Varhaisultra

sekosipas ketju, kopsasinkin vahingossa sivulta 1/2.
Tosiaan tuli vihdoin työvuorot ja sai varattua ajan 🥰 olis silloin 7+2

Varhaisultrat:
Iltakuu 16.3.
Kaino-Vieno 17.3.
Annasohvi 18.3.
Ichigo 18.3.
HelmiK 20.3.
Däumeline 21.3.
Ernarna 22.3
Sudensylin 24.3.
Nasu85 27.3

Olispa itselläkin varhaisultra :D mut en varaa. Pitää malttaa odottaa huhtikuun neuvolaa ja toivottavasti sydänäänet kuuluu ❤️

Minäkin sain varattua tuohon vajaan parin viikon päähän ajan. Silloin viikkoja 7+1. Syksyllä oli yksi keskenmeno, jonka jälkeen tämä vaan tuntuu oikealta näin, vaikkei se mitään varmuutta tietenkään anna. Mutta itselle jotain varmistusta siitä, että kaikki olisi ainakin tuossa kohtaa kunnossa niin ettei kokoajan pelkää pahinta 🙏

Varhaisultrat:
Iltakuu 16.3.
Kaino-Vieno 17.3.
Annasohvi 18.3.
Ichigo 18.3.
HelmiK 20.3.
Däumeline 21.3.
Sofiie 21.3.
Ernarna 22.3
Sudensylin 24.3.
Nasu85 27.3
Larak 3.4

Olispa itselläkin varhaisultra :D mut en varaa. Pitää malttaa odottaa huhtikuun neuvolaa ja toivottavasti sydänäänet kuuluu ❤️
Kuunnellaanko teillä ekalla käynnillä jo sydänääniä? Nää käytännöt on niin jänniä eri paikoissa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Täällä ei ekalla käynnillä kuunnella sydänääniä kun ei oo varmaa löytyykö niin aikaisin dopplerilla ja aiheuttaa kuulemma turhaa huolta.

@Kaino-Vieno @Adiela en oo täällä käynyt aiemmin äitiysneuvolassa, mutta sain käsityksen, et sillon kuunneltas. Onhan sillon jo rv9+2.
Siitä viikon päästä on lääkäri ja sanoi mun mielestä puhelimessa, et siinä ultrataan samalla.
Okei! Joo siis kun meillähän ei kuunnella ennen sitä kakkos neuvolaa, kun harvalla löytyy vielä noin aikaisin niitä ääniä kun se eka neuvola on. :Grimacing Face: Eikä täällä myöskään ultrata kuin vasta sitten nt-ultrassa, mut nää on kyllä just tosi paikkakuntakohtaisia. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Kiva aina kuulla miten jossain muualla.

Okei! Joo siis kun meillähän ei kuunnella ennen sitä kakkos neuvolaa, kun harvalla löytyy vielä noin aikaisin niitä ääniä kun se eka neuvola on. :Grimacing Face: Eikä täällä myöskään ultrata kuin vasta sitten nt-ultrassa, mut nää on kyllä just tosi paikkakuntakohtaisia. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Kiva aina kuulla miten jossain muualla.
Joo meil on ultrauslaite täällä neuvolassa käytössä ja siis isommissa kaupungeissa kahdessa aiemmassa raskaudessa ei ollut. Niin tuo tuli itsellekin yllätyksenä.
Muistelen, että sydänääniä silti oltas aina kokeiltu löytää ja aina löydetty myös ekoissa neuvoloissa jo.

@Mäntymetsä Tuo on kyllä niin luksusta että neuvolassa on myös ultra. Tuntuu että tämä Varsinais-suomi on kyllä nihkeyden huipentuma monessakin asiassa. :Grinning Face With Smiling Eyes:

Mulla th sanoi että lähinnä sen takia ei kuunnella, kun jos ei löydy niin ei pysty jokaista viemään ultraan varmistamaan et kaikki on kunnossa. Sit tulee vaan hirveä stressi odottajalle. Mä muistaisin et oon kyl kotona löytänyt joskus 9+5 tai 10+0 dopplerilla äänet, mut kesti kyl aika kauan. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Siis ekalla kerralla varsinkin kun ei oikein tiennyt mistä, ja mitä etsiä. Kakkosesta tiesi jo vähän mihin päin sohia. Ja riippuu kyl istukan sijainnista yms. :smiling-eyes:

@Adiela Joo mäkin kyl alan kotidopplerilla etsiä sykettä jo 10+ viikolla. Etenkin, jos neuvolassa ei kuunneltaiskaan! Ehkäpä täällä on se etu, että neuvolassa on se laite ja mulla tosiaan viikon päähän varattu se lääkäri (ja käsittääkseni se ultra) niin ei siihen väliin tarttisi mitään yrittää tunkea, jos ei neuvolassa löytyisi syke. Ja tälleen kolmannen lapsen kohdalla ekassa neuvolakäynnissä ei ole mun mielestä mitään muuta ideaa kuin vain se sykkeen kuuntelu :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mut onhan se kai ihan hyvä muistuttaa muitakin juttuja mieleen. Ja toki siellä saa sen äitiysneuvolakortin!

@Mäntymetsä Tuo on kyllä niin luksusta että neuvolassa on myös ultra. Tuntuu että tämä Varsinais-suomi on kyllä nihkeyden huipentuma monessakin asiassa. :Grinning Face With Smiling Eyes:

Mulla th sanoi että lähinnä sen takia ei kuunnella, kun jos ei löydy niin ei pysty jokaista viemään ultraan varmistamaan et kaikki on kunnossa. Sit tulee vaan hirveä stressi odottajalle. Mä muistaisin et oon kyl kotona löytänyt joskus 9+5 tai 10+0 dopplerilla äänet, mut kesti kyl aika kauan. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Siis ekalla kerralla varsinkin kun ei oikein tiennyt mistä, ja mitä etsiä. Kakkosesta tiesi jo vähän mihin päin sohia. Ja riippuu kyl istukan sijainnista yms. :smiling-eyes:
Ei oo pk-seudulla myöskään ultria, ei vaik pyytäus.. joten ihan sama fiilis tosta nihkeilystä. Neuvolakäyntejä joku tyyliin kolme, pari lääkäriä ja tava ultrat, ihan ensi odottajillekin, näin kuulin juuri, mun mielestä tosi outoa ja oudoksi menny..🙄

Mä tuun nyt kans tänne huutelee ku laittelin viestiä varmaan vähän väärään ketjuun aiheesta. Eli tänään määrättiin julkiselle varhaisultraan muutamastakin syystä, ultra torstaina ja sillon pitäs olla 5+6. Onkohan liian aikaisin ultra… noh, eipä sillä sinänsä ku tarkotus katsoa että on siellä missä pitää ni kyl sen verran pitäs jo näkyä. Sykettä ei välttämättä vielä sitte ole. Kai (?)

Varhaisultrat:
Iltakuu 16.3.
Rimpuilija 16.3
Kaino-Vieno 17.3.
Annasohvi 18.3.
Ichigo 18.3.
HelmiK 20.3.
Däumeline 21.3.
Nasu85 27.3

@Rimpuilija Mulla ei esikoisesta ollut 5+6 sykettä, mut olen kuullu et joillain löytyy jo silloin 🌈 Meillekin tärkeintä silloin oli vaan saada tietää et pieni on oikeassa paikassa ja oikean kokoinen. Sykettä kuulee kuitenkin ultran jälkeen neuvoloissa sit.

@Rimpuilija Mulla ei esikoisesta ollut 5+6 sykettä, mut olen kuullu et joillain löytyy jo silloin 🌈 Meillekin tärkeintä silloin oli vaan saada tietää et pieni on oikeassa paikassa ja oikean kokoinen. Sykettä kuulee kuitenkin ultran jälkeen neuvoloissa sit.
Mullekkin riittää se tieto, että on tosiaan siellä mis pitääki ja vastaa viikkoja, ni saa mielenrauhaa monelta jutulta :) Toki sitä aina toivoo et ois sit se syke ni tietäis et kaikki siinä kohtaa hyvin <3

Mulla oli just jossain sovelluksessa, että sydän alkaa lyödä 5+3, mutta ultrassa sen näkee vasta viikon päästä.

Meilläkään (pikkukunta Pirkanmaalla) ei neuvolassa kuunnella sydänääniä alkuraskaudessa. Ultra löytyy, mutta sitä käyttää vain lääkäri ja aiheesta. Käyntejä oli kyllä esikoisen aikaan kerran kuussa, mutta ultria tosiaan vain nt ja rakenne.

Yks mihin olin esikoisen aikaan pettynyt oli synnytysvalmennuksen puuttuminen "koska korona". Pari vuotta kuitenkin aikaan, eikä siltikään saatu aikaan edes etävalmennusta. 🙄 "Kattokaa netistä." Mentiin sitten ulkopuoliselle taholle, mutta maksoihan se rahaa.

Mä tuun nyt kans tänne huutelee ku laittelin viestiä varmaan vähän väärään ketjuun aiheesta. Eli tänään määrättiin julkiselle varhaisultraan muutamastakin syystä, ultra torstaina ja sillon pitäs olla 5+6. Onkohan liian aikaisin ultra… noh, eipä sillä sinänsä ku tarkotus katsoa että on siellä missä pitää ni kyl sen verran pitäs jo näkyä. Sykettä ei välttämättä vielä sitte ole. Kai (?)

Varhaisultrat:
Iltakuu 16.3.
Rimpuilija 16.3
Kaino-Vieno 17.3.
Annasohvi 18.3.
Ichigo 18.3.
HelmiK 20.3.
Däumeline 21.3.
Nasu85 27.3
Itse kävin juurikin 5+5-5+6 varhaisultrassa ja sykettä ei tässä nähty. Raskausontelo ja mahdollinen alkiokaiku kylläkin näkyivät mutta olihan se melkoinen riisinjyvänen vielä tässä vaiheessa 😅 Omien laskujen mukaan olisi pitänyt ultraan mennessä olla jo 6+2 mutta näin ei ollut.

Tänään minäkin jo varasin ajan varhaisultraan. 🥳
Silloin menossa 7+1. Viime raskaudessa taisi olla aika samat päivät.

Varhaisultrat:
Iltakuu 16.3.
Rimpuilija 16.3
Kaino-Vieno 17.3.
Annasohvi 18.3.
Ichigo 18.3.
HelmiK 20.3.
Däumeline 21.3.
Nasu85 27.3
kajo. 5.4

Takaisin