Vaunuasiaa

Minua kiinnostaa hankkia yhdistelmävaunut, joihin saa myös turvakaukalon. Brion eräs malli oli käytettynä nettimyynnissä. Mitä merkkiä/mallia suosittelisitte? Saisi olla kevyet työnnettävät, lähinnä kaupunkikäyttöön. Kiitos jo etukäteen:)

Kaveri just valitteli että ei oo ollut tyytyväinen Brion kaukaloon. Meillä itsellä gracon kaukalo/matkaratas paketti ollut käytössä ja yhdistelmävaunut siihen päälle. Toimivat olleet. Onkohan ne stokken xploryt sellaset mihin saa kaukalon kiinni? Ystävätär osti juuri sellaiset kaupunkikäyttöön. :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Joo stokken xploryihin saa adaptereita eri merkkien kaukaloille, ei siis vaan niille stokken omille kahdelle kaukalolle. En muista mille kaikille merkeille niitä olis ollu, mut oli kuitenki useampia ja ainaki maxi-cosille joka meillä on :) oon kyllä ite tykänny niin paljon, että samoilla mennään taas ja yritetään selvitä ilman tuplarattaita...jos seisomalaudan vaikka tarvittaessa siihen ostais. ja jotkut matkarattaat sit reissuja varten kun molempien tarttee istua pidemmän matkaa ja on kaks työntäjää...
Tutulla on ollu ne gracon jotkut matkarattaat johon sen kaukalonkin sai, ja on ollu monta vuotta käytössä eli varmaan ihan toimivat. Oon työntäny niitä ja monia muitakin rattaita, mut harvoista voi puhua xploryjen kanssa edes samana päivänä, on ne sen verran herkät työnnellä. Bugaboot pääsee lähelle, mut niiden kanssa taas pitkä ihminen rikkoo selkänsä kun nostelee pikkuvauvaa maata viistävän alhaalla olevasta vaunukopasta...

Mä oon miettiny tota tuplien ostoa, ja haluisin ehottomasti sellaset missä istuimet on päällekkäin, en leveitä vierekkäin olevia. Maksaa vaan ihan turkasen paljon :/
Esikoinen siis tämän syntyessä 2v 2kk ja sellanen viliskantti että pakko laittaa istumaa vaunuhin ettei juokse päätä pahkaa mihin sattuu :D viihtyyy onneks hyvin rattaissa istumassa :)
Saa meillä kotona niin paljon juoksennella pihalla kun asutaan maalla ja on lääniä missä juosta :)
Tai voihan se olla et ihme on tapahtunu tohon mennessä ja meno ois vähä rauhottunu ;) mut silti mua kutkuttais ne päällekkäin olevat tuplat ;)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Sellaset päällekkäiset mäkin ostan sit jos on pakko, mut toivon et 3v jo malttais seistä laudalla sen mitä tarttee...ja pakolliset kauppareissuthan hoidan sit kyllä ihan erikseen, en kahden kanssa joilla on eri väsymys/nälkätaso... onneks tyttö on useimmiten aika tilannetajuinen, jos ei ole nälkäinen tai väsynyt, ja tottelee kyllä kun ilmaisen ettei vaihtoehtoja ole. Ja jos kertoo etukäteen mitä ohjelmaa on luvassa, niin ymmärtää että näin tapahtuu joka tapauksessa, ja siksi yleensä pienellä 'virikkeellä' (kutsukaa lahjonnaksi vaan, mutta en lahjo tavaroilla tai herkuilla, vaan ihan arjen mieluisilla tekemisillä, joita tehtäis joka tapauksessa, esim leikkipuistoon meno) on messissä, esim "sit kun on käyty kaupassa reippaasti niin päästään nopeammin syömään" tai "sit kun on tää elektroniikkaosasto käyty niin ehditään vielä leikkipaikalle/leluosastolle". (Ei hän siis leluosastoltakaan mitään SAA, ja tietää sen kyllä eikä siks tuu mitään vääntöäkään asiasta, mutta nauttii lelujen ihsilusta niin paljon että se riittää hyvin arjen pikkupalkinnoksi).

Mutta vaunuista siis, että jos tuntuu että menee liiaksi hermo, niin ostetaan tuplat joihin molemmat voi sitten lukita tarvittaessa.

Me ostettiin esikolle käytettynä emmaljungan yhdistelmät ja hyvin on toiminut tähän asti. Itse haluaisin välttää noita tuplia, tuntuu kalliolta ja en tiedä kuinka tarpeelliset sitten olisi. Ajattelin aluksi ainakin testata rattaat ja kantoliina yhdistelmää jos vauva vaan viihtyy liinassa. Ja sitten vois ostaa sisarusistuimen vaunuihin. Tietty haastetta tuo pukeutuminen kevättalvella...

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Minä oon myös ruvennu miettimään, että pitäsköhän sitä jotkut tuplat tms hankkia kun toinen tulossa.. Oon tosi vähän esikoisenkaan kohdalla tutkinu rattaita/vaunuja,aika äkkiä päädytiin ora taiga yhdistelmiin ja käytettynä ostettiin gracon matkikset, kun gracon kaukalokin löytyy. Nyt tuli eteen käytetyt Britaxin b dual rattaat sisaristuimella, ja ne varasin ja meen jossakin vaiheessa niitä katsomaan. Kellään niistä kokemuksia? :) Ja noihin yhdistelmiin meinasin myös seisomalaudan hankkia.

Muistaakseni jollain kaverilla oli ne britaxit...mutta nyt niillä on phil&tedsit, en osaa sanoa miksi. Kannattaa joo käydä katsomassa, niin parhaiten selviää soveltuvatko miten teidän käyttöön :)

Hei kaikille! :hello

Odotan vihdoinkin ensimmäistä lasta ja toivomme saavamme vielä kaksi lasta lisää. En ole kaikista nuorin odottaja, joten yritämme saada lapset mahdollisimman pian. Jos tämä siis onnistuu niin lapset syntyisivät noin vuoden välein. Jos näin pääsee käymään niin haasteita vaunuille ja rattaille riittää. Eli olisi fiksua ottaa tämä asia huomioon jo ensimmäisiä vaunuja ostaessa.

Onko joitakin, joilla on syntynyt pienellä välillä lapset? Millaisia vaunuratkaisuja olette tällöin tehneet? Olen ajatellut mennä vaunuliikkeeseen tutustumaan tarjontaan, mutta olisi mukavaa saada kokemuksia tämän jo läpikäyneiltä. Toki muutkin voivat kertoa ehdotuksia, miten tässä tilanteessa olisi järkevintä toimia.

Voihan sitä suoraankin ostaa tuplarattaat, mutta yleensä yhdelle tarkoitetut on kuitenkin ketterämpiä yms, niin suosittelisin ensimmäiselle ihan omiin tarpeisiin parhaiten soveltuvia yhdistelmävaunuja. Sitten kun seuraavaa pukkaa, niin vaikka lisäks tuplat, että voi tarvittaessa laittaa vaan toisen ulos päiväunille jos ja kun niillä on kumminkin eri päivärytmi. Ja toinen vanhempi voi vaikka toisen lapsen kanssa käydä toisilla rattailla kaupassa, puistossa tms kun toinen on toisen kanssa päiväunilla, neuvolassa, mitä vaan. Ja toisaalta niillä tuplarattailla voi sitten ottaa molemmat mukaan yksinkin. Ja kolmas niihin yhden vaunuihin sitten. Menipäs monimutkaiseksi. Mut siis ensin ihan tavalliset vaunut, jos on ns.maastoajoa enem,än niin sitten raskasrakenteisemmat joissa ei käänny etupyörät, jos taas pääasiassa asfalttimaailmassa käyttöä niin sitten kannattaa ottaa pienet ja ketterät. Aika moniin saa nykyään autokopan kiinni, se voi joillekin olla kätevää.

Kannattaa tutustua bugaboo Donkey vaunuihin. Menee yhdellä ja kahdella :)

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Mun mielestä ainakin baby joggerit on sellaset, joista saa muokattua tuplat ostamalla toisen ratasosan ja kiinnittämällä ne toisiinsa. Samati Phil&Tedsillä on joku vastaava. Sillon ei tartte turhaan tuplia lykkiä yhen lapsen kanssa, mutta ei tartte hankkia kokonaan uusia rattaita toisen lapsen synnyttyä pienellä ikäerolla. :)

Voi pertti näitten vaunujen kans. Jotain olen pikaisesti silmäillyt ja heti iskee ärsytys ja epätoivo :alien Mistä ensikertalainen voi tietää mikä on hyvä ja toimiva ja kestävä? Tai ylipäänsä millaiset on tarpeelliset? Sen verran olen päässyt perille, että yhdistelmät olis parhain vaihtoehto. Tekeekö semmosella vaunulla mitään, mihin saa kaukalon? Tai tarviiko semmosta? Mihin semmosen tarvii? *ihan pihalla*

iskallt tarkoitatko autonkaukaloa? Jos haluaa käydä esim. ostoksilla autolla ja pikkuinen nukahtaa automatkan aikana on helppo nostaa koko kaukalo rattaisiin eikä herättää pientä nostamalla hänet kaukalosta vaunuihin. Meillä on gracon kaukalo ja matkarattaat jotka toimivat hyvin yhdessä. (esikoinen nukahti aina kun auto käynnistettiin) ja koirien kanssa kun olen lenkillä pitää olla tukevat vaunut ettei koirien veto saa vaunuja helposti kaatumaan, myös leveistä pyöristä oli apua talven loskakeleissä. esikolla meillä oli Haberkornin yhdistelmät mutta nyt haluan toisenlaiset... ajatuksissa ollut joko Jette Jubileet tai Hartan topline x-vaunut. Nana vagabunditkin mietityttää mutta niissä on kääntyvät etupyörät joten eivät taida talvella olla ihan parhaat...

Hartan topline x yhdistelmät on ollu meillä esikon kanssa ja ollaan oltu tyytyväisiä. Monien mielestä painavat vankkurit, mutta hankittiin just siks, että tukevat koiran kanssa. Ja sitä noi on. Eikä mun mielestä mitenkään hankalat tai painavat. Mua vähän jännää, kun pitää nuo myydä ja siirtyä tupliin, että kuinka totun uusiin. :D

Joo just semmonen autokaukalo... Tuohan oli hyvä esimerkki mihin sitä tarvitsisi :)

Ja tosiaan en tullut ajatelleeksi vaunujen jykevyyttä, mutta mitkään nuken rattaat ei tule kysymykseenkään! :D

Meillä ollut Phil&Teds vaunut aina, yhdet ja samat esikon syntymästä asti. En voi muutakuin kehua! Nyt viikarit n.1v9kkja 3v mutta edelleen käytössä(ikäero tasan 1v4kk). Tosin niin ränsyset, revenneet ja meidän kovassa käytössä nuhjuuntuneet että aika hankkia uudet, tulivat meillekin käytettyinä ystäviltä. Nyt ajattelin ostaa Brion Smilet, ystävälläni ne ja ihan pirun hyvät vaunut kaikin puolin. Kevyet ja todella hyvin liikkuvat pyörät, saa turvakaukalon klik kiinni ja menevät auton takakonttiin pieneen tilaan. Ennen kolmosen tuloa käytän niitä näillä kahdella: toinen halutessaan voi istua ja toiselle ostetaan seisomalauta(esim.Rascal Buggyboard). Ja kun vauva syntyy niin jompi kumpi voi hyödyntää tarvittaessa seisomalautaa. Meidän lapset muutenkin eivät enää tykkää juuri rattaissa istua vaan kävelevät/juoksevat pitkiäkin lenkkejä, kaupungilla, kadulla ja metsämaastossa. Tänäänkin käveltiin koko perhe noin 5km lenkki illalla :) Rattaat oli mukana muttei niissä kukaan halunnut olla ;)

Kiitoksia kaikille vastauksista! Tuli tosi hyviä vastauksia:signs001

Tosiaan voisi olla ihan hyvä hankkia yhdelle nuo yhdistelmävaunut, jotka menee sitten joka paikassa. Jos ei vaikka enempää lapsia tulekaan niin ei olisi sitten noita tuplia turhaan. Ja tuplat sitten jos tuleekin lisää niin olisi sitten 3 paikka, vaikka tällöin tietenkin miehen oltava mukana lykkimässä :grin

Babyblues, mitkä on raskaammat vaunut? Tarkoitatko tällä laatua (metallia) vai kenties pyöriä? Kuulin jostakin, että umpikumiset olisivat parhaat joka maastoon. Tarvitsisin joka paikkaan sopivat vaunut eli ei ainakaan siis noita kääntyviä pyöriä? Tarkoitus olisi siis mennä niin maalla kuin kaupungissa, jos mahdollista niin metsässäkin poluilla. Ja jos vielä pystyisi esim. juoksemaan niiden kanssa niin se olisi luksusta, mutta ei välttämätöntä. Kaikkea ei voi saada yhdeltä, mutta monipuolisuus kriteerinä.

Basin, kiitos vinkistä. Täytyy tustustua noihin bugaboon vaunuihin.

Pippinen, hyviä vinkkejä sultakin eli vaikeaksi menee :think005 En ollut ennen edes nähnyt noita Phil&Teds-vaunu, onpa näppärät. Saakos niihin tuota seusomalautaa, jos tuleekin kolmas?

Iskallt, olen kanssasi ihan samaa mieltä.. paljon on opittavaa.

Ninnuli87, eli sinä suosittelet leveitä pyöriä..pistän korvan taakse.

AadaEveliina, oi kun ihana toi sun kirjoitus. Tuota itsekin toivoisin omien lasten kanssa, että oppisivat liikkuviksi eli siksi olisi tarkoitus ostaa vaunut kovaan käyttöön. Tarkoitus olisi tehdä lenkkejä joka päivä, säällä kuin säällä (tätä täytyy vielä miettiä). Kirjoituksesi perusteella kannattaa siis ostaa uudet vaunut, jos toivoo niiden kestävän kaikilla lapsilla? Vaunujen hinnat kauhistutti, en oikeasti uskonut niiden maksavan niin paljon. Eli mieluiten ostaisin ne vain kerran ja ne menisivät kaikilla lapsilla.

Oikein hyviä vaihtoehtoja, täytyy tutustua tarkemmin asiaan!

Raskaammilla tarkoitin siis omieni vastakohtia, eli että EI varmaankaan kääntyvät pyörät jos maastossa lumessakin on tarkoitus päästä eteenpäin(toki rajansa kaikella, kyllä useimpia silti joutuu kinosten yli vetämään takaperin kunnon talvikeleillä), ja vaikuttaisi että teillä on aikomus liikkua vaihtelevassakin maastossa? Ja vaunujen painopisteen kannattaisi olla aika matalalla myös, jos on todella epätasaista maastoa, etteivät keikahda. Meillä ei ole ollut tarvetta kuin maksimissaan hiekkatielle, joten hyvin on passanneet sellaiset näppärän kevyet, korkeahkot kaupunkikärryt(Stokke Xplory). Näköjään Stokkellakin on joku uusi 'maastomalli' jossa on ilmeisesti ilmatäytteiset isot renkaat.

Eikös monissa malleissa, joissa kääntyvät pyörät, saa kuitenkin ne etupyörät lukittua?

Takaisin