Varhaisultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja womn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä ilona!

Mulla olis huomenna varhaisultra, poika tuli eilen kipeäksi joten saa nähdä joudunko siirtämään. Toivottavasti esikoinen olis paremmassa kunnossa ja mun äiti ottais ultran ajaksi hoitoon..

Kiitos kovasti tsempeistä! :)

Oli aika turha reissu. :( Ei suostunu ultraamaan ku nopeesti vatsan päältä, no eihän siinä sitten vielä paljon mitään näkyny.. "Joku" siellä on, mutta koska viikot niin pienet ettei syke näy (varsinkaan vatsan päältä ultrattaessa...), ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Eli epätietoisuus jatkuu... Jos vuoto vielä runsaantuu tai tulee kovia kipuja, uudelleen näytille. En tiiä mitä se sitten muuttaa?! Sittenkö tutkivat sisäkautta ajan kanssa ja edes mittaavat sen "jonkun"...

Kai tässä vaan huolehtii turhaan ja liian aikasin mut tosi vaikeeta elää tämän tietämättömyyden kanssa. :( Käskivät testaamaan kuukauden päästä uudestaan ja soittaa sitte neuvolaan jos on edelleen positiivinen. Melko varmaan mun kärsivällisyydellä! :D Testaan sunnuntaina jälleen digillä ja toivon todella että se näyttää hedelmöittymisestä yli 3 viikkoa. Silloin kai voin luottaa, että raskaus etenee? Koska perjantaina ja tänään näytti 2-3 viikkoa. Jos taas edelleen sunnuntaina näyttää 2-3 viikkoa tai vähemmän, tiedän että kesken on mennyt tai kehitys pysähtynyt.

Mutta tämmöistä julkisella, ainakin meillä päin. Ei oikein jäänyt hyvä maku suuhun, liikaa näkyy kiire ja resurssipula. Mut toivoa on edelleen, kai täytyy olla onnellinen siitä! :) Mutta edelleenkään en uskalla nimeäni plussalistaan laittaa tai salaiselle puolelle hakea, katsotaan sunnuntain jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Me käytiin tänään varhaisultrassa. Sydän siellä sykki ja kaikki muutenkin kunnossa. Viikkoja 7+1 eli päivän vähemmän kun mitä ite arvioin.

Mulle oli kanssa uutta tuo keltarauhashömmeli. Eli lääkäri katto että munasolu on tullut oikealta puolelta koska siellä sitä oli. En oikeen muista siitä enempää, oli vähän hämmentävä tieto. Ja tosiaan se häviää sitten rv12 mennessä.

Ultrasi alakautta, mutta ei ollut ollenkaan inhottavaa eikä jännittänyt vaikka oli mieslääkäri. Mieheni kanssa tuijotettiin näyttöä niin keskittyneesti ettei kumpikaan edes ajatellut että siellä alapäässä puikkoa pyöriteltiin [emoji3]

Voi kurja Ilona, kun eivät tutkineet kunnolla. Ihan tosi tympeetä touhua. :( Tsemppiä sulle näihin päiviin kovasti! ❤

Onks kukaan kokeillu aikaisemmissa raskauksissa noita koti dopplereita?
Kuinka aikaisessa vaiheessa voi saada sykkeen kuuluviin? :p

Meillä on oumai sama ultrapäivä!

Tsemppiä Ilonalle, mutta en kyllä ymmärrä miksei voitu ultrata "kunnolla"? Tuohan on aivan törkeetä jättää toinen epätiedon varaan.

Kai se riippuu henkilöstä ja raskadesta miten alkaa koti dopplerilla näkyyn.. mie saan onneksi kaverilta niin pääsen jossain kohtaa testailemaan :))

jee enää viikko odoteltavana että pääsee ultraan.. ei kyllä yhtään malttaisi.. viikko on niiiiin pitkä aika.. toisaalta mie oon onneksi töissä niiin ei kerkiä hirveesti miettimään :)

Miksiköhän jossakin ultrataan alakautta ja jossain vatsan päältä? kumpi näistä antaa ns. tarkemman tuloksen?

Jos en väärin muistele niin alakautta saa helpommin näkymään.. Ei ole niin paljon kaikkea välissä. Korjatkaa jos iin väärässä :)
Mut on kaksi kertaa ultrattu ja molemmat alakautta. Varhaisultrassa missä todettiin km ja sit siitä 4päivää myöhemmin jälkitarkastuksessa myös alakautta

Siihenn miksi jossain tehdään toisin en uskalla ottaa muuta kantaa kuin tapa? Ja onko mahdollista että alakautta ja vatsan päältä tarvitaan erilaiset päät? :o

Veikkaan että päältä katsominen on edullisempaa, vaatii vähemmän aikaa ja vähemmän laitepuhdistusta. Onhan se aika härdelli ottaa vaatteet pois, levittää jalat, voidella, työntää ja etsiä kun toisessa vaan avaat farkun napit ja jo voidaan aloittaa etsintä. Toinen voisi olla osaamattomuutta? Ehkä... ehkä kaikki eivät osaa alateitse ultrata.

Nyt ultrassa käyty :) Näkyi viikkoa vastaava pussi oikeassa paikassa, ja piiienen pieni alkio. Vastasi kooltaan rv 5+6. Sykettä ei saanut kunnolla näkymään, mutta arveli siellä "jotain sykkeen tapaista olevan". Kontrolli ensi viikon tiistaina, kovasti toivon siellä jo sykkeen näkyvän kunnolla :)
Koko ultraukseen alakautta meni n. 6-7min, ainut "vaiva" on ottaa ne housut pois. Siinä ajassa katsoi kohdun, sisällön ja munasarjat.

Vatsan päältä ja alakauta on tosiaan erilaiset ne anturit. Ilmeisesti Joskus näkyy toista kautta paremmin viikoista ja vauvan asennosta riippuen ja varmaan just onko istukka edessä tms ja laitteistakin, että jos on vanhemmat aitteet niin ehkei saada vatsan päältä niin hyvää näkyvyyttä alkuraskaudessa?. Etenki siis ihan alkuraskaudessa alakautta usein helpompi ja myöhemmi vatsanpeitteiden päältä. Tosin ilmeisesti loppuvaiheessakin satetaan alakautta ultrata istukan sijaintia tms?
Jos on hoikka niin alussakin helpommin saadaan näkyvyys vatsan päältä.
Uskoisin että paljon vaikuttaa myös sen lääkärin/kätilön tottumus että kummin kokee itselleen helpommaksi tavaksi ottaa kaikki mitat yms. Luulisin että tuo vatsanpäältä tutkimus alkuraskaudessa tehdään siksikin että on monen naisen mielestä paljon ikävämpää jos tutkitaan alakautta. Niin totta kai sitten parempi tehdä se odottajalle miellyttävämpi ja vähemmän kajoava toimenpide jos vaan mahdollista.
Itse en oikeastaan edes muista kumpaa kautta tutkittiin... Meillä neuvolalääkäri ultraa alkuraskaudessa niin taisi ultrata alakautta. Np-ultraa en muista...

Tsemppiä pepelle ultraan! ❤

Meillä esikoisen aikaan ultrattiin np-ultra vatsan päältä. En tiedä miten täällä ultrataan esim. Varhaisultrassa. :)

Kaikki oli hyvin. Pieni vastas viikkoja 7+2 eli la oli 31.7, ei varmaan haittaa et elokuisissa silti pyörin? Mulla ultrattiin ensin vatsan päältä jossa näkyi selkeämmin kuin alakautta. Kokeili alakautta varmuudeks myös mut molemmat antoi saman 7+2 tuloksen. ♡

Hieno juttu, onnea!! Sykekin jo vissiin näky? :happy:
Mulla vasta ens tiistaina, helvetti kun ei jaksais odottaa :arghh:

Takaisin