sinisilmäinen käytettyjen vaunujen suhteen :alien Luulin löytäväni helpolla hyvät käytetyt vaunut, mutta toisin kävi... Ja kaikki nuo mainitsemani viat on myyjät (onneksi!) rehellisesti itse ilmoittaneet myynti-ilmoituksessaan. Jopa ne homeläikät. Kiitos heille rehellisyydestä, mutta come on! Kuka haluaa homekärryissä lastaan lykkiä?! Ja jos ei itse osaa tai voi korjata esim. kuomua, niin se on ehdoton ei sille vaunulle. Eräs päivä näinkin yhden äitin taistelevan vaunujensa kuomun kanssa, kun se joka töyssähdyksestä valahti alas. Varmasti saisi myös useisiin vaunuihin uudet renkaatkin hommattua, jos sattuu olemaan pinnat ruosteessa, mutta sekin pitää toki huomioida hinnassa sitten. En yhtään ole itse perehtynyt mitä uudet renkaat maksaa, mutta tuskin nekään ihan ilmaisia on.
 
Ostin just neljä uutta rengasta meidän Stokkeihin kun olivat niin kuluneet: on sitten pienelle 'tuliterät' kärryt vaikkei nyt uusia ostetakaan, paitsi ne tuplat. Renkaat makso 50e/kpl eli toimitusmaksuineen yli 200e...että joo, täytynee huomioida käytettyjen hinnassa todellakin!!!!! Ja käytettyjen mahdollinen korjaaminen ei todellakaan ole ilmaista, ja ensin pitää edes löytää joku halukas korjaaja, kun kaikki liikeet todella nihkeästi korjaavat muita kun niiltä ostettuja vaunuja(mm.Vaunu-aitta). Stockmannilla eivät korjaa OLLENKAAN muita kun niiltä ostettuja, ja jopa niiltä ostettujen kanssa on saanut kinastella että saa pikkuvian TAKUUAIKANA hoidettua(lennolla hajosi pikkuosa). Että voihan siinä käytettyjen ostossa säästää jonkun lantin, mutta hermoja tuskin säästyy...
 
Nuo korjaustarpeetkin liittyvät niihin alkuperäisiin valintoihin. Meillä on yhdistelmissä täyskumirenkaat juuri siksi, ettei renkaidenvaihtamistarvetta pitäisi ilmetä, koska ei ole vaaraa kumin puhkeamisesta. Toki nuokin voivat kulua, mutta edellyttää kyllä sitten todella monen pikkulapsen lapsuusajan mittavaa käyttöä. Kun ei ne nyt vuodessa hirveästi ehdi kulua ja sitten vaihtui rattaisiin. Nekin oli käytössä ehkä noin vuoden, kunnes muksu oli tarpeeksi reipas kulkeakseen matkat kävellen.

Mistäpä pääsenkin asiaan, joka aina ajoittain kummastuttaa ja ärsyttää. En nimittäin voi ymmärtää niitä vanhempia, jotka kuskaavat sellaisia 4-6 vuotiaita muksujaan rattaissa julkisissa liikennevälineissä ilmeisesti vain siksi, ettei itse tarvitsisi maksaa matkasta. Se on aivan naurettavan näköistä, kun iso lapsi kiipeää rattaisiin bussipysäkillä hetkeä ennen bussin tuloa ja sitten heti bussissa siirtyy rattaista penkille. Meidän 3 v 8 kk ei varmaan edes suostuisi moiseen, kun pitää itseään jo niin isona, ettei tuollaisiin "vauvajuttuihin" lähde. Ja ollaan kyllä hänenkin kanssa tehty pari vuotiaasta asti useammankin tunnin päiväretkiä pitkin poikin stadia niin, että on itse kävellyt ne välimatkat, joita ei ole julkisilla kuljettu. Ja hyvin on jaksanut. Se on sitten toki eri juttu, jos on jotain liikkumisvaikeuksia tai sairauksia, mutta kyllä nuo yleensä näkemäni muksut vaikuttavat täysin kyvykkäiltä kävelemäänkin.
 
Oon kans ihmetelly tota samaa et laitetaan "isot" lapset istumaan vaunuihin. Ite oon joutunu nyt luopuu pitkistä lenkeistä poitsun ja koirien kanssa ku poika ei jaksa kävellä niin pitkään mut ei suostu ottaa askeltakaan jos koitan ottaa lenkille vaunut mukaan. (poika vajaa 3) matkarattaat meillä on reissuissa mukana et pääse niihin istumaan jos haluaa mut viime kesänäkin tais koko päivän aikana istuu niis joku vartin yhteensä ku oltiin koko päivä Hangossa... Ja ruokakaupassa laitetaan välillä "väkisin" istumaan ostos kärryihin jos ei vaan suostu käyttäytymään nätisti.
 
Meilläkin täyskumirenkaat, mutta kohta kolmen vuoden aktiivinen päivittäinen käyttö kulutti vähän sileiksi renkaat...jätin kyllä vanhat varastoon, jos käy joskus niin että meniskin jotenkin rikki ja ei sais vanhempaan malliin enää renkaita tilattua.
Mulla on aina kuukausilippu muutenkin, niin ei tule mietittyä rattaiden mukana pitämistä sen kannalta. Tyttö kävelee jonkin verran, ja tietyt keikat hyvään aikaan päivästä tehdään ilman rattaita, mutta etenkin nyt kun raskaana en voi kilometritolkulla kantaa väsynyttä tai muuten vastahakoista tyttöä, niin monesti otetaan rattaat mukaan jos on pidempi keikka. Samoin siksi ostetaan tuplat, että isosiskokin saa nukkua niissä tarvittaessa päikkärit ja koko päivän reissuilla, jossa on paljon kävelyä, niin ei tarvitse sitten jumittaa sen takia. Ja mattimyöhäinen kun usein olen, niin kiire on yksi tilanne, jossa en aio hankkia itselleni lisästressiä suostuttelemalla esikoista kävelemään vaan köytän kylmästi kiinni ja menoksi.
 
Mut siis tyttö täyttää kohta kolme, ei KUUSI. Joku raja tietenkin on oltava, haluan kyllä että tyttö oppii arkiliikkumaan kuten itsekin teemme...
 
Ostin just neljä uutta rengasta meidän Stokkeihin kun olivat niin kuluneet: on sitten pienelle 'tuliterät' kärryt vaikkei nyt uusia ostetakaan, paitsi ne tuplat. Renkaat makso 50e/kpl eli toimitusmaksuineen yli 200e...että joo, täytynee huomioida käytettyjen hinnassa todellakin!!!!!
No huhhuh!! :eek::eek::eek: Enpä olis arvannut noin kalliiksi renkaita... melkein samaa hintaa auton renkaiden kanssa! Kyllähän tuon voi investoida omiin hyviin vaunuihin, mutta ei puhettakaan, että ostaisin 200 euron käytetyt vaunut+200 euron renkaat... Tässäpä se ongelma oikeastaan tuleekin, että toki ymmärrän, ettei ihmiset halua antaa vaunujaan ilmaisella pois ja haluavat vähän saada omiaan takaisin vaunuista, mutta mutta... Omalla kohdallani se ei olisi edes ollut kannattavaa kun uudet sai halvemmalla. Voihan se toki jollekin olla OK ostaa käytetyt vaunut (jos runko on hyvä ja mieluinen) ja investoida saman verran renkaisiin, mutta minulle ei :grin

Ja meilläkin on tarkoitus käyttää vaunuja/rattaita useampi vuosi, niin kauan kuin kersa suostuu niissä kulkemaan. Matkarattaille ei näillä näkymin edes ole tarvetta.
 
Mä niin meidän Bugaboon tuplat pois ja tinkasin Emmaljungan edget 815€. Ensimmäiselle ostettiin uutena ns. Halpamerkki ja kyllä huomas ku jokapaikasta hajos ja työntömukavuus oli kaukana. Sen jälkeen päätin että halpoja en osta kun niillä oikeasti on eroa kestävyydessä.
 
Joo kaverin n.70e rattaita työnnelly välillä jos lapsi on ollu meillä hetken hoidossa, ja hermo kiristyny saman tien kun ollaan päästy hädin tuskin pihalta pois. Muka kääntyvät etupyörät, pah! Kaksin käsin ja hartiavoimin saa kääntää ja vääntää joka kadunkulmassa, ja silti jotenkin vähintään yks pyörä leijailee tyhjän päällä ilmassa tai kulkee ihan mihin suuntaan sattuu!?! Lapsen ergonomiasta nyt puhumattakaan, jalat roikkuu päikkäreitä nukkuessa miten sattuu ja varmaan polvitaipeista painaa, valjaat on ihan järkyt, rungossa ei minkäänlaista iskunvaimennusta vaan hurjalla rytinällä mennään, sadesuoja mokoma riekale josta lapsi ei näe minnekään ja sit kurkistelee vaikka väkisin ja kastuu...Ja itse ei tosiaan voi pitää sateenvarjoa toisessa kädessä, kun johan ne parin metrin matkalla muuten lingertää ihan minne sattuu jos ei ihan molemmin käsin hartiat jumissa ohjaa... Ja milloin on mikäkin osa ollut rikki. Kai siihen tottuu, mut kyllä jo jollakin lisäsatasella edes inhimilliset sais, vaikka sitten käytettynä... (ja niin tilaa vievät ovat kyllä matkarattaiksi, että ihmettelen kuka sellaisten kanssa matkustaisi...)
 
No niin, vaunut tuli hankittua ja käytettynä, vastoin aiempaa suunnitelmaa. En tiedä mikä tilapäinen mielenhäiriö iski kun annoin periks miehelle, joka siis oli ehdottomasti käytettyjen kannalla. Nyt oon sitten kolme päivää surkutellut päätöstäni ja harmittaa niin paljon ettei olekaan uusia :oops: Ensikertalaisena jotenkin epäilyttää että onko ne sittenkään hyvät. Uusissa olis tiennyt että ovat varmasti kunnossa ja toimii kuten pitää, nyt jokaista heilahdusta ja keikkumista miettii että kuuluuko ne olla tälläset vai johtuuko vaan kulumisesta?? Äääää en kestä. Mä niin etukäteen ajattelin että mulla olis aivan ihanat vaunut mitä ilolla lykkisin ja päivästä toiseen ihastelisin. MIstä voin tietää onko ne oikeesti hyvät?? Malli on juurikin sama mikä olisi uutenakin hankittu, se on kyllä siis mieleinen.
 
Kitty, sympatiat sinne. Mulla oli vähän samanlaista mielessä, ja pidin tiukasti siitä kiinni, että uudet vaunut hankittiin. Mutta esim. tuosta turvakaukalosta olen vähän mietiskellyt...
 
Turvakaukalon hankin myös käytettynä ja siihen oon tyytyväinen (toistaiseksi ainakin :P). Mutta siihen ei ollutkaan latautunut niin suuria odotuksia kun noihin vaunuihin... Eikä se oo käytössä niin pitkää aikaa eikä joka päivä vaan harvemmin kuin vaunut...
 
Joo, vaunut on kyllä tosi tärkeät. Meillä tulee ainakin ehdottomasti jokapäiväiseen käyttöön.

Mä en tiedä mikä mulla on, oon ehkä vähän erilainen, mutta en oo ikinä hirveästi innostunut käytetyistä tai muutenkaan kirppishommista. Toisille sopii ja toisille ei.
 
Mulla sama, oon hirveen skeptinen kaiken käytetyn suhteen vaikka ymmärrän tietenkin että ihan hyvää tavaraakin voi löytää!
 
Joo en mäkään olis noiden tilattujen tuplarattaidenkaan kanssa ottanu mitään riskejä ja ostanu käytettyjä, niin kun en ensimmäistenkään kanssa ottanu, ja olen ollu tyytyväinen ratkaisuun joka ikinen päivä. Mies yritti että otettais käytetyt tuplat, ja samoin monet tutut ja tuntemattomatkin (siis millä oikeudella joku voi sanoa että mun pitäis lykkiä selkä kipeänä jotain käytettyjä vaunuja? Ostakoon kukin vaan itselleen sopivat ja kärsiköön tai nauttikoon sitten niistä sen mukaan...), että ostettais käytetyt, kun niitä saa 'ihan hyviä' muutamalla satasella. No jos ovat valmiita mulle sellaset etsimään, niin siitä vaan...tuuri voi käydä, sekä hyvä että huono yhtä lailla, mutta kun joka päivä käyttää vaunuja, kulkee julkisilla yms niin enpä viittis sitten vuositolkulla surkutella että tuli paskat ostettua. Vieraat ihmiset ei onneks kehdannu mulle ehdotella päin naamaa, vaan miehelle, joka tajus kyllä mun jäätävästä katseesta ja viimeistään aukottomista perusteluista, että turha uneksiakaan käytetyistä.
 
Me ostettiin eilen vaunut ja helpotti ihan todella paljon kun sai sen pois alta :) Mua on jotenkin ahdistanut koko vaunujen hankinta kun oon kuitenkin ensikertalainen tässä hommassa niin tuntui, ettei oo mitään hajua millaset kannattaa ottaa ja mikä on hyvä merkki jne. Oon katsellut sekä käytettyjä että uusia vaunuja mutta päädyttiin kuitenkin hankkimaan uudet. Meillä kun yhtenä kriteerinä oli vaunujen pieni koko kun talossamme on tosi pieni hissi. Noita pienikokoisia (ja riittävän hyväkuntoisia) vaunuja oli mun mielestä aika huonosti jotenkin käytettynä niin uudet oli aika itsestään selvä valinta. Lisäks haluttiin, et vaunut on kevyet ja näppärät, ei harrasteta sen kummemmin mitään maastossa liikkumista tms. niin kevyet kaupunkioloihin soveltuvat on meille passelit :) Ostettiin myös samalla vaunuihin ilman adaptereita soveltuva turvakaukalo, auton isofix-telakka täytyy vielä käydä hakemassa seuraavana palkkapäivänä :) Nyt sitten odotellaan noin 2 viikkoa, et vaunut saapuvat liikkeen varastolle kun valitsemamme väri oli loppu :)
 
Takaisin
Top