Varhaisultra

Ultrassa käyty eilen. 4.7-5mm puikula, mutta sykettä ei saatu näkyviin.
Oli tosin nuori lääkäri, joka ei alkiota olisi edes löytänyt, mun piti näyttää ruudulta että siinä näkyi jotain 😅 hän sitten sanoi että on niin pieni ja hyvin alussa, varmaan mennyt kesken, ei millään vasta 6viikkoa. Kysyin sitten mitä viikkoja vastaa. Hän sitten otti nuo mitat ja hämmästyi, että kyllä se sittenkin vastaa hyvin lähelle 6 viikkoa 🙈😅
Jos ajattelee että kun sain herkkään testiin positiivisen olisi viikkoja ollut 3+1, sen mukaan eilen olisi 6+0. Ovis tuntemuksen perusteella 6+4, mutta se ei niin varmaa etteikö voisi olla muutaman päivän pienempikin. Ja voihan hyvin olla ettei sykettä vielä vaan näkynyt? 🤷🏼‍♀️ viikon päästä uudestaan ultraan. Pitkä aika olla epätietoisuudessa. Kertokaa jos kokemuksia siitä ettei ekassa ultrassa vielä löytynyt sykettä ja myöhemmin löytyi? 🥹
Toiveikas olo itsellä kun kuitenkin sellainen puikula näkyi, ja kun lääkäri niin kokematon että ihme että edes löysi mun avustuksella 🙏🏼😅

Eikä, vähän ikävältä kuulostaa että joutuu itse ”neuvomaan” lääkäriä ja sitten puhuu vielä tuollaisia ennen kuin edes ottaa mittoja.🫠 Mutta toivottavasti siinä uudessa ultrassa näkyisi sitten syke ja kaikki ok!🤞🏻😊

Olen vähän samassa tilanteessa kuin @marsupilami , ei sykettä ultrassa ja hitusen pienempi alkio kuin olisi ovulaation mukaan laskettavissa. Kävin tänään siellä naistenklinikan kontrollissa, kun hcg:t nousi niin hintsusti, niin sai mitattua sieltä 5+5 tai 6+0 -mittaisen alkion, mutta ei sykettä havaittavissa. Ovistestin mukaan pitäisi tänään olla 6+4 tai 6+3.

Mutta se mikä on erikoista, oli jatkot tämän suhteen. Julkisella ei tarjota mitään kontrollia, vaan totesi vain että "voi se tästä mennä mihin suuntaan tahansa, mutta suosittelen ettette nyt käy missään yksityisellä välissä, niskaturvotusultrassa sen sitten näkee jollei ole lähtenyt menemään kesken sitä ennen". Että jos lähtee vuotamaan niin sitten yhteys heille, muuten pitäisi odotella tässä vielä joku 5-6 viikkoa ennenkuin tietää onko sitä oikeasti edes raskaana vai ei.. Enpä kyllä ihan usko, että oma mielenterveys kestää sellaista.

Sain sitten puhuttua itselleni edes hcg-kontrollin kahden viikon päähän, jos siellä ei ole yhtään mitään nousua käynyt niin sain luvan olla yhteydessä naisten polille sentään.

Saatanpa silti varata sille viikolle myös jonkun yksityisen ultran..:Grimacing Face:

Olen vähän samassa tilanteessa kuin @marsupilami , ei sykettä ultrassa ja hitusen pienempi alkio kuin olisi ovulaation mukaan laskettavissa. Kävin tänään siellä naistenklinikan kontrollissa, kun hcg:t nousi niin hintsusti, niin sai mitattua sieltä 5+5 tai 6+0 -mittaisen alkion, mutta ei sykettä havaittavissa. Ovistestin mukaan pitäisi tänään olla 6+4 tai 6+3.

Mutta se mikä on erikoista, oli jatkot tämän suhteen. Julkisella ei tarjota mitään kontrollia, vaan totesi vain että "voi se tästä mennä mihin suuntaan tahansa, mutta suosittelen ettette nyt käy missään yksityisellä välissä, niskaturvotusultrassa sen sitten näkee jollei ole lähtenyt menemään kesken sitä ennen". Että jos lähtee vuotamaan niin sitten yhteys heille, muuten pitäisi odotella tässä vielä joku 5-6 viikkoa ennenkuin tietää onko sitä oikeasti edes raskaana vai ei.. Enpä kyllä ihan usko, että oma mielenterveys kestää sellaista.

Sain sitten puhuttua itselleni edes hcg-kontrollin kahden viikon päähän, jos siellä ei ole yhtään mitään nousua käynyt niin sain luvan olla yhteydessä naisten polille sentään.

Saatanpa silti varata sille viikolle myös jonkun yksityisen ultran..:Grimacing Face:

Aika törkeetä toimintaa, kyllä pitäisi saada kontrolli. Miten voidaan jättää tuolla tavalla ilmoille asia. Kyllähän rv 8-9 näkee jo selvästi onko kehittynyt kuten pitää, sykkeen, virtauksen ja istukan. Voin sanoa kun kaksi kkm todettu nimenomaan nt-ultrassa, että tietoisesti en kyllä haluaisi kenenkään joutuvan kokemaan samaa.

Aika törkeetä toimintaa, kyllä pitäisi saada kontrolli. Miten voidaan jättää tuolla tavalla ilmoille asia. Kyllähän rv 8-9 näkee jo selvästi onko kehittynyt kuten pitää, sykkeen, virtauksen ja istukan. Voin sanoa kun kaksi kkm todettu nimenomaan nt-ultrassa, että tietoisesti en kyllä haluaisi kenenkään joutuvan kokemaan samaa.

Joo olen kyllä samaa mieltä, varsinkin, kun se CRL oli oikeasti aika pienen puoleinen. Jotenkin hän kovasti puhui, että "parasta olisi sitten jos kesken menee että keho itsekseen tyhjentyy ja siihen voi tosiaan mennä kuukausikin sen alkamiseen..". En tiedä sitten oliko hän jotenkin vakaumuksellinen lääkäri eikä halua antaa tyhjennyslääkkeitä, vai miksi oli niin vaikeaa antaa kontrollia, kun sanoin että edellinenkään ei lähtenyt tyhjentymään itse ja haluan sitten sen tyhjennyksen jos on mennyt kesken.

Pakko varmaan sitten omakustanteisesti käydä ottamassa ultra sinne parin viikon päähän, kun kerran HUS ei sitä tarjoa.

Joo olen kyllä samaa mieltä, varsinkin, kun se CRL oli oikeasti aika pienen puoleinen. Jotenkin hän kovasti puhui, että "parasta olisi sitten jos kesken menee että keho itsekseen tyhjentyy ja siihen voi tosiaan mennä kuukausikin sen alkamiseen..". En tiedä sitten oliko hän jotenkin vakaumuksellinen lääkäri eikä halua antaa tyhjennyslääkkeitä, vai miksi oli niin vaikeaa antaa kontrollia, kun sanoin että edellinenkään ei lähtenyt tyhjentymään itse ja haluan sitten sen tyhjennyksen jos on mennyt kesken.

Pakko varmaan sitten omakustanteisesti käydä ottamassa ultra sinne parin viikon päähän, kun kerran HUS ei sitä tarjoa.

Ei niinkuin yhtään mietitä tai hoideta inhimillisesti asiaa. Tässä jotenkin näkee tän ajattelun tuolla HUSila. Lohja hoitaa ihan eri tavalla (jouduin viime kkm käymään siellä ja oli niin hyvä kokemus).

Saisko mitenkään neuvolan kautta ultraa? Tiedän, että Espoossa mm. Matinkylässä on ultrauslaitteet ja lääkärit kyllä ultraa siellä. Ei välttämättä niin hyvät kuin erityissairaanhoidossa.

Jos yksityiselle päädytte niin suosittelen kaunis odotusta. Ite kävin siellä, kun kätilö ultrasi ja oli huomattavasti halvempi kuin muualla. Kannattaa varmaan odottaa jonnekin rv7-8 niin varmasti näkisi onko kehitystä tapahtunut vai onko mennyt kesken

Onpa kurjaa toimintaa! 😮 kyllä pitäisi kontrolli aika saada...😮 itsekkin kävin julkisella (etelä-pohjanmaa), ja sain tuon ultran ihan neuvolasta, ja kontrolliajan kun ei sykettä löytynyt. Lääkäri jopa harkitsi lähetettä äitiyspolille, mutta päätyi sitten että ultraa uudestaan viikon päästä ja sitten mahdollisesti äitiyspolille jos tilanne vieläkin epäselvä.
Toivottavasti meidän pienet vielä niin alkuvaiheessa ja sykkeet vielä löytyisivät 🙏🏼❤️

Voi ei mikä huonojen uutisten päivä 💔 Voimia tuulimunasta selviämiseen @Evannu ! Ja voimia myös epätietoisuuteen @marsupilami ja @Pantis ! Olisikohan ollut Raskaana-osiossa joku ketju siitä, ettei varhaisultrassa ollut näkynyt sykettä. Osalla sitten myöhemmin kehitys ollut normaalia, osalla ei. Aikaisintaan 6+3:han se taitaa yleensä näkyä (eikä varmaan silloinkaan, jos ei ultraaja osaa asiaansa 🙄).

Ja ihan uskomattoman epäinhimillistä tuo sinun kohtelu HUS:lla, Pantis! Eihän nyt kukaan voi elää tollasessa epätietoisuudessa viikkotolkulla 🤯 Tekisin melkein jonkun muistutuksen tosta, vaikka ei nyt ehkä varsinainen hoitovirhe ookaan, niin inhimillisyys ja potilaan arvostaminen loistaa kyllä poissaolollaan 🤬 Että oon vihanen sun puolesta!

Kaunis odotuksen lisäksi muuten Perhe Artella on edullisia kätilön ultria Helsingissä, Lahdessa ja Tampereella. Me käytiin esikoisesta Kaunis Odotuksessa ja toisesta Perhe Artesta, ite tykkäsin enempi jälkimmäisestä kun se Kaunis Odotus oli omaan makuun vähän liiankin pastellinen ja hempeä 🙈

Kyllä mä sinne parin viikon päähän sen omakustanteisen ultran varailen, ei vaan oma pää kestä odotella 5 viikkoa. Tuntuu myös niin pöljältä mennä ekalle neuvolakäynnille niin, että on sillee "no eipä tiedä ollaanko ollenkaan raskaana vai ei". Viimeksikin sen ekan käynnin ehdin käymään, ja sitten todettiin kkm. Se eka kerta kun on jotain höpöttelyä elintavoista yms, niin ei nyt ole niin hirveästi tilanne tässä puolessa vuodessa muuttunut...

Voi ei mikä huonojen uutisten päivä 💔 Voimia tuulimunasta selviämiseen @Evannu ! Ja voimia myös epätietoisuuteen @marsupilami ja @Pantis ! Olisikohan ollut Raskaana-osiossa joku ketju siitä, ettei varhaisultrassa ollut näkynyt sykettä. Osalla sitten myöhemmin kehitys ollut normaalia, osalla ei. Aikaisintaan 6+3:han se taitaa yleensä näkyä (eikä varmaan silloinkaan, jos ei ultraaja osaa asiaansa 🙄).

Ja ihan uskomattoman epäinhimillistä tuo sinun kohtelu HUS:lla, Pantis! Eihän nyt kukaan voi elää tollasessa epätietoisuudessa viikkotolkulla 🤯 Tekisin melkein jonkun muistutuksen tosta, vaikka ei nyt ehkä varsinainen hoitovirhe ookaan, niin inhimillisyys ja potilaan arvostaminen loistaa kyllä poissaolollaan 🤬 Että oon vihanen sun puolesta!

Kaunis odotuksen lisäksi muuten Perhe Artella on edullisia kätilön ultria Helsingissä, Lahdessa ja Tampereella. Me käytiin esikoisesta Kaunis Odotuksessa ja toisesta Perhe Artesta, ite tykkäsin enempi jälkimmäisestä kun se Kaunis Odotus oli omaan makuun vähän liiankin pastellinen ja hempeä 🙈
Mä luulen myös, että tuo Kaunis odotus ei ole ihan minun makuuni tuon hempeyden puolesta, mutta heillä on niin selkeästi netissä että laittavat lähetettä erikoissairaanhoitoon tarvittaessa, niin saattaa silti tulla valittua se. Perhe Arte olisi muuten ollut varmaan oma valintani, mutta en osaa sanoa miten hyvin siellä se erikoissairaanhoitoon lähettely on hoidettu.

@Pantis mä oon kahdesti saanut Perhe-arteelta lähetteen polille tyhjennykseen ja on toiminut tosi hyvin. Ekalla kerralla pääsin jo kahden päivän päästä polille kun meillä oli erityistilanne elämässä päällä ja asia piti saada nopeasti hoidettua. Heiltä on tullut myös jälkikäteen yhteydenotto ja kysely miten jaksellaan menetysten jälkeen.

@Pantis mä oon kahdesti saanut Perhe-arteelta lähetteen polille tyhjennykseen ja on toiminut tosi hyvin. Ekalla kerralla pääsin jo kahden päivän päästä polille kun meillä oli erityistilanne elämässä päällä ja asia piti saada nopeasti hoidettua. Heiltä on tullut myös jälkikäteen yhteydenotto ja kysely miten jaksellaan menetysten jälkeen.
Kiva kuulla hyvistä kokemuksista, vaikka tilanteet onkin olleet kurjia. Ehkä sitten kallistun siihen itsekin, siellä olisi paremmin itselle sopivia aikojakin.

Pakko kysyä, että miten kaunis odotus on hempeä? Mun mielestä tosi asiallinen, kohtasi asiakkaana minut hyvin ja kyseli tietoja ym. Katsoin tarkasti kaikki virtaukset ym. Sain videokuvaa ja kuvia suoraan puhelimeen.

Kesäkuisessa kävin jo lopettaneessa paikassa varhaisultrassa ja sekin oli hyvä kokemus. Asiallinen ja osasi kohdata asiakkaan hyvin.

Toki mä vertaan bulevardin toimintaan, joka on todella huonot kokemusket kohtelusta. Kun siellä 2022 todettiin kkm niin mitään empatiaa ei ollut. Liukuhihnalla vaan eteenpäin, lääkkeet kouraan Hei hei. Sitten tammikuusta kokemus Lohjalta jossa myös kkm todettu, todettakoon asiallinen ja empaattinen kätilö ja lääkäri joka kävi varmistamassa. Varmistelivat moneen kertaan, että olenkonkunnossa ym.

Pakko kysyä, että miten kaunis odotus on hempeä? Mun mielestä tosi asiallinen, kohtasi asiakkaana minut hyvin ja kyseli tietoja ym. Katsoin tarkasti kaikki virtaukset ym. Sain videokuvaa ja kuvia suoraan puhelimeen.
Varmaan paikan sisustuksesta (me käytiin silloin Kivistössä) ja meille sattuneesta kätilöstä jäi sellainen semiällösöpö fiilis 😅 Enkä siis yhtään tarkoita, etteivätkö osaisi asiaansa, en millään tavalla ollut tyytymätön palveluun, mutta ei vaan ollut mun tyylinen paikka. En edes muista tarkkaan, millainen se sisustus oli, mutta kaveri kävi heillä just sukupuolta ultraamassa ja hän myös kuvaili, että kävivät sellaisessa vaaleanpunaisessa pilvilinnassa tjsp. Sit kun mä en oikein osannut silloin meidän varhaisultrassa reagoida mitenkään - olin siis jostain syystä silloin ihan varma, ettei siitä raskaudesta mitään vauvaa tule (tuli kuitenkin ❤️) eikä mitkään ultratkaan helpottaneet mieltä, niin tuntui, et kätilö jäi odottamaan jotain onnenkyyneliä tai edes hymyä tai jotain, eikä ollenkaan osannut reagoida siihen mun tunteettomuuteen 😬

Tosta sisustusjutusta, ei ny suoranaisesti noihin liity, mut oli jännä ku kävin viimeviikolla yksityisellä hammaslääkärissä ni siellä oli just semmone jännä moderni sisustustyyli ja ku kävin siellä vessassa, siellä soi linnunlaulua, weird😂😂

Ihan käsittämätöntä😳 Onneksi sait edes hcg kontrollin, mikä minusta pitäisi olla ihan päivänselvä homma, ilman että sitä pitää itse anella. Eivät näköjään yhtään osaa ajatella asiakasta, mutta luulisi että edes resursseja sitten. Onhan se paljon kustannustehokkaampaa kontrolloida ensin ne hcg-arvot, kun mennä suoraan nt ultraan jos sielä ei elämää olekaan.

Ja jos olisin sinä, laittaisin sinne palautetta ja ihan omalla nimellä ja yhteydenottopyynnöllä. Silloin ne on pakko käsitellä, ei ole asiakaslähtöistä toimintaa ja jos tuo on heillä vastaavissa tapauksissa käytäntö, niin voisivat ehkä tarkastella sitäkin.

Itsellä aivan päinvastaiset kokemukset @Phks, ekalla kerralla kun neuvolalääkäri ei löytänyt sykettä, oli pienempi kuin piti, eikä hcg arvokaan noussut ja pyysi vielä viikon päästä tulemaan neuvolaan uä-kontrolliin varmistamaan km. Niin soitin itse naistentaudeille ja selitin tilanteen, pääsin sinne heti seuraavana päivänä. Hekin olivat ihmeissään, miksei lääkäri ollut tehnyt lähetettä, koska oli aivan päivänselvä tapaus ja käytänteen mukaan lähete olisi pitänyt tehdä heti.

Kannattaa Perhe arteen olla yhteydessä ja kysyä lähetteestä polille tarvittaessa. Mä oon käyny muutaman kerran Lahdessa Perhe Artella, viimeksi tällä viikolla. Ja olen saanut todella hyvää palvelua kaikilta ja voin suositella muillekin.

Varmaan paikan sisustuksesta (me käytiin silloin Kivistössä) ja meille sattuneesta kätilöstä jäi sellainen semiällösöpö fiilis 😅 Enkä siis yhtään tarkoita, etteivätkö osaisi asiaansa, en millään tavalla ollut tyytymätön palveluun, mutta ei vaan ollut mun tyylinen paikka. En edes muista tarkkaan, millainen se sisustus oli, mutta kaveri kävi heillä just sukupuolta ultraamassa ja hän myös kuvaili, että kävivät sellaisessa vaaleanpunaisessa pilvilinnassa tjsp. Sit kun mä en oikein osannut silloin meidän varhaisultrassa reagoida mitenkään - olin siis jostain syystä silloin ihan varma, ettei siitä raskaudesta mitään vauvaa tule (tuli kuitenkin ❤️) eikä mitkään ultratkaan helpottaneet mieltä, niin tuntui, et kätilö jäi odottamaan jotain onnenkyyneliä tai edes hymyä tai jotain, eikä ollenkaan osannut reagoida siihen mun tunteettomuuteen 😬

Okei no nyt ymmärrän 😂🫢 Mä kävin Espoossa. Hiukan erilainen sisustus, todella trendikäs, sekä esillä trendikkäimpiä lastenleluja ym. Tuli enemmän sellainen trendikäs joogapaikka mieleen siitä aulasta.
Eikä tullut fiilistä, että olis pitänyt reagoida jotenkin. Käytiin läpi alussa kaikki raskaudet ja juteltiin oireista ym. Jos olis ollu erilainen kohtelu tai yltiöpositiivista niin olisi kyllä häirinnyt.

Sen verran päivitystä, että laitoin eilen illalla pitkän viestin aiheesta miksei kontrolloida kun sykkeetön reilusti pienempi alkio kuin ovulaatiotesteistä laskettuna pitäisi olla, ja sain kun sainkin sitten kontrolliultran ensi viikolle. Se on samana päivänä, kun mulla on ensin aamulla eka neuvola, eli meen sinne varmaan silleen "no en tiedä onko mitään vauvaa tulossa vai ei, että eipä tässä varmaan tarvii kauheesti jutustella" 🙃

Toki siis sieltä haluan ne lähetteet ultriin ja niptiin ja muualle, mutta mitään muuta en nyt halua keskustella siellä ennenkuin on varmaa onko siellä mitään kasvamassa vai onko taas kkm...

Sen verran päivitystä, että laitoin eilen illalla pitkän viestin aiheesta miksei kontrolloida kun sykkeetön reilusti pienempi alkio kuin ovulaatiotesteistä laskettuna pitäisi olla, ja sain kun sainkin sitten kontrolliultran ensi viikolle. Se on samana päivänä, kun mulla on ensin aamulla eka neuvola, eli meen sinne varmaan silleen "no en tiedä onko mitään vauvaa tulossa vai ei, että eipä tässä varmaan tarvii kauheesti jutustella" 🙃

Toki siis sieltä haluan ne lähetteet ultriin ja niptiin ja muualle, mutta mitään muuta en nyt halua keskustella siellä ennenkuin on varmaa onko siellä mitään kasvamassa vai onko taas kkm...
Tsemppiä odotteluun 🫶🏻
Voisitko soittaa neuvolaan, jos siellä olisi aikoja vapaana, niin voisit mennä vasta ultran jälkeen ensikäynnille? Jos siis tuntuu vaikealta käydä se rumba läpi kun vielä epätietoinen tilanne päällä.
Toivon että siellä kontrollissa kuitenkin hyviä uutisia 💛

Hyvä että sait kontrolliultran!
Neuvola aikaa tuskin pystyy siirtämään ainakaan lähipäiville, yleensä on melko varattuja ajat. Mutta soita sinne ja pyydä mahdollisimman lyhyt vastaanottoaika. Ekaan neuvolaan kun täälä ainakin varataan 90minuutin aika. Ite oon päässy vikoilla kerroilla 10 minuutissa ovesta ulos, kun olen etukäteen ilmottanut aiempien keskenmenojen vuoksi, että haluan mahdollisimman lyhyen ajan. Osaa sitten terveydenhoitaja varautua ja valita sanansa, kun tietää ettet sielä tuntia istu. Lisäksi sen jäljellejääneen ajan voi varmaan vapauttaa toisille käyttöön.

Takaisin