Vartalon muutokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eloinen.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on tullut painoa n. 2,5kg plussan jälkeen. Viikot nyt 8+1. Uskon kyllä, että joulunaika on tuonu kiloja enempi lyhyemmässä ajassa kuin ns. normaaliarjessa ois tullu. Mä oon painoindeksin mukaan ylipainoinen, mutta omasta mielestä ja vissiin läheistenkin en näytä ylipainoiselta. Mä oon harteikas ja käyny salilla säännöllisesti n. 2v. Eli vähän lihakset saattaa painaa.. Mä oon laihduttanut pari kertaa tässä muutaman vuoden aikana mut kyl ne kilot aina on menannu takas tulla. Harmitti niin pirusti, kun kesän jäljiltä aloitin terveellisen elämän ja liikuin tosi paljon. Painoa putos n. 4kg. Sit tuli keskenmeno ja sen päin en oo pystyny yhtään kattomaan mitä syön ja liikuntakin jäi.. Eli tähän raskauteen lähdin jo sit taas hieman painavempana.

Painonnousu ahdistaa mua tosi paljon ja pelkäsin sitä ekaa neuvolaa et terkka valittaa että oon liian painava. Onneks ei puhunu mitään ja sanoi, että joulunaika on aina vähän sellasta että tulee syötyä enempi. Nyt kun arki taas alkaa ja olot helpottaa, ajattelin aloittaa taas terveellisemmän elämän ja lähteä salille. Pitää vaan toivoa ettei se paino sitten nouse liikaa. Ymmärrän kyllä että sen pitääkin nousta, mutta kai se on hyvä yrittää ettei aivan tajuttomasti nousisi.

Sekin kannattaa muistaa että joillain se paino vaan nousee. Mun äiti ja sisko ja minä ollaan kaikki saatu raskauskiloja se +20kg ja nopeasti ne on lähteneetkin. Ja mä ainakin olin ihan normaalipainoinen ennen esikoista, enkä alipainoinen. Mulla ei ollu paljoa liikuntaa ja söin liikaa... Mutta on niitäki joilla on tullu hurjat kilot vaikka eläis terveellisesti (kuten mun sisko). Ja muitaki lähipiirissä tämmöisiä jotka nyt on normaalipainoisia vaikka raskauskiloja ollu tosi paljon.
Mullaki oli kauheat tavoitteet että yli 10kg ei saa nousta ja nousi vaan ja tuplaten! Ja silti en mä kuulemma edes näyttänyt lihavalta...
Eli pointti on että kannattaa olla armollinen itselleen ja ei liikaa tuijottaa puntarin lukemia tai mitä jotkut ohjeistukset sanoo "normaali painonnoususta. Tietty hyvä huolehtia että saa vitamiineja ja syö muutakin kuin herkkuja... mutta ei vain sen painon takia.

Mulla on myös syömishäiriö taustalla, tosin siitä paranemisestakin alkaa olla jo kymmenen vuotta eikä asia ollut juurikaan koskaan mielessä, ennen kuin sitten ekassa raskaudessa painon alkaessa nousta. Koin myös kaikki ruokarajoitukset silloin tosi ahdistaviksi, ja mieleen palasi syömishäiriöaikojen pakkomielteinen ja kireä suhtautuminen ruokaan. Onneksi tosiaan se pallomaha vei painonnousukammon mukanaan, ja sopeuduin niihin ruokavalion muutoksiinkin. Neuvolalääkärin jälkeen aina ahdisti, kun se joka kerta mainitsi, että mun paino nousee liikaa ja nyt ei saa herkutella. Enkä herkutellutkaan! Mulla vaan tuli se melkein 20 kiloa painoa, jotka lähti melkein kaikki parin ekan kuukauden jälkeen vauvan synnyttyä. Oma terkkari oli ihana eikä ikinä sanonut painostavasti painosta. :)

Kannattaa tosiaan mainita terkkarille taustasta, jos tuntuu että se voi raskauden aikanakin vaikuttaa. Samoin masennuksesta. Tsemppiä teille muille! <3

9+2 ja paino tippunut -1kg. Vaikka syön jatkuvasti, annos koot ovat pienentyneet merkittävästi. Suuret annokset saavat jatkuvan etovan olon pahenemaan. Eikä herkkuja kuten suklaata tee mieli entiseen malliin.

Vatsa kuitenkin tuntuu ja näyttää turvonneelta. Vatsani on muutenkin herkkä, joten äitiyshousut ovat otettu jo käyttöön. Ei oikein kestä puristusta.

Rinnat ovat myös kasvaneet. Myös nännit ovat kasvaneet ja alkaneet tummua. Tämän muutoksen huomasin jo 8. raskausviikolla.

Sitten osallistun vähän tuohon syömishäiriökeskusteluun..

Olen ollut teini-iästä tuonne 25 vuoteen asti lievästi alipainoinen. Vaikka syömishäiriötä ei ollut, ajatukset omasta kropasta viittasivat riskiin sairastua. Nykyisen parisuhteen (toi mukanaan mm. päivittäisen lämpimän ruoan) ja ehkä myös iän myötä (olen nyt 30) kroppa on muuttunut pyöreämmäksi. Nykyisin olen normaalipainoinen. Alkuun kropan muuttuminen alipainoisesta normaalipainoiseksi häiritsi, mutta suhtautuminen omaan kroppaan on viimeaikoina alkanut olla hyväksyvämpi kuin koskaan. Ja olen siihen tyytyväinen.

Mutta mitä raskaus tekeekään? Olenko kohta enää tyytyväinen? Se ehkä hieman pelottaa, mutta olen ajatellut, että muutoksille on nyt enemmän kuin hyvä syy ja muutokset luonnollisia. Muutokset kropassa ei kerro, että olisin epäonnistunut. Voi olla itselleen armollinen. Itseä auttaa tässä erään naisen kokemus, josta joskus luin netistä: Nainen oli valitellut miehelleen synnytyksen jälkeen muuttunutta kroppaansa. Mies oli tietenkin sanonut rakastavansa naisen kroppaa juuri sellaisena kuin se on ja käskenyt katsoa heidän lastaan ja sanonut: "Tuon sinun kroppasi on tehnyt ja se on maailman ihmeellisintä!"

Muistakaa, meidän sisällä kasvaa jotain maailman ihmeellisintä ja se saa ja kuuluu näkyä. Ehkä se auttaa suurimpaan muutosahdistukseen.

Toi on kyl totta et se painonnousu on tosi yksilöllistä! Mullakin tuli ekassa raskaudessa +20 kiloa enkä edes syönyt mitenkään erityisen epäterveellisesti. Neuvolassakin sanoivat heti alussa et on ihan ok jos tulee yli 15 kg, kun alkupainokin oli matalahko. Ja painottivat, että siitä on turha stressata :) Kertaakaan ei sanonu painonnoususta, varmaankin juuri sen takia kun olin maininnut syömishäiriötaustasta.

Minulla on rinnat turvoksissa ja nännit arat. Täällä on myös kohtu työntänyt mahaa ylöspäin, mutta omat housut menee vielä, tosin istuminen niissä ahdistaa joten enemmän legginsit ja olohousut käytössä.

Kyllä minuakin ahdistaa vartalon muutokset, varsinkin kun ei muutenkaan ole yhtä timmi vatsa kuin esikoista odottaessa vaikka painoa ei ole kuin muutama kilo enemmän kuin silloin. Uskon kuitenkin, että kunhan alkaa näyttää raskausmahalta niin sitten sitä pitää vain ihailla. Viimeksi en alkuraskaudesta halunnut harrastaa seksiäkään koska tunsin itseni vain lihavaksi mahan kanssa.

Ja vielä tuosta painon noususta, minulle tuli esikoisen aikaan noin 18 kg, mutta kun kerroin tästä sukulaisille he eivät meinanneet uskoa että niin paljon. Ei kuulema näyttänyt siltä. Johtui varmaan siitä, että loppuraskaudessa tuli turvotusta käsiin ja jalkoihin mikä nostaa painoa aika paljon. Kun turvotus iski niin silloin tuli laskennallisesti painoa lisää yli kilo viikossa. Eli ei todellakaan kannata tuijottaa vain vaa'an lukemaa. Minulta ainakin paino lähti todella nopeasti, en muista paljon jäi synnärille, mutta kotiin tullessa lähti kilo viikossa. Jälkitarkastuksessa olinkin jo melkein lähtöpainossa.

Mulla tullut nyt niin 2kg painoa alkuun nähden. Mua vaivannut ummetus ihan tosissaan nyt pari viikkoa ja uskon että tämäkin vaikuttaa painon nopeaan nousuun. Kamala fiilis, kun nälkä kokoajan ja pakko syödä, mut mitään ei tuu ulos ja maha vaan pinkeenä kasvaa :nailbiting: Pakko turvautua laksatiiviin, jos ei ala liukumaan itsestään pikapuoliin... :dead:
Oes 9+5

Meikällä aamupaino (11+1) on varmaankin aika lähelle plusmiinus 0. Alkuraskauden aikana paino tippui sairastelun ja oksentelun takia melkein 4kg, mutta se on nyt kivunnut takaisin lähtölukemiin, kun syöminen tasoittui normaaliksi. Illalla on varmasti lisäkilo jos toinenkin kun maha paisuu etenkin ylävatsalta palloksi tämän turvotuksen vuoksi. Vauvamahaa ei ole, ehkä joku pieni muutos alavatsalla, mutta en sitten tiedä onko se ihan tätä passiivisen kuusiviikkoisen aiheuttamaan löysyyttä, vai oikeasti pientä raskauspömppää. Enkä kyllä tiedä, haluanko vielä mahan kasvavan. Kyllä tämä yhdeksän kuukautta kerkeää vielä minut norpan muotoiseksi muuttamaan kuitenkin. :p
Muuten en ole juuri kehossa muutoksia nähnyt, tissit kasvoivat melkolailla joskus viikoilla 6-8, mies oli onnessaan. Muutenkin melko rintavana ihmisenä en pistä pahitteeksi, jos voin vielä niitä muutamia uusia, Henkkamaukalta työllä ja tuskalla löydettyjä isokuppisempia rintsikoita käyttää. :joyful:

Musta tuntuu että mun maha on yhtäkkiä kasvanu ihan jätti palloksi :wideyed: varmaan turvotusta vielä osittain mutta jos oikein pömpöttää niin maha on kuin viimesillään raskaana En tiiä onko se tää kolmas raskaus vai mikä mutta en muista että ainakaan ekaa oottaessa näin nopeasti maha olis kasvanu. Miten muilla?

Munkin maha on kovasti alkanut pömpöttää.. mut kyllä se taitaa ihan pelkkää turvotusta olla, kun eihän se alkio nouse häpyluun takaa ylös kun vasta joskus viikolla 12 ja täällä kohta poksuu 8 :grin
Rinnoista tiesin että tärppäsi, ne alkoi pinkeytyä ja kipuilla heti ennen plussaa. Se on ehkä vähän helpottanut hetkeksi nyt, tai on ne tosi arat vieläkin mutta ei niin että ihan sattumalla sattuis ollessakin :D

Mulla aamuisin menee työhousun nappi kiinni, mutta kun käy syömässä niin vatsa on järkyttävä pallo loppupäivän ja on pakko aukasta nappi :oops: Painoa tullut kuitenkin neuvolan mukaan vähän 10+0 ja painoa tullut +2kg ja ihmetteli kun ei tarvi vielä mammavaatteita käyttää kun yleensä tässä vaiheessa jo tarvii.

Hmm. Varmaan muuten tää äkillinen potkupallo maha vois johtua siitä että söin tänään vehnää vahingossa :shifty: luulin täys kauraleiväksi mutta siinä olikin vehnää mukana. Mulle ei siis vehnä sovi ja ennen raskauttakin mun maha näytti raskausmahalle jos vehnää söin. On mun maha siis muutenki jo kasvanu mut tänään tuntu et räjähti käsiin tää pötsi:wtf:

Mulla tuntuu kanssa, että maha on aika pallo. Olen siirtynyt äitiyshoisuihin viikko sitten, koska maha on herkkä, eikä kestä puristusta. Painoa ei tosiaan ole tullut, vaan vähäm jopa tippunut. Kyllähän tässävaiheessa tuo suurimmaksi osaksi on varmasti turvotusta. Toki kyllä kohtu vaikka piilossa onkin on kasvanut ja saa mahan pömpöttämään. Nyt tosiaan 9+5.

En malta oottaa että maha on sellainen pallo, eikä tälläinen löysä säkki (raskauden jälkeen tuli tälläinen arpinen löllerö).. :rolleyes:

Vouuu tätä turvotusta! Siis nyt näyttää kuin oisin 30 viikolla raskaana. Miten ihmeessä tää on mahollista, kun kohtu kuitenkin on vielä niin pieni.. :scratch :laughing001

Vouuu tätä turvotusta! Siis nyt näyttää kuin oisin 30 viikolla raskaana. Miten ihmeessä tää on mahollista, kun kohtu kuitenkin on vielä niin pieni.. :scratch :laughing001

Kohtalotoveri ilmottautuu. Hyvä että takki meni aamulla kiinni :woot: mulla ei normisti mikään jätti iso maha oo, mutta nyt on sellanen pötsi ettei tosikaan.

Täällä on turvotus vähän vähentynyt. Toki viime viikon panostanut enemmän kasviksiin, veden juontiin (2-3L) ja lenkkeilyyn.

Kroppa ei palaudu enää niin nopeasti, esim takana 2 kovaa kävelylenkkiä (vauhti 6,8-7,0 km/h) ja koko yön oli pakarat tosi kireät :wideyed:

Ja huomannut että verenkierto on erilaista kuin aikaisemmin, esim istuessa jalat puutuu helpommin. Viime viikolla katsoin sohvalla sarjaa risti-istunnassa ja noustessa oikea jalka (sisäreisi) meinasi pettää alta!

Takaisin