Varusteiden valinta (pohdintaa, kokemuksia)

Omena

Näppärä viestien naputtelija
Avataanko oma ketju tälle, missä voisi pohdiskella eri varusteiden ominaisuuksia ja valintaperusteita? Siis vaunut, kaukalot, kantovermeet, jne... Jos tuo "Hankintoja tulokkaalle" on enemmän sellainen tehtyjen ostosten ketju...?


Aloitan itse vaunuista. Mitä ominaisuuksia mietitte, millä perusteella teette ostopäätöksen?

Me asutaan maalla, joten tarvitaan hyvin etenevät vaunut. Eli varmaan ilmakumirenkaat ei kääntyvin etupyörin olisi sopivin... Mutta kovastihan nuo merkit tuntuu olevan makuasioita, sekä kalliimpiin että halvempiin malleihin löytyy omat kannattajansa. Briot on tuntuneet ihan kivoilta vaunuilta, mitä tutuilla on ollut, mutta nykyisissä malleissa ei enää taida olla heittoaisaa. Tiedä sitten, olisiko se meille merkittävä ominaisuus...? Mitään tonnia en ole kyllä valmis vaunuihin laittamaan, joten ihan kalliimmat merkit jää sitten kyllä pois. Ellei vaikka Virosta hakisi edullisemmin merkkivaunuja. Kuulin niinkin, että joku oli juuri hakenut tonnin vaunut Virosta muutamalla sadalla uutena. Onko kellään täällä Viron liikkeistä ja hinnoista käsitystä?
 
Meillä esikoisella Emmaljungan City Cross - yhdistelmävaunut joita voin arvioida tähän (mikäli se jotakuta kiinnostaa)
PLUSSAT ja MIINUKSET:
+ Kulutusta kestävät laadukkaat materiaalit
+ Kokoonsa nähden kevyet työntää
+ Muunneltavuus vastasyntyneestä taaperon kuljetukseen
+ Tavaratila vaunujen alla on kohtuullisen hyvä: kaksi ruokakassia mahtuu sinne hyvin
+- 4 isoa rengasta Suomen lumisessa talvessakin kulkevat hyvin, mutta niiden renkaiden vuoksi nämä eivät käänny kovin ketterästi
+- Lisävarusteita löytyy runsaasti, mutta ovat kohtalaisen arvokkaita
- Eivät mahdu kasattuna pieneen autoon, vaan vaativat isomman tavaratilan. (Isommankaan auton tavaratilaan eivät välttämättä mahdu jos renkaita ei oteta pois)
- Leveyttä löytyy näistä rattaista ihan kiitettävästi (pikkuputiikeissa ym. kapeissa väleissä ei ole menemistä)
- Sisarusistuinta ei näihin saa (seisomalaudan saa, mutta esikoinen ei moisessa vielä seisoskele)

Nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen ko vaunuista. Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen näihin.
Paljon me ollaan näillä käveltykin ja kovaa käyttöä ovat kestäneet hyvin. :wink
 
Meille ehdottomat ominaisuudet vaunuissa oli ilmakumipyörät, ei kääntyvillä renkailla. Maalla asutaan myös :)
Heittoaisoista en ole kuullut yhtään hyvää sanaa ystäviltä joilla on sellaset vaunut olleet.. Mitä enemmän liikkuvia osia, sitä enemmän rikkoontuvia osia!
Samoilla kriteereillä hankittiin esikoisenkin vaunut ja oltiin tosi tyytyväisiä! Nyt kaksoset tulossa ja plussaa oli näppärä koko!
Esikoisella oli siisJovi Air:it, nyt on hankittuna Ora Landit!
Kaukalossa.päädyttiin ilmeisesti Brion kaukaloon telakalla.. Kevyempi kuin muut mitä kokeiltiin ja kahvan muotoilu tekee kantamisesta miellyttävämpää!
 
Mymme: Sori kun en tiedä näitä termejä yhtään mutta mikä on kaukalo? ja kaukalo telakalla? En yhtään tiedä näitä juttuja. Onko se joku aitaus missä lapsi on lattialla vai onko kyse jostain vaunuista?
 
Turvakaukaloa olen jo katsellut (käytettyä) ja miettinyt mikä parempi Brio, Britax vai Maxi-Cosi? Ilmeisesti telakkka sopii kaikkiin autoihin missä isofix? Toisaalta meille tulee Brion rattaat, ilmeisesti Maxi-cosin saa adapterilla Brion perusvaunuihin kiinni.
 
Muokattu viimeksi:
Mmmustikka: kaukalo on auton turvakaukalo, telakka on se mihin sen saa helposti loksautettua kiinni ja jonka saa helposti myös autoon kiinni. :) eipä mullakaan kaikki tarvikkeiston termit oo ihan hanskassa :D
 
Yllä tulikin selventävät vastaukset jo :)
Esikoisella ei ollu tuota telakkaa, mutta nyt kun on kaksi tulossa, haluaisin että saan pienet nopsasti auton kyytiin varsinkin talvea ajatellen.. Ei tarvii näpit jäässä taistella turvavöiden kanssa!
 
Kiva kuulla kommentteja! Vaunuissa varsinkin tuntuu olevan niin monenlaista kokemusta, että tosi vaikea ennustaa, mistä itse sitten tykkäisi eniten... Siskolla ollut Brio Kombit heittoaisalla, niihin ovat olleet tyytyväiset ja heittoaisa tuli heillä tarpeeseen. Mutta kai kaikissa vaunuissa saa sen kopan/ratasosan jotenkin käännettyä ilman heittoaisaakin??

Kaukaloista mä haluisin ehdottomasti Cybexin, koska jossain lukemassani turvallisuustestauksessa se oli ainoa, joka sai edes arvosanan "hyvä", kaikilla muilla testatuilla (oli Brioa ja Britaxia yms.) oli arvosanat "tyydyttävää" tai "heikkoa"... Tosin en nyt muista, kuinka uusi tuo testaus oli.
 
Omena, hassua kun ne Brion kaukalot joita me katottiin, on juurikin jotain testivoittajia :grin otappa noista sitten selvää. Testejä taitaa olla vähän joka lähtöön!

Luulis kyllä, että ilman heittoaisaakin suunnan saa vaihdettua. Ainakin suurimmassa osassa/ yhdistelmissä ainakin?
 
Yritin etsiä niitä testituloksia uudestaan, mihin aikaisemmin törmäsin. Tosin olenkin saattanut nyt sekoittaa eri listoja tai mun mieleen jäi erilainen muistikuva. Tässä 2012 testissä tosiaan Cybexillä tulokset parhaimmistoa, mutta olihan siellä muillakin tuo sama arvosana "hyvä", ja ei tainnutkaan olla Brioa tuossa listassa ollenkaan: http://www.taloussanomat.fi/autot/2...stasi-valta-naita-turvaistuimia/201230066/304 Ehkä mun mieleen jäi tuosta testistä lähinnä se, että siinä kaikilla Cybexin malleilla oli tuo arvosana "hyvä", kun huonompia oli niin paljon ja eri malleja vaikea muistaa ulkoa.

Sitten tällaisen, ilmeisesti tuoreemman löysin myös: http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/ Tuossa kaikki Cybexitkään ei ole ollut enää yhtä hyviä, ja löytyy enemmän merkkejä ja niitä parempiakin tuloksia.

Varmaan näissä aika nopeastikin mallit kehittyy (niin hyvään kuin huonompaankin suuntaan) ja toisaalta testeissä voi tulla vähän erilaisia tuloksiakin tilanteesta ja kriteereistä riippuen. Jälkimmäisessä linkin testissä löytyykin jo pari turvakaukaloa, joilla arvosana on ollut "erinomainen": Peg Perego Primo Viaggio SL & Isofix telakka 0+1 2013 ja Römer Baby-Safe Plus II SHR + telakka 2011 ja Maxi Cosi Cabriofix Easyfix 2007. Tarvii siis vielä tsekkailla eri malleja ja noita testituloksia. Ja tuossa testissä oli niin "erittäin hyvän" arvosanan saaneita myös pari.
 
Ainakin tuossa autoliiton testiarvosanassa vaikuttaa todella paljon muutkin ominaisuudet kuin turvallisuus eli voi olla että istuin on saanut arvosanan välttävä vaikka turvallisuusominaisuudet ovat hyvät tai toisinpäin. Kannattaa olla tarkkana, miten noita lukee :)
 
Juu, nämä kriteerit on lueteltukin tuossa testi-infossa: Turvaistuinten vertailukriteerit ovat: lapsen suoja etu- ja sivutörmäyksissä, istuimen turvavöiden reititys, kiinnityksen vakaus, pään tuki, väärinasennuksen mahdollisuus, lapsen kiinnitys turvaistuimeen, istuimen asennus, käyttöohjeet, tuki säärille, pehmusteiden laatu, näkyvyys, puhdistettavuus ja istuimen viimeistelyn laatu. Vuodesta 2011 alkaen on mitattu myös haitalliset kemikaalit.

Totta kyllä, että esimerkiksi kaikille ei välttämättä ole merkittävää, näkeekö lapsi hyvin ulos autosta tai onko istuin helposti puhdistettavissa. Käyttömukavuuteen kuitenkin vaikuttavat aika paljon, vaikka turvallisuus onkin se ykköskriteeri. Tosin, jos hinnassa on vaikka satanen eroa, niin silloin voisi käyttömukavuudestakin vähän tinkiä. :) Mutta eipä noissa autoliiton testeissä ole näyttänyt kuitenkaan saavan erinomainen/erittäin hyvä/hyvä -arvosanoja, jos ei juuri turvallissuus ja kemikaalirasitus ole ollut kohdillaan. Tai ainakaan mä en äkkiseltään löytänyt sellaisia...
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos tasta ketjusta! Olen niiiiiiiin kyllastynyt rattaiden vertailuun. Tosin en ole kylla viela juuri aloittanutkaan.:wink Minulle suurin osa teknisista yksityiskohdista ei sano mitaan, koska en kokemuksesta osa sanoa, mita arvostan. Ainoastaan sen tiedan, etta haluan rattaat, jotka ovat turvalliset, mahdollisimman kevyet ja sellaiset, joissa se koppa ei ole kovin matalalla, koska selkani tulee taatusti oikkuilemaan jatkuvan kumartelun seurauksena jo muutenkin.

Jaan mielenkiinnolla seuraamaan keskustelua!
 
Mun ystävällä on vaunut, joissa kääntyvät (saa myös lukittua) pienemmät etupyörät. Sain noita shoppaillessa hetken työnnellä ja rakastuin. :) Niin kevyet ja helpot! Sanokaa nyt joku kokeneempi, ovatko ihan huono idea..? Ystävä ulkoilee niillä myös koiran kanssa ja sanoi, etteivät ole hankalat hangessakaan. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
vastavirrassa: Meillä tosiaan nyt rattaat joissa neljä isoa pyörää.
Tänä talvena oli pari päivää, kun nämä isotkin pyörät keräsivät hullut lumipallot ympärilleen, niin ettei eteenpäin meinannut päästä.. :D (Asumme pikkukaupungissa siis, että maalla varmaan kannattaa nuo 4 isoa pyörää rattaissa.)
Eli väitän, ettei se aina auta vaikka kuinka olisi nuo isot pyörät rattaiden alla. :wink Minä olen ainakin kyllästynyt niiden kömpelyyteen ja haluan kevyet, pienet, kolmipyöräiset ja helposti kääntyvät Phil&Tedsit (niin kuin olen täälläkin jo toitottanut!) :D
 
Me ostettiin juuri Britax B-dual sisarusrattaat, ni voisin niistä jotain tähän listata, kun on ehditty jo ottaa ne käyttöön esikoiselle. Meillä vaihtoehtona oli Phil&Tedsit, malleista olin kiinnostunut lähinnä Vibestä.

Britax B-dual:
+ todella ketterät kääntyvien etupyörien ansiosta, pyörät saa lukittua, jolloin kulkevat hyvin vaikeemmassakin maastossa (ollaan kokeiltu leveellä metsäpolulla ja hyvin meni)
+ helposti siirreltävät istuimet, sisaristuin on asennettu viidessä sekunnissa
+ valtava tavarakori, jossa vetskarilliset aukot joka suuntaan, eli helppo kaivaa täydestäkin korista se alimpana oleva tutti tms.
+ nelipyöräisinä niin kevyiksi rattaiksi todella tukevat, ei haittaa vaikka esikoinen kiipeää rattaisiin itse
+ menevät kasaan helposti myös sisaristuimen kanssa ja mahtuvat tavalliseen porrasperäisenkin auton takakonttiin
+ rikkoutumattomat, pehmeät (ja ISOT) takarenkaat, ja ne kääntyvät eturenkaatkin on oikeastaan ihan hyvän kokoiset, ennemminki näyttävät pieniltä valtavien takarenkaiden vierellä
+ tilavat istuimet

- nitisevät, mutta taitaa hoitua rasvauksella :grin
- tosi hankala saada eturenkaita nousemaan ilmaan aisasta painamalla, tekee kääntymisesä lähes mahdotonta, jos etupyörät on lukittuna. Tää varmaan johtuu kevutmetallirungosta, joka joustaa sen verran, että hankaloittaa...(?)
- Korkeat. Jos kuomu on ylhäällä, on tämänkin pituisella (163cm) työntäjällä kehnohkot näköalat eteenpäin, tosin mä jotenkin tykkään, ku on isot eikä oo mua häirinnyt. Myös esikoinen tykkää istuskella korkealla.
- päällekkäin istuttaviksi sisarusrattaiksi leveät, varmaan markkinoiden jopa leveimmät? pk-seudulla nämä eivät mahdu vanhoihin juniin/raitiovaunuihin sisään

Aika paljon tuli miinuksia, mutta noi plussat on mulle isompia suhteessa, joten oon kyllä ollut tyytyväinen. Katsellaan oonko vielä talvella kahden lapsen kanssa... :rolleyes:

Sitten siitä miksi päädyimme näihin emmekä niihin P&T:hin:

- tukevuus: kolmipyöräisinä P&T:t oli tyhjinä tosi huteran oloiset. Käytössä ei varmasti haittaa, mutta kun on tuo kiipeilevä pikkuapina
- koko: P&T:in (ainakaan niihin Vibeihin) ei mahtunut kuin 60cm pitkä pehmeä kantokoppa. Talvella vauva on jo itsessään sen kokoinen ja siihen vielä toppapuvut ja makuupussit päälle -> ei mitään järkeä! Noihin menee helposti semmonen normaalikokoinen pehmeä tai jopa puolikova kantokoppa
- kuomut: myös sisaristuimessa kunnollinen, ihan alas asti menevä kuomu
- HINTA: toivottavasti tästä ei tule mitään ongelmaa, että olivat näin halvat, mutta nää Britaxit maksoivat sisaristuimineen 499€, mukaan tuli myös tupla sadesuoja, adapterit, joilla sisaristuimeen saa lisätilaa ja joku suojakangasjuttu. Noi P&T Vibet samoilla varusteilla ois ollu melkeen tonnin samassa liikkeessä.

P&T:t olisivat olleet siinä mielessä paremmat, että niihin olisi saanut adaptereilla meidän Maxi Cosi -kaukalon kiinni, mutta selviämme ilman tätä ominaisuutta.. :p

Semmonen romaani. :cool::grin
 
Vastavirrassa, meillä on Brion Go rattaat, joissa on juurikin pienet kääntyvät etupyörät, jotka saa tarvittaessa lukittua suoraan. Me asutaan taajamassa, jossa talvella aurataan ihan ok. Olen pärjännyt kyllä hyvin, minun tosin ei ole tarvinnut lähteä ulos jos maassa 10 cm lunta eikä ole aurattu, silloin olen suosiolla jäänyt kotiin. Auratulla lumisella tiellä ja hiekkateillä toimivat minusta ihan moitteettomasti ja ehdoton plussa se kuinka helppo niiden kanssa on käydä ostoksilla :)
 
Oletteko harkinneet turvakaukalon hankkimista uutena vai käytettynä? Uskaltaisitko ostaa osto ja myynti palstalta vai pelkäätkö että kaukalo on esim. kolaroitu tai liian vanha (suositellaan ettei saisi olla viitta vuotta vanhempi kulumien takia)?
 
Me ollaan mietitty ihan samaa! ^^ ollaan tultu siihen tulokseen että koetetaan löytää yhdellä lapsella ollut max2v vanha kaukalo, maxicosin cabriofix on mikä haluttais. Kyllä mä luulen et jengi on semi rehellistä tuossa kolarointi asiassa, itse en ainakaan valheellisesti viis myydä kolaroitua/vahingoittunutta kaukaloa ja elää epätoetoisuudessa ja omantunnon tuskissa että aiheutuukohan kaukalossa matkustavalle pikkuiselle tuosta kolaroidusta nyt jotain vai ei. Niin luotan siihen. :)
 
Meillä mies on ehdottomasti sitä mieltä, että kaukalo ostetaan uutena. Muuten ei ole tarkka sen suhteen, millainen tai ei ainakaan tietääkseni ole vielä selannut tekniikan maailman testejä yms..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top