Varhaisultra

Kviini

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heipä hei!

Toivoisin saavani hyvän keskustelun aikaiseksi varhaisultran merkityksestä odottaville äideille ja heidän kumppaneilleen. Syy tähän on se, että itse olen super hysteerinen, epäilevä, stressaava ja kaikkea noilta väleiltä.

Olemme mieheni kanssa menossa tänään klo 17.10 yksityiselle varhaisultraan, jossa odotan lääkärin sanovan, että alkio on kohdussa ja että sen sydän lyö normaalisti. Hinnasta mulla ei ole mitään havaintoa, veikkaisin 100-200€ ??

Pään sisällä on jonkin verran ristiriitoja varhaisultraan menemisessä: Onko se ehkä turhaa, ylireagointia, konkretisoituuko raskaus sillä hetkellä kun näen alkion masussani, entäpä jos ei, mitä jos kaikki ei olenkkaan hyvin, ja sen semmoisia ajatuksia. Tänään illalla tulen teille kertomaan mitä ajatukseni loppujen lopuksi olivat kun lääkäri on kertonut mitä siellä näkyy. Niin ja suvussani olisin seuraava, jonka kuuluisi saada kaksoset, joten sekin sitten selviää.

Osallistukaa keskusteluun ja kertokaa omat kantanne, vaikka ette varhaisultraan olisikaan menossa :)
 

Ite kävin esikoiselta varhaisultrassa yksityisellä Helsingissä Femedassa. Viikkoja tuolloin 6+4. Kävin sen takia, koska olin pikkusen tuhrutellut verta niin kauhistutti ajatus keskenmenosta niin haluttiin heti varmuus asiaan.

Siellä se pienen pieni kirppuna oli :D näki kuitenkin heti, että sydän löi ja se helpotus mikä tuli, oli uskomanton ja tunne, että tuo pieni papu tuossa todellakin tulee 98% syntymään meille. Niin se vanha ja ammattitaitoinen mieslääkäri sanoi, että jos näillä viikoilla näkyy sydän noin hyvin ja kaikki viimeisen päälle kondiksessa niin 98% varmuudella meille tulee joulukuussa syntyyn vauva ja niinhän se syntykin! :)

Tuon ultran jälkeen en juuurikaan enää pelännyt keskenmenoa, vaikka toki sekin olisi ollut mahdollista, mutta kun näin miten voimakkaasti pienen sydän sykki niin uskoin täysin siihen, että jonain päivänä saamme pienen syliin ja niin siinä kävikin.

Suosittelen kyllä! Ei ole minun mielestä ainakaan ylireagointia se, jos käy ultrassa, minusta se on oikein hyvä asia! :) Mutta nyt kun asumme täällä maalla, joutuisimme lähtemään kauemmas yksityiseen ultraan ja jotenkin tästä pikkukakkosesta jaksaa nyt olla kärsivällisempi ja odottaa sinne np-ultraan. Vaikka keskenmenoa, kohdunulkopuolista raskautta, tuulimunaraskautta pelkään nyt, koska en tiiä, mikä masussa tilanne, siksi ois ihana saada rauha asiaan ja käyä ultrassa, mutta jääpi tällä kertaa silti käymättä.

Tällaista, kirjotelkaahan muutkin. :)
 
Ensimmäisestä käytiin, koska haluttiin saada varmuus itselle ja pikkuisen hyvin voinnista, hinta jäi muistaakseni alle 100euron. Mies vasta sen ultran jälkeen halusi lapsen, kun kyseessä oli vahinko ja elämäntilanne muutenkin vähän kurja silloin. Ultrassa oikein näki miten onnelliseksi mies muuttui, kun näki sen pavun ruudulla. Meillä oli jopa aika keskeytykseen varattuna, joka sitten peruttiin. Tällä hetkellä en onnellisempi voisi olla tuosta touhottavasti pikkuisesta.

Varhaisultrassa oikeastaan se konkretisoitui se raskaus ja sitä ikään kuin rakastui siihen pikkupapuun. Jotenkin näin toisella kertaa mieli on paljon rauhallisempi kaiken suhteen, enkä koe tarvetta mennä ja ensi viikon neuvola malttaa odotella ja np-ultraa kuukauden päästä.

Ensimmäisessä raskaudessa olin niin heikko hermoinen vauvan voinnin suhteen, ennen kuin liikkeet alkoivat tuntua, että kerran neuvolan ohi kävellessä menin vaan sisään ja kysyin voivatko kuunnella sydänäänet :D

Juu, ei mun mielestä myöskään ole mitenkään ylireagointia käydä. Onhan se aina ihana katsella toista ruudusta :) Tosin ultraus tapahtuu aina liian nopesti ja pikkuista voisi katsella kauemminkin :D
 
Moi!
Mie aattelin mennä kanssa varhaisultraan. Miehelle en oo vielä kertonut aikeista, mutta tarttee varmaan jutella asiasta. Oon antanut miehen hautoa tätä ajatusta, että meille on tulossa vauva.
Mutta ultraan tahdon, koska en jaksa odotella ekaa neuvolaa, 18.8 ja lääkärikin vasta 30.8 ja oon kuitenkin 6+4 tällä hetkellä.
Täällä maksaa omavastuuosuus alla 100 €, ja tuota Lääkärikulmaa on kehuttu, Hämeenlinnassa. Ovat vaan nyt kesätauolla, että joutuu odottamaan 8.8 asti.
 
Kviini: Eipä ole minun mielestä ylireagointia - jos mielenrauhan saa alle 200€ - kannatan! ;)

Itse en ekasta käynyt, vaikka sitä ennen oli 6 sykettä sammunut :C. Olin jo sillä asenteella, että eipä taida koskaan onnistua raskaus minulla.
Tokasta jouduin nkl:lle, kun 10.:llä viikolla tuli kirkasta vuotoa paljon. (ennen 2. oli 1 km ja arvelivat tuolloin olleen kaksosraskaus, josta toinen meni kesken).
Kolmannesta pääsin kunnalliseen varhaisultraan, koska oli sen verran kriittinen keskenmeno alla edellisenä syksynä.
Ja nyt olen menossa ihan omarahoitteiseen varhaisultraan, koska oma neukku on lomalla ja ei voi antaa lähetettä kunnalliseen..
Ja historiaan peilaten, haluan tietää, onko elämää mahd. pian. Varsinkin kun kaikki keskenmenoni ovat olleet ns. keskeytyneitä keskenmenoja ja hoidettu kaavinnalla.

(kevyt romaani tulee tästä vastauksesta.. :/)

Ja minua ainakin helpotti,kun syke löytyi ennen np-ultraa. Ainoastaan yksi km on ollut vko 11+3 viikolla.

Olen siis torstaina menossa varhaisultraan, koska haluan ennen koulunalkua saada jotain tietoa tilanteestani.

Thilduska: Mä en muistanutkaan, että teillä oli tommittiin alku pikkupimun kanssa..
(me ollaan Thilduskan kanssa jo 1,5 oltu tuolla syyskuisissa pulisemassa)
 
Meillä ois huomenna varhaisultra. Pakko oli oman mielenrauhan vuoksi aika sinne varata. Itsellä taustalla yksi varhainen km toukokuussa ja ekan neuvolan tähän raskauteen sain vasta 3.8., jolloin on kuitenkin menossa jo 9+5 tai 9+6. Lisäksi lähipiirissä on ihan lähiaikoina tapahtunut kaameita juttuja, joista omat raskauspelot vain voimistuivat.. Ekassa tapauksessa nt-ultrasta lähetettiin jatkotutkimuksiin ja niissä paljastui vakavia sikiövaurioita. Lopputuloksena joutuivat tekemään raskaan päätöksen keskeytyksestä ja keskeytys tehtiin viikolla 15+ (tai niillä main..) Toisessa tapauksessa läheiseltä kuoli vaavi kohtuun 31. viikolla ja joutui synnyttämän kuolleen lapsensa.

Välillä on ollut melko huono omatunto, kun ei ole osannut nauttia raskaudestaan. Jollakin tasolla järki sanoo, että todennäköisimmin kaikki on hyvin, kun tässä asti jo mennään, mutta silti se pelon ruma peikko mielessä kummittelee. Huomenna kuitenkin nähdään onko Hattivatti kyydissä ja hällä kaikki ok ;) Mikäli ultra-uutiset on hyviä, niin tulevana viikonloppuna saavat tulevat isovanhemmatkin ilouutisen ensimmäisestä lapsenlapsestaan. (molempien puolella siis eka lapsenlapsi isovanhemmille :) )

Että huomennapa sitten oon viisaampi ja kertoilen teillekin, mitä masussa näkyi :)
 
Heippa kaikille!

Mä kävin toisesta raskaudesta varhaisultrassa noin 8+5. Kaikki oli hyvin ja helpotti oloa, sillä edellinen raskaus oli päättynyt alkion kuolemaan juuri 8+5 ja sain selville sen ekassa ultrassa 11+5. Tieto että kaikki oli hyvin ei kuitenkaan atutanut kuin sen päivän. Heti seuraavana päivänä aloin pelätä, että no se on varmaan sitten nyt kuollut yms..

Täsä raskaudesta en aio mennä varhaisultraan, koska kuitenkin mitä tahansa voi tapahtua vaikka sillä hetkellä näyttäisi kaikki olevan hyvin. Ymmärrän tosi hyvin miksi suurin osa siinä haluaa käydä. Toivon kaikkien masuasukeille jarrusukkia!!

Niin ja hinta oli Tampereella 160e.
 
Nyt on täällä varattu varhaisultra 8.9 klo 18.00...jännittää ja millään en malttais odottaa noin kauaa...
:-D
 
Ultrassa käyty Terveystalolla ja mieli on niiiiin huojentunut =) Kuvassa köllötteli meidän pikkuinen Hattivatti ja hällä on oikein vahva syke. Mittaa pikkuisella on 2,1 cm ja lääkärin arvio koon perusteella oli, että 8+6 menossa, joten omien laskujen kanssa yhtäpitävä. Lasketuks ajaks lääkäri antoi 4.3. Kaikilla netin laskureilla oon saanu LA:ks 1.3. (yhdellä 29.2.). Lienee kuitenkin uskottava lääkärin arviota.

Suosittelen varhaisultraa. Varsinkin tällaiselle, jolla on pelkoja siitä, onko kaikki hyvin (+lähipiirin ikävät tapahtumat pelkoja lisäämässä). Ihmeekseni sain Kelakorvauksen käynnistä ja lopulliseksi hinnaksi jäi tuolla Terveystalolla 103,70€.

Vaan on immeisellä nyt hyvä ja huojentunut mieli :)
 
Mäkin varasin ajan varhaisultraan. Meen Mehiläiseen 11.8., kun viikkoja on 7 täynnä. Jos hinta on sama, kun mitä se ajanvarausihminen puhelimessa sanoi, niin 107€ on ilman Kela-korvausta ja muistaakseni noin 80€ pitäisi jäädä omavastuuta. Mä halusin mennä siksi, että jos kaikki ei olekaan kunnossa, on esim. tuulimunaraskaus, niin saa sitten kuulla sen mahdollisimman aikasin, eikä tarvitse turhaa iloita kuukautta kauemmin. Mulla siis eka myös, ehkä siitä johtuu tää huoli, varsinkin kun ei vielä ole mitään oireita, joten tosi vaikea käsittää, että tää on totta. En luonteeltani ole paha stressaaja ollenkaan ja usko on kyllä kova siihen, että kaikki menee hyvin loppuun asti, mutta halusin vaan varmistuksen, että kaikki on ainakin lähtökohtaisesti hyvin. Toki ton jälkeenkin voi tapahtua mitä vaan, mutta sitä en jaksa turhaan stressata.. :) Vähän kyllä jo jännittää mennä tonne. Tuntuu absurdilta, että just vasta sain kuulla olevani raskaana ja kohta pienen sydän jo alkaakin löydä. :)
 
Onnittelut Nunnu81 hyvistä ultrauutisista! :) On varmaan ihanaa, kun ei tarvii nyt niin paljon stressata.
 
Eli kävimme tänään varhaisultrassa. Raskaus pitäisi siis olla 6+3/6+4, mutta lääkäri ikäväksemme ilmoitti alkion olevan kehittynyt vasta noin 4 viikkoisen verran. Ruskuaispussi siellä näkyi, eli alkio on hedelmöittynyt ja alkanut kehittyä normaalisti, mutta jostain syystä lopettanut kehittymisen. Nyt lääkäri antoi neuvoksi vain odotella. Jos keskenmeno tulee (todennäköisesti) niin sitten vaan uutta yrittämään tai sitten jos 10 päivään ei ole mitään tapahtunut ja raskausoireet säilyy niin uuteen ultraan. 10:ssä päivässä kuulemma pitäisi tapahtua suuri muutos, jos on tapahtuakseen.

Koko elimistö veti ihan sokkiin, ihan kun olisin halvaantunut, en oo edes itkeny vielä.. Mä en osaa jotenkaan suhtautua tähän asiaan mitenkään. Soitin töihin ja peruutin yövuorot, enhän mä niitä ainakaan voi tehdä jos keskenmeno tulee yön aikana..

Anoppi oli sitä mieltä, et raskaus voi hyvinkin mennä loppuun saakka ja siinä 12. viikon ultrassa ei välttämättä edes huomaa mitään alkuraskauden kehityksen viivästymisistä..

Tämmöistä täällä :( Niin ja hinta oli 62,30€ Lahden terveystalossa.
 
nunnu81 onnittelut hyvästä ultrasta

kviini älä vielä luovu toivosta. Niin kuin anoppisi oli sanonut kaikki voi vielä jatkua hyvin. Voin vain kuvitella miltä tuntuu kuulla tuollaiset uutiset lääkäriltä. Toivotaan kovasti että kaikki menisi hyvin. Onnea ja tsemppiä sulle. Ja paljon paljon jarrusukkia teidän pikkuiselle.
 
Mua mietityttää että pitäisikö mennä. Viikkoja takana n. 5+1-3, en tiedä tarkkaan. Mulla ei ole mitään erityisempiä (ainakaan vahvoja) oireita, luulen että voi olla hyväkin juttu, mut eihän tätä koskaan tiedä. 
Kvviini, älä missään nimessä luovu toivosta vielä! Voimia, jaksamisia ja kaikkea hyvää teille! 
 
Nyt viikkoja reilu 7 takana.. Ja tänään 10.30 on aika varattu varhaisultraan Helsingin Femedaan.
Jännittää niin kovin että en meinaa pysyä tolpillani.
Toivottavasti pikkuinen on oikeassa paikassa ja että sydän jyskyttää niin kuin pitääkin!

Tulen päivällä raportoimaan miten kävi!
Pitäkäähän peukkuja.. :)
 
Nunnu81: Onnittelutemoticon

henskumaija: Peukut ja varpaat on pystyssä!! No sun ultra on jo ohi näköjään kun kelloa vilkaisin mutta toivotaan että hienosti on asiat!!
 

Heippa..
Ultrasta tultiin kotiin ja nyt vähän ristiriitaiset ajatukset..
Lääkäri totesi samntien että "baby" ei vastaa viikkojani eli 7+4.
On 7,3mm "pitkä".
Mutta tämä selittäyisi kyllä sillä että kiertoni ovat olleet erittäin epäsäännölliset joten hedelmöittyminen on sitten tapahtunut viikkoa myöhemmin luultavasti.
Sitten hän totesi ettei saa sydänääniä näkyviin mutta lopuksi nekin näkyi vilaukselta, Miehenikin ne kuulemma näki.. Hän sanoi ettei noin pieneltä niitä välttämättä vielä nähdä.
Onnitteli kun oltiin lähdössä.. (hyvä merkki?)
Ja viikon päästä uudestaan samalle lääkärille eikä tartte maksaa uudestaan vaan kuuluu tähän ensimmäiseen. Maksoi 90,80 kelakorvauksen jälkeen.

Toivotaan että viikon päästä on pikkuinen kasvanut ja kehittynyt taas enemmän.. <3
Epätietoisuus on pahinta!!
 
Moikka!

Tosiaan ihan vasta tänne maaliskuisiin tulin ja vieläkin vähän arveluttaa, mutta kyllä sitä on uskallettava.. Meillä on siis ensimmäinen neuvola vasta tuolla 24.8 ja varhaisultrat olen varannut 11.8 jolloin olisi koossa 6+5 ja sitten 22.8 kun koossa olisi 8+2. Varasin kaksi aikaa siitä syystä, että olen sen verran malttamaton, että jos ei hermo kestä tuonne 22.8 asti niin voin mennä aiemmin ja jos tuntuu että kestän niin perun edellisen. Tiedän kyllä, että tuossa aiemmassa ajankohdassa ei vielä mitään varmuutta saada mihinkään, mutta saako sitä sitten koskaan.
Kviini älä vielä luovu toivosta! Me pidetään kaikki peukkuja oikein kaksin käsin, eikö vaan! Jos oikein ymmärsin niin henskumaija oli saanut vähän samansuuntaisia tietoja. Eilen luin juuri jostain, että jollekin oli sanottu lähes samalla tavalla kuin sinulle, että viikon päästä uudestaan ja tilanne ei ollut muuttunut, mutta sitten kun hän oli mennyt jo kaavintaan selvisi, että kaveri on ihan sellainen kuin pitääkin ja 9kk odotus palkittiin terveellä pienokaisella. Ei siis vielä luovuta toivosta, vaikka välillä se tuntuu olevan melko vaikeaa. Juuri tuo epätietoisuus!!
 
henskumaija: mitä viikkoja se sitten vastasi?
Mä olen lopettanut kokonaan tuon varhaisultrissa käymisen. En aijo käydä tämän raskauden aikana siis...
Mulla on aina löydetty sydänäänet jne mutta kesken on mennyt tai se kohtukuolema tullut...
Esikoista odottaessani kävin ultrissa 6+6 ja 8+4... eka ultraus meni ihan penkin alle vaikka oli sellainen mukamas erikoislääkäri!! Viikot ihan pieleen!! eli liian vähän! Se rustas neuvola korttiinkin uuden lasketun ajan jne.
Neuvolassa sit olivat huulipyöreenä sen lääkärin merkinnöistä ja vetivät yli sen jutut ja laittovat vanhat takas=D =D
Vanhat piti paikkansa=D
En ymmärrä vieläkään miksi se lääkäri teki niin...
 
Takaisin
Top