Varhaisultra

Minulla vu-aika julkisella 22.5. ja silloin jo rv 7+6. Pääsen julkiselle aiemman kohdunulkoisen raskauden takia. Tekisi mieli mennä yksityiselle jo ennen sitä🙈. Mutta ehkä maltan kuitenkin vielä pari viikkoa.

Varasin tänään heti positiivisen testin jälkeen ajan 7.6. Silloin 8+2 toivottavasti 😁 toivottavasti ei tarvitse puruuttaa aikaa 🤞

Aion mennä, mutta ihan äsken plussanneena en vielä varannut aikaa. Mutta varmaan parin-kolmen viikon päästä ois jo sit hyvä hetki.

Mekin meinataan mennä, mutta ei oo vielä uskallettu varailla. Jossain rv6 lopussa-rv7 alussa varmaan mennään! Syksyllä käytiin Vantaan Kivistössä Kaunis Odotuksessa ja oli ihana paikka, sinne varmaan suunnataan nytkin.

Vuodon ja kivun takia olikin jo tiistaina ultra 5+4, siellä näkyi sikiöpussi ja ruskuaispussin, niin kuin kuuluukin. Varsinainen varhaisultra aikaistui ensi viikolle 13.5. 6+3, silloin pitäisi lääkärin mielestä näkyä jo syke jos tyyppi on edelleen kyydissä.

Mä oon menossa perjantaina 17.5., silloin 6+5 eli pitäisi jo olla sydämen lyönnit kuultavissa.

Siellä se alkio oli ja sydän sykki :smiling face with heart-eyes: crl oli 5,1, mikä vastaisi 6+2, eli päivä vähemmän, mutta heittoa on voinut tulla kun oli vähän hankalassa asennossa.

Meinasin saada slaagin, kun kotona kävin ultran jälkeen vessassa ja pönttöön tippui verta 😑 Toivottavasti ultraus vain ärsytti limakalvoja

Siellä se alkio oli ja sydän sykki :smiling face with heart-eyes: crl oli 5,1, mikä vastaisi 6+2, eli päivä vähemmän, mutta heittoa on voinut tulla kun oli vähän hankalassa asennossa.

Meinasin saada slaagin, kun kotona kävin ultran jälkeen vessassa ja pönttöön tippui verta 😑 Toivottavasti ultraus vain ärsytti limakalvoja
Oi paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista! 💕 Oon ainakin kuullut, että osalla voi ultra ärsyttää limakalvoja, samalla tavalla kuin seksikin ja sen jälkeen vähän vuodella.

Oi paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista! 💕 Oon ainakin kuullut, että osalla voi ultra ärsyttää limakalvoja, samalla tavalla kuin seksikin ja sen jälkeen vähän vuodella.
Kiitos <3 Joo, näin se tuntuu olevan :smiling-eyes: Verenvuotokaan ei onneksi jatkunut

Kertokaa tietämättömälle tästä varhaisultrasta, kun ei mulle ainakaan puhelimessa neuvolasta puhuttu mitään tämmösestä 😯 Vai onko se sellainen, mikä tehdään yksityisellä puolella itse niin halutessa? Mitkä on sen hyödyt/haitat? Mulla on erään laskurin mukaan tänään 4+3 ja ensimmäinen neuvolakäynti varattu neljän viikon päähän, siellä ei vissiin vielä mitään ultrata? 🤔

Varhaisulta tehdään useina ainakin hedelmöityshoitojen yhteydessä kohonneen kohdun ulkoisen raskauden riskin takia, yleensä 7-9. raskausviikon aikana, jotta löydetään sykekin. Yksityisellä sen saa myös ihan muuten vaan halutessaan.

Hyötynä on että tosiaankin voidaan todeta kohdun ulkoinen tai tuulimuna ennen neuvolakäyntiä ja keskenmenopelkoinen voi todeta, että siellä se vielä elossa on. Haittana varmaan pääasiassa rahan kuluminen ja sit tietenkin pettymys jos siinä välissä on kehitys loppunut :sad001 Joiltain paikkakunnilta löytyy myös paikkoja, joihin pääsee kätilön ultrattavaksi alle satasella.

Joo, vissiin ekalla neuvolakäynnillä vasta varataan ultra.

Kertokaa tietämättömälle tästä varhaisultrasta, kun ei mulle ainakaan puhelimessa neuvolasta puhuttu mitään tämmösestä 😯 Vai onko se sellainen, mikä tehdään yksityisellä puolella itse niin halutessa? Mitkä on sen hyödyt/haitat? Mulla on erään laskurin mukaan tänään 4+3 ja ensimmäinen neuvolakäynti varattu neljän viikon päähän, siellä ei vissiin vielä mitään ultrata? 🤔
Joo just niinkun Nokkahiiri vastasi. Tai jos taustalla aiempi kohdunulkoinen raskaus niin varhaisultraan on päästävä kunnallisella, koska kohonnut riski uuteen kohdunulkoiseen raskauteen. Joissain neuvoloissa ultrataan muuten vaan tai jos tosi tosi epäsäännöllinen kierto niin sitten voi myös päästä.

Vastaan vielä oman syyn varhaisultraan, mikä on vähän höpöhöpö: sain selville, että Vantaan Kivistössä (Kaunis odotus) voi maksaa käynnin Epassilla. Yleensä minulla jää saldoa käyttämättä, mutta nyt se tulee käyttöön ja ultrasta saa kuvan/kuvat mukaan, jonka kanssa sitten lähdetään puolison kanssa jakamaan sukulaisille uutisia toivottavasti 😊
On toki toisena syynä myös mielenrauhan saaminen. Tämä alkuaika on niin pelottavaa, kun ei voi varmaksi sanoa onko tuolla oikeasti elämää 🫣

Paikkakuntien ja jopa saman kaupungin eri neuvoloiden välillä on ultraamiseen liittyen eroja. Osassa neuvoloita on ultralaitteet ja neuvola-tädillä/ sedällä myös pätevyys ja oikeus sitä käyttää. Toki ne laitteet saattavat olla iäkkäämpiä kuin esim sairaaloissa tai yksityisellä lääkäriasemalla.
Yksityisellä puolella ultrataan sekä kätilöiden että lääkäreiden toimesta, asiakkaan niin halutessa. Hintoja ja palveluntarjoajia löytyy netistä.
Varhaisultran hyötyinä on saada tietoa raskauden sen hetkisestä tilanteesta ja havaita siten mahdolliset kohdunulkoiset, monikko- ja tuulimunaraskaudet sekä esim kohdunkaulan poikkeamat.
Riskeistä en tiedä, varmaan niitäkin on, etenkin jos ultrataan "sisäkautta". Mun luottogyne ei halullut 2022 ultrata kovin aikaisin, totesi sen ehkä häiritsevän alkiota. Niinpä sitten seurattiin mm hcg-arvon kehitystä verikokein.
Tsemppiä raskausmaratoonillesi!

Muokattu viimeksi:
Ainakaan pk-seudulla ei neuvolassa tehdä varhaisultraa vaan eka neuvolakäynti on vaan keskustelua ja mitataan oma paino, verenpaine jne, raskautta ei todenneta millään tavalla. Eka julkisen tarjoama ultra on sitten nt-ultra (joka muistaakseni rv11-13 välillä).

Pk-seudulla ainakin Kaunis Odotus ja Perhe Arte tarjoaa huokeita varhaisultria kätilön tekeminä, Kaunis Odotuksessa me käytiin syksyllä vu:ssa ja oli tosi kiva paikka! Myös Perhe Artesta oon kuullut hyvää.

Kuten muut jo ylempänä mainitsikin, niin isoin hyöty varhaisultrassa on se, että saa tiedon siitä, että alkio on oikeassa paikassa ja elossa ja raskaus alkanut normaalisti, eli ei esimerkiksi kohdunulkoinen raskaus, tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno kyseessä. Itse maksan nimenomaan mielenrauhasta ja aiemman keskenmenon takia ajattelinkin nyt käydä useammankin kerran varhaisultrassa 😊 Mutta mitenkään välttämätönhän se ei ole! Itse koen tärkeänä, että esim tuulimunasta saisi tiedon jo varhain, ettei sitten menisi sinne rv12 asti ja selviäisi vasta sitten. Pelkään myös tota keskeytynyttä keskenmenoa kun se ei monella oo oireillut mitenkään ja vasta sit ultrassa havaittu.

Ja positiivisempana juttuna, varhaisultrasta saa myös ultrakuvan, ja ainakin Kaunis Odotuksessa myös videopätkän, sekä kivan kortin itselle muistoksi!

Ainakaan pk-seudulla ei neuvolassa tehdä varhaisultraa vaan eka neuvolakäynti on vaan keskustelua ja mitataan oma paino, verenpaine jne, raskautta ei todenneta millään tavalla. Eka julkisen tarjoama ultra on sitten nt-ultra (joka muistaakseni rv11-13 välillä).

Pk-seudulla ainakin Kaunis Odotus ja Perhe Arte tarjoaa huokeita varhaisultria kätilön tekeminä, Kaunis Odotuksessa me käytiin syksyllä vu:ssa ja oli tosi kiva paikka! Myös Perhe Artesta oon kuullut hyvää.
Päijät-Hämeen alueella on Lahdessa myös tuo Perhe Arte, hyvä tietää että ovat saaneet positiivista palautetta 😊
Minua neuvottiin ennen ekaa neuvolakäyntiä olemaan pissaamatta 3-4h jotta saavat näytteen, jotenkin oletin että siitä sitten varmistettais raskaus 🤔 Tai en ainakaan keksinyt muuta syytä miksi pitää näyte antaa 😅

Päijät-Hämeen alueella on Lahdessa myös tuo Perhe Arte, hyvä tietää että ovat saaneet positiivista palautetta 😊
Minua neuvottiin ennen ekaa neuvolakäyntiä olemaan pissaamatta 3-4h jotta saavat näytteen, jotenkin oletin että siitä sitten varmistettais raskaus 🤔 Tai en ainakaan keksinyt muuta syytä miksi pitää näyte antaa 😅
Okei ehkä näissäkin voi olla myös paikkakuntakohtaisia eroja! Mulla ei ekalla käynnillä otettu näytettä, mutta annettiin jatkoa varten ohjeet, että pitää sit ennen jokaista käyntiä itse käydä ottamassa pissatesti kun siitä tutkitaan sokerit ja proteiinit. Että ehkä toi sunkin en näyte voi olla sitä varten tai sittenhän se voi olla, että siellä tutkitaan myös hcg! 😊

Google kertoi näin: ”Virtsanäyte: Ennen jokaista vastaanottokäyntiä odottava äiti käy antamassa virtsanäytteen neuvolan ohjeiden mukaisesti. Yleensä virtsasta katsotaan, onko siinä sokeria (U-Gluk) tai proteiinia (U-Prot), mutta tarvittaessa voidaan ottaa myös muita näytteitä. Jos virtsassa on sokeria, se voi viitata raskausdiabetekseen.”

Okei ehkä näissäkin voi olla myös paikkakuntakohtaisia eroja! Mulla ei ekalla käynnillä otettu näytettä, mutta annettiin jatkoa varten ohjeet, että pitää sit ennen jokaista käyntiä itse käydä ottamassa pissatesti kun siitä tutkitaan sokerit ja proteiinit. Että ehkä toi sunkin en näyte voi olla sitä varten tai sittenhän se voi olla, että siellä tutkitaan myös hcg! 😊

Google kertoi näin: ”Virtsanäyte: Ennen jokaista vastaanottokäyntiä odottava äiti käy antamassa virtsanäytteen neuvolan ohjeiden mukaisesti. Yleensä virtsasta katsotaan, onko siinä sokeria (U-Gluk) tai proteiinia (U-Prot), mutta tarvittaessa voidaan ottaa myös muita näytteitä. Jos virtsassa on sokeria, se voi viitata raskausdiabetekseen.”
Aivan, okei! Vitsin mahtava tämä palsta kun saa niin paljon tietoa teiltä muilta 😊 Ja kyllähän tämäkin toki selviää sitten siellä käynnillä, mutta hyvä se on tietää etukäteen edes joitain asioita kun muuten kaikki on täysin uutta 🤩

Takaisin