Varusteiden valinta (pohdintaa, kokemuksia)

vastavirrassa: Mun mies ei ole myöskään selannut tekniikan maailman testejä ym.

Kun häneltä kysyin mielipidettä, hän sanoi ettei tiedä vaunuista ja kaukaloita mitään ja luottaa siihen että osaan ostaa oikeanlaiset. Kysyi kyllä et minkä merkkisiä kaukaloita kavereillamme on.
 
Muokattu viimeksi:
Meidän tuleviin vaunuihin (Bugaboo Cameleon) sopii adapterilla Maxi-Cosi, Britax tai Recaro ja näistä ajattelin hankkia Maxi-Cosin. Mäkin oon miettinyt uskaltaisiko ostaa käytetyn.. Asutaan Helsingin keskustassa, niin autoiltua tulee kuitenkin melko vähän.
 
Hyvä, että muutkin ovat pärjänneet niiden pienten etupyörien kanssa myös talvella. :) Mulla on myös auto käytössä, joten jos ihan oikeasti tarvii johonkin lähteä ja hankea on puolimetriä niin voin lähteä myös sillä. :) Ja täällä kyllä aurataan mielestäni aika hyvin tiet, joten taidan levollisin mielin jatkaa haaveilua. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ostin perus yhdistelmävaunut, jossa on kantokoppa.
Ilmeisesti saa myös turvakaukalon ratasosan päälle.
Siinä on isot ilmakumipyörät ja käännettävä aisa.
Ostin ne käytettynä, mutta olivat mielestäni hyväkuntoiset.
Hankittava varmaan on vielä pienemmät matkarattaat,
joilla voi liikkua sujuvasti myös kaupungissa ja mahtuvat
vaivatta autoon.
 
Me tehtiin sellainen päätös, että vaunut ja kaukalo varmaan uutena, kaikkea muuta ostetaan mieluusti käytettynä. Voisin kyllä sisaruksilta tai läheisiltä tutuilta ostaa käytettynäkin vaunut/kaukalon, mutta nyt ei taida olla tarjolla. Jotenkin olen niin neuroottinen niiden säilytysten ja muiden suhteen, että tunnen oloni rauhallisemmaksi, kun saan nämä uutena. Kaukalossa ehkä ajattelisin sitä, miten on säilytetty (kuivassa? lämpimässä?) ja kaukalon ikää ja tietenkin sitä kolarointia. Muoviosat ilmeisesti jonkin verran voivat haurastua ajansaatossa, oikeassakin säilytyksessä (tuskin nyt parissa vuodessa vielä kuitenkaan), säilytys tietenkin vaikuttaa ennen kaikkea tekstiilien kuntoon (esim. tuleeko homepikkuja tms.). Mutta jos vaikuttaisi tutulta ostettuna olevan ok, niin voisi harkita. Vaunuissa lähinnä mietin sitä säilytystä, jotta tekstiilit olisivat varmasti puhtaat.

Niin ja itse ajattelen nyt ainakin niin, että sitten nämä uutena hankitut olisi seuraavallekin lapselle sitten säilössä ja tulisi jatkokäyttöä. Ja meillä tosiaan autoillaan paljon, joten todennäköisesti kovaan kulutukseen tulee kaukalo.
 
Me päädyttiin emmaljungiin sen takia, koska niissä suuret pyörät, asumme maalla, ja maastossa täytyy suuret pyörät niin kesällä kuin talvella. Sekä köymme niin paljon koirien kanssa laavuilla ym. Että suuri pyöräiset vaunut olleet meillä AINA ehdottomat. toinen syy on suuri, kova vaunun koppa. Jossa mahtuu nukkumaan tosi kauan. Meillä molemmat lapset nukkuneet ulkona puolentoista vuoden iään saakka. :) Voihan toki olla, että tämä vauva ei halua alkuunkaan nukkua vaunuissa.
 
Tama nyt on ehka tyhma kysymys mutta: Onko vaunuissa eroa kopan korkeuden suhteen?

Haluaisin kevyet, pienet ja turvalliset rattaat. Asumme kaupungissa ja kaytamme paljon julkisia, vaikka meilla on kylla myos auto (tosin myymme sen todennakoisesti taman vuoden lopulla). Joudun myos varmasti raahaamaan vaunuja ylos ja alas kellarinrappusia, joten helposti kokoonmenevat olisivat katevat. Lisaksi matkustamme paljon kolmen maan valia. Olisiko kenellakaan suosituksia tai kokemuksia?
 
Libra: On kopan korkeuksilla eroa! Kovakoppaiset tuntuvat olevan korkeampia kuin yhdistelmt pehmeällä kopalla - näin yleistettynä. Meillä oli esikoisella Emmaljungan yhdistelmät pehmeällä ja ne ovat niin matala, että tavaratila jäi mielestäni liian pieneksi sen takia.

En nyt osaa suositella mitään tiettyä merkkiä, mutta luulen että teille olisi parhaimmat sellaiset yhdistelmävaunut, joissa on vain runko, johon saa sitten kiinnitettyä joko kopan tai isomman lapsen ratasosan, jolloin esim rappusissa pystyy toisessa kädessä kantamaan vauvaa kopassa ja toisessa kädessä rungon. Bugaboot esimerkki tämmöisistä (http://sandrasblogg.vimedbarn.se/bugaboo-cameleon/)
 
Onko kellään kokemuksia Bumbleride Indie- tai Trille Viper-yhdistelmävaunuista? Sattuman ja tarjousten kautta tutustuin näihin, ja harkitaan vahvasti. Molemmissa on kääntyvät etupyörät, mitä olen vähän meidän maaseudun olosuhteissa epäillyt, mutta niissä saisi lukittua halutessaan etupyörät, ja toisaalta renkaat olivat kohtuullisen suuret. Vaikuttivat molemmat ihan näppäriltä ja suhteellisen kompaktin kokoisilta vaunuilta... Bumbleridet menevät ratasosan kanssa tosi pieneen kasaan ja toimisivat jatkossa jopa matkarattaina. Ainut vaan, että ilmeisesti kantokopan kanssa ei mene kasaan, vaan kantokoppa tarvii ottaa irti...?? Ja toi Trille oli aika näpsäkän oloinen myös (siinä kantokoppa ja ratasosat erilliset, mutta helposti vaihdettavat), ja siihen saatais nyt samassa paketissa kaupanpäälle adapteri turvakaukalollekin (ainakin Maxi Cosi oli yhteensopiva). Mutta olis kiva kuulla, jos jollain on näistä kokemusta tai näkemystä? :)
 
Omena, en ole ennen kuullutkaan noista merkeistä. Oletko katsonut niitä netistä vai jostain liikkeestä? En nyt muista mistäpäin olet kotoisin, mutta ajattelin jos sattuisi niiden jälleenmyyjä löytymään pääkaupunkiseudulta niin voisin mennä itsekkin katsomaan :) kuulostaa meidänkin tarpeisiin sopivilta. Haluamme juuri sellaiset yhdistelmävaunut jotka on näppärät ottaa auton kyytiin, kääntyvillä/lukittavilla/isoilla etupyörillä. Kai noissa kaikissa vaunuissa nykyään on hyvät jousitukset, ettei vauva herää rympsytykseen?

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Niin ja sen vielä unohdin että halutaan myös tuo adapteri johon saa turvakaukalon. Olisikohan ollut vantaan varisto, josta miehen työkaveri oli suositellut mennä katsomaan vaunuja. Kuulemma paljon vaunuliikkeitä siellä. Suuntaamme varmaan seuraavana sinne.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Kurmeliini, minä katsoin noita vaunuja yhdestä pikkuliikkeestä, joka lopettaa toimintansa tällä viikolla, joten sen vuoksi siellä oli loppuunmyyntitarjoukset jäljellä olevista tavaroista. Netistä näkyi jostain suomalaisista nettikaupoista saavan tilattua, kun googletin, mutta taitavat olla muuten vähän tuntemattomampia merkkejä. OVH:t noissa oli kokonaisuutena varmaan jotain 700-800€ liikkeessä, nettikaupassa näkyi vähän edullisempia hintojakin. Jousitukset vaikutti olevan hyvät noissa molemmissa merkeissä, mitä katsoin.
 
Me ostettiin ne Bumbleride Indie -vaunut! :) Vaunukoppa on hieman pienempi kuin useissa muissa merkeissä, mutta me laskelmoitiin, että meidän vauva mahtuu niissä kyllä sen puoli vuotta ainakin talven yli nukkumaan, ja sen jälkeen voi nukuttaa vaikka ratasosassa, koska sen saa vaakatasoon ja aika hyvin kuomulla ja jalkatuen nostamalla suojaiseksikin. Ja me tykättiin siitä, että rattaat saa tosi pieneen tilaan taitettua ja suurin käyttöikähän niillä rattailla sitten onkin. Tietenkin vasta sitten käytössä näkee, onko ne meille kaikista parhaat vai ei, mutta ihana, kun on tämä isoin hankinta nyt tehty!
 
Snuu: Nuo Britax b-dualit kuulostavat kyllä hyviltä myös. :) Meille tosin tärkeä ominaisuus tuo kompakti koko, koska asumme pk-seudulla ja meillä ei ole autoa, eli siis käytämme paljon julkisia. Edullisemmat ovat selvästi kuin p&t:t.

Tuosta kopasta muuten: phil&teds Navigator malliin sopii isompi kantokoppa. Eli jos (tai siis KUN) ostamme ne, niin otamme vanhoista Emmaljungista sen pehmeän kopan noihin käyttöön. Vibe ja Dot
Malleissa tosiaan sen verran pienempi tila, ettei niihin mahdu kuin se onnettoman pieni koppa. Tuo kopassa makoilu vaihe on vauvoilla muutenkin niin lyhyt, että uuteen koppaan en varmasti ala rahojani laittamaan, kun jo yksi täysin hyvä
koppa löytyy!
 
Huh huh.. ei ole kyllä -mitään- hajua millaiset vaunut pitäisi hankkia.
Autoa emme omista ja julkisilla tulemme liikkumaan.
Pyörät saisi olla semmoiset että menee lumessa ja loskassa eteenpäin,
ja mieluusti saisi sen kopan irti siitä.
Ja säilytystilaa alla pitää olla.
Tämmösiä ominaisuuksia olen keksinyt näitä juttujanne lukemalla, että mitähän itelle laitettais :D
 
Meillä on esikoiselta emmaljungan city cross rattaat ja niihi ostettiin city koppa supreme. Turvakaukalo ja telakka ostettiin kaverilta, graco-merkkinen ja matkarattaat graco mirage, mihin kaukalon saa tosi näppärästi kiinni! :) Isäntä ois tahtonut emmaljungan kaukalon ja adabterin rattaisiin, mutta sainpas pitää pääni gracon kaukalon suhteen!

Kaukalosta haluan: kevyt kantaa, helppo kiinnittää autoon, pään päälle suojus, saa matkarattaisiin kinni, helppo pestä, kolaroimaton.

Rattaista: kevyet työntää, täyskumipyörät (ei tarvii pumpata tai pelätä että menee rikki), tilavat, meille tarpeeksi iso tavarakori, kestävät ja jos jälleenmyyntiäkin vähän miettii niin eikö noista emmaljungista pääse sitten aika helposti ja hyvällä hinnalla eroon, kun ei enää niitä tarvita? Ainakin mitä tori.fi:stä katellut niin aika hyviä hintoja vanhoistakin emmaljungista pyydetään.
 
Suositelkaas hyviä "kakarankuljetus kiesejä"
Vaateita ajokille:
- kopan pitäisi olla sen verran korkealla ettei polvistua tarvitse (olen siis melkein 180cm pitkä joista jalkoja ihan liian paljon.
- Suht helppo kulkuiset vaihtelevassa maastossa (kaupunki/maaseutu)
- Mahtuu Toyota farmariin
- Jaksaa yksin nostaa autoon ja autosta pois
-Kevyet tuuppia
- Sellaset renkaat jotka ei uppoa ihan mielettömästi hiekkaan/nurmeen/lumeen (täyskumi??Ilma??)
- jos saisi jotenkin vielä turvaistuin sydeemit liitettyä tms.
- kestävä/pestävä

Mä oon ihan pihalla näistä jutuista.Ei kai sitä huomaa??:confused:

APUVA!!!

Ja käytettynä meinasin katsella kun ei ole nyt varaa hommata uutta (saa siis omia vanhoja ja hyväksi havaittuja kehua)
 
Tanti mä tuun tuolta huhti/toukokuisista antaan vinkin kun oon ite 180 ja selkävaivanen, mies 194 ja meille löyty vaan yhet vaunut jotka täytti molempien kriteerit. Meillä on Mutsy 4riderit, jotka on kovassa käytössä osottautunu superhyviks! Vaunut on hollantilaiset ja hollantilaiset on pitkiä, joten runko on korkee ja koppa tilava mut vaunut on silti kevyet ja ketterät. Mutsylta on tullu nyt myös uudet iGo yhdistelmät, jotka nekin vaikuttaa tosi hyviltä!
 
Takaisin
Top